한국에서 최근 아동 학대 사례가 지속적으로 보고되어 왔다. 아동이 가정은 물론 교육 기관에서 정서적으로는 물론 신체적으로도 학대 받는 사례가 계속 발생해 왔고, 이 과정에서 생명마저 위협받는 사건 역시 보고된바 있다. 이에 따라 아동학대를 예방하거나 피해 아동의 처우개선을 위한 다양한 제도가 마련되어 왔다. 하지만 피해 아동의 구제나 학대 피의자 처벌에 관한 제도가 잘 마련되어 있다고 해도, 학대 행위 그 자체가 노출되지 않는 이상 제도가 실질적 효과를 내는 것에는 무리가 따를 수 있다. 따라서 가정이나 아동시설에서 행해지는 학대 행위에 대해 주변인들이 신고할 수 있도록 유도하는 과정이 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 학대 아동에 대한 신고 행위에 대한 태도에 영향을 미치는 요인들을 분석하고자 하였다. 학대 상황이나 문제 의심 상황에 대해 적극적인 신고를 유도할 수 있어야 피해 아동을 구제할 수 있기에 신고에 대한 적극적 태도를 지닐 수 있도록 해야 하며, 따라서 무엇이 이러한 신고 태도에 영향을 미치는지 확인하고자 한 것이다. 본 연구는 신고태도를 신고에 대한 인지, 신고에 대한 거부감, 신고의 효과 인식 수준으로 구분하였으며 이에 대한 영향요인으로 아동 교육 태도를 설정하였다. 아동 교육 태도는 다시 아동에 대한 관심, 긍정적 지도, 아동의 학대 징후 목격 경험, 학대 관찰 경험으로 구분하여 이러한 변수들이 신고태도에 영향을 미치는지 확인하고자 하였다. 또한 교육 태도에 따라 향후 아동학대 문제 개선을 위한 다양한 정책대안에 대한 필요성 인식 수준이 달라지는지 역시 확인하고자 하였다. 분석을 위한 자료는 설문을 통해 수집하였으며, 설문조사는 서울시의 어린이집을 선정하여, 보육교사 및 원생의 학부모를 대상으로 실시하였다. 최종 300부의 설문지를 활용하여 ...
한국에서 최근 아동 학대 사례가 지속적으로 보고되어 왔다. 아동이 가정은 물론 교육 기관에서 정서적으로는 물론 신체적으로도 학대 받는 사례가 계속 발생해 왔고, 이 과정에서 생명마저 위협받는 사건 역시 보고된바 있다. 이에 따라 아동학대를 예방하거나 피해 아동의 처우개선을 위한 다양한 제도가 마련되어 왔다. 하지만 피해 아동의 구제나 학대 피의자 처벌에 관한 제도가 잘 마련되어 있다고 해도, 학대 행위 그 자체가 노출되지 않는 이상 제도가 실질적 효과를 내는 것에는 무리가 따를 수 있다. 따라서 가정이나 아동시설에서 행해지는 학대 행위에 대해 주변인들이 신고할 수 있도록 유도하는 과정이 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 학대 아동에 대한 신고 행위에 대한 태도에 영향을 미치는 요인들을 분석하고자 하였다. 학대 상황이나 문제 의심 상황에 대해 적극적인 신고를 유도할 수 있어야 피해 아동을 구제할 수 있기에 신고에 대한 적극적 태도를 지닐 수 있도록 해야 하며, 따라서 무엇이 이러한 신고 태도에 영향을 미치는지 확인하고자 한 것이다. 본 연구는 신고태도를 신고에 대한 인지, 신고에 대한 거부감, 신고의 효과 인식 수준으로 구분하였으며 이에 대한 영향요인으로 아동 교육 태도를 설정하였다. 아동 교육 태도는 다시 아동에 대한 관심, 긍정적 지도, 아동의 학대 징후 목격 경험, 학대 관찰 경험으로 구분하여 이러한 변수들이 신고태도에 영향을 미치는지 확인하고자 하였다. 또한 교육 태도에 따라 향후 아동학대 문제 개선을 위한 다양한 정책대안에 대한 필요성 인식 수준이 달라지는지 역시 확인하고자 하였다. 분석을 위한 자료는 설문을 통해 수집하였으며, 설문조사는 서울시의 어린이집을 선정하여, 보육교사 및 원생의 학부모를 대상으로 실시하였다. 최종 300부의 설문지를 활용하여 회귀분석 등 계량 분석을 실시하여 연구문제의 답을 찾고자 하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 아동에 대한 관심 수준과 아동학대 목격 경험이 신고에 대한 인지 수준에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 신고 거부감의 경우, 아동에게 학대 징후를 관찰한 경험이 있는 개인이거나 학대를 실제 목격한 경험이 있는 개인일수록 거부감 수준이 높아지는 경향을 보여주었다. 셋째, 신고 인지수준의 경우 아동에 대한 긍정적 지도 수준이 높은 개인일수록 그 값이 높아지는 것으로 확인되었다. 분석 결과에서 특히 주목해야 하는 것은 학대 아동을 목격한 경험이 있는 개인일수록 신고에 대한 거부감 수준이 높다는 부분이다. 이에 대해 본 연구는 실제 학대 신고를 하거나 신고를 고려했을 때 예상했던 긍정적 결과가 도출되지 않았을 수 있으며 이것이 이러한 분석 결과의 원인이 될 수 있다고 예상하였다. 이러한 분석 결과는 향후 아동학대에 대한 적극적 신고를 유도하기 위해 신고가 실질적 효과로 귀결될 수 있어야 한다는 사실을 보여준다고 할 수 있다. 피해 아동에 대한 실질적 지원 프로그램이 운영되고, 이러한 프로그램에 대한 다양한 물질적, 금전적 지원이 가능하도록 하는 제도를 구축함으로써, 개개인이 학대 피해에 대한 신고가 한 아동의 현실적 상황을 개선해 나가는데 핵심이라고 인식할 수 있도록 해야 하는 것이다.
한국에서 최근 아동 학대 사례가 지속적으로 보고되어 왔다. 아동이 가정은 물론 교육 기관에서 정서적으로는 물론 신체적으로도 학대 받는 사례가 계속 발생해 왔고, 이 과정에서 생명마저 위협받는 사건 역시 보고된바 있다. 이에 따라 아동학대를 예방하거나 피해 아동의 처우개선을 위한 다양한 제도가 마련되어 왔다. 하지만 피해 아동의 구제나 학대 피의자 처벌에 관한 제도가 잘 마련되어 있다고 해도, 학대 행위 그 자체가 노출되지 않는 이상 제도가 실질적 효과를 내는 것에는 무리가 따를 수 있다. 따라서 가정이나 아동시설에서 행해지는 학대 행위에 대해 주변인들이 신고할 수 있도록 유도하는 과정이 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 학대 아동에 대한 신고 행위에 대한 태도에 영향을 미치는 요인들을 분석하고자 하였다. 학대 상황이나 문제 의심 상황에 대해 적극적인 신고를 유도할 수 있어야 피해 아동을 구제할 수 있기에 신고에 대한 적극적 태도를 지닐 수 있도록 해야 하며, 따라서 무엇이 이러한 신고 태도에 영향을 미치는지 확인하고자 한 것이다. 본 연구는 신고태도를 신고에 대한 인지, 신고에 대한 거부감, 신고의 효과 인식 수준으로 구분하였으며 이에 대한 영향요인으로 아동 교육 태도를 설정하였다. 아동 교육 태도는 다시 아동에 대한 관심, 긍정적 지도, 아동의 학대 징후 목격 경험, 학대 관찰 경험으로 구분하여 이러한 변수들이 신고태도에 영향을 미치는지 확인하고자 하였다. 또한 교육 태도에 따라 향후 아동학대 문제 개선을 위한 다양한 정책대안에 대한 필요성 인식 수준이 달라지는지 역시 확인하고자 하였다. 분석을 위한 자료는 설문을 통해 수집하였으며, 설문조사는 서울시의 어린이집을 선정하여, 보육교사 및 원생의 학부모를 대상으로 실시하였다. 최종 300부의 설문지를 활용하여 회귀분석 등 계량 분석을 실시하여 연구문제의 답을 찾고자 하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 아동에 대한 관심 수준과 아동학대 목격 경험이 신고에 대한 인지 수준에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 신고 거부감의 경우, 아동에게 학대 징후를 관찰한 경험이 있는 개인이거나 학대를 실제 목격한 경험이 있는 개인일수록 거부감 수준이 높아지는 경향을 보여주었다. 셋째, 신고 인지수준의 경우 아동에 대한 긍정적 지도 수준이 높은 개인일수록 그 값이 높아지는 것으로 확인되었다. 분석 결과에서 특히 주목해야 하는 것은 학대 아동을 목격한 경험이 있는 개인일수록 신고에 대한 거부감 수준이 높다는 부분이다. 이에 대해 본 연구는 실제 학대 신고를 하거나 신고를 고려했을 때 예상했던 긍정적 결과가 도출되지 않았을 수 있으며 이것이 이러한 분석 결과의 원인이 될 수 있다고 예상하였다. 이러한 분석 결과는 향후 아동학대에 대한 적극적 신고를 유도하기 위해 신고가 실질적 효과로 귀결될 수 있어야 한다는 사실을 보여준다고 할 수 있다. 피해 아동에 대한 실질적 지원 프로그램이 운영되고, 이러한 프로그램에 대한 다양한 물질적, 금전적 지원이 가능하도록 하는 제도를 구축함으로써, 개개인이 학대 피해에 대한 신고가 한 아동의 현실적 상황을 개선해 나가는데 핵심이라고 인식할 수 있도록 해야 하는 것이다.
Cases of child abuse have been continuously reported in South Korea. There have been cases of child abuse not only emotionally but physically both at home and child educational institutions, and even life threatening events were reported in this process. Accordingly, various systems were established...
Cases of child abuse have been continuously reported in South Korea. There have been cases of child abuse not only emotionally but physically both at home and child educational institutions, and even life threatening events were reported in this process. Accordingly, various systems were established to prevent child abuse or to improve the treatment for children affected by violence. However, even though the system for the relief of children or punishment of alleged abuse is well established, it can be difficult for the system to have real effects unless the abuse itself is exposed. In this regard, a process is necessary to induce people to report on abuse committed at home or in child care In this study, the factors that affect the attitudes of reporting behavior related to abused children were analyzed. If it is important for solving child-abusing problems to be able to induce people to actively report abuse or suspicious situation for saving children, it could be also essential to know which factors affect this report-related attitude. This study divides the reporting attitude into the 1) level of recognition for reporting, 2) rejection for reporting, and 3) awareness of the effectiveness of reporting, and influencing factors towards them was set as the child-education attitude. The child's education attitude is further divided into the 1) interest in children, 2) positive guidance, 3) catching signs of child's experiencing abuse, and 4) experience of abuse observation. In addition, it was analyzed if education attitudes change the level of awareness for various policy options for improving child abuse issues in the future. Data for the analysis were collected through a survey, and the survey was conducted on child care teachers and parents in Day Care Center in Seoul. For answering to the research questions quantitative analyses such as regression analysis were conducted using the final 300 copies of questionnaire. The research result could be summarized as follows. Firstly, It has been confirmed that the level of interest in children and the experience of observing child abuse have a positive impact on the level of awareness for abuse-reports. In the case of level of rejection for reporting, individuals who had observed signs of abuse in children or who had seen actual abuse tended to have higher levels of rejection. Lastly, it was confirmed that the level of positive guidance for children is higher, he or she might regard the report could be effective. It should be noted that individuals who have witnessed abused children have a higher level of resistance to reporting. In response, this study predicted that the expected positive results may not have been obtained when actual abuse reports or considering reporting them, and this may be the cause of the aforementioned results. These analysis results may suggest that the report can lead to practical effects in order to lead to active reporting of child abuse in the future.
Cases of child abuse have been continuously reported in South Korea. There have been cases of child abuse not only emotionally but physically both at home and child educational institutions, and even life threatening events were reported in this process. Accordingly, various systems were established to prevent child abuse or to improve the treatment for children affected by violence. However, even though the system for the relief of children or punishment of alleged abuse is well established, it can be difficult for the system to have real effects unless the abuse itself is exposed. In this regard, a process is necessary to induce people to report on abuse committed at home or in child care In this study, the factors that affect the attitudes of reporting behavior related to abused children were analyzed. If it is important for solving child-abusing problems to be able to induce people to actively report abuse or suspicious situation for saving children, it could be also essential to know which factors affect this report-related attitude. This study divides the reporting attitude into the 1) level of recognition for reporting, 2) rejection for reporting, and 3) awareness of the effectiveness of reporting, and influencing factors towards them was set as the child-education attitude. The child's education attitude is further divided into the 1) interest in children, 2) positive guidance, 3) catching signs of child's experiencing abuse, and 4) experience of abuse observation. In addition, it was analyzed if education attitudes change the level of awareness for various policy options for improving child abuse issues in the future. Data for the analysis were collected through a survey, and the survey was conducted on child care teachers and parents in Day Care Center in Seoul. For answering to the research questions quantitative analyses such as regression analysis were conducted using the final 300 copies of questionnaire. The research result could be summarized as follows. Firstly, It has been confirmed that the level of interest in children and the experience of observing child abuse have a positive impact on the level of awareness for abuse-reports. In the case of level of rejection for reporting, individuals who had observed signs of abuse in children or who had seen actual abuse tended to have higher levels of rejection. Lastly, it was confirmed that the level of positive guidance for children is higher, he or she might regard the report could be effective. It should be noted that individuals who have witnessed abused children have a higher level of resistance to reporting. In response, this study predicted that the expected positive results may not have been obtained when actual abuse reports or considering reporting them, and this may be the cause of the aforementioned results. These analysis results may suggest that the report can lead to practical effects in order to lead to active reporting of child abuse in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.