국내·외 박물관 전시 및 교육에서의 디지털 테크놀로지 활용 현황 분석을 통한 발전방향 탐색 연구 Pilot study of development direction for domestic and foreign museums' exhibition and education based on their digital technology status analysis원문보기
박물관은 학습자에게 있어서 자유로운 학습 환경을 제공하고, 나아가 개인의 경험과 선택을 통한 자기 주도적인 학습을 가능하게 하는 대표적인 비형식 교육 기관이다. 또한, 박물관의 전시물을 활용한 교육은 학습자로 하여금 참여와 소통을 이끌어내어 맥락적 학습을 가능하게 하는 환경을 제공한다. 이러한 박물관의 교육적 특징에 따라 박물관은 구성주의에서 강조하는 학습자 중심의 학습에 적합한 환경으로 주목 받아 왔으며, 기존 공교육의 교육적 한계를 벗어나 학습자 중심의 참여·체험적 교육을 가능하게 하였다. 나아가 성인, 가족, 다문화 등을 대상으로 한 다양한 교육과 문화향유가 가능한 평생교육 기관으로서도 자리매김하고 있다. 한편, 디지털 테크놀로지의 급속한 발전에 따른 디지털 도구의 활용이 현대사회의 필수적인 능력이 된 오늘날, 디지털 테크놀로지의 성장은 사회의 전반적인 분야를 비롯하여 교육 분야에도 영향을 미치고 있다. 이러한 흐름에 따라 박물관에서는 디지털 테크놀로지를 활용하여 구성주의 박물관의 교육적 특징과 학습자의 관계를 더욱 강화시키고자 하는 다양한 시도가 이루어지고 있다. 이에 본 연구에서는 국내·외 박물관 전시 및 교육 분야에서의 디지털 테크놀로지 활용 현황을 분석을 통해 발전 방향을 제안하고자 한다. 이를 위해 박물관에서의 디지털 테크놀로지 활용에 대한 이론적 배경 고찰 후, 국내·외 박물관 전시 및 교육 분야의 디지털 테크놀로지 활용 현황 분석을 통해 국내·외 박물관 전시 및 교육 분야에서의 디지털 테크놀로지 활용의 발전 방향을 제시하였다. 연구 결과, 디지털 테크놀로지를 활용한 프로그램의 활성화를 위하여 박물관 내에 디지털 관련 전문 지식을 가진 조직 구성과 박물관 인력의 ...
박물관은 학습자에게 있어서 자유로운 학습 환경을 제공하고, 나아가 개인의 경험과 선택을 통한 자기 주도적인 학습을 가능하게 하는 대표적인 비형식 교육 기관이다. 또한, 박물관의 전시물을 활용한 교육은 학습자로 하여금 참여와 소통을 이끌어내어 맥락적 학습을 가능하게 하는 환경을 제공한다. 이러한 박물관의 교육적 특징에 따라 박물관은 구성주의에서 강조하는 학습자 중심의 학습에 적합한 환경으로 주목 받아 왔으며, 기존 공교육의 교육적 한계를 벗어나 학습자 중심의 참여·체험적 교육을 가능하게 하였다. 나아가 성인, 가족, 다문화 등을 대상으로 한 다양한 교육과 문화향유가 가능한 평생교육 기관으로서도 자리매김하고 있다. 한편, 디지털 테크놀로지의 급속한 발전에 따른 디지털 도구의 활용이 현대사회의 필수적인 능력이 된 오늘날, 디지털 테크놀로지의 성장은 사회의 전반적인 분야를 비롯하여 교육 분야에도 영향을 미치고 있다. 이러한 흐름에 따라 박물관에서는 디지털 테크놀로지를 활용하여 구성주의 박물관의 교육적 특징과 학습자의 관계를 더욱 강화시키고자 하는 다양한 시도가 이루어지고 있다. 이에 본 연구에서는 국내·외 박물관 전시 및 교육 분야에서의 디지털 테크놀로지 활용 현황을 분석을 통해 발전 방향을 제안하고자 한다. 이를 위해 박물관에서의 디지털 테크놀로지 활용에 대한 이론적 배경 고찰 후, 국내·외 박물관 전시 및 교육 분야의 디지털 테크놀로지 활용 현황 분석을 통해 국내·외 박물관 전시 및 교육 분야에서의 디지털 테크놀로지 활용의 발전 방향을 제시하였다. 연구 결과, 디지털 테크놀로지를 활용한 프로그램의 활성화를 위하여 박물관 내에 디지털 관련 전문 지식을 가진 조직 구성과 박물관 인력의 디지털 리터러시 함양을 위한 연수가 필요할 것이며, 디지털 시대의 박물관 특성을 제대로 구현할 수 있는 인프라의 구축이 필요함을 확인할 수 있었다. 또한, 교수법, 즉 페다고지적 측면에서는 상시적 학습과 BYOD 적용이 가능한 프로그램 또는 박물관 관련 온라인 자원 및 애플리케이션의 구축의 필요성이 대두되었으며, 프로젝트 기반 학습으로의 발전 방향이 제시되었다. 더불어 디지털 테크놀로지를 통한 박물관 디지털 정보를 생산, 확장, 공유하는 박물관 인력과 관람객을 대상으로 리터러시 함양을 위한 교육, 워크숍 등을 제안하였다. 따라서 본 연구를 통해 박물관 현장에서의 디지털 테크놀로지를 활용한 프로그램 개발 및 적용 시 실제 박물관 인력 및 연구자들에게 실제적인 도움을 제공할 수 있기를 기대한다.
박물관은 학습자에게 있어서 자유로운 학습 환경을 제공하고, 나아가 개인의 경험과 선택을 통한 자기 주도적인 학습을 가능하게 하는 대표적인 비형식 교육 기관이다. 또한, 박물관의 전시물을 활용한 교육은 학습자로 하여금 참여와 소통을 이끌어내어 맥락적 학습을 가능하게 하는 환경을 제공한다. 이러한 박물관의 교육적 특징에 따라 박물관은 구성주의에서 강조하는 학습자 중심의 학습에 적합한 환경으로 주목 받아 왔으며, 기존 공교육의 교육적 한계를 벗어나 학습자 중심의 참여·체험적 교육을 가능하게 하였다. 나아가 성인, 가족, 다문화 등을 대상으로 한 다양한 교육과 문화향유가 가능한 평생교육 기관으로서도 자리매김하고 있다. 한편, 디지털 테크놀로지의 급속한 발전에 따른 디지털 도구의 활용이 현대사회의 필수적인 능력이 된 오늘날, 디지털 테크놀로지의 성장은 사회의 전반적인 분야를 비롯하여 교육 분야에도 영향을 미치고 있다. 이러한 흐름에 따라 박물관에서는 디지털 테크놀로지를 활용하여 구성주의 박물관의 교육적 특징과 학습자의 관계를 더욱 강화시키고자 하는 다양한 시도가 이루어지고 있다. 이에 본 연구에서는 국내·외 박물관 전시 및 교육 분야에서의 디지털 테크놀로지 활용 현황을 분석을 통해 발전 방향을 제안하고자 한다. 이를 위해 박물관에서의 디지털 테크놀로지 활용에 대한 이론적 배경 고찰 후, 국내·외 박물관 전시 및 교육 분야의 디지털 테크놀로지 활용 현황 분석을 통해 국내·외 박물관 전시 및 교육 분야에서의 디지털 테크놀로지 활용의 발전 방향을 제시하였다. 연구 결과, 디지털 테크놀로지를 활용한 프로그램의 활성화를 위하여 박물관 내에 디지털 관련 전문 지식을 가진 조직 구성과 박물관 인력의 디지털 리터러시 함양을 위한 연수가 필요할 것이며, 디지털 시대의 박물관 특성을 제대로 구현할 수 있는 인프라의 구축이 필요함을 확인할 수 있었다. 또한, 교수법, 즉 페다고지적 측면에서는 상시적 학습과 BYOD 적용이 가능한 프로그램 또는 박물관 관련 온라인 자원 및 애플리케이션의 구축의 필요성이 대두되었으며, 프로젝트 기반 학습으로의 발전 방향이 제시되었다. 더불어 디지털 테크놀로지를 통한 박물관 디지털 정보를 생산, 확장, 공유하는 박물관 인력과 관람객을 대상으로 리터러시 함양을 위한 교육, 워크숍 등을 제안하였다. 따라서 본 연구를 통해 박물관 현장에서의 디지털 테크놀로지를 활용한 프로그램 개발 및 적용 시 실제 박물관 인력 및 연구자들에게 실제적인 도움을 제공할 수 있기를 기대한다.
Museum is a typical non-formal education organization which provides free learning environment to learners and enables them to do self-directed learning through their personal experience and choice. In addition, education using displays of museum makes learners participate and communicate so tha...
Museum is a typical non-formal education organization which provides free learning environment to learners and enables them to do self-directed learning through their personal experience and choice. In addition, education using displays of museum makes learners participate and communicate so that it can provide an environment which allows them to have contextual learning. Due to the educational features of museum, it has gotten attention for its appropriate environment for learner centered learning, which is emphasized in constructionism. This enables participational and experiential learner centered education that the public education has not taken care of. Furthermore, It is also recognized as a life-long education organization that is a place for cultural enjoyment and where various kind of educations for adult, family and multi-cultural visitors are possible. Meanwhile, the rapid development of digital technology makes practical use of digital device a required skill for living, and it hugely affects on the education field and other social areas. For this reason, museums are making different kinds of attempts to enhance the relationship between learners and educational features of constructionism museum using modern technology. This study aims to analyze the status of digital technology use in domestic and foreign museums' exhibition and education sectors, and to suggest a development direction through the analysis. To accomplish that, theoretical background about the use of digital technology was studied. And then the status of digital technology use in domestic and foreign museums' exhibition and education sectors was analyzed. Based on the analysis, the development direction for those sectors is suggested. The outcome shows that for the invigoration of programs which use digital technology, creating organization that is specialized for digital expertise, and education program for building up digital literacy of museum personnels are needed. It is also confirmed that building infrastructures to realize the features of museum in the digital era is needed. In addition, when it comes to the aspect of teaching method, the need of developing mobile applications or online resources related with museum and developing programs, which BYOD and all time learning are available, are verified. And a development direction that recommends the use of project based learning is suggested. This article also suggests digital literacy educations or workshops for museum personnels who are producing, expanding and sharing digital information of museum using digital technology. They are not only for museum personnels, but also for ordinary visitors as well. In conclusion, it is expected that through this study, museum workers or researchers can get practical help for developing and applying programs that use digital technology in museum.
Museum is a typical non-formal education organization which provides free learning environment to learners and enables them to do self-directed learning through their personal experience and choice. In addition, education using displays of museum makes learners participate and communicate so that it can provide an environment which allows them to have contextual learning. Due to the educational features of museum, it has gotten attention for its appropriate environment for learner centered learning, which is emphasized in constructionism. This enables participational and experiential learner centered education that the public education has not taken care of. Furthermore, It is also recognized as a life-long education organization that is a place for cultural enjoyment and where various kind of educations for adult, family and multi-cultural visitors are possible. Meanwhile, the rapid development of digital technology makes practical use of digital device a required skill for living, and it hugely affects on the education field and other social areas. For this reason, museums are making different kinds of attempts to enhance the relationship between learners and educational features of constructionism museum using modern technology. This study aims to analyze the status of digital technology use in domestic and foreign museums' exhibition and education sectors, and to suggest a development direction through the analysis. To accomplish that, theoretical background about the use of digital technology was studied. And then the status of digital technology use in domestic and foreign museums' exhibition and education sectors was analyzed. Based on the analysis, the development direction for those sectors is suggested. The outcome shows that for the invigoration of programs which use digital technology, creating organization that is specialized for digital expertise, and education program for building up digital literacy of museum personnels are needed. It is also confirmed that building infrastructures to realize the features of museum in the digital era is needed. In addition, when it comes to the aspect of teaching method, the need of developing mobile applications or online resources related with museum and developing programs, which BYOD and all time learning are available, are verified. And a development direction that recommends the use of project based learning is suggested. This article also suggests digital literacy educations or workshops for museum personnels who are producing, expanding and sharing digital information of museum using digital technology. They are not only for museum personnels, but also for ordinary visitors as well. In conclusion, it is expected that through this study, museum workers or researchers can get practical help for developing and applying programs that use digital technology in museum.
주제어
#박물관, 박물관 전시, 박물관 교육, 디지털 테크놀로지, museum, museum exhibition, museum education, digital technology
학위논문 정보
저자
송수연
학위수여기관
경희대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
박물관.미술관교육전공
발행연도
2018
총페이지
ⅵ, 78 p.p
키워드
박물관, 박물관 전시, 박물관 교육, 디지털 테크놀로지, museum, museum exhibition, museum education, digital technology
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