본 연구는 보행약자 중 고령자에 중점을 두고 서울시 내에 노인보호구역으로 지정된 시·구립 노인종합복지 회관 이용자(65세이상 고령자)의 노인 보호구역의 인지도와 노인보호구역내 보행환경 구성 요소를 보행자 보호 시설과 차량감속 유도시설(차량 정온화 시설)로 구분하고 각 시설 간 중요도를 분석하는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 인구의 고령화로 인한 고령사회에 진입한 서울시 종로구, 용산구, 강북구 ,서대문구 소재 노인종합복지회관 4곳을 대상지로 하였으며, 이곳 시설들을 이용하는 65세 이상 고령자를 대상으로 설문을 실시하였다. 보행환경 요소와 관련하여 선행연구를 검토한 결과 보행환경요소 측정 항목을 보행자 보호시설과 차량 감속유도 시설(차량정온화시설) 2개의 요소로 구분하였고, 10개의 세부요소를 돌출하였다. 노인보호구역으로 지정된 시·구립 노인종합복지회관 4곳에서 설문을 실시하고, ...
본 연구는 보행약자 중 고령자에 중점을 두고 서울시 내에 노인보호구역으로 지정된 시·구립 노인종합복지 회관 이용자(65세이상 고령자)의 노인 보호구역의 인지도와 노인보호구역내 보행환경 구성 요소를 보행자 보호 시설과 차량감속 유도시설(차량 정온화 시설)로 구분하고 각 시설 간 중요도를 분석하는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 인구의 고령화로 인한 고령사회에 진입한 서울시 종로구, 용산구, 강북구 ,서대문구 소재 노인종합복지회관 4곳을 대상지로 하였으며, 이곳 시설들을 이용하는 65세 이상 고령자를 대상으로 설문을 실시하였다. 보행환경 요소와 관련하여 선행연구를 검토한 결과 보행환경요소 측정 항목을 보행자 보호시설과 차량 감속유도 시설(차량정온화시설) 2개의 요소로 구분하였고, 10개의 세부요소를 돌출하였다. 노인보호구역으로 지정된 시·구립 노인종합복지회관 4곳에서 설문을 실시하고, AHP(Analytic Hierarchy Process) 분석 기법을 활용하여 중요도 분석을 하였다. 분석결과 보행자보호시설이 차량감속유도시설보다 중요도가 높게 나타났다. 보행자 보호시설 요인 중에는 보행자 신호등, 횡단보도, 보도확보, 방호 울타리(볼라드), 간이 중앙 분리대의 순으로 중요도가 나타났으며, 차량감속유도시설 요인의 중에는 단속 카메라, 과속 방지턱, 험프형 횡단보도, 노면표시(유색포장), 교통안전표지판의 순으로 중요도가 나타났다. 마지막으로 노인보호구역 인지도는 다른 보호구역에 비하여 현저히 낮았고. 노인보호구역에 대해서는 필요하다는 답이 많았다. 세부 보행환경요소에 대한 종합 중요도 분석결과에서는 보행자 보호시설인 보행자 신호등이 가장 중요하게 나타났다. 보행 약자인 고령자의 보행안전과 보행환경을 개선하기 위해서는 꼭 필요한 시설로 나타났으며, 향후 노인보호구역에 대한 일반인 운전자의 입장에서 연구할 필요가 있다.
본 연구는 보행약자 중 고령자에 중점을 두고 서울시 내에 노인보호구역으로 지정된 시·구립 노인종합복지 회관 이용자(65세이상 고령자)의 노인 보호구역의 인지도와 노인보호구역내 보행환경 구성 요소를 보행자 보호 시설과 차량감속 유도시설(차량 정온화 시설)로 구분하고 각 시설 간 중요도를 분석하는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 인구의 고령화로 인한 고령사회에 진입한 서울시 종로구, 용산구, 강북구 ,서대문구 소재 노인종합복지회관 4곳을 대상지로 하였으며, 이곳 시설들을 이용하는 65세 이상 고령자를 대상으로 설문을 실시하였다. 보행환경 요소와 관련하여 선행연구를 검토한 결과 보행환경요소 측정 항목을 보행자 보호시설과 차량 감속유도 시설(차량정온화시설) 2개의 요소로 구분하였고, 10개의 세부요소를 돌출하였다. 노인보호구역으로 지정된 시·구립 노인종합복지회관 4곳에서 설문을 실시하고, AHP(Analytic Hierarchy Process) 분석 기법을 활용하여 중요도 분석을 하였다. 분석결과 보행자보호시설이 차량감속유도시설보다 중요도가 높게 나타났다. 보행자 보호시설 요인 중에는 보행자 신호등, 횡단보도, 보도확보, 방호 울타리(볼라드), 간이 중앙 분리대의 순으로 중요도가 나타났으며, 차량감속유도시설 요인의 중에는 단속 카메라, 과속 방지턱, 험프형 횡단보도, 노면표시(유색포장), 교통안전표지판의 순으로 중요도가 나타났다. 마지막으로 노인보호구역 인지도는 다른 보호구역에 비하여 현저히 낮았고. 노인보호구역에 대해서는 필요하다는 답이 많았다. 세부 보행환경요소에 대한 종합 중요도 분석결과에서는 보행자 보호시설인 보행자 신호등이 가장 중요하게 나타났다. 보행 약자인 고령자의 보행안전과 보행환경을 개선하기 위해서는 꼭 필요한 시설로 나타났으며, 향후 노인보호구역에 대한 일반인 운전자의 입장에서 연구할 필요가 있다.
This study has purposes that it focused on the senior citizen, divided awareness level of silver-zone for users (who are over 65 years old) of the public senior welfare center, which is set as silver-zone in Seoul and components of pedestrian environments in silver-zone into a pedestrian protec...
This study has purposes that it focused on the senior citizen, divided awareness level of silver-zone for users (who are over 65 years old) of the public senior welfare center, which is set as silver-zone in Seoul and components of pedestrian environments in silver-zone into a pedestrian protection facility and a vehicle deceleration facility (vehicle calming facility), and analyzed importance of each facility. This study selected four senior welfare centers, as research subjects, in Jongno-gu, Yongsan-gu, Gangbuk-gu, and Seodaemun-gu, in which aged society already came due to aging population, and it surveyed their users, who are over 65 years old. As results of reviewing prior studies related to factors of the pedestrian environments, this study divided measurement categories on the pedestrian environments into two categories of pedestrian protection facility and vehicle deceleration facility (vehicle calming facility), and it deduced 10 subcategories. It surveyed people at the four public senior welfare centers, set as silver-zone, and it conducted importance factors by utilizing AHP (Analytic Hierarchy Process). As results of the analysis, importance of the pedestrian protection facility is much higher than the vehicle deceleration facility. Among elements of the pedestrian protection facility, there are pedestrian light, crosswalk, securing sidewalk, roadside barriers (bollard), and simple median barriers in order of importance. Among elements of the vehicle deceleration facility, there are red light camera, speed control hump, hump-shaped crosswalk, pavement marking (colored pavement), and traffic safety signs in order of importance. Finally, the awareness level of silver-zone is very low, compared to the other safety zones, and a lot of people answered that silver-zone should be needed. As results of analyzing overall importance on the subcategories of pedestrian environments, the pedestrian light is the most important, which is a pedestrian protection facility. It should be required in order to improve pedestrian safety and environments for the elderly people, who are weak pedestrians. It is necessary to research the silver-zone from a viewpoint of general drivers in the future.
This study has purposes that it focused on the senior citizen, divided awareness level of silver-zone for users (who are over 65 years old) of the public senior welfare center, which is set as silver-zone in Seoul and components of pedestrian environments in silver-zone into a pedestrian protection facility and a vehicle deceleration facility (vehicle calming facility), and analyzed importance of each facility. This study selected four senior welfare centers, as research subjects, in Jongno-gu, Yongsan-gu, Gangbuk-gu, and Seodaemun-gu, in which aged society already came due to aging population, and it surveyed their users, who are over 65 years old. As results of reviewing prior studies related to factors of the pedestrian environments, this study divided measurement categories on the pedestrian environments into two categories of pedestrian protection facility and vehicle deceleration facility (vehicle calming facility), and it deduced 10 subcategories. It surveyed people at the four public senior welfare centers, set as silver-zone, and it conducted importance factors by utilizing AHP (Analytic Hierarchy Process). As results of the analysis, importance of the pedestrian protection facility is much higher than the vehicle deceleration facility. Among elements of the pedestrian protection facility, there are pedestrian light, crosswalk, securing sidewalk, roadside barriers (bollard), and simple median barriers in order of importance. Among elements of the vehicle deceleration facility, there are red light camera, speed control hump, hump-shaped crosswalk, pavement marking (colored pavement), and traffic safety signs in order of importance. Finally, the awareness level of silver-zone is very low, compared to the other safety zones, and a lot of people answered that silver-zone should be needed. As results of analyzing overall importance on the subcategories of pedestrian environments, the pedestrian light is the most important, which is a pedestrian protection facility. It should be required in order to improve pedestrian safety and environments for the elderly people, who are weak pedestrians. It is necessary to research the silver-zone from a viewpoint of general drivers in the future.
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