본 연구는 학교 밖 청소년들이 진로설계를 함에 있어 문제나 어려움으로 지각하고 있는 경험이 무엇인지 탐색해보고, 이렇게 탐색된 경험을 통해 학교 밖 청소년의 진로설계 경험의 의미가 무엇인지 분석하여 학교 밖 청소년들에게 적절한 진로상담이나 정책적 지원 등 이들의 진로설계 준비를 위한 조력방안을 모색하고 기여하는 것을 목 적으로 하였다.이를 위하여 정규교육과정 이탈 이후 경험하고 있는 학교 밖 청소년들의 진로설계 경험을 알아보기 위해 A시 학교밖청소년지원센터‘꿈드림’을 이용 중이거나 이용 경험이 있는 대입검정고시를 합격한 학교 밖 청소년을 대상으로 일대일 심층면담을 진행하였다. 연구 방법은 ...
본 연구는 학교 밖 청소년들이 진로설계를 함에 있어 문제나 어려움으로 지각하고 있는 경험이 무엇인지 탐색해보고, 이렇게 탐색된 경험을 통해 학교 밖 청소년의 진로설계 경험의 의미가 무엇인지 분석하여 학교 밖 청소년들에게 적절한 진로상담이나 정책적 지원 등 이들의 진로설계 준비를 위한 조력방안을 모색하고 기여하는 것을 목 적으로 하였다.이를 위하여 정규교육과정 이탈 이후 경험하고 있는 학교 밖 청소년들의 진로설계 경험을 알아보기 위해 A시 학교밖청소년지원센터‘꿈드림’을 이용 중이거나 이용 경험이 있는 대입검정고시를 합격한 학교 밖 청소년을 대상으로 일대일 심층면담을 진행하였다. 연구 방법은 질적 연구 방법을 사용하였고, 자료수집은 2017년 5월부터 11 월까지 사전 조사를 포함하여 2회이상 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 연구참여자들은 진로설계를 위해 가장 먼저 검정고시를 준비하고 고졸 졸업장을 위해 스스로 학업을 이어가고자 한다. 이를 통해 학교 밖 청소년은 학교란 ‘장소’를 떠나는 것일 뿐 학업을 포기한 것이 아님을 파악할 수 있다. 둘째, 학교 밖 청소년들은 자퇴 직후 바로 진로설계에 대해 고민하게 되는데, 자퇴 직전이나 직후 직접 보거나 겪은 경험들이 진로설계의 강한 동기가 되었다. 또한 진로정보나 진로상담에 대한 욕구가 상 당히 강했다. 셋째, 학교 밖 청소년들은 자신의 정체감을 해소하는 성취감에서 진로설계의 의미를 찾았다. 학교 밖 청소년들은 모호한 정체감에서 혼란을 겪고 이를 찾기 위한 행동에서 찾고자 했다. 검정고시 합격을 통해 얻은 검정고시 졸업장은 이들의 큰 의미가 되었고, 고졸 졸업장이라는 보상을 통해 자신감을 얻고 있었다. 본인이 직접 공부를 하여 얻은 졸업장과 동시에 일반 청소년들보다 더 빠르게 졸업장을 취득했다는 사실에 힘을 얻고 있었다. 넷째, 진로설계 경험이 학교 밖 청소년들이 능동적으로 변화할 수 있는 요인이 되었다. 진로설계 경험 속에서 개인의 변화에 대한 필요성을 느끼며, 이것은 능동적인 정보탐색으로 발전하게 되었다. 혼자 진로설계한다는 상황에서 겪는 시행착오들로 인해 약간의 불안이 있을수도 있었으나 이러한 긴장감으로 인해 좀 더 진로설계에 집중할 수 있는 계기가 되었다. 다섯째, 진로설계 경험 속에서 가족과 주변인들의 지지나 격려는 부족한 것으로 나타났다. 청소년들에게 타인의 정서적 지지와 격려는 진로설계 과정에서 중요한 과정이다. 그러나 연구에 참여한 학교 밖 청소년들의 가족들은 개개인의 가정환경으로 인해 이들에게 관심을 가질 수 있는 여건이 되지 못했다. 또한 가정내에서 진로와 관련된 대화는 거의 이루어지지 못했다. 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 학교 밖 청소년의 학업복귀지원 프로그램 확대가 필요하다. 둘째, 학교 밖 청소년과 부모간의 소통을 돕는 프로그램을 개발 해야한다. 셋째, 학교 밖 청소년들의 취업지원의 다양화와 꿈드림 지도자들의 전문성 강화가 요구된다. 넷째, 학교 밖 청소년의 인식개선을 위한 홍보가 이루어져야한다.
본 연구는 학교 밖 청소년들이 진로설계를 함에 있어 문제나 어려움으로 지각하고 있는 경험이 무엇인지 탐색해보고, 이렇게 탐색된 경험을 통해 학교 밖 청소년의 진로설계 경험의 의미가 무엇인지 분석하여 학교 밖 청소년들에게 적절한 진로상담이나 정책적 지원 등 이들의 진로설계 준비를 위한 조력방안을 모색하고 기여하는 것을 목 적으로 하였다.이를 위하여 정규교육과정 이탈 이후 경험하고 있는 학교 밖 청소년들의 진로설계 경험을 알아보기 위해 A시 학교밖청소년지원센터‘꿈드림’을 이용 중이거나 이용 경험이 있는 대입검정고시를 합격한 학교 밖 청소년을 대상으로 일대일 심층면담을 진행하였다. 연구 방법은 질적 연구 방법을 사용하였고, 자료수집은 2017년 5월부터 11 월까지 사전 조사를 포함하여 2회이상 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 연구참여자들은 진로설계를 위해 가장 먼저 검정고시를 준비하고 고졸 졸업장을 위해 스스로 학업을 이어가고자 한다. 이를 통해 학교 밖 청소년은 학교란 ‘장소’를 떠나는 것일 뿐 학업을 포기한 것이 아님을 파악할 수 있다. 둘째, 학교 밖 청소년들은 자퇴 직후 바로 진로설계에 대해 고민하게 되는데, 자퇴 직전이나 직후 직접 보거나 겪은 경험들이 진로설계의 강한 동기가 되었다. 또한 진로정보나 진로상담에 대한 욕구가 상 당히 강했다. 셋째, 학교 밖 청소년들은 자신의 정체감을 해소하는 성취감에서 진로설계의 의미를 찾았다. 학교 밖 청소년들은 모호한 정체감에서 혼란을 겪고 이를 찾기 위한 행동에서 찾고자 했다. 검정고시 합격을 통해 얻은 검정고시 졸업장은 이들의 큰 의미가 되었고, 고졸 졸업장이라는 보상을 통해 자신감을 얻고 있었다. 본인이 직접 공부를 하여 얻은 졸업장과 동시에 일반 청소년들보다 더 빠르게 졸업장을 취득했다는 사실에 힘을 얻고 있었다. 넷째, 진로설계 경험이 학교 밖 청소년들이 능동적으로 변화할 수 있는 요인이 되었다. 진로설계 경험 속에서 개인의 변화에 대한 필요성을 느끼며, 이것은 능동적인 정보탐색으로 발전하게 되었다. 혼자 진로설계한다는 상황에서 겪는 시행착오들로 인해 약간의 불안이 있을수도 있었으나 이러한 긴장감으로 인해 좀 더 진로설계에 집중할 수 있는 계기가 되었다. 다섯째, 진로설계 경험 속에서 가족과 주변인들의 지지나 격려는 부족한 것으로 나타났다. 청소년들에게 타인의 정서적 지지와 격려는 진로설계 과정에서 중요한 과정이다. 그러나 연구에 참여한 학교 밖 청소년들의 가족들은 개개인의 가정환경으로 인해 이들에게 관심을 가질 수 있는 여건이 되지 못했다. 또한 가정내에서 진로와 관련된 대화는 거의 이루어지지 못했다. 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 학교 밖 청소년의 학업복귀지원 프로그램 확대가 필요하다. 둘째, 학교 밖 청소년과 부모간의 소통을 돕는 프로그램을 개발 해야한다. 셋째, 학교 밖 청소년들의 취업지원의 다양화와 꿈드림 지도자들의 전문성 강화가 요구된다. 넷째, 학교 밖 청소년의 인식개선을 위한 홍보가 이루어져야한다.
The purpose of this study is to investigate the experiences that the out-of-school adolescents perceive as problem or difficulty in the career planning and to analyze the meaning of the experience of career design outside the school through the explored experience, The purpose of this study was ...
The purpose of this study is to investigate the experiences that the out-of-school adolescents perceive as problem or difficulty in the career planning and to analyze the meaning of the experience of career design outside the school through the explored experience, The purpose of this study was to find out and contribute to helping them prepare career design such as career counseling and policy support. For this purpose, to find out about career design experience of out-of-school adolescents who have experienced after leaving the formal education curriculum, out-of-school adolescents support center "A Dream Dream" One-to-one in-depth interviews were conducted. The qualitative research method was used for the research method and the data collection was carried out twice from May to November, 2017, including the preliminary survey. The results of this study are summarized as follows. First, the research participants in this study first prepare the GED for the career design and continue their studies for the graduation of high school graduation. This means that out-of-school adolescents can leave the school as a "place" and not abandon their studies. Second, out - of - school adolescents are worried about career planning immediately after dropping out. There was also a strong need for career information and career counseling. Third, out - of - school adolescents found meaning of career design in their sense of accomplishment to resolve their identity. Out-of-school adolescents were confused by the ambiguous identity and wanted to find action in finding them. The GED diploma obtained through passing the GED has become a big meaning for them, and they have gained confidence through the reward of graduating from high school. They were empowered by the fact that they earned their diplomas faster than regular students at the same time they graduated with their own studies. Fourth, career design experience has become a factor that can actively change the youth out of school. In the experience of career design, I felt the necessity of personal change and this led to active information search. Although there may have been some uneasiness due to trial and error in the situation of designing a career by myself, this tension made it possible to concentrate more on career design. Fifth, support and encouragement of family and surrounding people were lacking in career design experience. For young people, the emotional support and encouragement of others is an important step in the course design process. However, the family members of the out-of-school adolescents who participated in the study were not able to be interested in them because of their individual home environment. In addition, there are few career-related conversations in the home. Based on the results of the study, the suggestions of this study are as follows. First, it is necessary to expand the support program for returning to school out of school. Second, we need to develop a program to help out-of-school adolescents and parents. Third, it is required to diversify the employment support of the out - of - school youth and to strengthen the expertise of dream dream leaders. Fourth, publicity should be made to improve the perception of out-of-school adolescents.
The purpose of this study is to investigate the experiences that the out-of-school adolescents perceive as problem or difficulty in the career planning and to analyze the meaning of the experience of career design outside the school through the explored experience, The purpose of this study was to find out and contribute to helping them prepare career design such as career counseling and policy support. For this purpose, to find out about career design experience of out-of-school adolescents who have experienced after leaving the formal education curriculum, out-of-school adolescents support center "A Dream Dream" One-to-one in-depth interviews were conducted. The qualitative research method was used for the research method and the data collection was carried out twice from May to November, 2017, including the preliminary survey. The results of this study are summarized as follows. First, the research participants in this study first prepare the GED for the career design and continue their studies for the graduation of high school graduation. This means that out-of-school adolescents can leave the school as a "place" and not abandon their studies. Second, out - of - school adolescents are worried about career planning immediately after dropping out. There was also a strong need for career information and career counseling. Third, out - of - school adolescents found meaning of career design in their sense of accomplishment to resolve their identity. Out-of-school adolescents were confused by the ambiguous identity and wanted to find action in finding them. The GED diploma obtained through passing the GED has become a big meaning for them, and they have gained confidence through the reward of graduating from high school. They were empowered by the fact that they earned their diplomas faster than regular students at the same time they graduated with their own studies. Fourth, career design experience has become a factor that can actively change the youth out of school. In the experience of career design, I felt the necessity of personal change and this led to active information search. Although there may have been some uneasiness due to trial and error in the situation of designing a career by myself, this tension made it possible to concentrate more on career design. Fifth, support and encouragement of family and surrounding people were lacking in career design experience. For young people, the emotional support and encouragement of others is an important step in the course design process. However, the family members of the out-of-school adolescents who participated in the study were not able to be interested in them because of their individual home environment. In addition, there are few career-related conversations in the home. Based on the results of the study, the suggestions of this study are as follows. First, it is necessary to expand the support program for returning to school out of school. Second, we need to develop a program to help out-of-school adolescents and parents. Third, it is required to diversify the employment support of the out - of - school youth and to strengthen the expertise of dream dream leaders. Fourth, publicity should be made to improve the perception of out-of-school adolescents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.