어린이 건강식품 정보 탐색에서 모바일 기반 식품정보 플랫폼 속성이 사용자의 신뢰, 만족도 및 순 편익에 미치는 영향 The Effect of Mobile Based Food Information Platform Factors on User Trust, Satisfaction and Net Benefit in The Search for Child Health Food Information원문보기
국내 건강기능식품 시장은 매년 두 자릿수 성장을 하고 있으며, 섭취 연령대가 낮아지고 제품을 비교하여 구매하는 "스마트 소비" 트렌드가 반영되어 온라인 채널의 판매 비중이 점차 증가하고 있다. 이에 대형마트를 비롯한 오픈마켓, 소셜커머스 사이트에서 건강기능식품 판매 강화를 위하여 많은 노력을 기울이고 있다. 특히 건강식품의 경우 원료에 따른 기능성 및 섭취 가능한 연령, 부작용과 기능성 원료 외에 첨가물 등 필수적으로 상품의 정확한 정보를 제공하는 것이 중요하다고 할 수 있다. 이러한 배경으로 최근에는 ...
국내 건강기능식품 시장은 매년 두 자릿수 성장을 하고 있으며, 섭취 연령대가 낮아지고 제품을 비교하여 구매하는 "스마트 소비" 트렌드가 반영되어 온라인 채널의 판매 비중이 점차 증가하고 있다. 이에 대형마트를 비롯한 오픈마켓, 소셜커머스 사이트에서 건강기능식품 판매 강화를 위하여 많은 노력을 기울이고 있다. 특히 건강식품의 경우 원료에 따른 기능성 및 섭취 가능한 연령, 부작용과 기능성 원료 외에 첨가물 등 필수적으로 상품의 정확한 정보를 제공하는 것이 중요하다고 할 수 있다. 이러한 배경으로 최근에는 빅데이터를 기반으로 축적된 정보를 재가공하여 2차 정보를 제공하는 모바일 기반의 정보 플랫폼이 선보이고 있는 실정이다. 본 연구에서 식품정보모바일 앱을 통해 고객들이 어린이 건강식품 정보를 탐색함에 있어 앱의 구성에 따라 사용자가 실제 얻는 이익에 대하여 초첨을 맞추고 이를 검증하기 위하여 식품정보모바일 앱의 속성과 사용자의 신뢰, 만족도, 그리고 순 편익과의 관계를 규명하였다. 설문은 최근 1개월 동안 식품정보모바일 앱을 사용한 경험이 있는 응답자로 한정하여 진행되었으며, 분석 결과를 살펴보면 정보 품질과 온라인 리뷰는 사용자의 신뢰에 긍정적인 결과를 보였다. 고객 만족도에서는 정보 품질, 온라인 리뷰 및 개인화 서비스를 제외한 디자인 품질과 소비자 지식에서 긍정적으로 나타났으며, 고객 신뢰와 만족도 모두 순 편익에 유의미한 영향을 미치는 것이 실증적으로 분석되었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서는 식품정보모바일 앱을 통해 어린이 건강식품을 판매하는 기업들에게 몇 가지 시사점을 제시하였다.
국내 건강기능식품 시장은 매년 두 자릿수 성장을 하고 있으며, 섭취 연령대가 낮아지고 제품을 비교하여 구매하는 "스마트 소비" 트렌드가 반영되어 온라인 채널의 판매 비중이 점차 증가하고 있다. 이에 대형마트를 비롯한 오픈마켓, 소셜커머스 사이트에서 건강기능식품 판매 강화를 위하여 많은 노력을 기울이고 있다. 특히 건강식품의 경우 원료에 따른 기능성 및 섭취 가능한 연령, 부작용과 기능성 원료 외에 첨가물 등 필수적으로 상품의 정확한 정보를 제공하는 것이 중요하다고 할 수 있다. 이러한 배경으로 최근에는 빅데이터를 기반으로 축적된 정보를 재가공하여 2차 정보를 제공하는 모바일 기반의 정보 플랫폼이 선보이고 있는 실정이다. 본 연구에서 식품정보모바일 앱을 통해 고객들이 어린이 건강식품 정보를 탐색함에 있어 앱의 구성에 따라 사용자가 실제 얻는 이익에 대하여 초첨을 맞추고 이를 검증하기 위하여 식품정보모바일 앱의 속성과 사용자의 신뢰, 만족도, 그리고 순 편익과의 관계를 규명하였다. 설문은 최근 1개월 동안 식품정보모바일 앱을 사용한 경험이 있는 응답자로 한정하여 진행되었으며, 분석 결과를 살펴보면 정보 품질과 온라인 리뷰는 사용자의 신뢰에 긍정적인 결과를 보였다. 고객 만족도에서는 정보 품질, 온라인 리뷰 및 개인화 서비스를 제외한 디자인 품질과 소비자 지식에서 긍정적으로 나타났으며, 고객 신뢰와 만족도 모두 순 편익에 유의미한 영향을 미치는 것이 실증적으로 분석되었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서는 식품정보모바일 앱을 통해 어린이 건강식품을 판매하는 기업들에게 몇 가지 시사점을 제시하였다.
Korea's health functional food market is growing at double-digit every year and the rate of sales of on-line channels is gradually increasing because the intake age is lower and the smart consumption trend that is purchased by comparing the products. In the meantime, open market and social commerce ...
Korea's health functional food market is growing at double-digit every year and the rate of sales of on-line channels is gradually increasing because the intake age is lower and the smart consumption trend that is purchased by comparing the products. In the meantime, open market and social commerce sites including hypermarket are making efforts to strengthen sales of functional foods. Especially, in case of health food's essential to provide accurate information according to functional ingredients such as intake of age, side effect and food additives. Because of this, A mobile - based information platform has emerged that reprocesses accumulated information based on Big Data and provides secondary information. In this study, the Food Information Mobile App focuses on how customers should organize their mobile apps for child health food. To verify this, we identified the relational factors of mobile apps, their trust and satisfaction, and their relationship to net benefit. The survey was conducted on a limited basis to those who have experience using the food information mobile app for the last month. The analysis shows that the information quality and online review showed positive results for the customer trust. customer satisfaction was positively related to design quality and consumer knowledge excluding information quality, online review and customized service, and it has been shown that both customer trust and satisfaction have significant effects on net benefit. Based on these findings, this study has suggested several implications for companies selling healthy children through the Food Information Mobile App.
Korea's health functional food market is growing at double-digit every year and the rate of sales of on-line channels is gradually increasing because the intake age is lower and the smart consumption trend that is purchased by comparing the products. In the meantime, open market and social commerce sites including hypermarket are making efforts to strengthen sales of functional foods. Especially, in case of health food's essential to provide accurate information according to functional ingredients such as intake of age, side effect and food additives. Because of this, A mobile - based information platform has emerged that reprocesses accumulated information based on Big Data and provides secondary information. In this study, the Food Information Mobile App focuses on how customers should organize their mobile apps for child health food. To verify this, we identified the relational factors of mobile apps, their trust and satisfaction, and their relationship to net benefit. The survey was conducted on a limited basis to those who have experience using the food information mobile app for the last month. The analysis shows that the information quality and online review showed positive results for the customer trust. customer satisfaction was positively related to design quality and consumer knowledge excluding information quality, online review and customized service, and it has been shown that both customer trust and satisfaction have significant effects on net benefit. Based on these findings, this study has suggested several implications for companies selling healthy children through the Food Information Mobile App.
주제어
#어린이 건강식품 건강기능식품 식품정보모바일 앱 신뢰 만족도 순 편익 Mobile Based Food Information Platform Child Health Food Health Functional Food User Trust Satisfaction Net Benefit
학위논문 정보
저자
안강석
학위수여기관
숭실대학교 중소기업대학원
학위구분
국내석사
학과
중소기업경영혁신학과(중원)
지도교수
유재원
발행연도
2018
총페이지
63
키워드
어린이 건강식품 건강기능식품 식품정보모바일 앱 신뢰 만족도 순 편익 Mobile Based Food Information Platform Child Health Food Health Functional Food User Trust Satisfaction Net Benefit
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