2015 개정 교육과정은 인문·사회·과학기술에 관한 기본 소양을 바탕으로 미래 사회가 요구하는 인문학적 상상력과 과학기술 창조력을 두루 갖춘 ‘창의·융합형 인재’를 양성하며, 미래 사회를 살아가는 데 필요한 능력을 함양하기 위하여 6가지 ‘핵심역량’을 반영하여 개편 되었다.
본 연구는 2015 개정 교육과정에 의한 중학교 음악 교과서1 국악 가창 내용을 중심으로 표현, 감상, 생활화 영역별 내용 및 14종 음악 교과서1 악곡 분류 및 분석, 국악 가창 수록곡을 분석하였다.
연구 결과는 2015 개정 교육과정에 의한 ...
2015 개정 교육과정은 인문·사회·과학기술에 관한 기본 소양을 바탕으로 미래 사회가 요구하는 인문학적 상상력과 과학기술 창조력을 두루 갖춘 ‘창의·융합형 인재’를 양성하며, 미래 사회를 살아가는 데 필요한 능력을 함양하기 위하여 6가지 ‘핵심역량’을 반영하여 개편 되었다.
본 연구는 2015 개정 교육과정에 의한 중학교 음악 교과서1 국악 가창 내용을 중심으로 표현, 감상, 생활화 영역별 내용 및 14종 음악 교과서1 악곡 분류 및 분석, 국악 가창 수록곡을 분석하였다.
연구 결과는 2015 개정 교육과정에 의한 중학교 음악 교과서1 내 국악 가창곡으로 가곡, 시조, 잡가, 범패, 판소리, 민요, 가야금병창, 단가, 창작곡, 전래동요가 수록 되어 있으며, 2015 개정 음악과 교육과정에 따른 표현, 감상, 생활화 영역별 내용을 비교 분석하여 비율을 살펴 본 결과, 표현, 감상, 생활화의 영역별 총 합계는 「동아출판사」, 「금성출판사」, 「미래엔」 교과서 순으로 가장 많이 수록 되었다. 그 중 표현 영역의 비율이 가장 높은 교과서는 「비상교육」 90.0%이며, 감상 영역의 비율이 가장 높은 교과서는 「아침나라」 46.2% 이며, 생활화 영역의 비율이 가장 높은 교과서는 「박영사」 20.8% 이다. 교과서를 국악 가창 분류별로 나누어 각 교과서의 곡목 당 비율을 살펴 본 결과, 가곡에서는 <태평가>와 <동창이 밝았느냐>가 21.43%로 가장 많이 수록 되었으며, 시조에서는 <동창이>가 50.00%로 가장 많이 수록 되었다. 판소리에서는 「사랑가」가 35.71%로 가장 높은 비율을 나타내고 있으며, 창작곡에서는 <오나라>가 50.00%로 가장 높은 비율을 나타내고 있다. 민요에서는 <진도아리랑>과 <너영나영>이 64.29%로 가장 높은 비율을 나타내고 있음을 알 수 있다.
14종 음악교과서 중 국악 가창곡의 종류와 악곡의 종류가 다양하고 고루 분배되어 있는 교과서는 「미래엔」 교과서이며, 14종 음악교과서 전체적으로 표현영역 중 창작영역의 수록이 부족하고, 생활화 영역의 수록이 전무한 교과서가 많음을 알 수 있다. 향후 음악 교과서에 영역별 내용을 개선 할 때 표현 영역 중 창작 영역과 생활화 영역의 수록에 힘써 더 나은 교과서가 편찬되기를 기대하며, 이 연구가 교과서 개선에 기여될 수 있기를 바란다.
2015 개정 교육과정은 인문·사회·과학기술에 관한 기본 소양을 바탕으로 미래 사회가 요구하는 인문학적 상상력과 과학기술 창조력을 두루 갖춘 ‘창의·융합형 인재’를 양성하며, 미래 사회를 살아가는 데 필요한 능력을 함양하기 위하여 6가지 ‘핵심역량’을 반영하여 개편 되었다.
본 연구는 2015 개정 교육과정에 의한 중학교 음악 교과서1 국악 가창 내용을 중심으로 표현, 감상, 생활화 영역별 내용 및 14종 음악 교과서1 악곡 분류 및 분석, 국악 가창 수록곡을 분석하였다.
연구 결과는 2015 개정 교육과정에 의한 중학교 음악 교과서1 내 국악 가창곡으로 가곡, 시조, 잡가, 범패, 판소리, 민요, 가야금병창, 단가, 창작곡, 전래동요가 수록 되어 있으며, 2015 개정 음악과 교육과정에 따른 표현, 감상, 생활화 영역별 내용을 비교 분석하여 비율을 살펴 본 결과, 표현, 감상, 생활화의 영역별 총 합계는 「동아출판사」, 「금성출판사」, 「미래엔」 교과서 순으로 가장 많이 수록 되었다. 그 중 표현 영역의 비율이 가장 높은 교과서는 「비상교육」 90.0%이며, 감상 영역의 비율이 가장 높은 교과서는 「아침나라」 46.2% 이며, 생활화 영역의 비율이 가장 높은 교과서는 「박영사」 20.8% 이다. 교과서를 국악 가창 분류별로 나누어 각 교과서의 곡목 당 비율을 살펴 본 결과, 가곡에서는 <태평가>와 <동창이 밝았느냐>가 21.43%로 가장 많이 수록 되었으며, 시조에서는 <동창이>가 50.00%로 가장 많이 수록 되었다. 판소리에서는 「사랑가」가 35.71%로 가장 높은 비율을 나타내고 있으며, 창작곡에서는 <오나라>가 50.00%로 가장 높은 비율을 나타내고 있다. 민요에서는 <진도아리랑>과 <너영나영>이 64.29%로 가장 높은 비율을 나타내고 있음을 알 수 있다.
14종 음악교과서 중 국악 가창곡의 종류와 악곡의 종류가 다양하고 고루 분배되어 있는 교과서는 「미래엔」 교과서이며, 14종 음악교과서 전체적으로 표현영역 중 창작영역의 수록이 부족하고, 생활화 영역의 수록이 전무한 교과서가 많음을 알 수 있다. 향후 음악 교과서에 영역별 내용을 개선 할 때 표현 영역 중 창작 영역과 생활화 영역의 수록에 힘써 더 나은 교과서가 편찬되기를 기대하며, 이 연구가 교과서 개선에 기여될 수 있기를 바란다.
The 2015 revised curriculum reflected six core competencies, aiming to cultivate ‘creative and convergent talents with humanistic imagination and creativity in scientific technology, based on the basic refinement of humanities, sociology, and science and technology, and the skills required in future...
The 2015 revised curriculum reflected six core competencies, aiming to cultivate ‘creative and convergent talents with humanistic imagination and creativity in scientific technology, based on the basic refinement of humanities, sociology, and science and technology, and the skills required in future society.
This study conducted the classification and analysis of the songs of Korean classical music (Guk-Ak) by music category(genre) and the area which is “Expression”, “Appreciation” and “Daily life” accorinding to the 2015 revised curriculum, on current fourteen kinds of middle school music textbook for the 1st grade.
As a result of the study, the Korean classical music songs in the middle school music textbook for the 1st grade include the following music categories(genres); Gagok, Sijo, Jabgga, Bumpae, Pansori, Folk Song, Gayageum Byeong-Chang, Danga, Creation Song and Traditional Nursery Rhyme.
Also, analysis of the textbook contents by area ('Expressions', 'Appreciation', and 'Daily life') according to the 2015 revised curriculum showed that area-related contents as a whole were listed in the order of "Dong-a", "Geum-sung", "MiraeN" textbook.
Specifically, the textbook with the highest score in ‘Expression’ area is "Bi-Sang education(90.0%)." “Achim-Nara(46.2%)” and "Park Young-Sa(20.8%)" have the highest rate in 'Appreciation' and 'Daily life' area respectively.
As a result of examining the proportion of each piece of a song by category on each textbook, In the ‘Gagok’, and accounted for the largest percentage (21.43%), and in the ‘Sijo’, was the most popular with 50.00%. In Pansori, "Sarang-ga" showed the highest rate with 35.71%, and "O-Nara" in the Creation Song has the highest rate of 50.00%. In addition, in the Folk Song, and have the highest rate of 64.29%.
In conclusion, among the fourteen kinds of middle school music textbooks for the 1st grade, the textbook “MiraeN” contains the most various genres of Korean classical music. However, in all fourteen middle school music textbooks, the reflection of the ‘Composition’ part in the ‘Expression’ area was still insufficient, and some textbooks which did not reflect contents of the “Daily life“ area were found.
In the future, it will be necessary to supplement the ‘Composition’ part in ‘Expression’ area and contents in ‘Daily life’ area in the next middle school music textbook revision, and I hope that this research can contribute to the textbook improvement.
The 2015 revised curriculum reflected six core competencies, aiming to cultivate ‘creative and convergent talents with humanistic imagination and creativity in scientific technology, based on the basic refinement of humanities, sociology, and science and technology, and the skills required in future society.
This study conducted the classification and analysis of the songs of Korean classical music (Guk-Ak) by music category(genre) and the area which is “Expression”, “Appreciation” and “Daily life” accorinding to the 2015 revised curriculum, on current fourteen kinds of middle school music textbook for the 1st grade.
As a result of the study, the Korean classical music songs in the middle school music textbook for the 1st grade include the following music categories(genres); Gagok, Sijo, Jabgga, Bumpae, Pansori, Folk Song, Gayageum Byeong-Chang, Danga, Creation Song and Traditional Nursery Rhyme.
Also, analysis of the textbook contents by area ('Expressions', 'Appreciation', and 'Daily life') according to the 2015 revised curriculum showed that area-related contents as a whole were listed in the order of "Dong-a", "Geum-sung", "MiraeN" textbook.
Specifically, the textbook with the highest score in ‘Expression’ area is "Bi-Sang education(90.0%)." “Achim-Nara(46.2%)” and "Park Young-Sa(20.8%)" have the highest rate in 'Appreciation' and 'Daily life' area respectively.
As a result of examining the proportion of each piece of a song by category on each textbook, In the ‘Gagok’, and accounted for the largest percentage (21.43%), and in the ‘Sijo’, was the most popular with 50.00%. In Pansori, "Sarang-ga" showed the highest rate with 35.71%, and "O-Nara" in the Creation Song has the highest rate of 50.00%. In addition, in the Folk Song, and have the highest rate of 64.29%.
In conclusion, among the fourteen kinds of middle school music textbooks for the 1st grade, the textbook “MiraeN” contains the most various genres of Korean classical music. However, in all fourteen middle school music textbooks, the reflection of the ‘Composition’ part in the ‘Expression’ area was still insufficient, and some textbooks which did not reflect contents of the “Daily life“ area were found.
In the future, it will be necessary to supplement the ‘Composition’ part in ‘Expression’ area and contents in ‘Daily life’ area in the next middle school music textbook revision, and I hope that this research can contribute to the textbook improvement.
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