다문화가정 아동의 문화적응 스트레스, 또래관계가 학교적응 유연성에 미치는 영향 The Effect of Cultural Adaptation Stress and Peer Relationship on School Adaptation Flexibility in Multicultural Families원문보기
본 연구는 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스와 또래관계가 학교적응 유연성에 어떠한 영향을 미치는지를 검증하고자 하였다. 본 연구의 대상은 전남에 소재한 20개 초등학교 4, 5, 6학년 다문화가정 아동 192명이며, 자기보고식 설문지를 이용하여 2017년 7월 1일부터 9월 30일까지 자료를 수집하였다. 연구도구는 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스를 측정하기 위해 노충래와 홍진주(2006)의 문화적응 스트레스척도를 사용하였고, 또래관계를 측정하기 위해 김진경(2002)의 또래관계 설문지를 사용하였다. 그리고 학교적응 유연성을 측정하는 도구로 박현선(1998)의 학교적응유연성의 설문지를 사용하였다. 수집된 자료의 분석은 ...
본 연구는 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스와 또래관계가 학교적응 유연성에 어떠한 영향을 미치는지를 검증하고자 하였다. 본 연구의 대상은 전남에 소재한 20개 초등학교 4, 5, 6학년 다문화가정 아동 192명이며, 자기보고식 설문지를 이용하여 2017년 7월 1일부터 9월 30일까지 자료를 수집하였다. 연구도구는 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스를 측정하기 위해 노충래와 홍진주(2006)의 문화적응 스트레스척도를 사용하였고, 또래관계를 측정하기 위해 김진경(2002)의 또래관계 설문지를 사용하였다. 그리고 학교적응 유연성을 측정하는 도구로 박현선(1998)의 학교적응유연성의 설문지를 사용하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 각 척도별 신뢰도 검증을 위해 Chronbach’s α를 산출하였고, 사회 인구학적 특성에 따른 변인들의 차이를 검증하기 위하여 t검증, 변량분석을 실시하였다. 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스, 또래관계, 학교적응 유연성 간의 관계를 살펴보기 위해 Pearson 적률 상관분석을 실시하였고, 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스와 또래관계가 학교적응 유연성에 미치는 영향력을 검증하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 아동의 사회 인구학적 특성에 따른 차이검증 결과 유의한 차이가 있었다. 성별에 따른 차이에서 여학생이 남학생에 비해 문화적응 스트레스와 또래관계가 높은 수준이었다. 둘째, 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스, 또래관계, 학교적응 유연성 간의 관계를 살펴본 결과, 문화적응 스트레스는 학교적응 유연성과 유의한 부적상관이 있는 것으로 나타났고, 또래관계와 학교적응 유연성은 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 이는 문화적응 스트레스가 낮을수록 학교적응 유연성이 높으며, 또래관계가 높을수록 학교적응 유연성이 높다는 결과이다. 셋째. 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스가 학교적응 유연성에 미치는 영향을 본 결과, 문화적응 스트레스는 학교적응 유연성에 영향을 주는 변인으로 나타났다. 넷째. 다문화가정 아동의 또래관계가 학교적응 유연성에 미치는 영향을 본 결과, 또래관계는 학교적응 유연성을 유의하게 설명하는 것으로 나타났다. 이 는 또래관계 증진을 위한 노력이 요구되는 결과이다.
본 연구는 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스와 또래관계가 학교적응 유연성에 어떠한 영향을 미치는지를 검증하고자 하였다. 본 연구의 대상은 전남에 소재한 20개 초등학교 4, 5, 6학년 다문화가정 아동 192명이며, 자기보고식 설문지를 이용하여 2017년 7월 1일부터 9월 30일까지 자료를 수집하였다. 연구도구는 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스를 측정하기 위해 노충래와 홍진주(2006)의 문화적응 스트레스척도를 사용하였고, 또래관계를 측정하기 위해 김진경(2002)의 또래관계 설문지를 사용하였다. 그리고 학교적응 유연성을 측정하는 도구로 박현선(1998)의 학교적응유연성의 설문지를 사용하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 각 척도별 신뢰도 검증을 위해 Chronbach’s α를 산출하였고, 사회 인구학적 특성에 따른 변인들의 차이를 검증하기 위하여 t검증, 변량분석을 실시하였다. 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스, 또래관계, 학교적응 유연성 간의 관계를 살펴보기 위해 Pearson 적률 상관분석을 실시하였고, 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스와 또래관계가 학교적응 유연성에 미치는 영향력을 검증하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 아동의 사회 인구학적 특성에 따른 차이검증 결과 유의한 차이가 있었다. 성별에 따른 차이에서 여학생이 남학생에 비해 문화적응 스트레스와 또래관계가 높은 수준이었다. 둘째, 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스, 또래관계, 학교적응 유연성 간의 관계를 살펴본 결과, 문화적응 스트레스는 학교적응 유연성과 유의한 부적상관이 있는 것으로 나타났고, 또래관계와 학교적응 유연성은 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 이는 문화적응 스트레스가 낮을수록 학교적응 유연성이 높으며, 또래관계가 높을수록 학교적응 유연성이 높다는 결과이다. 셋째. 다문화가정 아동의 문화적응 스트레스가 학교적응 유연성에 미치는 영향을 본 결과, 문화적응 스트레스는 학교적응 유연성에 영향을 주는 변인으로 나타났다. 넷째. 다문화가정 아동의 또래관계가 학교적응 유연성에 미치는 영향을 본 결과, 또래관계는 학교적응 유연성을 유의하게 설명하는 것으로 나타났다. 이 는 또래관계 증진을 위한 노력이 요구되는 결과이다.
The purpose of this study was to analysis the effects between the culture adaptive stress of multicultural children and peer relationship on school adaptability flexibility. The subjects of this study were 192 students of 4th, 5th, and 6th graders of multicultural families in 20 elementary schools i...
The purpose of this study was to analysis the effects between the culture adaptive stress of multicultural children and peer relationship on school adaptability flexibility. The subjects of this study were 192 students of 4th, 5th, and 6th graders of multicultural families in 20 elementary schools in Jeonnam. The survey was conducted July 1, 2017 to September 30. The research tool was used to measure the cultural adaptation stress of multicultural family children by the cultural adaptation stress scale of Nho Choong Rai and Hong Jin Joo(2006). In order to measure peer relations, using relationship questionnaire of Kim Jin Kyung(2002). and And the instrument to measure school adaptability flexibility was Park Hyun sun(1998)'s questionnaire on school adaptability flexibility. The analysis of the collected data used the spss 21.0 program and the reliability of each scale was calculated by Chronbach’s α. In order to verify the difference of variables according to socio demographic characteristics, t-test and variance analysis carried out. Pearson correlation analysis was performed to examine the relationship with the relationship among the cultural stress of multicultural children, peer relationship and school adaptability flexbility. The regression analysis was conducted to examine the effects of cultural adaptation stress and peer relations of multicultural family children having influence on school adaptability flexibility. The results of this study were as follows. Frist, There was a significant difference in the results of the sociodemographic characteristics of the children of multicultural families. According to gender differences, female students were higher in peer relationship than male students in terms of cultural adaptation stress. Second, as a result of examining the relationship among the cultural adaptation stress of multicultural family children, peer relations, school adjustment flexibility. the cultural adaptation stress was a significant negative correlation with school adjustment flexibility. It was a significant positive correlation that between peer relationship and school adjustment flexibility. The lower the stress of adaptation to culture, the more flexible the school adaptation. Third, the effects of cultural adaptation stress on the school adaptability flexibility of the children of multicultural families are as follows. cultural adaptation stress was a factor affecting school adaptability flexibility. Currently, multicultural families children suffered stress from cultural adaptation. Finally, the results of effect of peer relations of multicultural family children impacted adjustment flexibility on school, Peer relationships were found to explain school adaptability flexibility significantly. This is a result of efforts to promote peer relations.
The purpose of this study was to analysis the effects between the culture adaptive stress of multicultural children and peer relationship on school adaptability flexibility. The subjects of this study were 192 students of 4th, 5th, and 6th graders of multicultural families in 20 elementary schools in Jeonnam. The survey was conducted July 1, 2017 to September 30. The research tool was used to measure the cultural adaptation stress of multicultural family children by the cultural adaptation stress scale of Nho Choong Rai and Hong Jin Joo(2006). In order to measure peer relations, using relationship questionnaire of Kim Jin Kyung(2002). and And the instrument to measure school adaptability flexibility was Park Hyun sun(1998)'s questionnaire on school adaptability flexibility. The analysis of the collected data used the spss 21.0 program and the reliability of each scale was calculated by Chronbach’s α. In order to verify the difference of variables according to socio demographic characteristics, t-test and variance analysis carried out. Pearson correlation analysis was performed to examine the relationship with the relationship among the cultural stress of multicultural children, peer relationship and school adaptability flexbility. The regression analysis was conducted to examine the effects of cultural adaptation stress and peer relations of multicultural family children having influence on school adaptability flexibility. The results of this study were as follows. Frist, There was a significant difference in the results of the sociodemographic characteristics of the children of multicultural families. According to gender differences, female students were higher in peer relationship than male students in terms of cultural adaptation stress. Second, as a result of examining the relationship among the cultural adaptation stress of multicultural family children, peer relations, school adjustment flexibility. the cultural adaptation stress was a significant negative correlation with school adjustment flexibility. It was a significant positive correlation that between peer relationship and school adjustment flexibility. The lower the stress of adaptation to culture, the more flexible the school adaptation. Third, the effects of cultural adaptation stress on the school adaptability flexibility of the children of multicultural families are as follows. cultural adaptation stress was a factor affecting school adaptability flexibility. Currently, multicultural families children suffered stress from cultural adaptation. Finally, the results of effect of peer relations of multicultural family children impacted adjustment flexibility on school, Peer relationships were found to explain school adaptability flexibility significantly. This is a result of efforts to promote peer relations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.