본 연구의 목적은 2018 현재 고등학교에서 사용되고 있는 음악교과서 10종 중 표현영역을 대상으로 하여, 각 교과서가 가지고 있는 전통가창의 내용영역별 분류, 학습목표 및 활동 특징을 비교 분석하였다. 우리나라 전통가창 제재곡의 역사적· 문화적 배경을 살펴보고 이어 곡과 연계되는 활동내용을 분석하여 학교현장에서 효율적이고 효과적인 가창 수업에 도움이 되고자 하는 것이다. 본 논문의 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 2015 개정 음악 교육과정 내용체계 표현영역, 감상영역, 생활화영역에 따라 단원을 구성한 교과서는...
본 연구의 목적은 2018 현재 고등학교에서 사용되고 있는 음악교과서 10종 중 표현영역을 대상으로 하여, 각 교과서가 가지고 있는 전통가창의 내용영역별 분류, 학습목표 및 활동 특징을 비교 분석하였다. 우리나라 전통가창 제재곡의 역사적· 문화적 배경을 살펴보고 이어 곡과 연계되는 활동내용을 분석하여 학교현장에서 효율적이고 효과적인 가창 수업에 도움이 되고자 하는 것이다. 본 논문의 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 2015 개정 음악 교육과정 내용체계 표현영역, 감상영역, 생활화영역에 따라 단원을 구성한 교과서는 10종 중 9종이며, 나머지 1종의 <천재교과서>는 교육과정에 따라 생활화영역을 추가하여 반영할 필요가 있다.
둘째, 2015 개정 교육과정에서 요하는 역량에 맞게 잘 구성되어 있는 교과서는 <다락원>교과서를 제외한 나머지 9종이다. 또한 중 가창곡을 가장 많이 수록하고 있는 교과서는 <미래엔>, <와이비엠>이며, 감상영역 중 가창곡을 가장 많이 수록하고 있는 교과서는 <아침나라>, <와이베엠>을 찾아 볼 수 있다. <음악과생활> 교과서에는 감상영역에 해당하는 가창 제재곡이 없으며, 생활화영역은 각 교과서마다 1개에서 최대 3개 곡이 수록되어 있다.
셋째, <아침나라>, <박영사>, <지학사>와 같이 적은 가창 제제곡을 담고 있지만 감상, 생활화영역에 제재곡을 확충하여 내용체계의 비율을 균형 있게 수록되어 있다. 또한 <금성출판사>, <미래엔>, <와이비엠> 교과서는 표현영역에도 많은 가창곡을 수록하고 있으며, 감상영역과 생활화영역에도 가창을 적절히 수록하고 있다. 이러한 점을 비교 했을 때 적은 수록곡 일수록 학습목표에 다양한 활동을 제시하여 역량을 쌓을 필요가 있다.
끝으로 고등학교 음악 교과서에는 2015 개정 내용체계에 제시되어 있는 6가지 역량을 고루 다루고 있지만 학생들의 흥미를 유발할 수 있는 지도안을 구성한다면 학생들이 보다 관심을 가지고 국악을 접할 수 있을 것이다. 또한 이 논문의 결과가 향후 학교 현장에서 교사들이 교과서를 비교· 선정할 때에 자료가 되어 타당성을 제공하는데 도움이 되길 바란다.
본 연구의 목적은 2018 현재 고등학교에서 사용되고 있는 음악교과서 10종 중 표현영역을 대상으로 하여, 각 교과서가 가지고 있는 전통가창의 내용영역별 분류, 학습목표 및 활동 특징을 비교 분석하였다. 우리나라 전통가창 제재곡의 역사적· 문화적 배경을 살펴보고 이어 곡과 연계되는 활동내용을 분석하여 학교현장에서 효율적이고 효과적인 가창 수업에 도움이 되고자 하는 것이다. 본 논문의 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 2015 개정 음악 교육과정 내용체계 표현영역, 감상영역, 생활화영역에 따라 단원을 구성한 교과서는 10종 중 9종이며, 나머지 1종의 <천재교과서>는 교육과정에 따라 생활화영역을 추가하여 반영할 필요가 있다.
둘째, 2015 개정 교육과정에서 요하는 역량에 맞게 잘 구성되어 있는 교과서는 <다락원>교과서를 제외한 나머지 9종이다. 또한 중 가창곡을 가장 많이 수록하고 있는 교과서는 <미래엔>, <와이비엠>이며, 감상영역 중 가창곡을 가장 많이 수록하고 있는 교과서는 <아침나라>, <와이베엠>을 찾아 볼 수 있다. <음악과생활> 교과서에는 감상영역에 해당하는 가창 제재곡이 없으며, 생활화영역은 각 교과서마다 1개에서 최대 3개 곡이 수록되어 있다.
셋째, <아침나라>, <박영사>, <지학사>와 같이 적은 가창 제제곡을 담고 있지만 감상, 생활화영역에 제재곡을 확충하여 내용체계의 비율을 균형 있게 수록되어 있다. 또한 <금성출판사>, <미래엔>, <와이비엠> 교과서는 표현영역에도 많은 가창곡을 수록하고 있으며, 감상영역과 생활화영역에도 가창을 적절히 수록하고 있다. 이러한 점을 비교 했을 때 적은 수록곡 일수록 학습목표에 다양한 활동을 제시하여 역량을 쌓을 필요가 있다.
끝으로 고등학교 음악 교과서에는 2015 개정 내용체계에 제시되어 있는 6가지 역량을 고루 다루고 있지만 학생들의 흥미를 유발할 수 있는 지도안을 구성한다면 학생들이 보다 관심을 가지고 국악을 접할 수 있을 것이다. 또한 이 논문의 결과가 향후 학교 현장에서 교사들이 교과서를 비교· 선정할 때에 자료가 되어 타당성을 제공하는데 도움이 되길 바란다.
The purpose of this study is to compare and analyze the classifications, learning goals and activities of each traditional textbook in each textbook, focusing on the expression areas among 10 kinds music textbooks currently used in high school in 2018. The purpose of this lecture is to examine the h...
The purpose of this study is to compare and analyze the classifications, learning goals and activities of each traditional textbook in each textbook, focusing on the expression areas among 10 kinds music textbooks currently used in high school in 2018. The purpose of this lecture is to examine the historical and cultural backgrounds of the korean traditional folk songs and to analyze the contents of the activities linked to the songs to help efficient and effective singing in the school scene. The results of this study are as follows.
First, the content system of the revised music education course of 2015, the textbooks composed of the expression area, the appreciation area, and the field of living are as 9 kinds out of 10, and the ot, remainder ,1 kind is necessary to reflect the addition of the domain of living in accordance of the curriculum.
Second, textbooks that are well structured according to the competencies required in the revised curriculum in 2015 are the remaining nine textbooks, except for textbooks. In addition, textbooks containing many traditional music are and , and textbooks that contain the many areas of appreciation are and . The textbooks do not have a singing track that corresponds to the appreciation are, the field of living area composed containfield one to three songs for each textbook.
Third, , , and contain a small number of songs, but contents system are recorded in a balanced manner by expanding the composition of songs in the field of appreciation area and living. Also, , and textbooks contain many traditional songs in the expression area, and the traditional song are recorded properly in the appreciation area, and the field of living areas. When comparing these points, it is necessary to accumulate competence by presenting various activities to the learning goal as the lesser the music is.
Finally, high school music textbooks deal with the six competencies presented in the revised content system of 2015, but if they form a teaching plan that can stimulate students' interest, students will be able to get to know Korean music more closely. Also, the results of this paper will be helpful for the teachers to compare and select the textbooks in the future and to provide them with validity.
The purpose of this study is to compare and analyze the classifications, learning goals and activities of each traditional textbook in each textbook, focusing on the expression areas among 10 kinds music textbooks currently used in high school in 2018. The purpose of this lecture is to examine the historical and cultural backgrounds of the korean traditional folk songs and to analyze the contents of the activities linked to the songs to help efficient and effective singing in the school scene. The results of this study are as follows.
First, the content system of the revised music education course of 2015, the textbooks composed of the expression area, the appreciation area, and the field of living are as 9 kinds out of 10, and the ot, remainder ,1 kind is necessary to reflect the addition of the domain of living in accordance of the curriculum.
Second, textbooks that are well structured according to the competencies required in the revised curriculum in 2015 are the remaining nine textbooks, except for textbooks. In addition, textbooks containing many traditional music are and , and textbooks that contain the many areas of appreciation are and . The textbooks do not have a singing track that corresponds to the appreciation are, the field of living area composed containfield one to three songs for each textbook.
Third, , , and contain a small number of songs, but contents system are recorded in a balanced manner by expanding the composition of songs in the field of appreciation area and living. Also, , and textbooks contain many traditional songs in the expression area, and the traditional song are recorded properly in the appreciation area, and the field of living areas. When comparing these points, it is necessary to accumulate competence by presenting various activities to the learning goal as the lesser the music is.
Finally, high school music textbooks deal with the six competencies presented in the revised content system of 2015, but if they form a teaching plan that can stimulate students' interest, students will be able to get to know Korean music more closely. Also, the results of this paper will be helpful for the teachers to compare and select the textbooks in the future and to provide them with validity.
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