본 연구는 다문화가정 청소년의 부모애착과 학교적응의 관계에서 문화적응스트레스의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 전라남북도의 초등학교 5학년부터 중학교 3학년까지의 다문화가정 청소년 120명을 대상으로 부모애착 척도, 학교적응 척도, 문화적응스트레스 척도를 사용하여 자료를 수집 하고, 기술통계분석, 상관분석, 구조방정식 모델링을 통한 매개효과 검증을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부모애착, 문화적응스트레스, 학교적응 간의 상관관계를 분석한 결과 부모애착과 학교적응의 관계는 유의미한 정적 상관이, 부모애착과 문화적응스트레스의 관계 및 학교적응과 문화적응스트레스의 관계는 유의미한 부적 상관이 나타났다. 둘째, 부모애착과 학교적응의 관계에서 문화적응스트레스의 매개효과를 분석한 결과 문화적응스트레스가 부모애착과 학교적응의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 즉, 부모애착이 다문화가정 청소년의 학교적응에도 직접적인 영향을 미치면서, 문화적응스트레스를 통해 학교적응에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 다문화가정 청소년의 학교 적응에 영향을 미치는 부모애착과 문화적응스트레스의 관계를 확인하고, 부모애착과 학교적응 관계에서 문화적응스트레스가 ...
본 연구는 다문화가정 청소년의 부모애착과 학교적응의 관계에서 문화적응스트레스의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 전라남북도의 초등학교 5학년부터 중학교 3학년까지의 다문화가정 청소년 120명을 대상으로 부모애착 척도, 학교적응 척도, 문화적응스트레스 척도를 사용하여 자료를 수집 하고, 기술통계분석, 상관분석, 구조방정식 모델링을 통한 매개효과 검증을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부모애착, 문화적응스트레스, 학교적응 간의 상관관계를 분석한 결과 부모애착과 학교적응의 관계는 유의미한 정적 상관이, 부모애착과 문화적응스트레스의 관계 및 학교적응과 문화적응스트레스의 관계는 유의미한 부적 상관이 나타났다. 둘째, 부모애착과 학교적응의 관계에서 문화적응스트레스의 매개효과를 분석한 결과 문화적응스트레스가 부모애착과 학교적응의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 즉, 부모애착이 다문화가정 청소년의 학교적응에도 직접적인 영향을 미치면서, 문화적응스트레스를 통해 학교적응에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 다문화가정 청소년의 학교 적응에 영향을 미치는 부모애착과 문화적응스트레스의 관계를 확인하고, 부모애착과 학교적응 관계에서 문화적응스트레스가 매개변인으로 작용하고 있음을 밝힌 것에 그 의의가 있다. 즉 다문화가정 청소년 학교 적응에 있어서 상담 과정에서 부모애착에 대한 고려와 더불어 문화적응스트레스에 대한 개입이 학교생활의 어려움을 완화하는데 효과적임을 시사하였다는 점에서 의의가 있다.
주요어: 다문화가정 청소년, 부모애착, 학교적응, 문화적응스트레스
본 연구는 다문화가정 청소년의 부모애착과 학교적응의 관계에서 문화적응스트레스의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 전라남북도의 초등학교 5학년부터 중학교 3학년까지의 다문화가정 청소년 120명을 대상으로 부모애착 척도, 학교적응 척도, 문화적응스트레스 척도를 사용하여 자료를 수집 하고, 기술통계분석, 상관분석, 구조방정식 모델링을 통한 매개효과 검증을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부모애착, 문화적응스트레스, 학교적응 간의 상관관계를 분석한 결과 부모애착과 학교적응의 관계는 유의미한 정적 상관이, 부모애착과 문화적응스트레스의 관계 및 학교적응과 문화적응스트레스의 관계는 유의미한 부적 상관이 나타났다. 둘째, 부모애착과 학교적응의 관계에서 문화적응스트레스의 매개효과를 분석한 결과 문화적응스트레스가 부모애착과 학교적응의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 즉, 부모애착이 다문화가정 청소년의 학교적응에도 직접적인 영향을 미치면서, 문화적응스트레스를 통해 학교적응에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 다문화가정 청소년의 학교 적응에 영향을 미치는 부모애착과 문화적응스트레스의 관계를 확인하고, 부모애착과 학교적응 관계에서 문화적응스트레스가 매개변인으로 작용하고 있음을 밝힌 것에 그 의의가 있다. 즉 다문화가정 청소년 학교 적응에 있어서 상담 과정에서 부모애착에 대한 고려와 더불어 문화적응스트레스에 대한 개입이 학교생활의 어려움을 완화하는데 효과적임을 시사하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study was to investigate the mediating effects of cultural adaptation stress in the relationship between parental attachment and school adjustment in adolescents of multicultural families. A total of 120 elementary and middle school students in Jeollanam-do and Jeollabuk-do ...
The purpose of this study was to investigate the mediating effects of cultural adaptation stress in the relationship between parental attachment and school adjustment in adolescents of multicultural families. A total of 120 elementary and middle school students in Jeollanam-do and Jeollabuk-do area participated in the study. The data were analyzed using t-tests, pearson’s correlations, structural equation modeling. The results of the study were as follows : First, the analysis of the pearson correlational relationship between parental attachment, school adjustment and cultural adaptation stress showed that there was a positive correlation between parental attachment and school adjustment, a negative correlation between parental attachment and cultural adaptation stress, and a negative correlation between cultural adaptation stress and school adjustment. Second, the cultural adaptation stress played as a partially mediator relationship between parental attachment and school adjustment. So, parental attachment had a direct influence on school adjustment and had a indirect influence school adjustment through cultural adaptation stress. This study has significance in that it showed that cultural adaptation stress acted as a mediator variable on the relationship between parental attachment and school adjustment. That is, parental attachment and cultural adaptation stress in adolescents of multicultural families is important for school adjustment. Thus, this study suggests important implications for intervention in cultural adaptation stress.
Key-word : Parental Attachment, School Adjustment, Cultural Adaptation Stress
The purpose of this study was to investigate the mediating effects of cultural adaptation stress in the relationship between parental attachment and school adjustment in adolescents of multicultural families. A total of 120 elementary and middle school students in Jeollanam-do and Jeollabuk-do area participated in the study. The data were analyzed using t-tests, pearson’s correlations, structural equation modeling. The results of the study were as follows : First, the analysis of the pearson correlational relationship between parental attachment, school adjustment and cultural adaptation stress showed that there was a positive correlation between parental attachment and school adjustment, a negative correlation between parental attachment and cultural adaptation stress, and a negative correlation between cultural adaptation stress and school adjustment. Second, the cultural adaptation stress played as a partially mediator relationship between parental attachment and school adjustment. So, parental attachment had a direct influence on school adjustment and had a indirect influence school adjustment through cultural adaptation stress. This study has significance in that it showed that cultural adaptation stress acted as a mediator variable on the relationship between parental attachment and school adjustment. That is, parental attachment and cultural adaptation stress in adolescents of multicultural families is important for school adjustment. Thus, this study suggests important implications for intervention in cultural adaptation stress.
Key-word : Parental Attachment, School Adjustment, Cultural Adaptation Stress
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.