최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.23 no.5, 2019년, pp.481 - 489
이은주 (한국교육개발원 디지털교육연구센터) , 정영식 (전주교육대학교 컴퓨터교육과)
In order to explore the learning attitude of the learners and the effects of conscious learning attitudes on academic achievement in On-line education system of open high school, we analyze the log data of 2,965 first graders who studied English, Math, Integrated Society and Integrated Science durin...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
방송고 교육과정 운영의 핵심적인 특징은 무엇인가? | 학업 적령기에 학교교육 기회를 받지 못한 성인 학습 자를 위해 1974년 설치된 방송통신고등학교(이하 방송 고)는 ‘초·중등교육법’과 동법 시행령에 근거한 고졸 학력을 인정하는 고등학교의 한 유형으로, 전국 42개 고등학교에 부설로 설치되어 운영되고 있다. 방송고 교육과정 운영의 핵심적인 특징은 대부분의 수업은 사이버교 육시스템을 활용하여 온라인 교육으로 이루어지고 연간 20일 이상의 출석수업을 통해 온라인 수업을 보완하고 있다는 점이다. 즉, 온라인과 오프라인이 혼합(blended)된 형태를 취하고 있다. | |
성실성이란 무엇인가? | 온라인 학습에서의 성실성(conscientiousness) 역시 학업 성취에 유의한 영향을 미치는지에 대해 최근 다양한 연구에서 탐구되고 있다[3][7][16]. 성실성(conscientiousness)은 성격의 구성요인으로서 책임감이 강하고 목표한 바를 이루기 위해 목표지향적 행동을 촉진하며 행동의 지속성을 갖게 하는 성취 지향적인 성질을 말한다[1]. 이에 본 연구에서는 학습자가 목표한 바를 이루기 위해 행동의 지속성을 가진다는 성실성을 학습 횟수와 학습 시간 데이터를 활용하여 측정하고자 하였다. | |
시간관리 전략이 주요 변인으로 탐구된 이유는 무엇인가? | 학습자 스스로 학습 전반에 걸쳐 모든 것을 결정하고 통제해야 하는 온라인 학습에서는 학습 효과 증진, 교육 성과의 극대화가 중요한 이슈로 떠오르고 있다[9]. 특히 성인학습자의 경우에는 대다수가 직업을 가진 상태에서 학업을 진행하고 있으므로 절대적으로 학습시간이 부족하다[5]. 이에 학습자의 자기조절 학습능력이 요구되는 온라인 학습에서 시간관리 전략은 많은 연구에서 학습 효과에 영향을 미치는 중요 변인으로 탐구되고 있다 [10][18]. |
Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). NEO-PI-R professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Donghee Han, Byungjune Chun(2015). Analysis of Learning Type Factors that Affect e-learning Performance : Centering on the Comparison Analysis of Whole Learners Log and Excellent Learners. Journal of the Korean Data Analysis Society, 17(2), 897-912.
Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087-1101.
Eunhwa Chon, Jaehoon Han(2015). The Effect of Student Characteristics and Online Behaviors on Student Learning Achievement in Blended-learning Environments Using Learning Analytics Approaches. Journal of Educational Technology, 31(3), 431-457.
Haedeum Lee, Minwoo Nam(2018). The Analysis of Academic Achievement based on Spatio-Temporal Data Relate to e-Learning Patterns of University e-Learning Learners. Journal of Convergence for Information Technology, 8(4), 247-253.
Heeju Yang(2016). Influence of study regularity on online learning achievement during the concentrated study period : A Learning analytics approach.
Hyojin Lim, Hyesuk Ha, Maehyang Hwang(2017). The Role of Grit, Goal Perception, Conscientiousness and Resilience in Academic Adjustment. Korea Journal of Counseling, 18(1), 371-388.
Hyoungjun Park(2016). Analyzing the e-Learning trend and achievement by attendance source of students.
Ilhyun Jo, Yunmi Kim(2013). Impact of Learner's Time Management Strategies on Achievement in an e-learning Environment: A Learning Analytics Approach. Journal of Korean Association for Educational Infomation and media, 19(1), 83-107.
Jeonghyun Kim(2013). Impact of learner's time management strategies on achievement: A learning analytics approach.
KEDI(2019). 2019 1st semester Current Status of Open high school.
Minseok Kang, Jinil Kim, Innwoo Park(2009). The Examination of the Variables related to the Students' e-learning Participation that Have an Effect on Learning Achievement in e-learning Environment of Cyber University. Journal of Korean Society for Internet Information, 10(5), 135-143.
Saerom Hwang(2016). Impact of learner's learning behavior on achievement: The moderating effect of learning motivation.
Soungyoun Kwon(2009). Impact of Learner's Time Management Strategies on Achievement in an e-learning Environment: A Learning Analytics Approach. Impact of Learner's Time Management Strategies on Achievement in an e-learning Environment: A Learning Analytics Approach, 9, 61-86.
Sungmi Kim, Eunchul Lee, Chanhee Son, Silhee Kim, Hyekyoeng Yang, Sunga Lee, Won Cho(2018). Development of Online Tutoring Operation Model for Open Secondary School, Korean Educational Development Institute.
Suran Lee, Youngwoo Sohn(2013). What are the strong predictors of academic achievement? - Deliberate practice and Grit. The Korean Journal of School Psychology, 10(3), 2013.12, 349-366.
Yujin Gwon(2018). An analysis of the students' learning behaviors and perceptions on the e-Learning for college students on duty of military service: A learning analytics approach.
Yunmi Kim(2011). Impact of regularity of learning interval, total learning hours and number of access to E-learning in a corporate E-learning environment on academic achievement.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.