플립 러닝이 중국 대학생의 학습태도, 학습동기, 지속참여 의지에 미치는 영향 The Effect of Flipped Learning on the Learning Attitude, Learning Motivation and Continuity Participation Willings of Chinese College Students원문보기
과학 기술의 비약적인 발전으로 사회가 큰 폭의 변화와 발전을 거듭하고 있고 교육 분야도 예외가 아니다. 특히 교육 분야에서는 로봇을 활용한 교육이나 교육 빅 데이터(educational big data)를 활용하여 인공 지능적(Artificial Intelligent)으로 교육을 접근하는 등 기존의 교육 체계와는 현저히 다른 진일보한 발전을 이루고 있다. 학교 현장의 교수․학습 방법에서도 새로운 패러다임이 주목받기 시작하였는데, 그 중 하나가 플립 러닝(...
과학 기술의 비약적인 발전으로 사회가 큰 폭의 변화와 발전을 거듭하고 있고 교육 분야도 예외가 아니다. 특히 교육 분야에서는 로봇을 활용한 교육이나 교육 빅 데이터(educational big data)를 활용하여 인공 지능적(Artificial Intelligent)으로 교육을 접근하는 등 기존의 교육 체계와는 현저히 다른 진일보한 발전을 이루고 있다. 학교 현장의 교수․학습 방법에서도 새로운 패러다임이 주목받기 시작하였는데, 그 중 하나가 플립 러닝(flipped classroom or flipped learning)이다. 최근 중국에서도 몇몇 학교와 연구 기관에서 플립 러닝을 교수학습에 적용하기 시작했다. 플립 러닝과 같이 새로운 교육방법이 학교 현장에 확산되기 위해서는 무엇보다도 이에 대한 교육적 효과가 충분히 검증되어야 한다. 본 연구는 중국 대학에서 플립 러닝을 적용했을 때, 학습태도, 학습동기, 학습 지속참여 의지에 어떤 영향을 미치는지를 분석하고 그 결과를 제공하는 데 그 목적이 있다. 이에 따른 세부 연구 문제는 다음과 같다. 연구 문제 1. 플립 러닝 수업이 학생의 학습태도에 미치는 효과는 어떠한가? 연구 문제 2. 플립 러닝 수업이 학생의 학습동기에 미치는 효과는 어떠한가? 연구 문제 3. 플립 러닝 수업이 학생의 학습 지속참여 의지에 미치는 효과는 어떠한가? 이에 본 연구는 중국 H대학교에서 음악교육학과 2학년 학생 중 음악교사 종합 소양 수업에 참여한 40명의 학생들에게 플립 러닝을 적용했을 때 학습태도, 학습동기, 학습 지속참여 의지에 미치는 영향을 분석하고 그 결과를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 플립 러닝 수업을 실험집단으로, 통제집단은 강의식 수업으로 설정하였다. 본 연구에서 학습태도, 학습동기, 학습의 지속참여 의지의 세 가지 영역에 관한 설문 조사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습태도 측면에 대한 긍정적인 응답이 플립 러닝기반 교육방식 적용 전보다 적용 후에 더 높게 나타났다. 둘째, 학습동기 측면에 대한 긍정적인 응답이 플립 러닝기반 교육방식 적용 전보다 적용 후에 더 높게 나타났다. 셋째, 학습 지속참여 의지 측면에 대한 긍정적인 응답이 플립 러닝 기반 교육 적용 전보다 적용 후에 더 높게 나타났다. 즉, 플립 러닝은 중국 대학생의 학습태도, 학습동기, 학습의 지속참여 의지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 결론을 내렸다.
과학 기술의 비약적인 발전으로 사회가 큰 폭의 변화와 발전을 거듭하고 있고 교육 분야도 예외가 아니다. 특히 교육 분야에서는 로봇을 활용한 교육이나 교육 빅 데이터(educational big data)를 활용하여 인공 지능적(Artificial Intelligent)으로 교육을 접근하는 등 기존의 교육 체계와는 현저히 다른 진일보한 발전을 이루고 있다. 학교 현장의 교수․학습 방법에서도 새로운 패러다임이 주목받기 시작하였는데, 그 중 하나가 플립 러닝(flipped classroom or flipped learning)이다. 최근 중국에서도 몇몇 학교와 연구 기관에서 플립 러닝을 교수학습에 적용하기 시작했다. 플립 러닝과 같이 새로운 교육방법이 학교 현장에 확산되기 위해서는 무엇보다도 이에 대한 교육적 효과가 충분히 검증되어야 한다. 본 연구는 중국 대학에서 플립 러닝을 적용했을 때, 학습태도, 학습동기, 학습 지속참여 의지에 어떤 영향을 미치는지를 분석하고 그 결과를 제공하는 데 그 목적이 있다. 이에 따른 세부 연구 문제는 다음과 같다. 연구 문제 1. 플립 러닝 수업이 학생의 학습태도에 미치는 효과는 어떠한가? 연구 문제 2. 플립 러닝 수업이 학생의 학습동기에 미치는 효과는 어떠한가? 연구 문제 3. 플립 러닝 수업이 학생의 학습 지속참여 의지에 미치는 효과는 어떠한가? 이에 본 연구는 중국 H대학교에서 음악교육학과 2학년 학생 중 음악교사 종합 소양 수업에 참여한 40명의 학생들에게 플립 러닝을 적용했을 때 학습태도, 학습동기, 학습 지속참여 의지에 미치는 영향을 분석하고 그 결과를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 플립 러닝 수업을 실험집단으로, 통제집단은 강의식 수업으로 설정하였다. 본 연구에서 학습태도, 학습동기, 학습의 지속참여 의지의 세 가지 영역에 관한 설문 조사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습태도 측면에 대한 긍정적인 응답이 플립 러닝기반 교육방식 적용 전보다 적용 후에 더 높게 나타났다. 둘째, 학습동기 측면에 대한 긍정적인 응답이 플립 러닝기반 교육방식 적용 전보다 적용 후에 더 높게 나타났다. 셋째, 학습 지속참여 의지 측면에 대한 긍정적인 응답이 플립 러닝 기반 교육 적용 전보다 적용 후에 더 높게 나타났다. 즉, 플립 러닝은 중국 대학생의 학습태도, 학습동기, 학습의 지속참여 의지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 결론을 내렸다.
With the rapid development of science and technology, society has been making great changes and development, and education is no exception. Especially, in the field of education, education using robot and education big data, artificial intelligence approach to education is progressing remarkably dif...
With the rapid development of science and technology, society has been making great changes and development, and education is no exception. Especially, in the field of education, education using robot and education big data, artificial intelligence approach to education is progressing remarkably different from existing education system. A new paradigm has also begun to attract attention in the teaching and learning methods at the school site, one of which is flipped learning. Recently, some schools and research institutes in China have started to apply flipped learning to teaching and learning. In order for new educational methods such as flipped learning to spread on the school grounds, the educational effect must be fully verified. The purpose of this study is to analyze and provide the results of any impact on learning attitudes, learning motivations, and continuity participation willings engagement when applying flip-running at Chinese universities. The detailed research questions are as follows. Question 1. What is the effect of Flipped learning on student attitude? Question 2. What is the effect of Flipped learning on student motivation? Question 3. What is the effect of the Flipped learning on a student's continuity participation willings? In response, this study analyzes the effect of flipped learning on the students 'learning attitude, motivation, and continuity participation willings in 40 students who participated in music education teacher' at H University in China. To do this, the flipped learning class was set as experimental group and the control group was set as general lecture class. Meanwhile, the study conducted a survey on three areas : learning attitude, motivation, and continuity participation willings . The results of the analysis are as follows. First, the positive response to the learning attitude aspect was higher after the application of the fliped learning based method than before. Second, the positive response to learning motivation was higher after application of the flip learning-based education method than before. Third, responses to the continuity participation willings were higher after application than prior to applying the flip learning based method. In other words, it was concluded that flip learning has a positive effect on learning satisfaction of Chinese college students.
With the rapid development of science and technology, society has been making great changes and development, and education is no exception. Especially, in the field of education, education using robot and education big data, artificial intelligence approach to education is progressing remarkably different from existing education system. A new paradigm has also begun to attract attention in the teaching and learning methods at the school site, one of which is flipped learning. Recently, some schools and research institutes in China have started to apply flipped learning to teaching and learning. In order for new educational methods such as flipped learning to spread on the school grounds, the educational effect must be fully verified. The purpose of this study is to analyze and provide the results of any impact on learning attitudes, learning motivations, and continuity participation willings engagement when applying flip-running at Chinese universities. The detailed research questions are as follows. Question 1. What is the effect of Flipped learning on student attitude? Question 2. What is the effect of Flipped learning on student motivation? Question 3. What is the effect of the Flipped learning on a student's continuity participation willings? In response, this study analyzes the effect of flipped learning on the students 'learning attitude, motivation, and continuity participation willings in 40 students who participated in music education teacher' at H University in China. To do this, the flipped learning class was set as experimental group and the control group was set as general lecture class. Meanwhile, the study conducted a survey on three areas : learning attitude, motivation, and continuity participation willings . The results of the analysis are as follows. First, the positive response to the learning attitude aspect was higher after the application of the fliped learning based method than before. Second, the positive response to learning motivation was higher after application of the flip learning-based education method than before. Third, responses to the continuity participation willings were higher after application than prior to applying the flip learning based method. In other words, it was concluded that flip learning has a positive effect on learning satisfaction of Chinese college students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.