베트남인 학습자를 위한 한국어 어휘 장기기억력 향상 방안 연구 : - 외국어 어휘 암기도구를 중심으로 - The Way of Improving Korean Vocabulary Memory - Focus on the Tools for Word Memorization -원문보기
본 연구는 베트남인 학습자의 한국어 어휘 학습 방법 사용의 양상을 조사하고 이들의 문제점을 분석하여 베트남인 학습자의 한국어 어휘 장기기억력을 향상시킬 수 있는 학습-교육 방안을 모색하는 데에 목적이 있었다. 이를 위해 먼저, 본 연구에서 베트남인 학습자 106명을 대상으로 한국어 어휘 학습 방법에 대한 인터뷰와 설문조사를 진행해봤다. 이 인터뷰와 설문조사의 결과를 통해서 대부분의 베트남인 학습자가 한국어 어휘 암기와 장기기억력에 관련된 여러 가지의 어려움을 겪고 있으며 한국어 어휘 학습을 위하여 베트남인 학습자가 자주 사용하는 학습 방법도 많은 단점을 존재하고 있다고 발견해냈다. 이 문제를 해결하며 베트남인 학습자에게 보다 효율적인 한국어 어휘 교육 방안을 모색하기 위하여 본 연구에서 인간의 언어 학습과 기억력에 관련된 요소를 알아보고 ...
본 연구는 베트남인 학습자의 한국어 어휘 학습 방법 사용의 양상을 조사하고 이들의 문제점을 분석하여 베트남인 학습자의 한국어 어휘 장기기억력을 향상시킬 수 있는 학습-교육 방안을 모색하는 데에 목적이 있었다. 이를 위해 먼저, 본 연구에서 베트남인 학습자 106명을 대상으로 한국어 어휘 학습 방법에 대한 인터뷰와 설문조사를 진행해봤다. 이 인터뷰와 설문조사의 결과를 통해서 대부분의 베트남인 학습자가 한국어 어휘 암기와 장기기억력에 관련된 여러 가지의 어려움을 겪고 있으며 한국어 어휘 학습을 위하여 베트남인 학습자가 자주 사용하는 학습 방법도 많은 단점을 존재하고 있다고 발견해냈다. 이 문제를 해결하며 베트남인 학습자에게 보다 효율적인 한국어 어휘 교육 방안을 모색하기 위하여 본 연구에서 인간의 언어 학습과 기억력에 관련된 요소를 알아보고 작업기억 모형을 연구하기로 했다. 분석 결과에 따르면 작업기억은 음운회로, 시공간 그림판, 중앙처리장치, 일화적 완충기라는 4 가지 요소로 구성되어 있는데 그 중에 인간의 언어학습과 제일 밀접한 관련이 있는 중요한 요소는 음운단기기억으로 불리기도 하는 음운회로이라는 것으로 밝혀졌다(정용석, 2012). 음운단기기억 모형을 분석해보면 음운단기기억의 2 가지 하위요소 중에 언어적인 정보를 장기적으로 기억하도록 돕는 요소가 바로 내적 되뇌기 과정 (subvocal rehearsal)인 것으로 알 수 있다. 내적 되뇌기 과정은 암송, 구두반복을 통해 입력된 말소리 정보를 계속 유지하는 역할을 담당한다. 이에 새로운 어휘를 학습할 때 내적 되뇌기 과정이 이루어지지 않으면 2초 이내에 학습한 어휘에 대한 정보가 사라지게 될 것으로 입증되었다. 이에 따라서 베트남인 학습자의 한국어 어휘 장기기억력을 향상시킬 수 있도록 본 연구에서 외국어 어휘 학습 전략으로서 구두반복 학습전략의 중요성을 알아봄으로서 한국어 어휘 학습-교육에 이 학습전략을 활용할 필요가 있다고 생각된다. 그러나 외국어 어휘 학습에 있어서 구두반복 학습전략의 역할이 상당히 중요하지만 실제 수업에 구두반복 학습전략을 어떻게 도입하면 학습자가 쉽게 받아 들어서 재미있게 새로운 어휘를 학습하면서 어휘 장기 기억 효율을 더욱 높일 수 있는 방법도 간과할 수 없는 것이다. 이에 본 연구에서는 한국어 어휘 수업을 진행할 때 베트남인 학습자를 대상으로 구두반복 학습전략과 같이 마인드맵 (Mind Map)과 플래시카드 (Flash Card)인 외국어 어휘 암기도구를 활용하기로 했다. 현재 세계적으로 마인드 맵과 플래시 카드는 높은 효율이 있는 암기도구로 여겨지고 있다. 마인드 맵은 Tony Buzan의 두뇌 학습법 이론에 의하여 외국어 단어와 같은 좌뇌에 자극시키는 요소인 언어적인 정보를 학습하기 위해 이미지, 색깔, 부호 등과 같은 우뇌에 자극시키는 요소를 활용하는 두뇌 학습법이다. 이 과정은 모두 좌-우뇌가 동시에 활성화되게 만들기 때문에 학습자가 학습하고자 하는 정보를 강력하게 기억하는 데에 도와준다고 입증되었다. 플래시 카드는 편리성과 휴대성이 좋으므로 학습자가 배운 단어들을 반복적으로 연습하는 데에 도와주는 암기도구이다. 학습자가 외국어 학습에 플래시 카드를 활용하면 학습한 단어에 대해 망각 비율을 감소하며 장기기억력을 높일 수 있는 것으로 밝혀졌다. 이에 따라 본 연구에서 마인드 맵과 플래시 카드를 활용하는 한국어 어휘 수업 모형을 모색하고자 한다. 한국어 어휘 수업에 마인드 맵과 플래시 카드 활용의 유용성은 다음과 같다. 첫째, 학습자가 한국어 단어를 쉽게 암기하는 데에 도와준다. 둘째, 다른 전통적인 학습 방법보다 한국어 단어에 대해 망각 비율을 감소하며 장기기억력을 향상하는 데에 도와준다. 셋째, 자기의 창의력을 최대한 발휘하며 자유롭게 연상함으로써 한국어 수업이 지루하지 않으며 재미있어지게 만들 수 있다. 학습자의 학습 흥미와 동기를 동시에 유발시킬 수 있는 것이 더 바람직한 것으로 보인다. 이에 한국어 어휘 수업에 마인드 맵과 플래시 카드 활용의 유용성을 파악함으로써 본 연구에서는 베트남인 학습자를 대상으로 구두반복 학습전략과 같이 마인드맵 (Mind Map)과 플래시카드 (Flash Card)인 외국어 어휘 암기도구를 활용한 가장 효율적인 한국어 어휘 학습-교육 모형을 설계해봤다. 이 한국어 어휘 학습-교육 모형은 “준비 단계”–“학습 단계”–“학습 후 단계”이라는 3 단계를 거치며 학습 단계는 교육과정에서 한국어 어휘 수업을 따로 설정해야 한다. 준비 단계는 교사가 수업을 시작하기 전에 한국어 어휘 교육 자료를 준비하는 작업을 하고 학습 후 단계는 수업이 끝난 후에 교사가 학습자에게 학습한 어휘를 반복적으로 연습하도록 지도해주는 작업을 진행할 것이다. 이 한국어 어휘 학습-교육 모형은 실제 교육 현장에 적용하여 한국어 어휘 암기과 장기기억력에 있어서 베트남인 학습자의 어려움을 해결하면서 베트남인 학습자에게 가장 효율적인 한국어 어휘 학습-교육 방안이 될 것으로 기대된다.
주제어: 베트남인 학습자, 한국어 어휘 장기기억력 향상, 어휘 암기도구
본 연구는 베트남인 학습자의 한국어 어휘 학습 방법 사용의 양상을 조사하고 이들의 문제점을 분석하여 베트남인 학습자의 한국어 어휘 장기기억력을 향상시킬 수 있는 학습-교육 방안을 모색하는 데에 목적이 있었다. 이를 위해 먼저, 본 연구에서 베트남인 학습자 106명을 대상으로 한국어 어휘 학습 방법에 대한 인터뷰와 설문조사를 진행해봤다. 이 인터뷰와 설문조사의 결과를 통해서 대부분의 베트남인 학습자가 한국어 어휘 암기와 장기기억력에 관련된 여러 가지의 어려움을 겪고 있으며 한국어 어휘 학습을 위하여 베트남인 학습자가 자주 사용하는 학습 방법도 많은 단점을 존재하고 있다고 발견해냈다. 이 문제를 해결하며 베트남인 학습자에게 보다 효율적인 한국어 어휘 교육 방안을 모색하기 위하여 본 연구에서 인간의 언어 학습과 기억력에 관련된 요소를 알아보고 작업기억 모형을 연구하기로 했다. 분석 결과에 따르면 작업기억은 음운회로, 시공간 그림판, 중앙처리장치, 일화적 완충기라는 4 가지 요소로 구성되어 있는데 그 중에 인간의 언어학습과 제일 밀접한 관련이 있는 중요한 요소는 음운단기기억으로 불리기도 하는 음운회로이라는 것으로 밝혀졌다(정용석, 2012). 음운단기기억 모형을 분석해보면 음운단기기억의 2 가지 하위요소 중에 언어적인 정보를 장기적으로 기억하도록 돕는 요소가 바로 내적 되뇌기 과정 (subvocal rehearsal)인 것으로 알 수 있다. 내적 되뇌기 과정은 암송, 구두반복을 통해 입력된 말소리 정보를 계속 유지하는 역할을 담당한다. 이에 새로운 어휘를 학습할 때 내적 되뇌기 과정이 이루어지지 않으면 2초 이내에 학습한 어휘에 대한 정보가 사라지게 될 것으로 입증되었다. 이에 따라서 베트남인 학습자의 한국어 어휘 장기기억력을 향상시킬 수 있도록 본 연구에서 외국어 어휘 학습 전략으로서 구두반복 학습전략의 중요성을 알아봄으로서 한국어 어휘 학습-교육에 이 학습전략을 활용할 필요가 있다고 생각된다. 그러나 외국어 어휘 학습에 있어서 구두반복 학습전략의 역할이 상당히 중요하지만 실제 수업에 구두반복 학습전략을 어떻게 도입하면 학습자가 쉽게 받아 들어서 재미있게 새로운 어휘를 학습하면서 어휘 장기 기억 효율을 더욱 높일 수 있는 방법도 간과할 수 없는 것이다. 이에 본 연구에서는 한국어 어휘 수업을 진행할 때 베트남인 학습자를 대상으로 구두반복 학습전략과 같이 마인드맵 (Mind Map)과 플래시카드 (Flash Card)인 외국어 어휘 암기도구를 활용하기로 했다. 현재 세계적으로 마인드 맵과 플래시 카드는 높은 효율이 있는 암기도구로 여겨지고 있다. 마인드 맵은 Tony Buzan의 두뇌 학습법 이론에 의하여 외국어 단어와 같은 좌뇌에 자극시키는 요소인 언어적인 정보를 학습하기 위해 이미지, 색깔, 부호 등과 같은 우뇌에 자극시키는 요소를 활용하는 두뇌 학습법이다. 이 과정은 모두 좌-우뇌가 동시에 활성화되게 만들기 때문에 학습자가 학습하고자 하는 정보를 강력하게 기억하는 데에 도와준다고 입증되었다. 플래시 카드는 편리성과 휴대성이 좋으므로 학습자가 배운 단어들을 반복적으로 연습하는 데에 도와주는 암기도구이다. 학습자가 외국어 학습에 플래시 카드를 활용하면 학습한 단어에 대해 망각 비율을 감소하며 장기기억력을 높일 수 있는 것으로 밝혀졌다. 이에 따라 본 연구에서 마인드 맵과 플래시 카드를 활용하는 한국어 어휘 수업 모형을 모색하고자 한다. 한국어 어휘 수업에 마인드 맵과 플래시 카드 활용의 유용성은 다음과 같다. 첫째, 학습자가 한국어 단어를 쉽게 암기하는 데에 도와준다. 둘째, 다른 전통적인 학습 방법보다 한국어 단어에 대해 망각 비율을 감소하며 장기기억력을 향상하는 데에 도와준다. 셋째, 자기의 창의력을 최대한 발휘하며 자유롭게 연상함으로써 한국어 수업이 지루하지 않으며 재미있어지게 만들 수 있다. 학습자의 학습 흥미와 동기를 동시에 유발시킬 수 있는 것이 더 바람직한 것으로 보인다. 이에 한국어 어휘 수업에 마인드 맵과 플래시 카드 활용의 유용성을 파악함으로써 본 연구에서는 베트남인 학습자를 대상으로 구두반복 학습전략과 같이 마인드맵 (Mind Map)과 플래시카드 (Flash Card)인 외국어 어휘 암기도구를 활용한 가장 효율적인 한국어 어휘 학습-교육 모형을 설계해봤다. 이 한국어 어휘 학습-교육 모형은 “준비 단계”–“학습 단계”–“학습 후 단계”이라는 3 단계를 거치며 학습 단계는 교육과정에서 한국어 어휘 수업을 따로 설정해야 한다. 준비 단계는 교사가 수업을 시작하기 전에 한국어 어휘 교육 자료를 준비하는 작업을 하고 학습 후 단계는 수업이 끝난 후에 교사가 학습자에게 학습한 어휘를 반복적으로 연습하도록 지도해주는 작업을 진행할 것이다. 이 한국어 어휘 학습-교육 모형은 실제 교육 현장에 적용하여 한국어 어휘 암기과 장기기억력에 있어서 베트남인 학습자의 어려움을 해결하면서 베트남인 학습자에게 가장 효율적인 한국어 어휘 학습-교육 방안이 될 것으로 기대된다.
This study examined the aspects of Vietnamese learners ' use of Korean vocabulary learning methods and analyzed their problems to seek learn-education that can improve their long-term memory of Korean learners. To that end, we conducted an interview and a survey of 106 Vietnamese learners on how...
This study examined the aspects of Vietnamese learners ' use of Korean vocabulary learning methods and analyzed their problems to seek learn-education that can improve their long-term memory of Korean learners. To that end, we conducted an interview and a survey of 106 Vietnamese learners on how to learn Korean words. Through this interview and the results of the survey, most Vietnamese learners have found many difficulties in memorizing Korean vocabulary and long-term memory. To solve this problem and find a more efficient way to learn Korean vocabulary for Vietnamese learners, we learned about factors related to human language learning and memory and studied working memory models. According to the analysis, working memory is composed of four elements, the phonology circuit, the painting board of time, the central processing unit, and the temporal buffer. Analysis of phonology short-term memory shows that one of the two subcomponents of phonological short-term memory helps us to remember linguistic information in the long run. The internal resynchronization process maintains speech information entered through recitation and oral repetition. Thus, it has been proven that if internal resynchronization does not work, information about the vocabulary learned will disappear within two seconds. Therefore, the importance of oral learning strategies as a foreign language learning strategy is recognized in this study in order to improve the long-term memory of the Korean words of Vietnamese learners. However, while the role of verbal repetition learning strategies in learning foreign languages is very important, the introduction of oral recursion strategies in real class makes it easier for learners to understand new words and to learn new words more interestingly. In this study, we used foreign vocabulary memorizing tools such as Mind Map and Flash Card for Vietnamese learners during Korean vocabulary lessons. Currently, mind maps and flash cards are considered by the world to be highly efficient memory tools. Mind maps are right-brained stimuli such as image, color, and code to study linguistic information, a factor stimulating the left hemisphere, such as foreign words, by Tony Buzan's Brain Learning Theory. This process has proven to help learners remember the information they want to learn because the left-brained side is all activated at the same time. Because flash cards are convenient and portable, they are a memory tool that helps learners practice words repeatedly. It has been revealed that if a learner uses a flash card to learn a foreign language, he or she will be able to reduce the rate of forgetting about words and increase long-term memory. Therefore, we are looking for a model of Korean vocabulary class that utilizes mind maps and flash cards. The usefulness of mind maps and flash cards in Korean vocabulary classes is as follows. First, it helps learners memorize Korean words easily. Second, it reduces the rate of forgetting about Korean words more than other traditional learning methods and helps improve long-term memory. Third, by making the most of your creativity and thinking freely, you can make Korean language classes not boring and interesting. It seems more desirable to be able to simultaneously stimulate learners ' learning interests and motivations. Therefore, by understanding the usefulness of mind map and flash card use in Korean vocabulary class, this study utilizes the word map and flash card, which are the most effective words for Vietnamese learners. This model of Korean vocabulary - education goes through three stages : " Preparation phase " – " Learning phase " – " Post-Reary phase " and the learning phase should be set up separately for the curriculum. The preparatory step is to prepare Korean vocabulary training materials before the teacher begins, and the post-learning step is to have the teacher practice the vocabulary learned repeatedly to the learner after the class ends. This model of Korean vocabulary - the education model used in the field of actual education - is expected to be the most effective way for Vietnamese learners, addressing the difficulties of Vietnamese learners in their Korean vocabulary and long-term memory.
Key words: Korean vocabulary , Vietnamese learners, long-term memory of Korean
This study examined the aspects of Vietnamese learners ' use of Korean vocabulary learning methods and analyzed their problems to seek learn-education that can improve their long-term memory of Korean learners. To that end, we conducted an interview and a survey of 106 Vietnamese learners on how to learn Korean words. Through this interview and the results of the survey, most Vietnamese learners have found many difficulties in memorizing Korean vocabulary and long-term memory. To solve this problem and find a more efficient way to learn Korean vocabulary for Vietnamese learners, we learned about factors related to human language learning and memory and studied working memory models. According to the analysis, working memory is composed of four elements, the phonology circuit, the painting board of time, the central processing unit, and the temporal buffer. Analysis of phonology short-term memory shows that one of the two subcomponents of phonological short-term memory helps us to remember linguistic information in the long run. The internal resynchronization process maintains speech information entered through recitation and oral repetition. Thus, it has been proven that if internal resynchronization does not work, information about the vocabulary learned will disappear within two seconds. Therefore, the importance of oral learning strategies as a foreign language learning strategy is recognized in this study in order to improve the long-term memory of the Korean words of Vietnamese learners. However, while the role of verbal repetition learning strategies in learning foreign languages is very important, the introduction of oral recursion strategies in real class makes it easier for learners to understand new words and to learn new words more interestingly. In this study, we used foreign vocabulary memorizing tools such as Mind Map and Flash Card for Vietnamese learners during Korean vocabulary lessons. Currently, mind maps and flash cards are considered by the world to be highly efficient memory tools. Mind maps are right-brained stimuli such as image, color, and code to study linguistic information, a factor stimulating the left hemisphere, such as foreign words, by Tony Buzan's Brain Learning Theory. This process has proven to help learners remember the information they want to learn because the left-brained side is all activated at the same time. Because flash cards are convenient and portable, they are a memory tool that helps learners practice words repeatedly. It has been revealed that if a learner uses a flash card to learn a foreign language, he or she will be able to reduce the rate of forgetting about words and increase long-term memory. Therefore, we are looking for a model of Korean vocabulary class that utilizes mind maps and flash cards. The usefulness of mind maps and flash cards in Korean vocabulary classes is as follows. First, it helps learners memorize Korean words easily. Second, it reduces the rate of forgetting about Korean words more than other traditional learning methods and helps improve long-term memory. Third, by making the most of your creativity and thinking freely, you can make Korean language classes not boring and interesting. It seems more desirable to be able to simultaneously stimulate learners ' learning interests and motivations. Therefore, by understanding the usefulness of mind map and flash card use in Korean vocabulary class, this study utilizes the word map and flash card, which are the most effective words for Vietnamese learners. This model of Korean vocabulary - education goes through three stages : " Preparation phase " – " Learning phase " – " Post-Reary phase " and the learning phase should be set up separately for the curriculum. The preparatory step is to prepare Korean vocabulary training materials before the teacher begins, and the post-learning step is to have the teacher practice the vocabulary learned repeatedly to the learner after the class ends. This model of Korean vocabulary - the education model used in the field of actual education - is expected to be the most effective way for Vietnamese learners, addressing the difficulties of Vietnamese learners in their Korean vocabulary and long-term memory.
Key words: Korean vocabulary , Vietnamese learners, long-term memory of Korean
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.