본 연구의 목적은 맞벌이가정 아동의 방과 후 체육활동 참여가 주관적 행복감과 자아존중감에 미치는 영향을 구명하고, 나아가 초등 돌봄교실 내에서 실시하는 체육프로그램의 개선방안을 제시하며 아동들을 위한 다양한 운동프로그램 개발 연구에 있어 기초자료를 제공하는 데 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 방과 후 체육활동 참여가 맞벌이가정 아동의 주관적 행복감에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 방과 후 체육활동 참여가 맞벌이가정 아동의 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는가? 위와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 본 연구는 방과 후 체육활동 참여를 독립변인으로, 주관적 행복감 및 자아존중감을 종속 변인으로 하는 사전·사후 통제집단 설계를 사용하였다. 연구 대상은 서울특별시에 위치한 J초등학교 2학년 돌봄교실 전체 2개 학급의 아동 중 맞벌이 가정의 아동 32명이며 한 학급의 아동 16명을 실험집단으로, 다른 한 학급의 아동 16명을 통제집단으로 설정하였다. 방과 후 체육활동 프로그램을 실시하기에 앞서 실험집단과 통제집단의 주관적 행복감과 자아존중감 사전 검사를 실시하여 두 집단 간 동질성을 검증하였다. 방과 후 체육활동은 실험집단 아동만을 대상으로 방과 후 돌봄시간에 주 2회, 40분씩 총 16회기에 걸쳐 시행되었으며, 종료 후 실험집단과 통제집단에 사후검사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 도구는 주관적 행복감 척도와 자아존중감 척도이다. 주관적 행복감 척도는 Hills와 Argyle(2002)의 옥스퍼드 행복 질문지를 허승연(2009)이 번안한 것을 사용하였으며, ...
본 연구의 목적은 맞벌이가정 아동의 방과 후 체육활동 참여가 주관적 행복감과 자아존중감에 미치는 영향을 구명하고, 나아가 초등 돌봄교실 내에서 실시하는 체육프로그램의 개선방안을 제시하며 아동들을 위한 다양한 운동프로그램 개발 연구에 있어 기초자료를 제공하는 데 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 방과 후 체육활동 참여가 맞벌이가정 아동의 주관적 행복감에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 방과 후 체육활동 참여가 맞벌이가정 아동의 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는가? 위와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 본 연구는 방과 후 체육활동 참여를 독립변인으로, 주관적 행복감 및 자아존중감을 종속 변인으로 하는 사전·사후 통제집단 설계를 사용하였다. 연구 대상은 서울특별시에 위치한 J초등학교 2학년 돌봄교실 전체 2개 학급의 아동 중 맞벌이 가정의 아동 32명이며 한 학급의 아동 16명을 실험집단으로, 다른 한 학급의 아동 16명을 통제집단으로 설정하였다. 방과 후 체육활동 프로그램을 실시하기에 앞서 실험집단과 통제집단의 주관적 행복감과 자아존중감 사전 검사를 실시하여 두 집단 간 동질성을 검증하였다. 방과 후 체육활동은 실험집단 아동만을 대상으로 방과 후 돌봄시간에 주 2회, 40분씩 총 16회기에 걸쳐 시행되었으며, 종료 후 실험집단과 통제집단에 사후검사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 도구는 주관적 행복감 척도와 자아존중감 척도이다. 주관적 행복감 척도는 Hills와 Argyle(2002)의 옥스퍼드 행복 질문지를 허승연(2009)이 번안한 것을 사용하였으며, 자아존중감 척도는 Coopersmtih(1967)의 자아존중감척도 SEI(Self-Esteem Inventory)를 최보가와 전귀연(1993)이 번안한 것을 사용하였다. 연구 문제의 검증을 위한 자료의 분석은 SPSS 21.0을 사용하였으며, 실험집단과 통제집단의 주관적 행복감 사후검사와 자아존중감 사후검사를 독립표본 t-test로 분석하여 방과 후 체육활동 참여 이후 나타난 실험집단과 통제집단의 변화에 유의미한 차이가 있는지 검증하였다. 더불어 실험집단과 통제집단의 주관적 행복감 사전·사후검사 점수와 자아존중감 사전·사후검사 점수를 대응표본 t-test로 분석하여 맞벌이가정 아동의 방과 후 체육활동 참여가 주관적 행복감과 자아존중감에 미치는 영향을 검증하였다. 본 연구의 결과를 중심으로 맞벌이가정 아동의 방과 후 체육활동 참여가 주관적 행복감 및 자아존중감에 미치는 영향을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 방과 후 체육활동 참여는 맞벌이가정 아동의 주관적 행복감 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 방과 후 체육활동에 참여한 집단은 참여하지 않은 집단에 비해 주관적 행복감이 유의미하게 향상되었다. 둘째, 방과 후 체육활동 참여는 맞벌이가정 아동의 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 방과 후 체육활동에 참여한 집단은 참여하지 않은 집단에 비해 자아존중감 및 자아존중감의 하위영역인 총체적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가정에서의 자아존중감, 학교에서의 자아존중감이 유의미하게 향상되었다. 위 내용을 종합해 볼 때, 맞벌이가정 아동의 방과 후 체육활동 참여가 주관적 행복감 및 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 초등학교 돌봄교실 내에서 이루어지는 방과 후 체육활동의 긍정적인 영향을 입증하였으며, 맞벌이가정 아동을 대상으로 하는 체육활동 활성화의 필요성과 그 가치를 입증한 경험적 연구라는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
본 연구의 목적은 맞벌이가정 아동의 방과 후 체육활동 참여가 주관적 행복감과 자아존중감에 미치는 영향을 구명하고, 나아가 초등 돌봄교실 내에서 실시하는 체육프로그램의 개선방안을 제시하며 아동들을 위한 다양한 운동프로그램 개발 연구에 있어 기초자료를 제공하는 데 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 방과 후 체육활동 참여가 맞벌이가정 아동의 주관적 행복감에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 방과 후 체육활동 참여가 맞벌이가정 아동의 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는가? 위와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 본 연구는 방과 후 체육활동 참여를 독립변인으로, 주관적 행복감 및 자아존중감을 종속 변인으로 하는 사전·사후 통제집단 설계를 사용하였다. 연구 대상은 서울특별시에 위치한 J초등학교 2학년 돌봄교실 전체 2개 학급의 아동 중 맞벌이 가정의 아동 32명이며 한 학급의 아동 16명을 실험집단으로, 다른 한 학급의 아동 16명을 통제집단으로 설정하였다. 방과 후 체육활동 프로그램을 실시하기에 앞서 실험집단과 통제집단의 주관적 행복감과 자아존중감 사전 검사를 실시하여 두 집단 간 동질성을 검증하였다. 방과 후 체육활동은 실험집단 아동만을 대상으로 방과 후 돌봄시간에 주 2회, 40분씩 총 16회기에 걸쳐 시행되었으며, 종료 후 실험집단과 통제집단에 사후검사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 도구는 주관적 행복감 척도와 자아존중감 척도이다. 주관적 행복감 척도는 Hills와 Argyle(2002)의 옥스퍼드 행복 질문지를 허승연(2009)이 번안한 것을 사용하였으며, 자아존중감 척도는 Coopersmtih(1967)의 자아존중감척도 SEI(Self-Esteem Inventory)를 최보가와 전귀연(1993)이 번안한 것을 사용하였다. 연구 문제의 검증을 위한 자료의 분석은 SPSS 21.0을 사용하였으며, 실험집단과 통제집단의 주관적 행복감 사후검사와 자아존중감 사후검사를 독립표본 t-test로 분석하여 방과 후 체육활동 참여 이후 나타난 실험집단과 통제집단의 변화에 유의미한 차이가 있는지 검증하였다. 더불어 실험집단과 통제집단의 주관적 행복감 사전·사후검사 점수와 자아존중감 사전·사후검사 점수를 대응표본 t-test로 분석하여 맞벌이가정 아동의 방과 후 체육활동 참여가 주관적 행복감과 자아존중감에 미치는 영향을 검증하였다. 본 연구의 결과를 중심으로 맞벌이가정 아동의 방과 후 체육활동 참여가 주관적 행복감 및 자아존중감에 미치는 영향을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 방과 후 체육활동 참여는 맞벌이가정 아동의 주관적 행복감 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 방과 후 체육활동에 참여한 집단은 참여하지 않은 집단에 비해 주관적 행복감이 유의미하게 향상되었다. 둘째, 방과 후 체육활동 참여는 맞벌이가정 아동의 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 방과 후 체육활동에 참여한 집단은 참여하지 않은 집단에 비해 자아존중감 및 자아존중감의 하위영역인 총체적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가정에서의 자아존중감, 학교에서의 자아존중감이 유의미하게 향상되었다. 위 내용을 종합해 볼 때, 맞벌이가정 아동의 방과 후 체육활동 참여가 주관적 행복감 및 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 초등학교 돌봄교실 내에서 이루어지는 방과 후 체육활동의 긍정적인 영향을 입증하였으며, 맞벌이가정 아동을 대상으로 하는 체육활동 활성화의 필요성과 그 가치를 입증한 경험적 연구라는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
The purpose of this study is to find out the impact of the participation in after-school sports activities of children with dual income families on subjective happiness and Self-esteem, and to suggest improvement measures for children's sports programs in primary care classes. To this end, the follo...
The purpose of this study is to find out the impact of the participation in after-school sports activities of children with dual income families on subjective happiness and Self-esteem, and to suggest improvement measures for children's sports programs in primary care classes. To this end, the following research problems were established : First, how does participation in after-school sports affect the subjective well-being of two-party families? Second, how does participation in after-school sports affect the self esteem of two-income families? To address these research problems, the study used the pre - and post-control group design, which is an independent variant of participation in post-school sports activities and a dependency of subjective happiness and Self-esteem. The study included 32 children from working families and 16 children from one class, and 16 children from another class, out of the total two classes of J Elementary School in Seoul. Prior to the implementation of the after-school sports programs, the pilot group and the control group were tested for subjective happiness and Self-esteem to verify their homogeneity. Post-school sports activities were conducted twice a week for children in the laboratory group, 40 minutes a week during the after-school care hours, and the pilot group and the control group were inspected in a total of 16 sessions. The tools used in this study are subjective measure of happiness and Self-esteem. The subjective measure of happiness was translated by Heo Seung-yeon (2009) from the Oxford Happiness Questionnaire by Hills and Argyle (2002). and Self-Esteem Inventory (SEI), a measure of Self-esteem by Coopersmtih (1967), was adapted by Choi Bo-ga, jeon gui-yeon(1993). The analysis of data for verification of research problems was conducted using SPSS 21.0, and the subjective happiness post test and Self-esteem test of the control group were analyzed as independent sample t-test. In addition, the subjective sense of happiness among the experimental group and the control group was analyzed as the score of the pre - and post-inspection examination and the score of the Self-esteem test. Based on the results of this study, the effects of children from dual income families participating in after-school sports activities on subjective happiness and Self-esteem are as follows : First, participation in after-school sports activities has a positive effect on the subjective well-being of children from working families. The group participating in the after-school sports activities had a significant improvement in subjective happiness compared to those who did not participate. Second, participation in after-school sports activities has a positive effect on the improvement of self esteem among children from working families. The group participating in the post-school sports activities showed a sense of overall Self-esteem, social Self-esteem, and a sense of Self-esteem in the home compared to the group that did not participate. By compiling the above, it can be seen that the participation of two-income families in after-school sports has a positive effect on the improvement of subjective happiness and Self-esteem. This study demonstrated the positive effects of after-school sports in primary school care classes, and the need for promoting physical activities and its value in the study of children with dual income families.
The purpose of this study is to find out the impact of the participation in after-school sports activities of children with dual income families on subjective happiness and Self-esteem, and to suggest improvement measures for children's sports programs in primary care classes. To this end, the following research problems were established : First, how does participation in after-school sports affect the subjective well-being of two-party families? Second, how does participation in after-school sports affect the self esteem of two-income families? To address these research problems, the study used the pre - and post-control group design, which is an independent variant of participation in post-school sports activities and a dependency of subjective happiness and Self-esteem. The study included 32 children from working families and 16 children from one class, and 16 children from another class, out of the total two classes of J Elementary School in Seoul. Prior to the implementation of the after-school sports programs, the pilot group and the control group were tested for subjective happiness and Self-esteem to verify their homogeneity. Post-school sports activities were conducted twice a week for children in the laboratory group, 40 minutes a week during the after-school care hours, and the pilot group and the control group were inspected in a total of 16 sessions. The tools used in this study are subjective measure of happiness and Self-esteem. The subjective measure of happiness was translated by Heo Seung-yeon (2009) from the Oxford Happiness Questionnaire by Hills and Argyle (2002). and Self-Esteem Inventory (SEI), a measure of Self-esteem by Coopersmtih (1967), was adapted by Choi Bo-ga, jeon gui-yeon(1993). The analysis of data for verification of research problems was conducted using SPSS 21.0, and the subjective happiness post test and Self-esteem test of the control group were analyzed as independent sample t-test. In addition, the subjective sense of happiness among the experimental group and the control group was analyzed as the score of the pre - and post-inspection examination and the score of the Self-esteem test. Based on the results of this study, the effects of children from dual income families participating in after-school sports activities on subjective happiness and Self-esteem are as follows : First, participation in after-school sports activities has a positive effect on the subjective well-being of children from working families. The group participating in the after-school sports activities had a significant improvement in subjective happiness compared to those who did not participate. Second, participation in after-school sports activities has a positive effect on the improvement of self esteem among children from working families. The group participating in the post-school sports activities showed a sense of overall Self-esteem, social Self-esteem, and a sense of Self-esteem in the home compared to the group that did not participate. By compiling the above, it can be seen that the participation of two-income families in after-school sports has a positive effect on the improvement of subjective happiness and Self-esteem. This study demonstrated the positive effects of after-school sports in primary school care classes, and the need for promoting physical activities and its value in the study of children with dual income families.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.