본 연구는 학원에 수강중인 중학생을 대상으로 학원강사의 역할수행에 대한 인식을 알아보고, 학원강사의 역할수행이 학생들의 자기효능감, 학습태도, 성적향상과 어떠한 관련이 있는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해서 학원강사의 역할수행에 대한 인식을 제고시키고, 중학생들의 자기효능감, 학습태도, 성적을 향상시키기 위한 방안을 모색해 보고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 학원강사의 역할수행, 자기효능감, 학습태도, 성적향상 등과 관련된 문헌을 참고로 하여 연구모형을 설정하는 문헌연구를 수행하였고, 문헌연구를 통해 설정한 개념모형을 실제로 검증하는 설문조사 방법을 실시하였다. 설문지는 학원강사의 역할수행은 송미경(2003)과 안순훤(2017)의 연구, ...
본 연구는 학원에 수강중인 중학생을 대상으로 학원강사의 역할수행에 대한 인식을 알아보고, 학원강사의 역할수행이 학생들의 자기효능감, 학습태도, 성적향상과 어떠한 관련이 있는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해서 학원강사의 역할수행에 대한 인식을 제고시키고, 중학생들의 자기효능감, 학습태도, 성적을 향상시키기 위한 방안을 모색해 보고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 학원강사의 역할수행, 자기효능감, 학습태도, 성적향상 등과 관련된 문헌을 참고로 하여 연구모형을 설정하는 문헌연구를 수행하였고, 문헌연구를 통해 설정한 개념모형을 실제로 검증하는 설문조사 방법을 실시하였다. 설문지는 학원강사의 역할수행은 송미경(2003)과 안순훤(2017)의 연구, 자기효능감은 김아영과 박인영(2001), 오수경(2010)의 연구, 학습태도는 황혜정·김수진·성금순(1992)의 연구, 성적향상은 안순훤(2017)과 이휘재(2017)연구를 토대로 작성하였으며, 편의표집으로 선발한 학원 수강생 중 중학생을 대상으로 예비조사를 실시한 후 내용을 수정‧보완하여 완성하였다. 본 연구의 자료 수집은 2017년 7월 15일부터 8월 30일 사이에 이루어 졌으며, 설문지는 직접 방문하거나 우편으로 발송하였다. 배포된 700부의 설문지중 637부가 회수 되었다. 이중 무성의한 응답지 83부를 제외한 554부(86.9%)를 연구 분석에 사용하였다. 유의수준 p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSSWIN 21.0 프로그램을 사용하여 분석 하였다. 위와 같은 연구절차를 거쳐 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생이 지각하는 학원강사의 역할수행에 대한 인식을 분석한 결과, 학습지도(평균값 4.45)가 가장 높고, 학급운영(평균값 4.40), 생활지도(평균값 4.03)순으로 높게 나타났다. 그리고 학원강사의 역할에 대한 세부적인 문항의 순위는 학습지도에서는 ‘수업 중 이해가 잘 가도록 쉽게 설명하는 것(4.52)’과 ‘수업준비를 철저하게 하는 것(4.51)’이 높고, 생활지도에서는 ‘교실환경을 쾌적하게 하는 것(4.28)’과 ‘학생들이 기본적인 생활습관을 익히도록 지도하는 것(4.22)’이 높으며, 학급운영에서는 ‘수업을 원활하게 진행하는 것(4.55)’과 ‘학생들과 좋은 관계를 맺고자 하는 것(4.51)이 높게 나타났다. 개인배경에 따른 차이는 성적이 90점이상인 학생이 학습지도와 학급운영에서 가장 높은 것으로 나타났고, 성별, 학년, 고교진학 예정에서는 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 중학생이 지각하는 학원강사의 역할수행 요구도에 대한 인식을 분석한 결과, 자기효능감(평균값 4.23), 학습태도(평균값 4.18), 성적향상(평균값 4.15)은 매우 높게 나타났다. 그리고 학원강사의 역할수행 요구도에 대한 세부적인 문항의 순위는 자기효능감에서는 ‘학생의 이해도를 확인하는 것(4.29)’과 ‘기존지식과 새로운 지식을 연결 하는 것(4.25)’이 높고, 학습태도에서는 ‘태도나 기본적인 예의범절을 지도하는 것(4.26)’과 ‘학생의 특성을 고려한 동기유발(4.23)’이 높으며, 성적향상에서는 ‘적극적인 수업참여 유도(4.21)’와 ‘학생들이 어려운 문제를 해결할 수 있도록 꾸준하게 격려하는 것(4.16)이 높게 나타났다. 개인배경에 따라 학원강사의 역할수행에 대한 요구도는 차이가 없었다. 셋째, 중학생이 지각하는 자기효능감 및 성적향상에 대한 인식을 분석한 결과, 자기효능감(평균값 4.15)이 성적향상(평균값 3.83)보다 높게 나타났다. 개인배경에 따른 차이는 성별, 학년, 고교진학 예정에서 차이가 없는 반면, 성적에 따라 다소 상이한 것으로 나타났다. 성적이 90점이상과 70점미만의 학생들이 다른 성적대의 학생들에 비하여 자기효능감에 대한 인식이 높고, 90점이상의 성적대 학생들이 다른 성적대의 학생들보다 성적향상에 대한 인식이 높다. 중학생들은 현재의 성적향상에 대한 인식(3.83점)보다 미래의 성적향상에 대한 요구도(4.16점)를 높게 표명하였다. 넷째, 중학생이 지각하는 학원강사의 역할수행이 자기효능감에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 성적에서 79∼70점이 부(-)적인 영향을, 고교진학 예정이 특목고, 학원강사의 학습지도, 생활지도, 학급운영이 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 성적향상에 영향을 미치는 요인은 학원강사의 학급운영이 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 학원강사는 학습지도, 학급운영, 생활지도 등 자신의 다양한 역할수행에 대해서 세심하게 인식하고, 중학생들이 자기효능감, 학습태도, 성적을 향상시킬 수 있도록 최적의 교육서비스를 제공하기 위해서 노력해야 한다.
본 연구는 학원에 수강중인 중학생을 대상으로 학원강사의 역할수행에 대한 인식을 알아보고, 학원강사의 역할수행이 학생들의 자기효능감, 학습태도, 성적향상과 어떠한 관련이 있는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해서 학원강사의 역할수행에 대한 인식을 제고시키고, 중학생들의 자기효능감, 학습태도, 성적을 향상시키기 위한 방안을 모색해 보고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 학원강사의 역할수행, 자기효능감, 학습태도, 성적향상 등과 관련된 문헌을 참고로 하여 연구모형을 설정하는 문헌연구를 수행하였고, 문헌연구를 통해 설정한 개념모형을 실제로 검증하는 설문조사 방법을 실시하였다. 설문지는 학원강사의 역할수행은 송미경(2003)과 안순훤(2017)의 연구, 자기효능감은 김아영과 박인영(2001), 오수경(2010)의 연구, 학습태도는 황혜정·김수진·성금순(1992)의 연구, 성적향상은 안순훤(2017)과 이휘재(2017)연구를 토대로 작성하였으며, 편의표집으로 선발한 학원 수강생 중 중학생을 대상으로 예비조사를 실시한 후 내용을 수정‧보완하여 완성하였다. 본 연구의 자료 수집은 2017년 7월 15일부터 8월 30일 사이에 이루어 졌으며, 설문지는 직접 방문하거나 우편으로 발송하였다. 배포된 700부의 설문지중 637부가 회수 되었다. 이중 무성의한 응답지 83부를 제외한 554부(86.9%)를 연구 분석에 사용하였다. 유의수준 p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSS WIN 21.0 프로그램을 사용하여 분석 하였다. 위와 같은 연구절차를 거쳐 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생이 지각하는 학원강사의 역할수행에 대한 인식을 분석한 결과, 학습지도(평균값 4.45)가 가장 높고, 학급운영(평균값 4.40), 생활지도(평균값 4.03)순으로 높게 나타났다. 그리고 학원강사의 역할에 대한 세부적인 문항의 순위는 학습지도에서는 ‘수업 중 이해가 잘 가도록 쉽게 설명하는 것(4.52)’과 ‘수업준비를 철저하게 하는 것(4.51)’이 높고, 생활지도에서는 ‘교실환경을 쾌적하게 하는 것(4.28)’과 ‘학생들이 기본적인 생활습관을 익히도록 지도하는 것(4.22)’이 높으며, 학급운영에서는 ‘수업을 원활하게 진행하는 것(4.55)’과 ‘학생들과 좋은 관계를 맺고자 하는 것(4.51)이 높게 나타났다. 개인배경에 따른 차이는 성적이 90점이상인 학생이 학습지도와 학급운영에서 가장 높은 것으로 나타났고, 성별, 학년, 고교진학 예정에서는 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 중학생이 지각하는 학원강사의 역할수행 요구도에 대한 인식을 분석한 결과, 자기효능감(평균값 4.23), 학습태도(평균값 4.18), 성적향상(평균값 4.15)은 매우 높게 나타났다. 그리고 학원강사의 역할수행 요구도에 대한 세부적인 문항의 순위는 자기효능감에서는 ‘학생의 이해도를 확인하는 것(4.29)’과 ‘기존지식과 새로운 지식을 연결 하는 것(4.25)’이 높고, 학습태도에서는 ‘태도나 기본적인 예의범절을 지도하는 것(4.26)’과 ‘학생의 특성을 고려한 동기유발(4.23)’이 높으며, 성적향상에서는 ‘적극적인 수업참여 유도(4.21)’와 ‘학생들이 어려운 문제를 해결할 수 있도록 꾸준하게 격려하는 것(4.16)이 높게 나타났다. 개인배경에 따라 학원강사의 역할수행에 대한 요구도는 차이가 없었다. 셋째, 중학생이 지각하는 자기효능감 및 성적향상에 대한 인식을 분석한 결과, 자기효능감(평균값 4.15)이 성적향상(평균값 3.83)보다 높게 나타났다. 개인배경에 따른 차이는 성별, 학년, 고교진학 예정에서 차이가 없는 반면, 성적에 따라 다소 상이한 것으로 나타났다. 성적이 90점이상과 70점미만의 학생들이 다른 성적대의 학생들에 비하여 자기효능감에 대한 인식이 높고, 90점이상의 성적대 학생들이 다른 성적대의 학생들보다 성적향상에 대한 인식이 높다. 중학생들은 현재의 성적향상에 대한 인식(3.83점)보다 미래의 성적향상에 대한 요구도(4.16점)를 높게 표명하였다. 넷째, 중학생이 지각하는 학원강사의 역할수행이 자기효능감에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 성적에서 79∼70점이 부(-)적인 영향을, 고교진학 예정이 특목고, 학원강사의 학습지도, 생활지도, 학급운영이 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 성적향상에 영향을 미치는 요인은 학원강사의 학급운영이 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 학원강사는 학습지도, 학급운영, 생활지도 등 자신의 다양한 역할수행에 대해서 세심하게 인식하고, 중학생들이 자기효능감, 학습태도, 성적을 향상시킬 수 있도록 최적의 교육서비스를 제공하기 위해서 노력해야 한다.
The objective of this study was to investigate private tutoring center teacher’s role performance perceived by middle school students taking classes at private tutoring centers and its relationship to self-efficacy, study attitude, and grade improvement. The study intended to enhance awareness of pr...
The objective of this study was to investigate private tutoring center teacher’s role performance perceived by middle school students taking classes at private tutoring centers and its relationship to self-efficacy, study attitude, and grade improvement. The study intended to enhance awareness of private tutoring center teacher’s role performance and to find measures to improve self-efficacy, study attitude, and grade of middle school students. In order to achieve such purpose of the study, references on role performance of private tutoring center teachers, self-efficacy, study attitude, and grade improvement, etc., were reviewed to set research models, and a survey was conducted to verify the conceptual model established through literature review. The survey was prepared based on the research of Song Migyeong (2003) and Ahn Sunhwon (2017) on role performance of private tutoring center tutors, Kim Ahyeong and Pak Inyeong (2001), and Oh Sugyeong (2010) on self-efficacy, Hwang Hyejeong, Kim Sujin, Seong Geumsun (1992) on study attitude, and Yi Hwijae (2017) on grade improvement, and it was completed through supplementation and revision of a preliminary survey conducted on middle school students attending private tutoring centers that were selected through convenience sampling. Data was collected between July 15, 2017 and Aug. 30, 2017, and the surveys were delivered in person or by post. A total of 700 was distributed, and 637 surveys were collected. 554 (86.9%) were used for research analysis, and 83 insincere responses were excluded. The verification was made at the significance level p<.05, and the statistical analysis was made using SPSS WIN 21.0. The results obtained from the above research procedure are as follows. First, when the perception of middle school students on the role performance of private tutoring center teacher was analyzed, study guidance (average value 4.45) was the highest, followed by class management (average value 4.40) and student life guidance (average value 4.03). Regarding the ranking of detailed questions on the role of private tutoring center teacher, “explaining clearly in class so one can understand well (4.52)” and “thorough preparation for class (4.51)” were high in study guidance, and “making classroom environment pleasant (4.28)” and “guiding so students can master basic life habits (4.22)” were high in student life guidance, and “smooth management of class (4.55)” and “intent to establish a good relationship with students (4.51)” were found to be high in class management. On difference depending on personal background, students with grades 90 or higher showed highest values in study guidance and class management, and no difference was observed depending on gender, year in school, or expectation of attending high school. Second, when the awareness of demand for private tutoring center teacher’s role performance perceived by middle school students was analyzed, self-efficacy (average value 4.23), study attitude (average value 4.18), and grade improvement (average value 4.15) were found to be extremely high. On ranking of detailed questions on demand for private tutoring center teacher’s role performance, “confirming student’s level of understanding (4.29)” and “linking previous knowledge to new knowledge (4.25)” were high in self-efficacy, “guiding attitude or basic etiquette (4.26)” and “motivating considering characteristic of student (4.23)” were high in study attitude, and “inducing active class participation (4.21)” and “steadily encouraging students to resolve difficult problems (4.16)” were found to be high in grade improvement. There was no difference in demand of private tutoring center teacher’s role performance depending on personal background. Third, when the awareness of self-efficacy and grade improvement perceived by middle school students was analyzed, self-efficacy (average value 4.15) was found to be higher than grade improvement (average value 3.83). On difference depending on personal background, no difference was found in gender, year in school, or expectation of attending high school, but slight difference was observed depending on grades. Students with grades 90 or higher and under 70 have high awareness on self-efficacy compared to students with other grades, and students with grades 90 or higher have high awareness on grade improvement compared to students with other grades. Middle school students expressed demand for grade improvement in future (4.16 points) to be higher than awareness on current grade improvement (3.83). Fourth, when the factors of private tutoring center teacher’s role performance that affect self-efficacy perceived by middle school students were observed, effects were found to be negative (-) in grades of 70 – 79 points, and positive (+) for expectation of attending special-purpose high school, private tutoring center teacher’s study guidance, student life guidance, and class management. Also, class management of private tutoring center teacher was found to have a positive (+) effect on grade improvement. To conclude, private tutoring center teacher must carefully recognize one’s various role performances such as study guidance, class management, student life guidance, etc., and work hard to provide optimum education service for middle school students for improvement in self-efficacy, study attitude, and grades.
The objective of this study was to investigate private tutoring center teacher’s role performance perceived by middle school students taking classes at private tutoring centers and its relationship to self-efficacy, study attitude, and grade improvement. The study intended to enhance awareness of private tutoring center teacher’s role performance and to find measures to improve self-efficacy, study attitude, and grade of middle school students. In order to achieve such purpose of the study, references on role performance of private tutoring center teachers, self-efficacy, study attitude, and grade improvement, etc., were reviewed to set research models, and a survey was conducted to verify the conceptual model established through literature review. The survey was prepared based on the research of Song Migyeong (2003) and Ahn Sunhwon (2017) on role performance of private tutoring center tutors, Kim Ahyeong and Pak Inyeong (2001), and Oh Sugyeong (2010) on self-efficacy, Hwang Hyejeong, Kim Sujin, Seong Geumsun (1992) on study attitude, and Yi Hwijae (2017) on grade improvement, and it was completed through supplementation and revision of a preliminary survey conducted on middle school students attending private tutoring centers that were selected through convenience sampling. Data was collected between July 15, 2017 and Aug. 30, 2017, and the surveys were delivered in person or by post. A total of 700 was distributed, and 637 surveys were collected. 554 (86.9%) were used for research analysis, and 83 insincere responses were excluded. The verification was made at the significance level p<.05, and the statistical analysis was made using SPSS WIN 21.0. The results obtained from the above research procedure are as follows. First, when the perception of middle school students on the role performance of private tutoring center teacher was analyzed, study guidance (average value 4.45) was the highest, followed by class management (average value 4.40) and student life guidance (average value 4.03). Regarding the ranking of detailed questions on the role of private tutoring center teacher, “explaining clearly in class so one can understand well (4.52)” and “thorough preparation for class (4.51)” were high in study guidance, and “making classroom environment pleasant (4.28)” and “guiding so students can master basic life habits (4.22)” were high in student life guidance, and “smooth management of class (4.55)” and “intent to establish a good relationship with students (4.51)” were found to be high in class management. On difference depending on personal background, students with grades 90 or higher showed highest values in study guidance and class management, and no difference was observed depending on gender, year in school, or expectation of attending high school. Second, when the awareness of demand for private tutoring center teacher’s role performance perceived by middle school students was analyzed, self-efficacy (average value 4.23), study attitude (average value 4.18), and grade improvement (average value 4.15) were found to be extremely high. On ranking of detailed questions on demand for private tutoring center teacher’s role performance, “confirming student’s level of understanding (4.29)” and “linking previous knowledge to new knowledge (4.25)” were high in self-efficacy, “guiding attitude or basic etiquette (4.26)” and “motivating considering characteristic of student (4.23)” were high in study attitude, and “inducing active class participation (4.21)” and “steadily encouraging students to resolve difficult problems (4.16)” were found to be high in grade improvement. There was no difference in demand of private tutoring center teacher’s role performance depending on personal background. Third, when the awareness of self-efficacy and grade improvement perceived by middle school students was analyzed, self-efficacy (average value 4.15) was found to be higher than grade improvement (average value 3.83). On difference depending on personal background, no difference was found in gender, year in school, or expectation of attending high school, but slight difference was observed depending on grades. Students with grades 90 or higher and under 70 have high awareness on self-efficacy compared to students with other grades, and students with grades 90 or higher have high awareness on grade improvement compared to students with other grades. Middle school students expressed demand for grade improvement in future (4.16 points) to be higher than awareness on current grade improvement (3.83). Fourth, when the factors of private tutoring center teacher’s role performance that affect self-efficacy perceived by middle school students were observed, effects were found to be negative (-) in grades of 70 – 79 points, and positive (+) for expectation of attending special-purpose high school, private tutoring center teacher’s study guidance, student life guidance, and class management. Also, class management of private tutoring center teacher was found to have a positive (+) effect on grade improvement. To conclude, private tutoring center teacher must carefully recognize one’s various role performances such as study guidance, class management, student life guidance, etc., and work hard to provide optimum education service for middle school students for improvement in self-efficacy, study attitude, and grades.
Keyword
#학원강사 역할수행 자기효능감 학습태도 성적향상 요구도 private tutoring center teacher role performance self-efficacy study attitude grade improvement demand
학위논문 정보
저자
유은영
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
평생교육경영 전공
지도교수
박명희
발행연도
2018
총페이지
viii, 98장
키워드
학원강사 역할수행 자기효능감 학습태도 성적향상 요구도 private tutoring center teacher role performance self-efficacy study attitude grade improvement demand
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.