노인인구의 급속한 증가에 따라 노인교통안전대책의 수립이 절실해지고 있다. 안전대책의 일환으로 가장먼저 "노인보호구역의 지정"이 법제화되어 시행하기에 이르렀으나, 해당 시설을 중심으로 "반경300m 이내"라는 획일적인 지정기준은 노인보호구역의 당초 취지를 실현함에 한계가 있다고 판단하여 보다 현실적인 잣대를 설정해보고자 연구를 수행하였다. 시설이용자의 편의와 안전을 고양시키기 위한 제도인 만큼 이용 노인들의 needs를 충분히 파악해야 하고, 이용시설 주변의 교통사고자료를 분석하여 통행 및 운전에 어려움이 없도록 조치할 필요가 있다...
노인인구의 급속한 증가에 따라 노인교통안전대책의 수립이 절실해지고 있다. 안전대책의 일환으로 가장먼저 "노인보호구역의 지정"이 법제화되어 시행하기에 이르렀으나, 해당 시설을 중심으로 "반경300m 이내"라는 획일적인 지정기준은 노인보호구역의 당초 취지를 실현함에 한계가 있다고 판단하여 보다 현실적인 잣대를 설정해보고자 연구를 수행하였다. 시설이용자의 편의와 안전을 고양시키기 위한 제도인 만큼 이용 노인들의 needs를 충분히 파악해야 하고, 이용시설 주변의 교통사고자료를 분석하여 통행 및 운전에 어려움이 없도록 조치할 필요가 있다고 판단하고 아래와 같은 프로세스를 설정하여 검토하였다. 우선 노인복지시설의 종류를 나누어 노인보호구역 대상이 될 수 있는지 시설특성과 규모를 파악하고, 이동수단별 교통시설 현황·도로구성 현황·시설이용현황 등 기초자료를 수집하였다. 그 다음 시설주변의 보도통행에 대한 설문조사를 수행하여 이용자들의 요구를 정확히 파악하고, 과거 2~3년간의 교통사고 자료를 검토하여 노인 사고 잦은 지점이 반영되도록 조치하였다. 본 연구에서 제시한 위와 같은 프로세스를 기존 지정된 노인보호구역에 스크린한 결과 반경 300m의 기준은 크게 의미를 갖지 못하였고, 지정구역에 대한 변경이 필요한 것으로 검토되었으며 새로운 지정방법이 기존의 기준보다 효과적인 것으로 나타났다. 따라서 보다 효과적인 노인보호구역 지정과 운영을 위하여 본 연구에서 제안한 프로세스가 제도화될 수 있도록 건의하는 바이다.
노인인구의 급속한 증가에 따라 노인교통안전대책의 수립이 절실해지고 있다. 안전대책의 일환으로 가장먼저 "노인보호구역의 지정"이 법제화되어 시행하기에 이르렀으나, 해당 시설을 중심으로 "반경300m 이내"라는 획일적인 지정기준은 노인보호구역의 당초 취지를 실현함에 한계가 있다고 판단하여 보다 현실적인 잣대를 설정해보고자 연구를 수행하였다. 시설이용자의 편의와 안전을 고양시키기 위한 제도인 만큼 이용 노인들의 needs를 충분히 파악해야 하고, 이용시설 주변의 교통사고자료를 분석하여 통행 및 운전에 어려움이 없도록 조치할 필요가 있다고 판단하고 아래와 같은 프로세스를 설정하여 검토하였다. 우선 노인복지시설의 종류를 나누어 노인보호구역 대상이 될 수 있는지 시설특성과 규모를 파악하고, 이동수단별 교통시설 현황·도로구성 현황·시설이용현황 등 기초자료를 수집하였다. 그 다음 시설주변의 보도통행에 대한 설문조사를 수행하여 이용자들의 요구를 정확히 파악하고, 과거 2~3년간의 교통사고 자료를 검토하여 노인 사고 잦은 지점이 반영되도록 조치하였다. 본 연구에서 제시한 위와 같은 프로세스를 기존 지정된 노인보호구역에 스크린한 결과 반경 300m의 기준은 크게 의미를 갖지 못하였고, 지정구역에 대한 변경이 필요한 것으로 검토되었으며 새로운 지정방법이 기존의 기준보다 효과적인 것으로 나타났다. 따라서 보다 효과적인 노인보호구역 지정과 운영을 위하여 본 연구에서 제안한 프로세스가 제도화될 수 있도록 건의하는 바이다.
As the silver population rapidly increased, it became more urgent to establish a scheme of the traffic safety for the old. As part of the scheme, a polity to apply 'designation of the silver zone' was legislated into law. However, the standard quoting 'the silver zone should be within 300m - radius ...
As the silver population rapidly increased, it became more urgent to establish a scheme of the traffic safety for the old. As part of the scheme, a polity to apply 'designation of the silver zone' was legislated into law. However, the standard quoting 'the silver zone should be within 300m - radius of the relevant facility' was considered homogeneous and even limited to apply its original objective. This study was to introduce a new standard to select the silver zone reflecting the actual scale. As the scheme was established to enhance convenience and safety for facility users, it was necessary to take full account of needs of the old and to take action not to have difficulty in walking and driving around the facilities by analyzing traffic accident data collected nearby the related facility. Through the methodology, the silver facilities were divided into two types on the basis of its characteristics and size. Raw data such as traffic facilities by transport modes, road network, facility utilization, etc were collected for the study. The study had carried out interviews about pedestrian tracking close to the facilities in order to grasp the user's needs and scrutinized the traffic accident data for last two to three years in order to reflect an accident frequency area for the silver. Screening out current selected silver zones based on the above method, it appeared that the standard of 300m-radius did not appeal its significance, suggested that there was a necessity to revise the designation among current silver zones, and indicated that the introduced standard in the study would become more efficient than the current criteria. Consequently, I hope that this study would be useful reference for further development and the approach in the research could be legislated into law for more efficient designation and operation of the silver zone.
As the silver population rapidly increased, it became more urgent to establish a scheme of the traffic safety for the old. As part of the scheme, a polity to apply 'designation of the silver zone' was legislated into law. However, the standard quoting 'the silver zone should be within 300m - radius of the relevant facility' was considered homogeneous and even limited to apply its original objective. This study was to introduce a new standard to select the silver zone reflecting the actual scale. As the scheme was established to enhance convenience and safety for facility users, it was necessary to take full account of needs of the old and to take action not to have difficulty in walking and driving around the facilities by analyzing traffic accident data collected nearby the related facility. Through the methodology, the silver facilities were divided into two types on the basis of its characteristics and size. Raw data such as traffic facilities by transport modes, road network, facility utilization, etc were collected for the study. The study had carried out interviews about pedestrian tracking close to the facilities in order to grasp the user's needs and scrutinized the traffic accident data for last two to three years in order to reflect an accident frequency area for the silver. Screening out current selected silver zones based on the above method, it appeared that the standard of 300m-radius did not appeal its significance, suggested that there was a necessity to revise the designation among current silver zones, and indicated that the introduced standard in the study would become more efficient than the current criteria. Consequently, I hope that this study would be useful reference for further development and the approach in the research could be legislated into law for more efficient designation and operation of the silver zone.
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