본 연구는 벨칸토 발성법이 기본이 되는 성악을 오랜 시간 배운 연구자가 에스틸 보이스 트레이닝을 접하고 다양한 음색을 구사할 수 있게 되면서 고민하던 문제들의 해결점을 찾게 된 경험에서 비롯되었다. 본 연구의 목적은 벨칸토 발성법과 현대 과학 발성법 중 하나인 에스틸 보이스 트레이닝을 예술고등학교 학생들에게 적용하여 두 발성법 공존의 필요성을 입증하고 본연구를 예술고등학교 학생들을 위한 효과적인 뮤지컬 발성법으로 제시하는 데 있다. 선행 연구들은 위 두 발성법의 훈련 방법이나 발성법의 비교에 관한 내용이 주를 이루었다. 하지만 본 연구에서는 두 발성법을 예술고등학교 학생들에게 직접 적용해 수업 후 설문조사를 통해 결과를 도출하여 연구의 효율성을 입증하고자 하였다. 짧은 시간 비약적인 발전을 이룬 한국 뮤지컬의 다양한 음악 장르와 입체적인 인물의 감정 변화를 보여주기 위해서는 다채로운 음색의 구사가 필요해졌다. 이미지와 상상력, 경험을 바탕으로 발성 훈련의 기본기를 습득할 수 있는 벨칸토 발성법과 발성 기관의 구조와 움직임의 변화로 다양한 음색의 구현이 가능한 에스틸 보이스 트레이닝을 적용하기 위해서 각 발성기관의 이해와 감각 훈련이 필요한데 이것을 위한 방법의 순서와 훈련곡을 제안하였다. 연구자가 출강하는 S 예술고등학교 학생 30명을 대상으로 한 수업 전 설문조사를 통하여 학생들의 뮤지컬에 대한 관심도와 발성 기관에 대한 이해도, 본인 가창 시 문제점 등을 알아보았고 이 설문조사를 바탕으로 수업을 설계하여 1학년과 2학년 총 여덟 명의 학생들에게 두 발성법을 적용하였다. 50분간 일대일 수업으로 진행된 일곱 번의 수업은 두 발성법을 습득하고 훈련하여 뮤지컬 넘버에 적용하였고 마지막 한 번의 단체수업에는 뮤지컬 넘버를 발표한 후, ‘벨칸토 발성법과 에스틸 보이스 트레이닝 적용 기술통계 분석’을 실시하였는데 그 결과 최소 1점에서 최대 5점까지의 ...
본 연구는 벨칸토 발성법이 기본이 되는 성악을 오랜 시간 배운 연구자가 에스틸 보이스 트레이닝을 접하고 다양한 음색을 구사할 수 있게 되면서 고민하던 문제들의 해결점을 찾게 된 경험에서 비롯되었다. 본 연구의 목적은 벨칸토 발성법과 현대 과학 발성법 중 하나인 에스틸 보이스 트레이닝을 예술고등학교 학생들에게 적용하여 두 발성법 공존의 필요성을 입증하고 본연구를 예술고등학교 학생들을 위한 효과적인 뮤지컬 발성법으로 제시하는 데 있다. 선행 연구들은 위 두 발성법의 훈련 방법이나 발성법의 비교에 관한 내용이 주를 이루었다. 하지만 본 연구에서는 두 발성법을 예술고등학교 학생들에게 직접 적용해 수업 후 설문조사를 통해 결과를 도출하여 연구의 효율성을 입증하고자 하였다. 짧은 시간 비약적인 발전을 이룬 한국 뮤지컬의 다양한 음악 장르와 입체적인 인물의 감정 변화를 보여주기 위해서는 다채로운 음색의 구사가 필요해졌다. 이미지와 상상력, 경험을 바탕으로 발성 훈련의 기본기를 습득할 수 있는 벨칸토 발성법과 발성 기관의 구조와 움직임의 변화로 다양한 음색의 구현이 가능한 에스틸 보이스 트레이닝을 적용하기 위해서 각 발성기관의 이해와 감각 훈련이 필요한데 이것을 위한 방법의 순서와 훈련곡을 제안하였다. 연구자가 출강하는 S 예술고등학교 학생 30명을 대상으로 한 수업 전 설문조사를 통하여 학생들의 뮤지컬에 대한 관심도와 발성 기관에 대한 이해도, 본인 가창 시 문제점 등을 알아보았고 이 설문조사를 바탕으로 수업을 설계하여 1학년과 2학년 총 여덟 명의 학생들에게 두 발성법을 적용하였다. 50분간 일대일 수업으로 진행된 일곱 번의 수업은 두 발성법을 습득하고 훈련하여 뮤지컬 넘버에 적용하였고 마지막 한 번의 단체수업에는 뮤지컬 넘버를 발표한 후, ‘벨칸토 발성법과 에스틸 보이스 트레이닝 적용 기술통계 분석’을 실시하였는데 그 결과 최소 1점에서 최대 5점까지의 리커트 척도에서 모두 4점 이상으로 높게 나타났다. 이것으로 본연구의 수업 프로그램의 적용이 잘 이루어진 것을 확인 할 수 있었다. 본 연구를 통해 모방적이고 경험적인 지식에 근거한 벨칸토 발성법과 발성 기관의 기계적인 움직임에 초점이 맞춰져 노래의 예술적인 해석을 놓치기 쉬운 에스틸 보이스 트레이닝, 이 두 발성법 공존이 서로의 한계점을 보완해준다는 결과를 얻었고 학생들 발성의 개선점과 다양한 음색의 구사에 큰 도움이 되는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구가 뮤지컬 배우를 지망하는 학생들과 뮤지컬 배우들의 발성 훈련에 있어서 도움이 되길 희망하고 이 연구를 통해 발성법의 혼용에 대한 연구가 더 활발히 이루어지기를 바란다.
본 연구는 벨칸토 발성법이 기본이 되는 성악을 오랜 시간 배운 연구자가 에스틸 보이스 트레이닝을 접하고 다양한 음색을 구사할 수 있게 되면서 고민하던 문제들의 해결점을 찾게 된 경험에서 비롯되었다. 본 연구의 목적은 벨칸토 발성법과 현대 과학 발성법 중 하나인 에스틸 보이스 트레이닝을 예술고등학교 학생들에게 적용하여 두 발성법 공존의 필요성을 입증하고 본연구를 예술고등학교 학생들을 위한 효과적인 뮤지컬 발성법으로 제시하는 데 있다. 선행 연구들은 위 두 발성법의 훈련 방법이나 발성법의 비교에 관한 내용이 주를 이루었다. 하지만 본 연구에서는 두 발성법을 예술고등학교 학생들에게 직접 적용해 수업 후 설문조사를 통해 결과를 도출하여 연구의 효율성을 입증하고자 하였다. 짧은 시간 비약적인 발전을 이룬 한국 뮤지컬의 다양한 음악 장르와 입체적인 인물의 감정 변화를 보여주기 위해서는 다채로운 음색의 구사가 필요해졌다. 이미지와 상상력, 경험을 바탕으로 발성 훈련의 기본기를 습득할 수 있는 벨칸토 발성법과 발성 기관의 구조와 움직임의 변화로 다양한 음색의 구현이 가능한 에스틸 보이스 트레이닝을 적용하기 위해서 각 발성기관의 이해와 감각 훈련이 필요한데 이것을 위한 방법의 순서와 훈련곡을 제안하였다. 연구자가 출강하는 S 예술고등학교 학생 30명을 대상으로 한 수업 전 설문조사를 통하여 학생들의 뮤지컬에 대한 관심도와 발성 기관에 대한 이해도, 본인 가창 시 문제점 등을 알아보았고 이 설문조사를 바탕으로 수업을 설계하여 1학년과 2학년 총 여덟 명의 학생들에게 두 발성법을 적용하였다. 50분간 일대일 수업으로 진행된 일곱 번의 수업은 두 발성법을 습득하고 훈련하여 뮤지컬 넘버에 적용하였고 마지막 한 번의 단체수업에는 뮤지컬 넘버를 발표한 후, ‘벨칸토 발성법과 에스틸 보이스 트레이닝 적용 기술통계 분석’을 실시하였는데 그 결과 최소 1점에서 최대 5점까지의 리커트 척도에서 모두 4점 이상으로 높게 나타났다. 이것으로 본연구의 수업 프로그램의 적용이 잘 이루어진 것을 확인 할 수 있었다. 본 연구를 통해 모방적이고 경험적인 지식에 근거한 벨칸토 발성법과 발성 기관의 기계적인 움직임에 초점이 맞춰져 노래의 예술적인 해석을 놓치기 쉬운 에스틸 보이스 트레이닝, 이 두 발성법 공존이 서로의 한계점을 보완해준다는 결과를 얻었고 학생들 발성의 개선점과 다양한 음색의 구사에 큰 도움이 되는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구가 뮤지컬 배우를 지망하는 학생들과 뮤지컬 배우들의 발성 훈련에 있어서 도움이 되길 희망하고 이 연구를 통해 발성법의 혼용에 대한 연구가 더 활발히 이루어지기를 바란다.
This study is based on the experience of finding solution to the problems as researcher who have spent a long time learning the basic vocal technique of Belcanto tries Estill Voice Training and use various tones. The purpose of this study is to prove the need for the coexistence of two vocalization ...
This study is based on the experience of finding solution to the problems as researcher who have spent a long time learning the basic vocal technique of Belcanto tries Estill Voice Training and use various tones. The purpose of this study is to prove the need for the coexistence of two vocalization methods in art high schools by applying the Estill Voice Training and Belcanto vocalization and introduce the study as an effective musical vocalization for art high school students. The previous studies were mainly about training methods or comparison of the above two vocal methods. However, in this study, the two vocalization methods were applied directly to art high school students to draw results through surveys to demonstrate their effectiveness of the study. A variety of musical genres and changes in the emotions of three-dimensional characters in Korean musicals, which have made rapid progress in a short period, require a multicolored tone of voice. Understanding and sensory training of each vocal organ is required to apply for Belcanto vocalization, which can learn the basics of vocalization based on images, imagination and experience, and Estill Voice training which enables the implementation of different tones with changes in vocal structure and movement. Therefore researcher suggest the sequence and training for them. The survey of 30 students in the S Art High School where the researcher attend was conducted to find out their interest in musicals, their understanding of vocal organs, and their problems in singing. Based on the survey, the classes were designed and two vocalization methods were applied to a total of eight students in first and second graders. The seven courses, which were conducted in 50-minute one-on-one class, were applied to musical numbers by acquiring and training two vocalization techniques. In the last group class, after releasing the musical number, we conducted a technical analysis of Belcanto vocalization and Estill Voice Training. As a result, the likert cale of at least one point to a maximum of five points was higher than four points. This result confirms the good application of the teaching program. Through this study, it found that Belcanto vocalization based on imitation and empirical knowledge and Estill Voice Training, which focuses on the mechanical movement of vocal organs and tends to miss the artistic interpretation of a song, the coexistence of these two vocalization methods complements each other's limitations and greatly contributes to the improvement of student vocalization and the command of various tones. Hopefully, this study will help students who want to become musical actors and musical actors’ vocal training and will encourage more research into the use of vocalization.
This study is based on the experience of finding solution to the problems as researcher who have spent a long time learning the basic vocal technique of Belcanto tries Estill Voice Training and use various tones. The purpose of this study is to prove the need for the coexistence of two vocalization methods in art high schools by applying the Estill Voice Training and Belcanto vocalization and introduce the study as an effective musical vocalization for art high school students. The previous studies were mainly about training methods or comparison of the above two vocal methods. However, in this study, the two vocalization methods were applied directly to art high school students to draw results through surveys to demonstrate their effectiveness of the study. A variety of musical genres and changes in the emotions of three-dimensional characters in Korean musicals, which have made rapid progress in a short period, require a multicolored tone of voice. Understanding and sensory training of each vocal organ is required to apply for Belcanto vocalization, which can learn the basics of vocalization based on images, imagination and experience, and Estill Voice training which enables the implementation of different tones with changes in vocal structure and movement. Therefore researcher suggest the sequence and training for them. The survey of 30 students in the S Art High School where the researcher attend was conducted to find out their interest in musicals, their understanding of vocal organs, and their problems in singing. Based on the survey, the classes were designed and two vocalization methods were applied to a total of eight students in first and second graders. The seven courses, which were conducted in 50-minute one-on-one class, were applied to musical numbers by acquiring and training two vocalization techniques. In the last group class, after releasing the musical number, we conducted a technical analysis of Belcanto vocalization and Estill Voice Training. As a result, the likert cale of at least one point to a maximum of five points was higher than four points. This result confirms the good application of the teaching program. Through this study, it found that Belcanto vocalization based on imitation and empirical knowledge and Estill Voice Training, which focuses on the mechanical movement of vocal organs and tends to miss the artistic interpretation of a song, the coexistence of these two vocalization methods complements each other's limitations and greatly contributes to the improvement of student vocalization and the command of various tones. Hopefully, this study will help students who want to become musical actors and musical actors’ vocal training and will encourage more research into the use of vocalization.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.