현대 한국 국내 한국어 교육이 점점 발달되어 있다. 의사소통 교수법을 중심으로 한 한국어 교육은 통합 수업을 많이 구축하고 있다. 외국인 한국어 학습자의 언어 능력을 향상시키기 위해 단일한 언어 능력을 배양하면 부족하다. 즉 학습자의 읽기, 말하기, 듣기, 쓰기 능력을 동시에 향상시킬 필요성이 있다는 것이다. 중급 한국어 학습자들은 일정한 한국어 수행 능력을 가지고 있다. 학습자들의 더 능동적인 발화 능력을 신장하기 위해 읽기·말하기 통합 수업을 바탕으로 학습자의 이해와 ...
현대 한국 국내 한국어 교육이 점점 발달되어 있다. 의사소통 교수법을 중심으로 한 한국어 교육은 통합 수업을 많이 구축하고 있다. 외국인 한국어 학습자의 언어 능력을 향상시키기 위해 단일한 언어 능력을 배양하면 부족하다. 즉 학습자의 읽기, 말하기, 듣기, 쓰기 능력을 동시에 향상시킬 필요성이 있다는 것이다. 중급 한국어 학습자들은 일정한 한국어 수행 능력을 가지고 있다. 학습자들의 더 능동적인 발화 능력을 신장하기 위해 읽기·말하기 통합 수업을 바탕으로 학습자의 이해와 표현 능력을 향상시킬 수 있도록 통합 수업을 모색하였다. 읽기 수업에서 활용할 수 있는 자료가 많이 있지만 그중에서 전래동화의 특성에 따라 학습자의 이해 능력뿐만 아니라 표현 능력까지 신장할 수 있는 것이다. 학습자의 수준에 맞게 전래동화를 활용하면 다양한 읽기, 말하기 활동들을 진행할 수 있다. 간단한 이야기로 학습자의 학습 부담감을 감소할 수 있으며 한국의 다양한 문화까지 배울 수 있다. 학습자의 의사소통 갈등을 해결하기 위해 목표 언어의 문화와 사고방식까지 학습할 필요성이 있다. 따라서 전래동화를 통해 한국의 문화스키마를 활성화시키고 담화 상대방이 발화한 진정한 의미가 무엇인지에 대해 이해하도록 한다. 중급 한국어 학습자의 언어 및 문화 학습 목표와 내용을 정리하여 가족관계를 포함하고 있는 판소리계 소설 중의 대표적인 작품<심청전>과 <흥부전>에 전해 내려오는 전래동화 <효녀심청> 과 <흥부와 놀부>를 샘플로 한국어 읽기·말하기 수업 교육 방안을 모색하였다. 학습자 능동적인 표현 능력을 신장하기 위해 스토리텔링 활동 형식으로 말하기 활동을 구성하였다. 이를 바탕으로 본 연구에서 제시한 ‘전래동화를 활용한 한국어 읽기·말하기 수업 방안’이 중급 외국인 한국어 학습자들을 대상으로 하는 한국어 읽기·말하기 수업에게 효과적이라는 연구 문제에 대한 답을 얻도록 한다. 본 연구를 바탕으로 앞으로 더 다양한 학습자를 대상으로 하는 한국어 수업 방안의 연구들이 이뤄지기를 기대해본다.
현대 한국 국내 한국어 교육이 점점 발달되어 있다. 의사소통 교수법을 중심으로 한 한국어 교육은 통합 수업을 많이 구축하고 있다. 외국인 한국어 학습자의 언어 능력을 향상시키기 위해 단일한 언어 능력을 배양하면 부족하다. 즉 학습자의 읽기, 말하기, 듣기, 쓰기 능력을 동시에 향상시킬 필요성이 있다는 것이다. 중급 한국어 학습자들은 일정한 한국어 수행 능력을 가지고 있다. 학습자들의 더 능동적인 발화 능력을 신장하기 위해 읽기·말하기 통합 수업을 바탕으로 학습자의 이해와 표현 능력을 향상시킬 수 있도록 통합 수업을 모색하였다. 읽기 수업에서 활용할 수 있는 자료가 많이 있지만 그중에서 전래동화의 특성에 따라 학습자의 이해 능력뿐만 아니라 표현 능력까지 신장할 수 있는 것이다. 학습자의 수준에 맞게 전래동화를 활용하면 다양한 읽기, 말하기 활동들을 진행할 수 있다. 간단한 이야기로 학습자의 학습 부담감을 감소할 수 있으며 한국의 다양한 문화까지 배울 수 있다. 학습자의 의사소통 갈등을 해결하기 위해 목표 언어의 문화와 사고방식까지 학습할 필요성이 있다. 따라서 전래동화를 통해 한국의 문화 스키마를 활성화시키고 담화 상대방이 발화한 진정한 의미가 무엇인지에 대해 이해하도록 한다. 중급 한국어 학습자의 언어 및 문화 학습 목표와 내용을 정리하여 가족관계를 포함하고 있는 판소리계 소설 중의 대표적인 작품<심청전>과 <흥부전>에 전해 내려오는 전래동화 <효녀심청> 과 <흥부와 놀부>를 샘플로 한국어 읽기·말하기 수업 교육 방안을 모색하였다. 학습자 능동적인 표현 능력을 신장하기 위해 스토리텔링 활동 형식으로 말하기 활동을 구성하였다. 이를 바탕으로 본 연구에서 제시한 ‘전래동화를 활용한 한국어 읽기·말하기 수업 방안’이 중급 외국인 한국어 학습자들을 대상으로 하는 한국어 읽기·말하기 수업에게 효과적이라는 연구 문제에 대한 답을 얻도록 한다. 본 연구를 바탕으로 앞으로 더 다양한 학습자를 대상으로 하는 한국어 수업 방안의 연구들이 이뤄지기를 기대해본다.
Modern Korean language education in Korea is gradually developing. Korean language education centering on communication teaching method is building a lot of integrated lessons. It is not enough to cultivate a single language ability to improve the language ability of foreign Korean learners. In othe...
Modern Korean language education in Korea is gradually developing. Korean language education centering on communication teaching method is building a lot of integrated lessons. It is not enough to cultivate a single language ability to improve the language ability of foreign Korean learners. In other words, there is a need to improve the learner's ability to read, speak, listen, and write at the same time. Intermediate Korean learners have a certain level of Korean language ability. We searched integrated lesson to improve learner's understanding and expression ability based on integrated reading and speaking lesson. There are many materials that can be used in reading lessons, but among them, it is possible to expand not only learner 's understanding ability but also expressive ability according to characteristics of traditional fairy tales. By using traditional fairy tales according to the level of the learner, various reading and speaking activities can be carried out. A simple story can reduce the learning burden of the learners and it is worth educating various cultures of Korea. In order to solve the learner 's communication conflict, it is necessary to learn the culture of the target language and the accident. Therefore, we encourage the cultural schema of Korea through traditional fairy tales and understand what the true meaning of the speaker is. Intermediate Korean language learners' goals and contents are summarized and the contents of the Pansori novels including the family relationship are listed in and We searched for ways to teach Korean reading and speaking lessons. In order to enhance the learner 's active expressive ability, speaking activity was formed in the form of storytelling activity. We try to find out the answer to the research problem that 'the Korean reading and speaking lesson method using traditional fairy tales' is effective for Korean reading and speaking lessons for foreign Korean learners. I hope that future studies on Korean language teaching methods will be conducted for more diverse learners.
Modern Korean language education in Korea is gradually developing. Korean language education centering on communication teaching method is building a lot of integrated lessons. It is not enough to cultivate a single language ability to improve the language ability of foreign Korean learners. In other words, there is a need to improve the learner's ability to read, speak, listen, and write at the same time. Intermediate Korean learners have a certain level of Korean language ability. We searched integrated lesson to improve learner's understanding and expression ability based on integrated reading and speaking lesson. There are many materials that can be used in reading lessons, but among them, it is possible to expand not only learner 's understanding ability but also expressive ability according to characteristics of traditional fairy tales. By using traditional fairy tales according to the level of the learner, various reading and speaking activities can be carried out. A simple story can reduce the learning burden of the learners and it is worth educating various cultures of Korea. In order to solve the learner 's communication conflict, it is necessary to learn the culture of the target language and the accident. Therefore, we encourage the cultural schema of Korea through traditional fairy tales and understand what the true meaning of the speaker is. Intermediate Korean language learners' goals and contents are summarized and the contents of the Pansori novels including the family relationship are listed in and We searched for ways to teach Korean reading and speaking lessons. In order to enhance the learner 's active expressive ability, speaking activity was formed in the form of storytelling activity. We try to find out the answer to the research problem that 'the Korean reading and speaking lesson method using traditional fairy tales' is effective for Korean reading and speaking lessons for foreign Korean learners. I hope that future studies on Korean language teaching methods will be conducted for more diverse learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.