중학교 미술교육에서 색채의 기능은 청소년의 창의성 증진, 정서 함양, 미적감수성이 풍부해지는데 목적을 두고 사용하고 있다. 2010년부터 서울시와 교육청에서는 학교 환경 개선을 위한 ‘서울색 컬러 컨설팅’ 색채 사업을 진행하여 초등학교, 중학교 등 학교환경 분위기를 바꾸었다. 그 결과 청소년의 정서 안정, 창의성 증진, 미적 감수성 등이 풍부해져 학급분위기가 밝아지고 학교폭력이 줄어드는 등 그 효과를 입증했다. 색채가 미적 감수성에 미치는 효과를 확인하고 교육 사업을 실시하고 있는 상황 속에서 국내 중학교 미술 교과서 내 미적 감수성 함양을 위한 색채교육은 비중있게 다루어지고 있지 않으며, 색채는 시각적 요소 중 하나로서 기본원리를 설명하는 정도이다. 이에 대한 개선방안을 찾기 위해 2015 개정 교육과정 검·인정 중학교 미술교과서 총 10종을 선정하여 Bereday의 분석 방법으로 내용과 참고도판을 분석하였다. ...
중학교 미술교육에서 색채의 기능은 청소년의 창의성 증진, 정서 함양, 미적감수성이 풍부해지는데 목적을 두고 사용하고 있다. 2010년부터 서울시와 교육청에서는 학교 환경 개선을 위한 ‘서울색 컬러 컨설팅’ 색채 사업을 진행하여 초등학교, 중학교 등 학교환경 분위기를 바꾸었다. 그 결과 청소년의 정서 안정, 창의성 증진, 미적 감수성 등이 풍부해져 학급분위기가 밝아지고 학교폭력이 줄어드는 등 그 효과를 입증했다. 색채가 미적 감수성에 미치는 효과를 확인하고 교육 사업을 실시하고 있는 상황 속에서 국내 중학교 미술 교과서 내 미적 감수성 함양을 위한 색채교육은 비중있게 다루어지고 있지 않으며, 색채는 시각적 요소 중 하나로서 기본원리를 설명하는 정도이다. 이에 대한 개선방안을 찾기 위해 2015 개정 교육과정 검·인정 중학교 미술교과서 총 10종을 선정하여 Bereday의 분석 방법으로 내용과 참고도판을 분석하였다. 내용 분석에서 색채이론 중심, 색채의 활용, 감상에 관한 내용만 제시하는 등 보편성이 부족한 학습내용과 학습자가 직접 활동하는 영역이 부족한 것 등을 확인할 수 있다. 학습자 활동학습 영역이 제시된 출판사는 개인 위주 활동으로만 구성되어 있다. 참고도판 분석에서 평균 개수가 약 9.8개이며, 사진, 작품, 색채이론 자료의 구성이 고르게 배분되지 않고 공통된 내용의 부재, 다양하게 제시되지 않는다. 명도단계, 색상환 등 이미지 자료도 다르게 제시한다. 위와 같은 현행 중학교 미술교과서의 색채교육 영역을 분석한 결과를 바탕으로 교과서 구성에 대하여 다음과 같은 개선방안을 제시할 수 있다. 색채이론 교육과정이나 표현 및 감상학습 과정을 모두 제시한다. 활동학습을 4~5인 그룹 또는 학급단위로 구성하여 편성한다. 교과 학습활동을 통해 건강한 또래집단문화 형성, 공감대 형성, 타인에 대한 이해, 자연에 대한 이해 등을 할 수 있도록 하여 미적 감수성 함양을 위한 전인적 색채교육을 해야 한다. 참고도판의 개수를 늘리고 종류를 다양화해야 한다. 색채교육은 시각에 100% 의존하고 색채의 특징을 부각시켜 활용한 평면작품, 입체작품, 다양한 사진 등을 접할수록 학습자의 미적 경험을 풍부하게 할 수 있다. 색채이론 자료는 공통적인 것으로 제공해야 한다. 색채이론 자료가 동일한 것으로 제공하여 출판사가 다르더라도 학습하는데 혼돈을 주지 않아야하고 같은 내용을 학습할 수 있게 해야 한다. 결과적으로 색채교육을 통하여 청소년의 미적 감수성 함양을 위해서는 색채교육 영역이 교과서 내에서 차지하는 비중을 확대하는 것뿐만 아니라 활동 학습 등의 내용 구성 또한 보다 구체적이고 다양하게 편성되어야 한다. 참고도판의 개수, 다양성의 분배, 학습자 위주 직·간접적인 활동학습 등을 통해 청소년의 미적 감수성을 풍부하게 해야 한다. 청소년이 미적 경험을 할 수 있고 미적 가치를 알아갈 수 있도록 유도하는 중학교 미술 교과서 내 색채교육 영역 편성이 필요하다.
중학교 미술교육에서 색채의 기능은 청소년의 창의성 증진, 정서 함양, 미적감수성이 풍부해지는데 목적을 두고 사용하고 있다. 2010년부터 서울시와 교육청에서는 학교 환경 개선을 위한 ‘서울색 컬러 컨설팅’ 색채 사업을 진행하여 초등학교, 중학교 등 학교환경 분위기를 바꾸었다. 그 결과 청소년의 정서 안정, 창의성 증진, 미적 감수성 등이 풍부해져 학급분위기가 밝아지고 학교폭력이 줄어드는 등 그 효과를 입증했다. 색채가 미적 감수성에 미치는 효과를 확인하고 교육 사업을 실시하고 있는 상황 속에서 국내 중학교 미술 교과서 내 미적 감수성 함양을 위한 색채교육은 비중있게 다루어지고 있지 않으며, 색채는 시각적 요소 중 하나로서 기본원리를 설명하는 정도이다. 이에 대한 개선방안을 찾기 위해 2015 개정 교육과정 검·인정 중학교 미술교과서 총 10종을 선정하여 Bereday의 분석 방법으로 내용과 참고도판을 분석하였다. 내용 분석에서 색채이론 중심, 색채의 활용, 감상에 관한 내용만 제시하는 등 보편성이 부족한 학습내용과 학습자가 직접 활동하는 영역이 부족한 것 등을 확인할 수 있다. 학습자 활동학습 영역이 제시된 출판사는 개인 위주 활동으로만 구성되어 있다. 참고도판 분석에서 평균 개수가 약 9.8개이며, 사진, 작품, 색채이론 자료의 구성이 고르게 배분되지 않고 공통된 내용의 부재, 다양하게 제시되지 않는다. 명도단계, 색상환 등 이미지 자료도 다르게 제시한다. 위와 같은 현행 중학교 미술교과서의 색채교육 영역을 분석한 결과를 바탕으로 교과서 구성에 대하여 다음과 같은 개선방안을 제시할 수 있다. 색채이론 교육과정이나 표현 및 감상학습 과정을 모두 제시한다. 활동학습을 4~5인 그룹 또는 학급단위로 구성하여 편성한다. 교과 학습활동을 통해 건강한 또래집단문화 형성, 공감대 형성, 타인에 대한 이해, 자연에 대한 이해 등을 할 수 있도록 하여 미적 감수성 함양을 위한 전인적 색채교육을 해야 한다. 참고도판의 개수를 늘리고 종류를 다양화해야 한다. 색채교육은 시각에 100% 의존하고 색채의 특징을 부각시켜 활용한 평면작품, 입체작품, 다양한 사진 등을 접할수록 학습자의 미적 경험을 풍부하게 할 수 있다. 색채이론 자료는 공통적인 것으로 제공해야 한다. 색채이론 자료가 동일한 것으로 제공하여 출판사가 다르더라도 학습하는데 혼돈을 주지 않아야하고 같은 내용을 학습할 수 있게 해야 한다. 결과적으로 색채교육을 통하여 청소년의 미적 감수성 함양을 위해서는 색채교육 영역이 교과서 내에서 차지하는 비중을 확대하는 것뿐만 아니라 활동 학습 등의 내용 구성 또한 보다 구체적이고 다양하게 편성되어야 한다. 참고도판의 개수, 다양성의 분배, 학습자 위주 직·간접적인 활동학습 등을 통해 청소년의 미적 감수성을 풍부하게 해야 한다. 청소년이 미적 경험을 할 수 있고 미적 가치를 알아갈 수 있도록 유도하는 중학교 미술 교과서 내 색채교육 영역 편성이 필요하다.
In education, the function of color is aiming for adolescents’ creativeness enhancement, emotional cultivation and making aesthetical sensitivity abundant. From year 2010, Seoul city and Education Office started color project called “Seoul Color Consulting” to enhance the environment of school, ...
In education, the function of color is aiming for adolescents’ creativeness enhancement, emotional cultivation and making aesthetical sensitivity abundant. From year 2010, Seoul city and Education Office started color project called “Seoul Color Consulting” to enhance the environment of school, and changed the atmosphere of elementary and middle school. As the result, adolescents’ stabilization of sentiment, enhancement of creativeness, making abundant of aesthetic sensitivity were achieved; its effectiveness has became evident such as students’ look became find and school violence has decreased. In the circumstance that the effect of color on aesthetic sensitivity is confirmed and educational project is on-going, the art textbooks are not handling color education for cultivating aesthetic sensitivity significantly. Color is just handled as on of the visual features and the basic fundamental is explained. To find the way to enhance this, I have analyzed the contents and reference figures from total 10 of 2015 revised curriculum qualified and acknowledged art textbooks with text analyzing method. In analyzing contents, I was able to find out that; providing contents only concentrating on color theory; providing only utilization of color and appreciation; and lack of learners participation chance. The field of activity where learners can participate was only consist of individual activities. In analyzing figures, I found that the average figures in the textbook was only 9.8; irregular distribution and biased providing of photography, artwork, color theory. Also, those materials related to color theory was not commonly provided. Value scale and hue circle were different according to each publisher. With above result of analyzation of current middle school art textbooks’ color education field, I can suggest following enhancement method. To provide education process of color theory and process of expression and appreciation. To organize activities for 4-5 groups or class level. We should execute whole-people color education for cultivating aesthetic sensitivity by healthy peer group culture organization, bond of sympathy formation, understanding of other person, understanding of nature through curriculum’s educational activities. Also, we need to increase the number of figures and differentiate them. An education through color should rely 100% on flat work, dimensional work, various photographies which can increase learner’s aesthetical experience. The common material for color theory should be provided. The material for color theory should be the same even if the publisher is different, so learners should not feel confused and they have to learn the same contents. As a result, to cultivate adolescents’ aesthetic sensitivity through color education, the importance of color education within the textbooks should expanded and at the same time, activities should also be consisted with more detailed and various contents. Through increasing of the number of figures, distribution of diversity and direct and active educational experience, adolescents’ aesthetical experience and become abundant. We need to organize color education field within the textbooks to lead learners to recognize aesthetical experience and value.
In education, the function of color is aiming for adolescents’ creativeness enhancement, emotional cultivation and making aesthetical sensitivity abundant. From year 2010, Seoul city and Education Office started color project called “Seoul Color Consulting” to enhance the environment of school, and changed the atmosphere of elementary and middle school. As the result, adolescents’ stabilization of sentiment, enhancement of creativeness, making abundant of aesthetic sensitivity were achieved; its effectiveness has became evident such as students’ look became find and school violence has decreased. In the circumstance that the effect of color on aesthetic sensitivity is confirmed and educational project is on-going, the art textbooks are not handling color education for cultivating aesthetic sensitivity significantly. Color is just handled as on of the visual features and the basic fundamental is explained. To find the way to enhance this, I have analyzed the contents and reference figures from total 10 of 2015 revised curriculum qualified and acknowledged art textbooks with text analyzing method. In analyzing contents, I was able to find out that; providing contents only concentrating on color theory; providing only utilization of color and appreciation; and lack of learners participation chance. The field of activity where learners can participate was only consist of individual activities. In analyzing figures, I found that the average figures in the textbook was only 9.8; irregular distribution and biased providing of photography, artwork, color theory. Also, those materials related to color theory was not commonly provided. Value scale and hue circle were different according to each publisher. With above result of analyzation of current middle school art textbooks’ color education field, I can suggest following enhancement method. To provide education process of color theory and process of expression and appreciation. To organize activities for 4-5 groups or class level. We should execute whole-people color education for cultivating aesthetic sensitivity by healthy peer group culture organization, bond of sympathy formation, understanding of other person, understanding of nature through curriculum’s educational activities. Also, we need to increase the number of figures and differentiate them. An education through color should rely 100% on flat work, dimensional work, various photographies which can increase learner’s aesthetical experience. The common material for color theory should be provided. The material for color theory should be the same even if the publisher is different, so learners should not feel confused and they have to learn the same contents. As a result, to cultivate adolescents’ aesthetic sensitivity through color education, the importance of color education within the textbooks should expanded and at the same time, activities should also be consisted with more detailed and various contents. Through increasing of the number of figures, distribution of diversity and direct and active educational experience, adolescents’ aesthetical experience and become abundant. We need to organize color education field within the textbooks to lead learners to recognize aesthetical experience and value.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.