본 연구는 국립중앙박물관 소장유물 조선후기 궁중연향도 근대(近代) 230《기축진찬도병》의 복제본 제작기법에 대하여 고찰한 것이다. 복제본은 역사적으로 가치가 있는 유물의 재질이 약화되어 훼손될 우려가 있을 경우 유물을 안전하게 보존하기 위한 방법으로 복제본을 제작하고 있다. 현재까지 궁중연향도에 관한 연구는 제작기법 보다는 양식적 특징에 관한 미술사적 연구를 중심으로 이루어졌다. 궁중연향도 《기축진찬도병》의 제작기법에 대해 단독으로 연구 된 바가 없으며 궁중연향도의 제작기법 연구는 미흡한 실정이다. 《기축진찬도병》은 19세기 양식이 확립되기 이전의 과도기적인 작품으로 18세기의 특징이 더 많이 나타나는 유일한 진찬도이며 그 당시의 시대상과 기법양상을 보여주는 중요한 유물이다. 《기축진찬도병》의 미술사적 연구와 유물조사를 바탕으로 화면구성 및 채색기법을 분석하여 이를 통해 복제본 제작기법에 대해 연구하였다. 복제본 제작기법 연구는 제작방법에 따라 세 가지 기법으로 나누었다. 전통기법의 모사본 제작기법과 디지털 매체를 활용한 영인본 제작기법 그리고 두 제작기법을 접목하여 영인본에 전통안료를 사용하여 보채하는 보채본 제작기법에 대한 해석을 시도하였다. 우선 각 제작과정에 적용 가능한 기법과 재료에 대하여 검토하였고, 선행연구 된 덕수(德壽)1665《기축진찬도병》의 ...
본 연구는 국립중앙박물관 소장유물 조선후기 궁중연향도 근대(近代) 230《기축진찬도병》의 복제본 제작기법에 대하여 고찰한 것이다. 복제본은 역사적으로 가치가 있는 유물의 재질이 약화되어 훼손될 우려가 있을 경우 유물을 안전하게 보존하기 위한 방법으로 복제본을 제작하고 있다. 현재까지 궁중연향도에 관한 연구는 제작기법 보다는 양식적 특징에 관한 미술사적 연구를 중심으로 이루어졌다. 궁중연향도 《기축진찬도병》의 제작기법에 대해 단독으로 연구 된 바가 없으며 궁중연향도의 제작기법 연구는 미흡한 실정이다. 《기축진찬도병》은 19세기 양식이 확립되기 이전의 과도기적인 작품으로 18세기의 특징이 더 많이 나타나는 유일한 진찬도이며 그 당시의 시대상과 기법양상을 보여주는 중요한 유물이다. 《기축진찬도병》의 미술사적 연구와 유물조사를 바탕으로 화면구성 및 채색기법을 분석하여 이를 통해 복제본 제작기법에 대해 연구하였다. 복제본 제작기법 연구는 제작방법에 따라 세 가지 기법으로 나누었다. 전통기법의 모사본 제작기법과 디지털 매체를 활용한 영인본 제작기법 그리고 두 제작기법을 접목하여 영인본에 전통안료를 사용하여 보채하는 보채본 제작기법에 대한 해석을 시도하였다. 우선 각 제작과정에 적용 가능한 기법과 재료에 대하여 검토하였고, 선행연구 된 덕수(德壽)1665《기축진찬도병》의 XRF 안료분석을 참고하여 각각의 복제본 제작과정에 접목하여 결과물을 도출하였다. 간략하게 각각의 복제본 제작과정을 정리해보면 첫째, 모사본 제작의 경우 현재의 상태를 그대로 그리는 현상모사로 제작하였고, 이를 통해 무형의 기술과 전통기법을 전승하는 목적으로 진행하였다. 둘째, 영인본 제작은 디지털카메라로 다분할 촬영하여 실물크기의 고해상도 이미지를 취득하였다. 그리고 《기축진찬도병》의 바탕재인 견에 잉크젯 프린터를 사용하여 출력하는 제작방법에 대해 연구하였다. 셋째, 영인 후 보채본 제작은 견에 출력된 영인본에 《기축진찬도병》에 사용된 안료를 고증하고 육안으로 색을 추정하여 보채하는 제작기법으로 회화문화재 복제본 제작기법의 새로운 대안을 모색하였다. 본 연구는 조선후기 궁중연향도 《기축진찬도병》의 복제본 제작기법 연구를 고찰함으로써 회화문화재의 보존과 수명 연장에 도움이 되었으면 한다. 이를 통해 무형의 전통기술을 전승하고 디지털기술을 접목하여 회화문화재의 새로운 제작기법에 대한 해석의 폭을 넓히고 나아가 기초자료로 활용 될 수 있을 것이라 기대한다.
본 연구는 국립중앙박물관 소장유물 조선후기 궁중연향도 근대(近代) 230《기축진찬도병》의 복제본 제작기법에 대하여 고찰한 것이다. 복제본은 역사적으로 가치가 있는 유물의 재질이 약화되어 훼손될 우려가 있을 경우 유물을 안전하게 보존하기 위한 방법으로 복제본을 제작하고 있다. 현재까지 궁중연향도에 관한 연구는 제작기법 보다는 양식적 특징에 관한 미술사적 연구를 중심으로 이루어졌다. 궁중연향도 《기축진찬도병》의 제작기법에 대해 단독으로 연구 된 바가 없으며 궁중연향도의 제작기법 연구는 미흡한 실정이다. 《기축진찬도병》은 19세기 양식이 확립되기 이전의 과도기적인 작품으로 18세기의 특징이 더 많이 나타나는 유일한 진찬도이며 그 당시의 시대상과 기법양상을 보여주는 중요한 유물이다. 《기축진찬도병》의 미술사적 연구와 유물조사를 바탕으로 화면구성 및 채색기법을 분석하여 이를 통해 복제본 제작기법에 대해 연구하였다. 복제본 제작기법 연구는 제작방법에 따라 세 가지 기법으로 나누었다. 전통기법의 모사본 제작기법과 디지털 매체를 활용한 영인본 제작기법 그리고 두 제작기법을 접목하여 영인본에 전통안료를 사용하여 보채하는 보채본 제작기법에 대한 해석을 시도하였다. 우선 각 제작과정에 적용 가능한 기법과 재료에 대하여 검토하였고, 선행연구 된 덕수(德壽)1665《기축진찬도병》의 XRF 안료분석을 참고하여 각각의 복제본 제작과정에 접목하여 결과물을 도출하였다. 간략하게 각각의 복제본 제작과정을 정리해보면 첫째, 모사본 제작의 경우 현재의 상태를 그대로 그리는 현상모사로 제작하였고, 이를 통해 무형의 기술과 전통기법을 전승하는 목적으로 진행하였다. 둘째, 영인본 제작은 디지털카메라로 다분할 촬영하여 실물크기의 고해상도 이미지를 취득하였다. 그리고 《기축진찬도병》의 바탕재인 견에 잉크젯 프린터를 사용하여 출력하는 제작방법에 대해 연구하였다. 셋째, 영인 후 보채본 제작은 견에 출력된 영인본에 《기축진찬도병》에 사용된 안료를 고증하고 육안으로 색을 추정하여 보채하는 제작기법으로 회화문화재 복제본 제작기법의 새로운 대안을 모색하였다. 본 연구는 조선후기 궁중연향도 《기축진찬도병》의 복제본 제작기법 연구를 고찰함으로써 회화문화재의 보존과 수명 연장에 도움이 되었으면 한다. 이를 통해 무형의 전통기술을 전승하고 디지털기술을 접목하여 회화문화재의 새로운 제작기법에 대한 해석의 폭을 넓히고 나아가 기초자료로 활용 될 수 있을 것이라 기대한다.
This study is based on the method of making replicas of the Joseon Dynasty's court banquet painting, 《Royal Banquet in the year of Gichuk》, possessed in the National Museum of Korea. A replica is being made when the artifact has a historical value and/or has a potential to be damaged. Up until n...
This study is based on the method of making replicas of the Joseon Dynasty's court banquet painting, 《Royal Banquet in the year of Gichuk》, possessed in the National Museum of Korea. A replica is being made when the artifact has a historical value and/or has a potential to be damaged. Up until now, the study on the Joseon Dynasty's court banquet paintings has focused on the art historical features more than on the painting techniques. There has been no independent study of the 《Royal Banquet in the year of Gichuk》 and the research on painting techniques is insufficient. This painting is considering as a transition work before the establishment of the 19th century style, it is the one and only piece that has more features of the 18th century and is an important artifact of the time and technique. So the study is going to show the analysis of 《Royal Banquet in the year of Gichuk》’s composition and painting techniques based on art history research and artifact investigation, through this research, the method of making replicas was studied. The method for making replicas was divided into three sections. The first is traditional way of recreating the painting, the second is using the digital media, and the third is combining the both methods, and adding the necessary traditional pigments to the printed copy. Therefore, the techniques and materials applicable to each production process were reviewed and the results were derived by applying the XRF Pigments analysis in the preceding study, Deoksu (德壽) 1665 《Royal Banquet in the year of Gichuk》, to the process of making each replica. Briefly, to summarize the process of creating each replica— First, it was produced as the same condition as the current state of painting, thus to carry out the purpose of passing through intangible technologies and traditional techniques. Secondly, a full-scale high-resolution image was acquired by taking multiple pictures with digital cameras. Then further study was conducted by printing the 《Royal Banquet in the year of Gichuk》on silk by using the ink-jet printer. Thirdly, on the printed silk, traditional pigments were added as in needs of completing the painting. As adding the pigments to the printed silk, a new alternative has sought to create replicas of paintings and cultural artifacts. This research of studying the methods of making replicas of 《Royal Banquet in the Year of Gichuk》, among the court banquet paintings, will help preserve the pictorial cultural artifacts and also extend their lifespan. Through these efforts of studying the new techniques of recreating the paintings and applying digital technologies are expected to expand the understanding of making necessary replicas and be used as basic material.
This study is based on the method of making replicas of the Joseon Dynasty's court banquet painting, 《Royal Banquet in the year of Gichuk》, possessed in the National Museum of Korea. A replica is being made when the artifact has a historical value and/or has a potential to be damaged. Up until now, the study on the Joseon Dynasty's court banquet paintings has focused on the art historical features more than on the painting techniques. There has been no independent study of the 《Royal Banquet in the year of Gichuk》 and the research on painting techniques is insufficient. This painting is considering as a transition work before the establishment of the 19th century style, it is the one and only piece that has more features of the 18th century and is an important artifact of the time and technique. So the study is going to show the analysis of 《Royal Banquet in the year of Gichuk》’s composition and painting techniques based on art history research and artifact investigation, through this research, the method of making replicas was studied. The method for making replicas was divided into three sections. The first is traditional way of recreating the painting, the second is using the digital media, and the third is combining the both methods, and adding the necessary traditional pigments to the printed copy. Therefore, the techniques and materials applicable to each production process were reviewed and the results were derived by applying the XRF Pigments analysis in the preceding study, Deoksu (德壽) 1665 《Royal Banquet in the year of Gichuk》, to the process of making each replica. Briefly, to summarize the process of creating each replica— First, it was produced as the same condition as the current state of painting, thus to carry out the purpose of passing through intangible technologies and traditional techniques. Secondly, a full-scale high-resolution image was acquired by taking multiple pictures with digital cameras. Then further study was conducted by printing the 《Royal Banquet in the year of Gichuk》on silk by using the ink-jet printer. Thirdly, on the printed silk, traditional pigments were added as in needs of completing the painting. As adding the pigments to the printed silk, a new alternative has sought to create replicas of paintings and cultural artifacts. This research of studying the methods of making replicas of 《Royal Banquet in the Year of Gichuk》, among the court banquet paintings, will help preserve the pictorial cultural artifacts and also extend their lifespan. Through these efforts of studying the new techniques of recreating the paintings and applying digital technologies are expected to expand the understanding of making necessary replicas and be used as basic material.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.