$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

스마트러닝 수학 수업이 학업성취도, 수학적 흥미, 태도에 미치는 영향
An Effects of Smart Learning Math Class on Academic Achievement, Mathematical Interest, and Attitude 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.2, 2021년, pp.217 - 226  

김성태 (연세대학교 인지과학협동과정) ,  강현민 (연세대학교 정보대학원) ,  박윤정 (연세대학교 인지과학협동과정)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

Covid -19 이후 온라인 학습에 대한 관심과 수요가 증가하면서 많은 교육기관은 더 이상 온라인 학습을 부가적인 자료로 바라보지 않고 주된 학습 수단으로 사용하게 되었다. 본 연구에서는 스마트러닝에 대한 정의를 살펴보고 실험을 통해 스마트러닝 수학 수업이 학업성취도와 수학적 흥미, 태도에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 집단을 구분하여 6주간 스마트러닝을 실시한 집단과 대면학습을 실시한 집단 간에 학업성취도, 수학적 흥미, 태도를 비교하였다. 그 결과, 스마트러닝을 실시한 집단이 대면학습을 실시한 집단에 비해 세 요인 모두 사전-사후 차이가 큰 것을 발견하였다. 또한 스마트러닝을 실시한 학생들은 기존의 성적 수준이 태도 변화와 학업성취도 변화 사이에 유의한 조절효과가 있었다. 구체적으로 기존의 성적이 낮은 학생들은 높은 학생에 비해 스마트러닝을 통해 태도변화 차이가 클수록 학업성취도 점수도 크게 향상하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Since Covid-19, many educational institutions no longer view online learning as an additional material, but use it as their main learning tool. In this study, we tried to summarize the definition of smart learning and examined how smart learning math classes affect academic achievement, mathematical...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (38)

  1. B. W. Brown, C. E. Liedholm, Can web courses replace the classroom in principles of microeconomics?, American Economic Review, Vol. 92, No. 2, pp. 444-448, 2002. doi:10.1257/000282802320191778 

  2. C. Kim, S. W. Park, J. Cozart, Affective and motivational factors of learning in online mathematics courses, British Journal of Educational Technology, Vol. 45, No. 1, pp. 171-185, 2014. doi:10.1111/j.1467-8535.2012.01382.x 

  3. M. de Carvalho Borba, S. Llinares, Online mathematics teacher education: overview of an emergent field of research, ZDM, Vol. 44, No. 6, pp. 697-704, 2012. doi:10.1007/s11858-012-0457-3 

  4. J. Lee, H. Kang, E-learning and edutainment, Geulnurim, 2007. 

  5. B. Jeon, Christian Education of Faith in Terms of Mobile Learning, College & Gospel, Vol. 17, pp. 139-188, 2013. 

  6. M. J. Rosenberg, E-learning: Strategies for delivering knowledge in the digital age, McGraw-Hill, 2002. 

  7. K. Lee, J. Kim, S. Han, E-learning at university: class ideas for caring professors and thinking students, Korea Education and Research Information Institute Research Report, RR 2008-5, pp.1-115, 2008. 

  8. S. K. Park, An Analysis of Middle School Students' Perceptions and Learning Satisfaction in SMART Learning-based Science Instruction, The Journal of The Korean Earth Science Society, Vol. 34, No. 7, pp. 727-737, 2013. 

  9. Y. O. Ahn, S. Park, S. Hwang, A Study on the Application of Smart Learning for the Domain of Expressive Activities in Elementary School, The Korean Society of Elementary Physical Education, Vol. 18, No. 4, pp. 1-16, 2013. 

  10. Korean Agency for Technology and Standards, Information Technology-Vocabulary-Part 36 - Learning, Education and Training, KS X ISO IEC 2381-36, 2010. 

  11. B. R. Lim, I. Park, The impact of technology-enhanced classrooms on teaching and learning practices, The Korean Journal of Educational Methodology Studies, Vol. 22, No. 4, pp. 237-259, 2010. 

  12. G. C. Lee, S. D. Kwon, A Study on Successful Factors of Smart Learning Startups, Journal of the Korean Entrepreneurship Socieity, Vol. 11, No. 1, pp. 74-96, 2016. 

  13. I. Kang, B. Lim, J. Park, Exploring the theoretical framework and teaching & learning strategies of Smart Learning: Using cases of university classrooms, The Korean Journal of Educational Methodology Studies, Vol. 24, No. 2, pp. 283-303, 2012. 

  14. Y. S., Ko, H. Y. Shin, A Study of The Currents Status of Smart Learning and Its Entry into Overseas Markets, The Korean Society of Science & Art, Vol. 10, pp.1-14, 2012. doi:10.17548/ksaf.2012.07.10.1 

  15. M. Seol, C. Shon, A Survey on Teacher's Perceptions about the Current State of Using Smart Learning in Elementary Schools, JOURNAL OF The Korean Association of information Education, Vol. 16, No. 3, pp. 309-318, 2012. 

  16. E-Learning Industry Development Committee, Basic plan for e-learning industry development and activation, Act on Development of E-Learning Industry and Promotion of Utilization of E-Learning, Article 2, Clause 1, Korea Legislation Research Institute, 2015. 

  17. E. Hong, Smart Learning Strategies for Teaching Korean as a Foreign/Second Language, korean language education research, Vol, 49, No. 1, pp. 123-145, 2014. doi:10.20880/kler.2014.49.1.123 

  18. Y. Kim, J. Kim, S. Park, M. Jung, Global e-learning standardization trend analysis and domestic e-learning standardization strategy establishment study, Daegu: National IT Industry Promotion Agency, 2015. 

  19. S. N. Lee, A Study of the Impacts of Smart Learning and Accounting Information Characteristics on Student's Satisfaction and Educational Performance, Review of Accounting and Policy Studies, Vol. 17, No. 4, pp. 149-171, 2012. 

  20. S. G. Han, S. Jeon, The Study on Recognition and Attitude of Elementary School Teachers about Newest IT : focus on s-Learning, Social Network, and Web3.0, JOURNAL OF The Korean Association of information Education, Vol. 16, No. 1, pp. 1-10, 2012. 

  21. 노규성, 주성환, 정진택, An Exploratory Study on Concept and Realization Conditions of Smart Learning, Journal of Digital Convergence, Vol. 9, No. 2, pp. 79-88, 2011. 

  22. J. Kang, A Study on Utilizing SNS to Vitalize Smart Learning, Journal of Digital Convergence, Vol. 9, No. 5, pp. 266-274, 2011. 

  23. I, Kang, B. Lim, J. Park, Exploring the theoretical framework and teaching & learning strategies of Smart Learning: Using cases of university classrooms , The Korean Journal of Educational Methodology Studies, Vol. 24, No. 2, pp. 283-303, 2012. 

  24. G. Mothib, A Meta-Analysis of the Relationship between E-Learning and Students' Academic Achievement in Higher Education, Journal of Education and Practice, Vol. 6, No. 9, pp. 6-9, 2015. 

  25. HJ. Kim, The effect of mobile phone use on university students' english reading achievement, The Journal of the Convergence on Culture Technology(JCCT), Vol. 5, No. 4, pp.183-189, 2019. doi:10.17703/JCCT.2019.5.4.183 

  26. S. Y, S. S, Evaluation of the effect of eduxational smartphone app for nursing students, International Journal of Advanced Culture Technology, Vol. 7, No. 2, pp. 60-66, 2019. doi:10.17703/IJACT.2019.7.2.60 

  27. R. Sarikhani, M. Salari, and V. Mansouri, The impact of e-learning on university sudents' academic achievement and creativity, Journal of Technical Education and Training, Vol. 8, No. 1, 2016. 

  28. H. Yoon, S. Choi, Development and application of the Smart Learning Teaching-Learning Program in Elementary Science Class - Focused on the unit of Solar System and Star, Journal of Science Education, Vol. 39, No. 3, pp. 321-332, 2015. 

  29. J. Hwang, S. G. Han, A Study on Blended Learning Strategy in Smart Education, JOURNAL OF The Korean Association of information Education, Vol. 21, No. 2, pp. 183-190, 2017. 

  30. Y. W. Lin, C. L. Tseng, and P. J. Chiang, The effect of blended learning in mathematics course EURASIA, Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Vol. 13, no. 3, pp. 741-770, 2016. doi:10.12973/eurasia.2017.00641a 

  31. H. C. Yoon, S. L. Kim, The effects of smart learning on mathematics disposition and attitude, Journal of Elementary Education, Vol. 30, No. 1, pp. 23-44, 2014. 

  32. H. Youn, W. H. Whang, The effects of using smart phone applications in problem solving on students' disposition and attitude toward mathematics and recognition of mathematics, The Journal of Curriculum and Instrunction Studies, Vol. 7, Np. 1, pp. 1-35, 2014. 

  33. K. Kim, W. Kim, I. Choi, K. Sang, H. K. Kim, J. A. Shin, S. Kim, 2010 NAEA (National Assessment of Educational Achievement) Results and Implications -The 3rd Grade of Middle School -, Korea Institute Of Curriculum & Evaluation, RRE 2011-2-2, 2011. doi:10.23000/TRKO201300029834 

  34. K. Singh, M. Granville, S. Dika, Mathematics and science achievement: Effects of motivation, interest, and academic engagement, The journal of educational research, Vol. 95, No. 6, pp. 323-332, 2002. doi:10.1080/00220670209596607 

  35. T. Sung, Understanding of educational research method, Hakjisa, 2016. 

  36. L. R. Aiken, Attitudes toward mathematics, Review of Educational Research, Vol. 40, pp. 551-596, 1970. doi:10.3102/00346543040004551 

  37. Korean Education Development Institute, Mathematics education evaluation system for pursuing the essence of education, Korean Education Development Institute, RM 92-5-2, 1992. 

  38. A. F. Hayes, PROCESS: A versatile computational tool for observed variable mediation, moderation, and conditional process modeling, 2012. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로