이 연구는 캄보디아의 사회·경제적 변화라는 맥락에서 성별과 경제적 지위를 막론하고 개인으로 하여금 고등교육을 지향하도록 하는 동기의 발생에 영향을 미치 는 사회·경제적 요인을 탐구한다. 분석은 고전 사회학자와 현대 사회학자들이 각각 교육 사회학적 관점에서 논한 사회에서의 교육이 가지는 역할의 긍정적 측면과 부정 적 측면을 모두 고려하여 이루어졌다. 캄보디아인들은 현대사회의 교육 발전 추세를 경험하면서 기성세대보다 고등 교육에 대한 강한 관심을 갖게 되었다. 이러한 경향은 고등교육을 추구하는 이들이 더 나은 삶의 기회를 얻을 수 있는 방법으로써 교육에 가치를 두고, 이에 대한 믿음 을 가지고 있기 때문이라고 할 수 있다. 610 명의 대학생을 대상으로 경험적 분석을 실시한 결과, 1) 캄보디아의 학생 들은 강한 상징적, 언어적 ...
이 연구는 캄보디아의 사회·경제적 변화라는 맥락에서 성별과 경제적 지위를 막론하고 개인으로 하여금 고등교육을 지향하도록 하는 동기의 발생에 영향을 미치 는 사회·경제적 요인을 탐구한다. 분석은 고전 사회학자와 현대 사회학자들이 각각 교육 사회학적 관점에서 논한 사회에서의 교육이 가지는 역할의 긍정적 측면과 부정 적 측면을 모두 고려하여 이루어졌다. 캄보디아인들은 현대사회의 교육 발전 추세를 경험하면서 기성세대보다 고등 교육에 대한 강한 관심을 갖게 되었다. 이러한 경향은 고등교육을 추구하는 이들이 더 나은 삶의 기회를 얻을 수 있는 방법으로써 교육에 가치를 두고, 이에 대한 믿음 을 가지고 있기 때문이라고 할 수 있다. 610 명의 대학생을 대상으로 경험적 분석을 실시한 결과, 1) 캄보디아의 학생 들은 강한 상징적, 언어적 문화자본을 지니고 있지만 제도화된 형태 혹은 객관화된 문화자본의 측면은 약하게 나타난다. 2) 캄보디아의 고등 교육 기회에 있어서 성별 선호도는 낮게 나타난다. 3) 장학금, 시간 유연성, 취업 전망, 교육의 질이라는 네 가 지 중요한 요인들은 학교 유형 선택에 있어서 경제적 요인이 미치는 영향을 축소시켰다. 4) 여성들은 비과학적 영역에서 많이 나타난다. 5) 고등 교육 수요의 증가에 가 장 크게 영향력을 미치는 요인들은 더 나은 취업 기회와 강한 문화적 자본(부모의 격려) 을 통한 사회 이동 욕구이다. 프놈펜의 고등 교육 수요에 대한 향후 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 1) 질 적 연구를 통해 부모들로 하여금 자녀들의 고등교육을 지향하도록 하는 동기 유발 의 요소를 탐색하는 것 2) 학습 중 학생들이 직면하는 어려움에 대에 파악해야 한다. 핵심 단어 : 고등 교육, 교육 성향, 교육에서의 성별 영향, 사회 이동, 전공 선택, 문화 적 자본
이 연구는 캄보디아의 사회·경제적 변화라는 맥락에서 성별과 경제적 지위를 막론하고 개인으로 하여금 고등교육을 지향하도록 하는 동기의 발생에 영향을 미치 는 사회·경제적 요인을 탐구한다. 분석은 고전 사회학자와 현대 사회학자들이 각각 교육 사회학적 관점에서 논한 사회에서의 교육이 가지는 역할의 긍정적 측면과 부정 적 측면을 모두 고려하여 이루어졌다. 캄보디아인들은 현대사회의 교육 발전 추세를 경험하면서 기성세대보다 고등 교육에 대한 강한 관심을 갖게 되었다. 이러한 경향은 고등교육을 추구하는 이들이 더 나은 삶의 기회를 얻을 수 있는 방법으로써 교육에 가치를 두고, 이에 대한 믿음 을 가지고 있기 때문이라고 할 수 있다. 610 명의 대학생을 대상으로 경험적 분석을 실시한 결과, 1) 캄보디아의 학생 들은 강한 상징적, 언어적 문화자본을 지니고 있지만 제도화된 형태 혹은 객관화된 문화자본의 측면은 약하게 나타난다. 2) 캄보디아의 고등 교육 기회에 있어서 성별 선호도는 낮게 나타난다. 3) 장학금, 시간 유연성, 취업 전망, 교육의 질이라는 네 가 지 중요한 요인들은 학교 유형 선택에 있어서 경제적 요인이 미치는 영향을 축소시켰다. 4) 여성들은 비과학적 영역에서 많이 나타난다. 5) 고등 교육 수요의 증가에 가 장 크게 영향력을 미치는 요인들은 더 나은 취업 기회와 강한 문화적 자본(부모의 격려) 을 통한 사회 이동 욕구이다. 프놈펜의 고등 교육 수요에 대한 향후 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 1) 질 적 연구를 통해 부모들로 하여금 자녀들의 고등교육을 지향하도록 하는 동기 유발 의 요소를 탐색하는 것 2) 학습 중 학생들이 직면하는 어려움에 대에 파악해야 한다. 핵심 단어 : 고등 교육, 교육 성향, 교육에서의 성별 영향, 사회 이동, 전공 선택, 문화 적 자본
What are the factors influencing the demands for higher education in Cambodia? This dissertation explored the social and economic factors which motivate individuals regardless of their gender and economic status to seek higher education in the context of social and economic transformation of Cambodi...
What are the factors influencing the demands for higher education in Cambodia? This dissertation explored the social and economic factors which motivate individuals regardless of their gender and economic status to seek higher education in the context of social and economic transformation of Cambodia. The analysis was made from the perspectives of sociology of education, where sociological classical thinkers and modern thinkers saw the roles of education in society either favorable or unfavorable for each individual. Having taken the advantage of the current education development trend, Cambodians have turned their attention on higher education which showed stronger than of their older generation. This explains how adults value and believe in education qualifications to bring up better life opportunities. Through the empirical analysis, my study with 610 university students revealed that 1) Cambodian students’ have strong embodied and linguistic cultural capital, but weak institutionalized form of cultural capital and objectified cultural capital; 2) Cambodia has lesser gender preferences in higher education; 3) four important factors — scholarship factor, time flexibility, job prospect, and education quality minimized the economic influence on the school type selection; 4) women over-represented in non-science subjects; 5) desire for social mobility through better employability opportunity and strong embodied cultural capital (parents’ encouragement) are the most influential reasons for the demands for higher education. Suggestions for the future study on the demands for higher education in Phnom Penh are 1) thoroughly explore the motivating factors encouraging parents to allow their children to pursue higher education through qualitative studies; 2) map out the challenges faced students during their study.
What are the factors influencing the demands for higher education in Cambodia? This dissertation explored the social and economic factors which motivate individuals regardless of their gender and economic status to seek higher education in the context of social and economic transformation of Cambodia. The analysis was made from the perspectives of sociology of education, where sociological classical thinkers and modern thinkers saw the roles of education in society either favorable or unfavorable for each individual. Having taken the advantage of the current education development trend, Cambodians have turned their attention on higher education which showed stronger than of their older generation. This explains how adults value and believe in education qualifications to bring up better life opportunities. Through the empirical analysis, my study with 610 university students revealed that 1) Cambodian students’ have strong embodied and linguistic cultural capital, but weak institutionalized form of cultural capital and objectified cultural capital; 2) Cambodia has lesser gender preferences in higher education; 3) four important factors — scholarship factor, time flexibility, job prospect, and education quality minimized the economic influence on the school type selection; 4) women over-represented in non-science subjects; 5) desire for social mobility through better employability opportunity and strong embodied cultural capital (parents’ encouragement) are the most influential reasons for the demands for higher education. Suggestions for the future study on the demands for higher education in Phnom Penh are 1) thoroughly explore the motivating factors encouraging parents to allow their children to pursue higher education through qualitative studies; 2) map out the challenges faced students during their study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.