국내 1인가구의 확대와 자영업자의 증가로 인해 프랜차이즈 창업에 대한수요가 증가하고 그 중 프랜차이즈 편의점의 가맹사업자 수가 꾸준히 증가하고 있다. 프랜차이즈 편의점의 가맹사업자 증가와 함께 편의점 가맹본부는 가맹사업자의 경영성과를 증대시켜 사업의 연속성을 유지하는 것이 중요한 화두로 대두되고 있고, 가맹사업자의 경영성과를 증가시키기 위해 가맹본부는 다양한 경영지원 서비스를 제공하고 있다. 이에 본 연구에서는 가맹본부의 지원서비스가 가맹사업자의 경영성과에 미치는 영향에 대한 연구로 가맹사업자 운영연차의 ...
국내 1인가구의 확대와 자영업자의 증가로 인해 프랜차이즈 창업에 대한수요가 증가하고 그 중 프랜차이즈 편의점의 가맹사업자 수가 꾸준히 증가하고 있다. 프랜차이즈 편의점의 가맹사업자 증가와 함께 편의점 가맹본부는 가맹사업자의 경영성과를 증대시켜 사업의 연속성을 유지하는 것이 중요한 화두로 대두되고 있고, 가맹사업자의 경영성과를 증가시키기 위해 가맹본부는 다양한 경영지원 서비스를 제공하고 있다. 이에 본 연구에서는 가맹본부의 지원서비스가 가맹사업자의 경영성과에 미치는 영향에 대한 연구로 가맹사업자 운영연차의 조절효과를 중심으로 실증 조사를 실시하였다. 본 연구를 통하여 가맹본부의 지원서비스인 정보시스템 지원, 물류 지원, 영업 지원 및 복지 지원이 경영성과에 미치는 영향과 가맹점사업자의 업력이 어떠한 인가관계를 갖는지 확인 할 수 있었다. 연구의 조사 대상은 전국 A 프랜차이즈 편의점을 운영 중인 12500명의 가맹사업자를 대상으로 온라인 설문지를 배포하여 916부를 회수하였다. 이 중에서 결측치가 있거나 불성실한 응답을 보인 119부의 설문지를 제외한 797부를 최종 분석에 사용하였다. 설문 문항은 선행연구들을 바탕으로 선택속성들을 추가하여 설문지를 구성하였다. 이를 분석하기 위해 Smart PLS 2.0.M3 통계 프로그램을 사용하였다. 위 방법으로 가설들을 검증한 연구결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 가맹본부의 경영지원 요인인 정보시스템 지원은 가맹점의 경영성과에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 가맹본부의 물류 지원은 가맹점의 경영성과에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 셋째, 가맹본부의 영업 지원은 가맹점의 경영성과를 유의하게 향상 시키는 선행요인인 것으로 나타났다. 넷째, 가맹본부의 복지 지원은 가맹점의 경영성과를 유의하게 향상 시키는 것으로 분석되었다. 마지막으로 가맹본부의 경영지원이 가맹점의 경영성과에 미치는 영향력은 가맹점의 운영 연차가 높고 낮음에 따라 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 편의점 산업뿐만 아니라 타 업종 프랜차이즈산업에 적용할 수 있으며 프랜차이즈 가맹본부가 가맹사업자의 경영성과를 증대하기 위한 가맹본부의 지원서비스 개발에 도움을 줄 것이다.
국내 1인가구의 확대와 자영업자의 증가로 인해 프랜차이즈 창업에 대한수요가 증가하고 그 중 프랜차이즈 편의점의 가맹사업자 수가 꾸준히 증가하고 있다. 프랜차이즈 편의점의 가맹사업자 증가와 함께 편의점 가맹본부는 가맹사업자의 경영성과를 증대시켜 사업의 연속성을 유지하는 것이 중요한 화두로 대두되고 있고, 가맹사업자의 경영성과를 증가시키기 위해 가맹본부는 다양한 경영지원 서비스를 제공하고 있다. 이에 본 연구에서는 가맹본부의 지원서비스가 가맹사업자의 경영성과에 미치는 영향에 대한 연구로 가맹사업자 운영연차의 조절효과를 중심으로 실증 조사를 실시하였다. 본 연구를 통하여 가맹본부의 지원서비스인 정보시스템 지원, 물류 지원, 영업 지원 및 복지 지원이 경영성과에 미치는 영향과 가맹점사업자의 업력이 어떠한 인가관계를 갖는지 확인 할 수 있었다. 연구의 조사 대상은 전국 A 프랜차이즈 편의점을 운영 중인 12500명의 가맹사업자를 대상으로 온라인 설문지를 배포하여 916부를 회수하였다. 이 중에서 결측치가 있거나 불성실한 응답을 보인 119부의 설문지를 제외한 797부를 최종 분석에 사용하였다. 설문 문항은 선행연구들을 바탕으로 선택속성들을 추가하여 설문지를 구성하였다. 이를 분석하기 위해 Smart PLS 2.0.M3 통계 프로그램을 사용하였다. 위 방법으로 가설들을 검증한 연구결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 가맹본부의 경영지원 요인인 정보시스템 지원은 가맹점의 경영성과에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 가맹본부의 물류 지원은 가맹점의 경영성과에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 셋째, 가맹본부의 영업 지원은 가맹점의 경영성과를 유의하게 향상 시키는 선행요인인 것으로 나타났다. 넷째, 가맹본부의 복지 지원은 가맹점의 경영성과를 유의하게 향상 시키는 것으로 분석되었다. 마지막으로 가맹본부의 경영지원이 가맹점의 경영성과에 미치는 영향력은 가맹점의 운영 연차가 높고 낮음에 따라 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 편의점 산업뿐만 아니라 타 업종 프랜차이즈산업에 적용할 수 있으며 프랜차이즈 가맹본부가 가맹사업자의 경영성과를 증대하기 위한 가맹본부의 지원서비스 개발에 도움을 줄 것이다.
The demand for franchise startups has significantly increased due to the expansion of one-man households and the increase of self-employments. And among them, number of franchise convenience stores has been steadily increasing. With the increase of franchisees of franchise convenience stores, ra...
The demand for franchise startups has significantly increased due to the expansion of one-man households and the increase of self-employments. And among them, number of franchise convenience stores has been steadily increasing. With the increase of franchisees of franchise convenience stores, raising the business performance of franchise to maintain business continuity is become the key mission of many franchise headquarters of convenience stores. In order to increase the business performance of franchisees, the franchise headquarters provide various management support services to the franchisees. In this study, we conducted empirical studies focusing on the moderating effect of franchise operator 's operating year on the effect of the support service of franchise headquarters on the performance of franchisees. Through this study, it was possible to confirm what effect of the support service of the franchise headquarters, such as information system support, logistics support, sales support and welfare support, has on management performance and franchisee business. The subjects of study were 12, 500 store-owners of franchisees operating nationwide 'A' franchise convenience store, and the 916 responds were collected after distributing online questionnaires. Of these, 119 responds were excluded from the original questionnaires, which had either missing or unrelieved responses. Questionnaires were constructed by adding optional attributes based on previous studies. A Smart PLS 2.0.M3 statistical program was used to analyze it. The results of this study are as follows. First, information system support, which is a factor of management support of the franchise headquarters, does not have a significant effect on the performance of the franchisees. Second, logistics support of the franchise headquarters did not have a significant effect on the management performance of the franchisees. Third, the sales support of the franchise headquarters is a leading factor that significantly improves the management performance of the franchisees. Fourth, it is analyzed that the welfare support of the affiliated headquarters significantly improves the management performance of the franchisees. Finally, the influence of the management support of the franchise headquarters on the management performance of the franchisees showed that there was no significant difference according to the operation period of the franchisees. This study can be applied to other industry franchises as well as convenience store industries. It will also help companies to develop support services for the franchisees to increase their management performances.
The demand for franchise startups has significantly increased due to the expansion of one-man households and the increase of self-employments. And among them, number of franchise convenience stores has been steadily increasing. With the increase of franchisees of franchise convenience stores, raising the business performance of franchise to maintain business continuity is become the key mission of many franchise headquarters of convenience stores. In order to increase the business performance of franchisees, the franchise headquarters provide various management support services to the franchisees. In this study, we conducted empirical studies focusing on the moderating effect of franchise operator 's operating year on the effect of the support service of franchise headquarters on the performance of franchisees. Through this study, it was possible to confirm what effect of the support service of the franchise headquarters, such as information system support, logistics support, sales support and welfare support, has on management performance and franchisee business. The subjects of study were 12, 500 store-owners of franchisees operating nationwide 'A' franchise convenience store, and the 916 responds were collected after distributing online questionnaires. Of these, 119 responds were excluded from the original questionnaires, which had either missing or unrelieved responses. Questionnaires were constructed by adding optional attributes based on previous studies. A Smart PLS 2.0.M3 statistical program was used to analyze it. The results of this study are as follows. First, information system support, which is a factor of management support of the franchise headquarters, does not have a significant effect on the performance of the franchisees. Second, logistics support of the franchise headquarters did not have a significant effect on the management performance of the franchisees. Third, the sales support of the franchise headquarters is a leading factor that significantly improves the management performance of the franchisees. Fourth, it is analyzed that the welfare support of the affiliated headquarters significantly improves the management performance of the franchisees. Finally, the influence of the management support of the franchise headquarters on the management performance of the franchisees showed that there was no significant difference according to the operation period of the franchisees. This study can be applied to other industry franchises as well as convenience store industries. It will also help companies to develop support services for the franchisees to increase their management performances.
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