본 연구는 2016년부터 전국 공공의료기관에 시행되고 있는 간호․간병 통합서비스 품질이 의료기관에 대한 환자의 관계몰입과 환자가 지각하는 의료서비스 성과에 영향을 미치는 구조적관계를 파악함으로써 간호․간병 통합서비스를 적용하고자 하는 의료기관의 경영전략 수립에 필요한 이론적․실무적 정보를 제공하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 의료서비스 품질 관련 선행연구 고찰을 통하여 간호․간병 통합서비스 품질을 측정하기 위한 문항을 구성하였으며, 서비스 품질과 성과와의 관계에서 매개역할을 하는 관계몰입과 의료서비스 성과에 대한 선행연구 고찰을 통해 이에 대한 연구모형을 제시하였다. 그리고 본 연구의 수행을 위하여 현재 간호․간병 통합서비스를 실시하고 있는 인천, 수원, 이천, 원주, 천안, 공주, 군산, 충주 등의 8개 지방의료원에 입원하고 있는 환자를 대상으로 설문조사를 실시하여 분석을 실시하였다. 그 결과 첫째, 간호․간병 통합서비스 품질 중 반응성, 확신성, 공감성은 감정적 몰입에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치지만, 유형성과 신뢰성은 감정적 몰입에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 공공의료기관의 물리적․시스템적 운영 의료서비스 품질이 일정 수준 이상에 다다랐으며, 환자들의 인지적 측면에서도 무감각해졌다고 볼 수 있다. 둘째, 간호․간병 통합서비스 품질 중 공감성만이 ...
본 연구는 2016년부터 전국 공공의료기관에 시행되고 있는 간호․간병 통합서비스 품질이 의료기관에 대한 환자의 관계몰입과 환자가 지각하는 의료서비스 성과에 영향을 미치는 구조적관계를 파악함으로써 간호․간병 통합서비스를 적용하고자 하는 의료기관의 경영전략 수립에 필요한 이론적․실무적 정보를 제공하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 의료서비스 품질 관련 선행연구 고찰을 통하여 간호․간병 통합서비스 품질을 측정하기 위한 문항을 구성하였으며, 서비스 품질과 성과와의 관계에서 매개역할을 하는 관계몰입과 의료서비스 성과에 대한 선행연구 고찰을 통해 이에 대한 연구모형을 제시하였다. 그리고 본 연구의 수행을 위하여 현재 간호․간병 통합서비스를 실시하고 있는 인천, 수원, 이천, 원주, 천안, 공주, 군산, 충주 등의 8개 지방의료원에 입원하고 있는 환자를 대상으로 설문조사를 실시하여 분석을 실시하였다. 그 결과 첫째, 간호․간병 통합서비스 품질 중 반응성, 확신성, 공감성은 감정적 몰입에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치지만, 유형성과 신뢰성은 감정적 몰입에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 공공의료기관의 물리적․시스템적 운영 의료서비스 품질이 일정 수준 이상에 다다랐으며, 환자들의 인지적 측면에서도 무감각해졌다고 볼 수 있다. 둘째, 간호․간병 통합서비스 품질 중 공감성만이 계산적 몰입에 통계적으로 유의한 영향을 미치며, 유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성은 계산적 몰입에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 계산적 몰입이 다소 부정적인 측면의 몰입을 시사하고 있으며, 감성적 몰입이 형성된 경우에는 계산적 몰입이 선행되어 있음을 의미한다. 셋째, 간호․간병 통합서비스 품질 중 신뢰성만이 지각된 성과에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 신뢰성의 경우 관계몰입에는 영향을 미치지 않지만 지각된 성과에 직접적인 영향을 미치므로 간호팀원의 자세한 설명과 개인정보 보호 노력이 환자가 기대하지 못했던 예상외의 성과를 얻는데 효과적임을 알 수 있다. 넷째, 간호․간병 통합서비스 품질 중 확신성과 공감성이 충성도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 간호팀원의 환자에 대한 배려와 진정성 있는 관심은 관계몰입 뿐만 아니라 충성도를 형성하는데도 매우 중요하다고 할 수 있다. 다섯째, 관계몰입의 감정적 몰입이 지각된 성과와 충성도에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이를 통하여 간호․간병 통합서비스를 제공하는 의료기관에서 감정적 몰입이 의료서비스 성과를 향상시키는데 매우 의미가 있음을 증명하였다. 여섯째, 관계몰입의 계산적 몰입이 지각된 성과와 충성도에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러므로 관계몰입을 통하여 환자의 전환비용 인식의 중요성을 간접적으로 증명함으로써 환자와 의료기관과의 관계형성이 매우 중요하다고 할 수 있다. 일곱째, 의료서비스 성과의 지각된 성과는 충성도에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되어 만족을 결정지을 수 있는 지각된 성과는 충성도를 형성하는 선행 변수임을 확인하였다. 여덟째, 간호․간병 통합서비스 품질이 의료서비스 성과와의 관계에서의 직접효과와 관계몰입을 매개로 하여 영향을 미치는 총효과를 비교하여 관계몰입이 부분매개하고 있음을 실증함으로써 관계몰입이 환자의 만족과 충성도를 형성하는데 중요한 역할을 하고 있음을 재확인하였다.
본 연구는 2016년부터 전국 공공의료기관에 시행되고 있는 간호․간병 통합서비스 품질이 의료기관에 대한 환자의 관계몰입과 환자가 지각하는 의료서비스 성과에 영향을 미치는 구조적관계를 파악함으로써 간호․간병 통합서비스를 적용하고자 하는 의료기관의 경영전략 수립에 필요한 이론적․실무적 정보를 제공하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 의료서비스 품질 관련 선행연구 고찰을 통하여 간호․간병 통합서비스 품질을 측정하기 위한 문항을 구성하였으며, 서비스 품질과 성과와의 관계에서 매개역할을 하는 관계몰입과 의료서비스 성과에 대한 선행연구 고찰을 통해 이에 대한 연구모형을 제시하였다. 그리고 본 연구의 수행을 위하여 현재 간호․간병 통합서비스를 실시하고 있는 인천, 수원, 이천, 원주, 천안, 공주, 군산, 충주 등의 8개 지방의료원에 입원하고 있는 환자를 대상으로 설문조사를 실시하여 분석을 실시하였다. 그 결과 첫째, 간호․간병 통합서비스 품질 중 반응성, 확신성, 공감성은 감정적 몰입에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치지만, 유형성과 신뢰성은 감정적 몰입에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 공공의료기관의 물리적․시스템적 운영 의료서비스 품질이 일정 수준 이상에 다다랐으며, 환자들의 인지적 측면에서도 무감각해졌다고 볼 수 있다. 둘째, 간호․간병 통합서비스 품질 중 공감성만이 계산적 몰입에 통계적으로 유의한 영향을 미치며, 유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성은 계산적 몰입에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 계산적 몰입이 다소 부정적인 측면의 몰입을 시사하고 있으며, 감성적 몰입이 형성된 경우에는 계산적 몰입이 선행되어 있음을 의미한다. 셋째, 간호․간병 통합서비스 품질 중 신뢰성만이 지각된 성과에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 신뢰성의 경우 관계몰입에는 영향을 미치지 않지만 지각된 성과에 직접적인 영향을 미치므로 간호팀원의 자세한 설명과 개인정보 보호 노력이 환자가 기대하지 못했던 예상외의 성과를 얻는데 효과적임을 알 수 있다. 넷째, 간호․간병 통합서비스 품질 중 확신성과 공감성이 충성도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 간호팀원의 환자에 대한 배려와 진정성 있는 관심은 관계몰입 뿐만 아니라 충성도를 형성하는데도 매우 중요하다고 할 수 있다. 다섯째, 관계몰입의 감정적 몰입이 지각된 성과와 충성도에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이를 통하여 간호․간병 통합서비스를 제공하는 의료기관에서 감정적 몰입이 의료서비스 성과를 향상시키는데 매우 의미가 있음을 증명하였다. 여섯째, 관계몰입의 계산적 몰입이 지각된 성과와 충성도에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러므로 관계몰입을 통하여 환자의 전환비용 인식의 중요성을 간접적으로 증명함으로써 환자와 의료기관과의 관계형성이 매우 중요하다고 할 수 있다. 일곱째, 의료서비스 성과의 지각된 성과는 충성도에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되어 만족을 결정지을 수 있는 지각된 성과는 충성도를 형성하는 선행 변수임을 확인하였다. 여덟째, 간호․간병 통합서비스 품질이 의료서비스 성과와의 관계에서의 직접효과와 관계몰입을 매개로 하여 영향을 미치는 총효과를 비교하여 관계몰입이 부분매개하고 있음을 실증함으로써 관계몰입이 환자의 만족과 충성도를 형성하는데 중요한 역할을 하고 있음을 재확인하였다.
The purpose of this study was to investigate the relationship between comprehensive nursing care service quality, which is implemented in the public medical institutions in Korea since 2016, The purpose of this study is to provide the theoretical and practical information necessary for establishing ...
The purpose of this study was to investigate the relationship between comprehensive nursing care service quality, which is implemented in the public medical institutions in Korea since 2016, The purpose of this study is to provide the theoretical and practical information necessary for establishing the management strategy of the medical institutions to be applied. To achieve purpose, I constructed the items to measure the quality of comprehensive nursing care service through reviewing the previous research related to the quality of medical service and examined the previous research on relationship commitment and health care service performance that play a mediating role in the relationship between service quality and performance A research model is presented. The results of the survey were as follows: First, among the comprehensive nursing care service, responsiveness, assurance, and empathy were statistically significant for emotional commitment. These results show that the quality of physical and systemic medical services of public medical institutions has reached a certain level and the patients' cognitive aspects have become insensitive. Second, only comprehensive nursing care service have statistically significant effects on emotional commitment, and tangibility, trustworthiness, responsiveness, and certainty have no significant effect on computational commitment. This result suggests that the computational commitment is more or less negative and the computational commitment precedes emotional commitment. Third, only the reliability of comprehensive nursing care service quality has statistically significant effect on perceived performance. In the case of reliability, it does not affect the relationship commitment but directly affects the perceived performance. Therefore, it can be seen that the detailed explanation of the nursing team member and the personal information protection effort are effective in obtaining the unexpected performance that the patient did not expect. Fourth, it was analyzed that the confidence and empathy in comprehensive nursing care service quality had a statistically significant effect on loyalty. Careful consideration and genuine interest of the nursing team members are very important for formation of loyalty as well as relationship commitment. Fifth, emotional commitment of relationship commitment has a statistically significant positive effect on perceived performance and loyalty. Through this, it is proved that emotional commitment in medical institutions providing integrated nursing and nursing services is very meaningful to improve medical service performance. Sixth, the computational commitment of relationship commitment has a statistically significant positive effect on perceived performance and loyalty. Therefore, it is important to establish the relationship between the patient and the medical institution by indirectly proving the importance of the patient's conversion cost recognition through relationship commitment. Eighth, perceived performance of medical service outcomes has a statistically significant positive effect on loyalty. Sixth, by comparing the total effect of the nursing care service quality on the direct effect on the relationship with the health care service performance and the total effect of mediating the relationship commitment, And play an important role in forming loyalty.
The purpose of this study was to investigate the relationship between comprehensive nursing care service quality, which is implemented in the public medical institutions in Korea since 2016, The purpose of this study is to provide the theoretical and practical information necessary for establishing the management strategy of the medical institutions to be applied. To achieve purpose, I constructed the items to measure the quality of comprehensive nursing care service through reviewing the previous research related to the quality of medical service and examined the previous research on relationship commitment and health care service performance that play a mediating role in the relationship between service quality and performance A research model is presented. The results of the survey were as follows: First, among the comprehensive nursing care service, responsiveness, assurance, and empathy were statistically significant for emotional commitment. These results show that the quality of physical and systemic medical services of public medical institutions has reached a certain level and the patients' cognitive aspects have become insensitive. Second, only comprehensive nursing care service have statistically significant effects on emotional commitment, and tangibility, trustworthiness, responsiveness, and certainty have no significant effect on computational commitment. This result suggests that the computational commitment is more or less negative and the computational commitment precedes emotional commitment. Third, only the reliability of comprehensive nursing care service quality has statistically significant effect on perceived performance. In the case of reliability, it does not affect the relationship commitment but directly affects the perceived performance. Therefore, it can be seen that the detailed explanation of the nursing team member and the personal information protection effort are effective in obtaining the unexpected performance that the patient did not expect. Fourth, it was analyzed that the confidence and empathy in comprehensive nursing care service quality had a statistically significant effect on loyalty. Careful consideration and genuine interest of the nursing team members are very important for formation of loyalty as well as relationship commitment. Fifth, emotional commitment of relationship commitment has a statistically significant positive effect on perceived performance and loyalty. Through this, it is proved that emotional commitment in medical institutions providing integrated nursing and nursing services is very meaningful to improve medical service performance. Sixth, the computational commitment of relationship commitment has a statistically significant positive effect on perceived performance and loyalty. Therefore, it is important to establish the relationship between the patient and the medical institution by indirectly proving the importance of the patient's conversion cost recognition through relationship commitment. Eighth, perceived performance of medical service outcomes has a statistically significant positive effect on loyalty. Sixth, by comparing the total effect of the nursing care service quality on the direct effect on the relationship with the health care service performance and the total effect of mediating the relationship commitment, And play an important role in forming loyalty.
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