본 연구는 학교 및 직장생활에서 필요한 대학생의 대인관계능력 향상에 도움을 주기 위하여, 학생들의 적극적인 참여를 증진시킬 수 있는 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램을 구성하고 실시하였다. 이 프로그램의 효과를 분석하고 대학생의 다른 수업 장면에서도 활용 가능한 대인관계능력 향상 프로그램을 제시하는 데에 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 대인관계능력에 효과가 있는가? 둘째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 정서적 유대에 효과가 있는가? 셋째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 협력에 효과가 있는가? 넷째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 중재에 효과가 있는가? 다섯째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 리더십에 효과가 있는가? 여섯째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 조직 이해에 효과가 있는가?
본 연구의 진행을 위해 표본은 부산시에 위치한 D대학교 1학년을 대상으로 하였으며, 실험집단 30명, 통제집단 30명을 선정하여 구성하였다. 대인관계능력 향상 프로그램 효과 측정을 위해 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램을 매주 1회, 60분씩 6회차를 실시하였다. 연구도구는 성태제 외(2007)의 대인관계능력 진단도구를 사용하였다. 자료 수집을 위해 사전, 사후 검사를 하였으며, ...
본 연구는 학교 및 직장생활에서 필요한 대학생의 대인관계능력 향상에 도움을 주기 위하여, 학생들의 적극적인 참여를 증진시킬 수 있는 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램을 구성하고 실시하였다. 이 프로그램의 효과를 분석하고 대학생의 다른 수업 장면에서도 활용 가능한 대인관계능력 향상 프로그램을 제시하는 데에 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 대인관계능력에 효과가 있는가? 둘째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 정서적 유대에 효과가 있는가? 셋째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 협력에 효과가 있는가? 넷째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 중재에 효과가 있는가? 다섯째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 리더십에 효과가 있는가? 여섯째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 조직 이해에 효과가 있는가?
본 연구의 진행을 위해 표본은 부산시에 위치한 D대학교 1학년을 대상으로 하였으며, 실험집단 30명, 통제집단 30명을 선정하여 구성하였다. 대인관계능력 향상 프로그램 효과 측정을 위해 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램을 매주 1회, 60분씩 6회차를 실시하였다. 연구도구는 성태제 외(2007)의 대인관계능력 진단도구를 사용하였다. 자료 수집을 위해 사전, 사후 검사를 하였으며, 자료 분석과 연구 문제의 검증을 위해 독립표본 t-test, 신뢰도 검증, 반복 측정 변량분석을 실시하였다.
본 연구의 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 대학생의 대인관계능력 향상에 미치는 효과는 통계적으로 유의미하였다. 둘째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 대학생의 대인관계능력 하위영역인 정서적 유대, 협력, 중재, 리더십에 긍정적인 영향을 미쳤다. 그러나 조직 이해에 대한 효과는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 분석되었다.
본 연구는 학교 및 직장생활에서 필요한 대학생의 대인관계능력 향상에 도움을 주기 위하여, 학생들의 적극적인 참여를 증진시킬 수 있는 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램을 구성하고 실시하였다. 이 프로그램의 효과를 분석하고 대학생의 다른 수업 장면에서도 활용 가능한 대인관계능력 향상 프로그램을 제시하는 데에 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 대인관계능력에 효과가 있는가? 둘째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 정서적 유대에 효과가 있는가? 셋째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 협력에 효과가 있는가? 넷째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 중재에 효과가 있는가? 다섯째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 리더십에 효과가 있는가? 여섯째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 조직 이해에 효과가 있는가?
본 연구의 진행을 위해 표본은 부산시에 위치한 D대학교 1학년을 대상으로 하였으며, 실험집단 30명, 통제집단 30명을 선정하여 구성하였다. 대인관계능력 향상 프로그램 효과 측정을 위해 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램을 매주 1회, 60분씩 6회차를 실시하였다. 연구도구는 성태제 외(2007)의 대인관계능력 진단도구를 사용하였다. 자료 수집을 위해 사전, 사후 검사를 하였으며, 자료 분석과 연구 문제의 검증을 위해 독립표본 t-test, 신뢰도 검증, 반복 측정 변량분석을 실시하였다.
본 연구의 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 대학생의 대인관계능력 향상에 미치는 효과는 통계적으로 유의미하였다. 둘째, 팀빌딩을 적용한 대인관계능력 향상 프로그램이 대학생의 대인관계능력 하위영역인 정서적 유대, 협력, 중재, 리더십에 긍정적인 영향을 미쳤다. 그러나 조직 이해에 대한 효과는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 분석되었다.
In an attempt to help improve interpersonal competence of students that may be needed in school and workplace, this study organized and implemented a program to improve interpersonal competence using team building (hereinafter called the Program) that might increase their active participation. Its p...
In an attempt to help improve interpersonal competence of students that may be needed in school and workplace, this study organized and implemented a program to improve interpersonal competence using team building (hereinafter called the Program) that might increase their active participation. Its purpose was to suggest a program to improve interpersonal competence that can be used in other learning environments by analyzing the effect of this program. To this end, the study formulated research questions as below. First, does the Program have the effect on interpersonal competence? Second, does the Program have the effect on emotional solidarity? Third, does the Program have the effect on cooperation? Fourth, does the Program have the effect on mediation? Fifth, does the Program have the effect on leadership? Sixth, does the Program have the effect on understanding of organization?
For this, the study took samples from freshmen of D University located at Busan and selected 30 students each for the test group and control group. To measure the effect of the program to improve interpersonal competence, it conducted the Program six sessions with 60 minutes each once a week. The used research tool was the one to diagnose interpersonal competence by Seong Tae-jae et al. (2007). The study conducted pre and post tests for collection of data, and conducted independent t-test, reliability analysis and ANOVA with repeated measures for data analysis and verification of the research questions.
The study had major findings as below. Firstly, the program to improve interpersonal competence using team building had a statistically significant effect on the improvement of student's interpersonal competence. Secondly, the Program had a positive effect on emotional solidarity, cooperation, mediation and leadership - subdomain of student's interpersonal competence. Its effect on understanding of organization, however, turned out statistically insignificant.
In an attempt to help improve interpersonal competence of students that may be needed in school and workplace, this study organized and implemented a program to improve interpersonal competence using team building (hereinafter called the Program) that might increase their active participation. Its purpose was to suggest a program to improve interpersonal competence that can be used in other learning environments by analyzing the effect of this program. To this end, the study formulated research questions as below. First, does the Program have the effect on interpersonal competence? Second, does the Program have the effect on emotional solidarity? Third, does the Program have the effect on cooperation? Fourth, does the Program have the effect on mediation? Fifth, does the Program have the effect on leadership? Sixth, does the Program have the effect on understanding of organization?
For this, the study took samples from freshmen of D University located at Busan and selected 30 students each for the test group and control group. To measure the effect of the program to improve interpersonal competence, it conducted the Program six sessions with 60 minutes each once a week. The used research tool was the one to diagnose interpersonal competence by Seong Tae-jae et al. (2007). The study conducted pre and post tests for collection of data, and conducted independent t-test, reliability analysis and ANOVA with repeated measures for data analysis and verification of the research questions.
The study had major findings as below. Firstly, the program to improve interpersonal competence using team building had a statistically significant effect on the improvement of student's interpersonal competence. Secondly, the Program had a positive effect on emotional solidarity, cooperation, mediation and leadership - subdomain of student's interpersonal competence. Its effect on understanding of organization, however, turned out statistically insignificant.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.