본 연구는 메타포 분석을 통하여 유아교사가 인식하고 있는 4차 산업혁명과 유아교육에 대한 의미를 살펴보는데 목적이 있다. 연구대상은 부산광역시에 소재한 유아교육기관에 재직중인 교사 350명을 대상으로 하였다. 이 중에서 분석요건을 충족시킨 194개의 질문지를 최종 분석하여 4차 산업혁명에 대한 은유적 표현과 그 이유를 중심으로 범주화하였다. 범주화의 유형은 인재, 놀이와 창의성, 공존, 과학, 국가의 미래, 무의미였다. 이러한 연구결과는 유아교사가 4차 산업혁명과 유아교육에 대해 가지고 있는 4차 산업혁명에 대한 다양한 인식을 보여주었을 뿐만 아니라 미래 유아교육에서의 교육방향을 안내하는 기초자료를 제공할 수 있다는 점에서 의의가 있다. 차후 연구에서는 다양한 지역의 연구 참여자들을 대상으로 하는 연구가 필요하며, ...
본 연구는 메타포 분석을 통하여 유아교사가 인식하고 있는 4차 산업혁명과 유아교육에 대한 의미를 살펴보는데 목적이 있다. 연구대상은 부산광역시에 소재한 유아교육기관에 재직중인 교사 350명을 대상으로 하였다. 이 중에서 분석요건을 충족시킨 194개의 질문지를 최종 분석하여 4차 산업혁명에 대한 은유적 표현과 그 이유를 중심으로 범주화하였다. 범주화의 유형은 인재, 놀이와 창의성, 공존, 과학, 국가의 미래, 무의미였다. 이러한 연구결과는 유아교사가 4차 산업혁명과 유아교육에 대해 가지고 있는 4차 산업혁명에 대한 다양한 인식을 보여주었을 뿐만 아니라 미래 유아교육에서의 교육방향을 안내하는 기초자료를 제공할 수 있다는 점에서 의의가 있다. 차후 연구에서는 다양한 지역의 연구 참여자들을 대상으로 하는 연구가 필요하며, 질적 연구를 통해 유아교사의 4차 산업혁명에 대한 보다 구체적인 인식을 조사하는 연구가 필요하다고 생각된다.
본 연구는 메타포 분석을 통하여 유아교사가 인식하고 있는 4차 산업혁명과 유아교육에 대한 의미를 살펴보는데 목적이 있다. 연구대상은 부산광역시에 소재한 유아교육기관에 재직중인 교사 350명을 대상으로 하였다. 이 중에서 분석요건을 충족시킨 194개의 질문지를 최종 분석하여 4차 산업혁명에 대한 은유적 표현과 그 이유를 중심으로 범주화하였다. 범주화의 유형은 인재, 놀이와 창의성, 공존, 과학, 국가의 미래, 무의미였다. 이러한 연구결과는 유아교사가 4차 산업혁명과 유아교육에 대해 가지고 있는 4차 산업혁명에 대한 다양한 인식을 보여주었을 뿐만 아니라 미래 유아교육에서의 교육방향을 안내하는 기초자료를 제공할 수 있다는 점에서 의의가 있다. 차후 연구에서는 다양한 지역의 연구 참여자들을 대상으로 하는 연구가 필요하며, 질적 연구를 통해 유아교사의 4차 산업혁명에 대한 보다 구체적인 인식을 조사하는 연구가 필요하다고 생각된다.
This study intends to explore the meaning of fourth industrial revolution and early childhood education perceived by early childhood teachers through a metaphor analysis. 350 teachers working in early childhood education centers located in Busan Metropolitan City were selected as the study objec...
This study intends to explore the meaning of fourth industrial revolution and early childhood education perceived by early childhood teachers through a metaphor analysis. 350 teachers working in early childhood education centers located in Busan Metropolitan City were selected as the study object. Final analysis was conducted on the basis of 194 questionnaires which satisfied analysis requirements, and categorized them based on metaphorical expression and reasons thereof about fourth industrial revolution. The categorized items are: talent, play and creativity, co-existence, science, future of nation, and meaninglessness. The outcomes showed a variety of early childhood teachers' recognition about fourth industrial revolution and early childhood education, and it is significant that they are able to provide basic data that guides future direction of early childhood education. There are studies aiming participants from more diversified regions in the future needed, and it is reckoned that qualitative studies that investigate early childhood teachers' recognition about fourth industrial revolution more specifically should be conducted.
This study intends to explore the meaning of fourth industrial revolution and early childhood education perceived by early childhood teachers through a metaphor analysis. 350 teachers working in early childhood education centers located in Busan Metropolitan City were selected as the study object. Final analysis was conducted on the basis of 194 questionnaires which satisfied analysis requirements, and categorized them based on metaphorical expression and reasons thereof about fourth industrial revolution. The categorized items are: talent, play and creativity, co-existence, science, future of nation, and meaninglessness. The outcomes showed a variety of early childhood teachers' recognition about fourth industrial revolution and early childhood education, and it is significant that they are able to provide basic data that guides future direction of early childhood education. There are studies aiming participants from more diversified regions in the future needed, and it is reckoned that qualitative studies that investigate early childhood teachers' recognition about fourth industrial revolution more specifically should be conducted.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.