본 연구의 목적은 학교폭력 예방을 위한 음악극 교수-학습 지도안을 구안하고, 적용하여 실험집단에서 타인에 대한 공감 능력, 타인과의 갈등 해결능력, 분노조절 능력 척도의 사전․사후 검사 간에 유의미한 변화가 있는가에 대한 효과를 검증하는 것이다. 현재 우리나라는 학교폭력 사건에 대한 심각성이 중요한 사회적 문제로 대두되고 있다. 공동체 의식을 가지고 서로 공감하며 선의의 경쟁을 나눠야 할 관계는 방관자의 자세로 변질되었으며, 그로 인해 피해자 ...
본 연구의 목적은 학교폭력 예방을 위한 음악극 교수-학습 지도안을 구안하고, 적용하여 실험집단에서 타인에 대한 공감 능력, 타인과의 갈등 해결능력, 분노조절 능력 척도의 사전․사후 검사 간에 유의미한 변화가 있는가에 대한 효과를 검증하는 것이다. 현재 우리나라는 학교폭력 사건에 대한 심각성이 중요한 사회적 문제로 대두되고 있다. 공동체 의식을 가지고 서로 공감하며 선의의 경쟁을 나눠야 할 관계는 방관자의 자세로 변질되었으며, 그로 인해 피해자 학생의 충격은 가중되어 자살에까지 이르는 경우도 생겨나고 있다. 이에 다양한 분야에서 학교폭력 예방 교육을 위한 프로그램을 실행하고 있다. 그러나 기존의 프로그램들은 일회성 교육이 대다수이며, 교사 중심의 강의식 수업과 피해자와 가해자 중심의 사후적 개입 위주로 진행된다. 이에 본 연구는 학교폭력 예방을 위한 선제적 교육으로서의 음악극 교수-학습 지도안을 구안하였다. 가해자, 피해자, 방관자 모두가 학교폭력의 주체가 될 수 있다는 인식하에 학교폭력에 대한 사전적 이해를 바탕으로 학생들은 음악극 활동을 통하여 감정을 자유롭게 표출한다. 또한, 서로 협력하여 작품을 만들어가는 과정에서 학습자 간의 상호작용, 타인에 대한 이해도를 높여 정서적 성장을 이루는 수업을 진행하였다. 수업 전과 후, 설문지를 분석하여 실험집단에서 타인에 대한 공감 능력, 타인과의 갈등 해결능력, 분노조절 능력 척도의 사전․사후 검사 간에 유의미한 변화가 있는가에 대한 효과를 검증하였다. 그 결과, 모든 척도에서 긍정적인 변화가 있었다. 이처럼 학교폭력 예방을 위한 음악극 교수-학습 지도안을 구안하여 적용한 결과 ‘타인에 대한 공감 능력’, ‘타인과의 갈등 해결능력’, ‘분노조절 능력’의 모두 긍정적인 인식변화가 일어났으며, 유의미한 결과나 나타났다. 따라서 본 연구는 학교폭력 예방을 위한 음악극을 교수-학습 지도안을 구안하고, 적용하여 효과를 검증하였다는 것에 의의가 있다. 앞으로도 현장에서 음악극 교수-학습 지도안을 적극적으로 활용함으로써 음악극 수업이 학교폭력 예방 교육에 긍정적으로 기여되길 바라는 바이다.
본 연구의 목적은 학교폭력 예방을 위한 음악극 교수-학습 지도안을 구안하고, 적용하여 실험집단에서 타인에 대한 공감 능력, 타인과의 갈등 해결능력, 분노조절 능력 척도의 사전․사후 검사 간에 유의미한 변화가 있는가에 대한 효과를 검증하는 것이다. 현재 우리나라는 학교폭력 사건에 대한 심각성이 중요한 사회적 문제로 대두되고 있다. 공동체 의식을 가지고 서로 공감하며 선의의 경쟁을 나눠야 할 관계는 방관자의 자세로 변질되었으며, 그로 인해 피해자 학생의 충격은 가중되어 자살에까지 이르는 경우도 생겨나고 있다. 이에 다양한 분야에서 학교폭력 예방 교육을 위한 프로그램을 실행하고 있다. 그러나 기존의 프로그램들은 일회성 교육이 대다수이며, 교사 중심의 강의식 수업과 피해자와 가해자 중심의 사후적 개입 위주로 진행된다. 이에 본 연구는 학교폭력 예방을 위한 선제적 교육으로서의 음악극 교수-학습 지도안을 구안하였다. 가해자, 피해자, 방관자 모두가 학교폭력의 주체가 될 수 있다는 인식하에 학교폭력에 대한 사전적 이해를 바탕으로 학생들은 음악극 활동을 통하여 감정을 자유롭게 표출한다. 또한, 서로 협력하여 작품을 만들어가는 과정에서 학습자 간의 상호작용, 타인에 대한 이해도를 높여 정서적 성장을 이루는 수업을 진행하였다. 수업 전과 후, 설문지를 분석하여 실험집단에서 타인에 대한 공감 능력, 타인과의 갈등 해결능력, 분노조절 능력 척도의 사전․사후 검사 간에 유의미한 변화가 있는가에 대한 효과를 검증하였다. 그 결과, 모든 척도에서 긍정적인 변화가 있었다. 이처럼 학교폭력 예방을 위한 음악극 교수-학습 지도안을 구안하여 적용한 결과 ‘타인에 대한 공감 능력’, ‘타인과의 갈등 해결능력’, ‘분노조절 능력’의 모두 긍정적인 인식변화가 일어났으며, 유의미한 결과나 나타났다. 따라서 본 연구는 학교폭력 예방을 위한 음악극을 교수-학습 지도안을 구안하고, 적용하여 효과를 검증하였다는 것에 의의가 있다. 앞으로도 현장에서 음악극 교수-학습 지도안을 적극적으로 활용함으로써 음악극 수업이 학교폭력 예방 교육에 긍정적으로 기여되길 바라는 바이다.
The purpose of this study is to devise the lesson plan based on the musical role-play for prevention of school violence. The study is also conducted to verify the effectiveness of the lesson by applying the lesson to subjects. The effects have been identified by checking if there is a meaningful cha...
The purpose of this study is to devise the lesson plan based on the musical role-play for prevention of school violence. The study is also conducted to verify the effectiveness of the lesson by applying the lesson to subjects. The effects have been identified by checking if there is a meaningful change in the following three abilities: empathy ability, the ability to solve conflicts and anger management ability. Today, the problem of school violence has become serious and it has been regarded as an important social issue in Korea. The true friendship based on competitions in good faith and the empathy has disappeared in schools, making many students bystanders on the issues of school violence. Even some students commit suicide after suffering from being bullied. To solve the problem, a lot of programs have been implemented in various fields. However, the majority of those programs are one-off programs and they use mostly teacher-centered lecture method. Moreover, the programs focus on the post intervention. Thus, this study is intended to devise a lesson plan for the prevention of school violation. According to the fact that all of victims, perpetrators and also the bystanders can be the agents of school violence, students can understand school violence in a proper way during the lesson. Then, they express their emotions freely while participating in the musical role-play. While the students make their own musical role-plays and perform in front of their classmates, they can learn how to cooperate with others and how to empathize each other’s feeling. In turn, it helps develop their emotional growth. In order to verify the effectiveness of the lesson, the results of the survey have been analyzed before the lesson started and after it was implemented. Three criteria for verifying the effectiveness of the lesson was as follows: empathy ability, the ability to solve conflicts and anger management ability. After analyzing the results of the survey, it was confirmed that there were positive changes in those three abilities. Consequently, this study is significant in that the lesson plan for prevention of school violence has been devised and the effectiveness of this lesson plan has been verified. It is hoped that schools would make the best use of the lessons based on musical role-plays and those lessons could devote to prevention of school violence, having positive effects on making schools safer.
The purpose of this study is to devise the lesson plan based on the musical role-play for prevention of school violence. The study is also conducted to verify the effectiveness of the lesson by applying the lesson to subjects. The effects have been identified by checking if there is a meaningful change in the following three abilities: empathy ability, the ability to solve conflicts and anger management ability. Today, the problem of school violence has become serious and it has been regarded as an important social issue in Korea. The true friendship based on competitions in good faith and the empathy has disappeared in schools, making many students bystanders on the issues of school violence. Even some students commit suicide after suffering from being bullied. To solve the problem, a lot of programs have been implemented in various fields. However, the majority of those programs are one-off programs and they use mostly teacher-centered lecture method. Moreover, the programs focus on the post intervention. Thus, this study is intended to devise a lesson plan for the prevention of school violation. According to the fact that all of victims, perpetrators and also the bystanders can be the agents of school violence, students can understand school violence in a proper way during the lesson. Then, they express their emotions freely while participating in the musical role-play. While the students make their own musical role-plays and perform in front of their classmates, they can learn how to cooperate with others and how to empathize each other’s feeling. In turn, it helps develop their emotional growth. In order to verify the effectiveness of the lesson, the results of the survey have been analyzed before the lesson started and after it was implemented. Three criteria for verifying the effectiveness of the lesson was as follows: empathy ability, the ability to solve conflicts and anger management ability. After analyzing the results of the survey, it was confirmed that there were positive changes in those three abilities. Consequently, this study is significant in that the lesson plan for prevention of school violence has been devised and the effectiveness of this lesson plan has been verified. It is hoped that schools would make the best use of the lessons based on musical role-plays and those lessons could devote to prevention of school violence, having positive effects on making schools safer.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.