과거 실시간 시청과 면대면 커뮤니케이션으로 이루어졌던 TV 프로그램에 관한 사회문화적 담론들이 최근 소셜 미디어가 활성화되면서 보다 즉각적이고 광범위하게 형성되고 있다. TV를 시청 중이거나 시청 전후에도 사람들은 소셜 미디어를 통해 프로그램에 관한 정보를 구하거나 의견과 감정을 교류한다. 이러한 사회적 시청 현상은 구전 효과를 통해 사람들의 프로그램에 대한 관심을 높여 새로운 화제를 일으키기도 하며 그들을 신규 시청자 군으로 유입시키기도 한다. 본 연구는 소셜 미디어를 통해 날로 확대되고 있는 사회적 시청 현상이 구전 효과를 통해 실제로 얼마나 많은 시청자를 새롭게 유입 또는 이탈시키는지, 시청 이후의 구전은 어떤 양상으로 나타나는지를 프로그램 관련 소셜 미디어 버즈량과 시청률 간의 ...
과거 실시간 시청과 면대면 커뮤니케이션으로 이루어졌던 TV 프로그램에 관한 사회문화적 담론들이 최근 소셜 미디어가 활성화되면서 보다 즉각적이고 광범위하게 형성되고 있다. TV를 시청 중이거나 시청 전후에도 사람들은 소셜 미디어를 통해 프로그램에 관한 정보를 구하거나 의견과 감정을 교류한다. 이러한 사회적 시청 현상은 구전 효과를 통해 사람들의 프로그램에 대한 관심을 높여 새로운 화제를 일으키기도 하며 그들을 신규 시청자 군으로 유입시키기도 한다. 본 연구는 소셜 미디어를 통해 날로 확대되고 있는 사회적 시청 현상이 구전 효과를 통해 실제로 얼마나 많은 시청자를 새롭게 유입 또는 이탈시키는지, 시청 이후의 구전은 어떤 양상으로 나타나는지를 프로그램 관련 소셜 미디어 버즈량과 시청률 간의 상관관계 분석을 통해 알아보았다. 최근 미디어 이용 행태를 반영하여 분석 대상 프로그램을 드라마, 예능, 교양, 시사 장르로 구분하였고, 각 장르별 시청률을 다시 방송사 유형별과 시청 타깃별로 세분화하여 각각의 특성에 따른 상관관계를 분석해 보았다. 연구 결과, 드라마, 예능, 교양 장르의 경우 시청률과 방송 전 소셜 미디어 버즈량 간의 상관관계는 대부분 유의미하지 않게 나타나 구전효과가 발생하지 않는 것으로 나타났다. 반면 시사 장르의 경우 방송 전 소셜 미디어 버즈량과 시청률 간의 상관관계가 유의미한 결과를 보였다. 시사 프로그램은 장르의 특성 상 시청자들의 관여도가 높은 사회적 이슈를 주로 다루고 있어 소셜 미디어 상에서 활발히 정보와 의견을 교류한 후 실제 시청까지 이르게 되는 소셜 미디어 구전 효과가 발생하는 대표적 장르로 분석되었다. 그러나 시청률과 방송 후 소셜 미디어 버즈량은 대부분의 장르에서 유의미하지 않았다. 시청률과 함께 날로 중요성이 높아지는 소셜 미디어 버즈를 주요 변인으로 그 상관관계를 분석함으로써 고전적인 구전 효과를 TV 시청과 관련한 소셜 미디어의 커뮤니케이션 영역에서 실증적으로 살펴본 것에 본 연구의 의의가 있다.
과거 실시간 시청과 면대면 커뮤니케이션으로 이루어졌던 TV 프로그램에 관한 사회문화적 담론들이 최근 소셜 미디어가 활성화되면서 보다 즉각적이고 광범위하게 형성되고 있다. TV를 시청 중이거나 시청 전후에도 사람들은 소셜 미디어를 통해 프로그램에 관한 정보를 구하거나 의견과 감정을 교류한다. 이러한 사회적 시청 현상은 구전 효과를 통해 사람들의 프로그램에 대한 관심을 높여 새로운 화제를 일으키기도 하며 그들을 신규 시청자 군으로 유입시키기도 한다. 본 연구는 소셜 미디어를 통해 날로 확대되고 있는 사회적 시청 현상이 구전 효과를 통해 실제로 얼마나 많은 시청자를 새롭게 유입 또는 이탈시키는지, 시청 이후의 구전은 어떤 양상으로 나타나는지를 프로그램 관련 소셜 미디어 버즈량과 시청률 간의 상관관계 분석을 통해 알아보았다. 최근 미디어 이용 행태를 반영하여 분석 대상 프로그램을 드라마, 예능, 교양, 시사 장르로 구분하였고, 각 장르별 시청률을 다시 방송사 유형별과 시청 타깃별로 세분화하여 각각의 특성에 따른 상관관계를 분석해 보았다. 연구 결과, 드라마, 예능, 교양 장르의 경우 시청률과 방송 전 소셜 미디어 버즈량 간의 상관관계는 대부분 유의미하지 않게 나타나 구전효과가 발생하지 않는 것으로 나타났다. 반면 시사 장르의 경우 방송 전 소셜 미디어 버즈량과 시청률 간의 상관관계가 유의미한 결과를 보였다. 시사 프로그램은 장르의 특성 상 시청자들의 관여도가 높은 사회적 이슈를 주로 다루고 있어 소셜 미디어 상에서 활발히 정보와 의견을 교류한 후 실제 시청까지 이르게 되는 소셜 미디어 구전 효과가 발생하는 대표적 장르로 분석되었다. 그러나 시청률과 방송 후 소셜 미디어 버즈량은 대부분의 장르에서 유의미하지 않았다. 시청률과 함께 날로 중요성이 높아지는 소셜 미디어 버즈를 주요 변인으로 그 상관관계를 분석함으로써 고전적인 구전 효과를 TV 시청과 관련한 소셜 미디어의 커뮤니케이션 영역에서 실증적으로 살펴본 것에 본 연구의 의의가 있다.
Sociocultural discourses on TV programs, which were carried out by real-time viewing and face-to-face communication in the past, have become more instantaneous and broader due to the recent activation of social media. Via social media people get information or exchange their opinions and feelings ab...
Sociocultural discourses on TV programs, which were carried out by real-time viewing and face-to-face communication in the past, have become more instantaneous and broader due to the recent activation of social media. Via social media people get information or exchange their opinions and feelings about TV programs before and after they viewing it or even while they are viewing it. This social viewing phenomenon increases people’s interest in programs through word of mouth effect, thus creating new topics or attracting a new group of viewers. The objective of this study was to examine the correlation between the viewer rating of TV programs and the amount of social media buzz, thus looking into the effect of social viewing phenomenon, which is currently increasing day after day through social media, on the inflow or outflow of new viewers through word of mouth effect, together with the modality of word of mouth after viewing. By reflecting the recent use behavior of media, this study classified the subject programs of analysis by genres, such as drama, entertainment, information and current affairs, and then further divided the viewer ratings of each genre by broadcaster types and target viewers, thus examining correlations among them. Study findings are as follows: The genres of drama, entertainment and information presented no significant correlation between its viewer ratings and the amount of social media buzz before viewing it. So there was no significant word of mouth effect in these genres. However, the genre of current affairs presented significant correlation between its viewer ratings and the amount of social media buzz before viewing it. Current affair programs characteristically deal with social issues in which viewer’s interest is higher, and therefore people exchange information and opinions about it actively via social media, and then they actually view it, thus typically generating social media’s word of mouth effect. On the other hand, the correlation between viewer ratings and the amount of social media buzz after viewing was not significant in almost all of genres. This study is seemingly meaningful in that it examined the correlation between the viewer rating of TV programs and the amount of social media buzz of which importance increased day after day, and then empirically looked into the classical word of mouth effect on a TV viewing-related social media communication area.
Sociocultural discourses on TV programs, which were carried out by real-time viewing and face-to-face communication in the past, have become more instantaneous and broader due to the recent activation of social media. Via social media people get information or exchange their opinions and feelings about TV programs before and after they viewing it or even while they are viewing it. This social viewing phenomenon increases people’s interest in programs through word of mouth effect, thus creating new topics or attracting a new group of viewers. The objective of this study was to examine the correlation between the viewer rating of TV programs and the amount of social media buzz, thus looking into the effect of social viewing phenomenon, which is currently increasing day after day through social media, on the inflow or outflow of new viewers through word of mouth effect, together with the modality of word of mouth after viewing. By reflecting the recent use behavior of media, this study classified the subject programs of analysis by genres, such as drama, entertainment, information and current affairs, and then further divided the viewer ratings of each genre by broadcaster types and target viewers, thus examining correlations among them. Study findings are as follows: The genres of drama, entertainment and information presented no significant correlation between its viewer ratings and the amount of social media buzz before viewing it. So there was no significant word of mouth effect in these genres. However, the genre of current affairs presented significant correlation between its viewer ratings and the amount of social media buzz before viewing it. Current affair programs characteristically deal with social issues in which viewer’s interest is higher, and therefore people exchange information and opinions about it actively via social media, and then they actually view it, thus typically generating social media’s word of mouth effect. On the other hand, the correlation between viewer ratings and the amount of social media buzz after viewing was not significant in almost all of genres. This study is seemingly meaningful in that it examined the correlation between the viewer rating of TV programs and the amount of social media buzz of which importance increased day after day, and then empirically looked into the classical word of mouth effect on a TV viewing-related social media communication area.
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