전 세계 음악산업이 계속 성장하고 있으며 중국 문화산업도 황금기를 진입하는 가운데 중국 음악산업이 급속하게 발전하고 있다. 중국 디지털 음악산업은 저작권이 보호받지 못하던 해적판 시대를 거쳐 2015년부터 저작권 시대를 맞이하게 되었다. 또한 최근 몇년 동안 중국과 한국 양국 간에 교류 특히 음악산업의 합작이 점점 확대해지고 가운에 중국 음원시장에서 K-POP 음원의 유료서비스를 구대동향에 대한 연구가 매우 필요하다고 생각한다. 이에 ...
전 세계 음악산업이 계속 성장하고 있으며 중국 문화산업도 황금기를 진입하는 가운데 중국 음악산업이 급속하게 발전하고 있다. 중국 디지털 음악산업은 저작권이 보호받지 못하던 해적판 시대를 거쳐 2015년부터 저작권 시대를 맞이하게 되었다. 또한 최근 몇년 동안 중국과 한국 양국 간에 교류 특히 음악산업의 합작이 점점 확대해지고 가운에 중국 음원시장에서 K-POP 음원의 유료서비스를 구대동향에 대한 연구가 매우 필요하다고 생각한다. 이에 본 연구는 중국 음원시장에서 K-POP 유료서비스를 이용자 대상으로 음원시장에서 K-POP 유료서비스의 구매동향을 분석했다. 연구방법은 문헌고찰과 실증분석이다. 설문조사는 중국 음원시장 K-POP 음원서비스 이용 경험자를 대상으로 했다. 이러한 실증분석 결과에 따라 중국 음원시장에서 K-POP 음원의 유료서비스가 소비자가의 구매동기 및 소비행동에 대해 영향을 미칠 것으로 나타났다. 본 연구는 문헌연구를 바탕으로 중국 음원시장에서 K-POP 음원의 유료서비스를 구성하는 4가지 주요 변수로 ‘음원정보의 신뢰성’, ‘음원가격의 적정성’, ‘음원품질의 신뢰성’, ‘음원구매의 안정성’을 도출하였고, 구매동기 및 소비행동에 미치는 영향을 알아봄으로써 온라인 음원사이트의 유료서비스에 대한 효과적인 마케팅적 특성을 파악하고자 하였다. 결론적으로 중국 음원시장에서 K-POP 음원의 유료서비스가 구매동기 및 소비행동에 영향을 주는 것으로 분석했다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 음원시장 K-POP 음원 이용실태에 대해 분석한 결과 음원서비스 이용기간은 대체적으로 3-5년 미만이나 5-10년 미만 정도인 것으로 나타났고, 음원서비스 이용시간은 대체적으로 하루 평균 30분-1시간 미만 정도로 나타났다. 둘째, K-POP 음원의 유료서비스에 대해 분석한 결과 전체적으로 볼 때, ‘음원품질의 신뢰성’이 가장 높게 나타났다. 10대의 경우 20-30대 이상에 비해 상대적으로 전반적인 K-POP 음원의 유료서비스 이용 비율이 높았으며 그 하위 요인으로는 ‘음원품질의 신뢰성’, ‘음원구매의 안정성’이 높게 나타났다. 셋째, 구매동기에 대해 분석한 결과 전체적으로 볼 때, ‘유익성’이 가장 높게 나타났다. 넷째, 전반적인 소비행동은 20점 만점에 평균 3.22점으로 매우 낮은 수치였다. 이로 봤을 때 중국 소비자들이 가리고 있는 저작권에 대한 인식이 아직 낮기 때문에 주로 무료로 음악을 청취하고 있는 것을 알 수 있다. 본 연구 결과 중국 소비자가 K-POP음원의 유료서비스를 이용할 때에는 ‘음원정보의 신뢰성’, ‘음원 가격의 적정성’, ‘음원품질의 신뢰성’이 ‘음원구매의 안정성’ 가장 많이 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러므로 한국 음악산업 기업이 중국 시장에 진출할때 상대적으로 안정적이고 음원정보 제공 높은 평가 받은 중국 음악기업과 합작하는 것이 효과적 일 것이다. 또한 고퀼리티 음원을 제공하는 것이 음원구매를 유도하는데 중요한 요인이라고 볼 수 있다. 또한 K-POP 음원 유료서비스 제공시 원가격의 적정성을 고려하여야 한다. 즉, 중국 저작권 상황을 고려하며 적정한 가격으로 소비자들에게 제공하는 것은 매우 중요한다고 생각한다. 본 연구는 향후 한국음악산업이 중국 음악시장 진출 시 유의미한 기초자료로 될 수 있는 것으로 기대한다. 또한 이러한 연구를 토대로 한국과 중국 간에 음악산업분야 양국 간의 합작을 기대한다.
전 세계 음악산업이 계속 성장하고 있으며 중국 문화산업도 황금기를 진입하는 가운데 중국 음악산업이 급속하게 발전하고 있다. 중국 디지털 음악산업은 저작권이 보호받지 못하던 해적판 시대를 거쳐 2015년부터 저작권 시대를 맞이하게 되었다. 또한 최근 몇년 동안 중국과 한국 양국 간에 교류 특히 음악산업의 합작이 점점 확대해지고 가운에 중국 음원시장에서 K-POP 음원의 유료서비스를 구대동향에 대한 연구가 매우 필요하다고 생각한다. 이에 본 연구는 중국 음원시장에서 K-POP 유료서비스를 이용자 대상으로 음원시장에서 K-POP 유료서비스의 구매동향을 분석했다. 연구방법은 문헌고찰과 실증분석이다. 설문조사는 중국 음원시장 K-POP 음원서비스 이용 경험자를 대상으로 했다. 이러한 실증분석 결과에 따라 중국 음원시장에서 K-POP 음원의 유료서비스가 소비자가의 구매동기 및 소비행동에 대해 영향을 미칠 것으로 나타났다. 본 연구는 문헌연구를 바탕으로 중국 음원시장에서 K-POP 음원의 유료서비스를 구성하는 4가지 주요 변수로 ‘음원정보의 신뢰성’, ‘음원가격의 적정성’, ‘음원품질의 신뢰성’, ‘음원구매의 안정성’을 도출하였고, 구매동기 및 소비행동에 미치는 영향을 알아봄으로써 온라인 음원사이트의 유료서비스에 대한 효과적인 마케팅적 특성을 파악하고자 하였다. 결론적으로 중국 음원시장에서 K-POP 음원의 유료서비스가 구매동기 및 소비행동에 영향을 주는 것으로 분석했다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 음원시장 K-POP 음원 이용실태에 대해 분석한 결과 음원서비스 이용기간은 대체적으로 3-5년 미만이나 5-10년 미만 정도인 것으로 나타났고, 음원서비스 이용시간은 대체적으로 하루 평균 30분-1시간 미만 정도로 나타났다. 둘째, K-POP 음원의 유료서비스에 대해 분석한 결과 전체적으로 볼 때, ‘음원품질의 신뢰성’이 가장 높게 나타났다. 10대의 경우 20-30대 이상에 비해 상대적으로 전반적인 K-POP 음원의 유료서비스 이용 비율이 높았으며 그 하위 요인으로는 ‘음원품질의 신뢰성’, ‘음원구매의 안정성’이 높게 나타났다. 셋째, 구매동기에 대해 분석한 결과 전체적으로 볼 때, ‘유익성’이 가장 높게 나타났다. 넷째, 전반적인 소비행동은 20점 만점에 평균 3.22점으로 매우 낮은 수치였다. 이로 봤을 때 중국 소비자들이 가리고 있는 저작권에 대한 인식이 아직 낮기 때문에 주로 무료로 음악을 청취하고 있는 것을 알 수 있다. 본 연구 결과 중국 소비자가 K-POP음원의 유료서비스를 이용할 때에는 ‘음원정보의 신뢰성’, ‘음원 가격의 적정성’, ‘음원품질의 신뢰성’이 ‘음원구매의 안정성’ 가장 많이 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러므로 한국 음악산업 기업이 중국 시장에 진출할때 상대적으로 안정적이고 음원정보 제공 높은 평가 받은 중국 음악기업과 합작하는 것이 효과적 일 것이다. 또한 고퀼리티 음원을 제공하는 것이 음원구매를 유도하는데 중요한 요인이라고 볼 수 있다. 또한 K-POP 음원 유료서비스 제공시 원가격의 적정성을 고려하여야 한다. 즉, 중국 저작권 상황을 고려하며 적정한 가격으로 소비자들에게 제공하는 것은 매우 중요한다고 생각한다. 본 연구는 향후 한국음악산업이 중국 음악시장 진출 시 유의미한 기초자료로 될 수 있는 것으로 기대한다. 또한 이러한 연구를 토대로 한국과 중국 간에 음악산업분야 양국 간의 합작을 기대한다.
As music industry continuously grows around the world, Chinese music industry increasingly develops when its entertainment industry enters the golden era. There are, however, a lot of aspect and area waiting for development, among which digital music has become the main engine that leads the develop...
As music industry continuously grows around the world, Chinese music industry increasingly develops when its entertainment industry enters the golden era. There are, however, a lot of aspect and area waiting for development, among which digital music has become the main engine that leads the development of its music industry. The golden era, digital music will be the center of the development in Chinese music industry. Chinese digital music experienced piracy. Fortunately, a large number of pirated music was deleted according to Copyright Law and other official regulations, especially after National Jianwang 2015 Campaign launched and organized by the Chinese National Copyright and Patent Office in 2015. Finally, it enters to a new era of standardized and legal copyright. In addition, it has built more bridges for the exchanges and cooperation between China and South Korea in recent years. Korean Pop music has attracted more and more attention in the Chinese market. Therefore, the dissertation has become particularly important and urgent to discover the influence of the charging services provided by digital music operates in Chinese market on customers' intentions and the pattern of consumptive behavior in K-Pop audio source area. The research, the writer mainly adopted and used the methods of literature analysis and empirical analysis. In addition, a questionnaire survey was conducted on customers random who have enjoyed the K-POP audio source service in the Chinese music market. The main findings are as follows: After the analysis of the recent status of consumer who uses K-POP charging service in Chinese music market, it is concluded that most consumers has used the websites which provide audio source for 5-10 years, and they daily listens to music from 30 minutes to one hour. Second, the research results on the K-POP audio source charging service show that most consumers are concerned about the "credibility of audio source quality". And when they use the K-POP charging service, the using rate of teenagers is higher than that of twenties and of the thirties. It also shows that teenagers more cares about the "credibility of music quality" and "security of music purchase." Third, the results on consumer motivation factors shows that on the whole, consumers are more concerned about the soundness of audio sources. After analyzing the date of consumptive behavior, the result is 3.22, (the highest grade is 20), which is fairly low. To be more exact, Chinese consumers have not been familiar with charging services of digital audio sources and most customers prefer free services. The research and the analysis, the K-POP audio source charging service has a significant influence on customers' motivation and the pattern of consumptive behaviors in K-POP audio source area. What is more important is following factors when K-POP music services develops in China: It will be more effect to improve the profits if a platform will pay more effort and attention on the fairly positive evaluation and reputation where customers often have good consumptive experiences In the research, consumers pay more attention to the musical quality when they decide to purchase the services. In order to enhance net profit, operators can provide higher quality of audio source. Before entering Chinese market, it is necessary to fully consider the recent circumstance of copyright and consumptive pattern of K-POP audio in Chinese music market. It suggests that the price must meets Chinese customs needs according to the actual situation, hope that this dissertation can serve as a basic and useful material for real-world performances. We also look forward to more academic discussions and systematic studies that can promote the development of the live performance market. The end, I hope that this dissertation can become a valuable research material for the recent cooperation and exchanges between China and South Korea, and that the future cooperation between both Chinese and South Korean music industries can be better.在全球音樂產業持續增長,中國文娛產業進入黃金期的大背景下,中國音樂產不斷發展。其中數字音樂產業將成為中國音樂產業發展的重心產業。中國數字音樂在經歷了漫長的盜版時代後,2015年國家版權局“劍網2015“專項行動正式啟動後,大量盜版音樂下線刪除,中國數字音樂終於迎來了版權規範化的時代。且近年來,在中韓交流合作交流不斷加強的背景之下,關於“K-POP在中國音樂市場的發展動向“的研究課題變得尤為重要。本論文的主要研究內容為“中國音乐市場中K-POP音源收費服務的动向分析“。 本論文在研究過程中主要採用了文獻分析和實證分析法。並以中國音樂市場中,使用K-POP音源收費服務的消費者為主要研究對象實施了問卷調查。主要研究結果如下: 第一,在對中國音樂市場中消費者使用K-POP音源收費服務的現狀進行分析後得出的結果為大部分消費者使用音源網站為5-10年,每天收聽時長為30分鐘到一小時。 第二,對K-POP音源收費服務的研究結果表示為消費者對於“音源品質的可信度“最為關注。研究結果顯示,消費者在使用K-POP音源收費服務時,10代相較與20代和30代使用比率較高,且對“音樂品質的可信度”及“音樂購買時的安全性”更為關注。 第三,對“消費動機“進行研究分析後,結果顯示為整體而言,消費者對於“音源的有益性“更為關注。 第四,對“消費行為“進行研究分析後,數據結果顯示為3.22分,較滿分20而言,數據值較低,即中國消費者對於數字音源付費購買的消費意識尚未形成,更多以免費收聽為主。 本論文對中國音樂市場中K-POP音源收費服務的動向研究分析後得出的結果為音源收費服務對消費者的消費動機和消費行為有顯著影響。在進一步分析研究結果後,K-POP音源在發展中國市場時需要考慮的因素整理如下: 第一,韓國音樂企業在進入中國市場前,選擇用戶評價高,收費體驗良好的音樂平台簽約合作,會更有效的獲取音源收入。 第二,研究結果顯示K-POP音源消費者在消費時,更關注音源的音樂品質。即為消費者提供更高的音源品質,會更有效的獲取音源收入。 第三,在進入中國市場前,需要充分考慮中國版權市場的發展現狀,以及中國消費者對K-POP音源的消費習慣,建議根據實際情況制定出符合中國消費者的音源定價。 在最後,希望本論文能夠成為中韓音樂市場合作交流中有價值的研究材料,並期待日後中韓音樂產業間更加繁榮的交流合作和發展。
As music industry continuously grows around the world, Chinese music industry increasingly develops when its entertainment industry enters the golden era. There are, however, a lot of aspect and area waiting for development, among which digital music has become the main engine that leads the development of its music industry. The golden era, digital music will be the center of the development in Chinese music industry. Chinese digital music experienced piracy. Fortunately, a large number of pirated music was deleted according to Copyright Law and other official regulations, especially after National Jianwang 2015 Campaign launched and organized by the Chinese National Copyright and Patent Office in 2015. Finally, it enters to a new era of standardized and legal copyright. In addition, it has built more bridges for the exchanges and cooperation between China and South Korea in recent years. Korean Pop music has attracted more and more attention in the Chinese market. Therefore, the dissertation has become particularly important and urgent to discover the influence of the charging services provided by digital music operates in Chinese market on customers' intentions and the pattern of consumptive behavior in K-Pop audio source area. The research, the writer mainly adopted and used the methods of literature analysis and empirical analysis. In addition, a questionnaire survey was conducted on customers random who have enjoyed the K-POP audio source service in the Chinese music market. The main findings are as follows: After the analysis of the recent status of consumer who uses K-POP charging service in Chinese music market, it is concluded that most consumers has used the websites which provide audio source for 5-10 years, and they daily listens to music from 30 minutes to one hour. Second, the research results on the K-POP audio source charging service show that most consumers are concerned about the "credibility of audio source quality". And when they use the K-POP charging service, the using rate of teenagers is higher than that of twenties and of the thirties. It also shows that teenagers more cares about the "credibility of music quality" and "security of music purchase." Third, the results on consumer motivation factors shows that on the whole, consumers are more concerned about the soundness of audio sources. After analyzing the date of consumptive behavior, the result is 3.22, (the highest grade is 20), which is fairly low. To be more exact, Chinese consumers have not been familiar with charging services of digital audio sources and most customers prefer free services. The research and the analysis, the K-POP audio source charging service has a significant influence on customers' motivation and the pattern of consumptive behaviors in K-POP audio source area. What is more important is following factors when K-POP music services develops in China: It will be more effect to improve the profits if a platform will pay more effort and attention on the fairly positive evaluation and reputation where customers often have good consumptive experiences In the research, consumers pay more attention to the musical quality when they decide to purchase the services. In order to enhance net profit, operators can provide higher quality of audio source. Before entering Chinese market, it is necessary to fully consider the recent circumstance of copyright and consumptive pattern of K-POP audio in Chinese music market. It suggests that the price must meets Chinese customs needs according to the actual situation, hope that this dissertation can serve as a basic and useful material for real-world performances. We also look forward to more academic discussions and systematic studies that can promote the development of the live performance market. The end, I hope that this dissertation can become a valuable research material for the recent cooperation and exchanges between China and South Korea, and that the future cooperation between both Chinese and South Korean music industries can be better.在全球音樂產業持續增長,中國文娛產業進入黃金期的大背景下,中國音樂產不斷發展。其中數字音樂產業將成為中國音樂產業發展的重心產業。中國數字音樂在經歷了漫長的盜版時代後,2015年國家版權局“劍網2015“專項行動正式啟動後,大量盜版音樂下線刪除,中國數字音樂終於迎來了版權規範化的時代。且近年來,在中韓交流合作交流不斷加強的背景之下,關於“K-POP在中國音樂市場的發展動向“的研究課題變得尤為重要。本論文的主要研究內容為“中國音乐市場中K-POP音源收費服務的动向分析“。 本論文在研究過程中主要採用了文獻分析和實證分析法。並以中國音樂市場中,使用K-POP音源收費服務的消費者為主要研究對象實施了問卷調查。主要研究結果如下: 第一,在對中國音樂市場中消費者使用K-POP音源收費服務的現狀進行分析後得出的結果為大部分消費者使用音源網站為5-10年,每天收聽時長為30分鐘到一小時。 第二,對K-POP音源收費服務的研究結果表示為消費者對於“音源品質的可信度“最為關注。研究結果顯示,消費者在使用K-POP音源收費服務時,10代相較與20代和30代使用比率較高,且對“音樂品質的可信度”及“音樂購買時的安全性”更為關注。 第三,對“消費動機“進行研究分析後,結果顯示為整體而言,消費者對於“音源的有益性“更為關注。 第四,對“消費行為“進行研究分析後,數據結果顯示為3.22分,較滿分20而言,數據值較低,即中國消費者對於數字音源付費購買的消費意識尚未形成,更多以免費收聽為主。 本論文對中國音樂市場中K-POP音源收費服務的動向研究分析後得出的結果為音源收費服務對消費者的消費動機和消費行為有顯著影響。在進一步分析研究結果後,K-POP音源在發展中國市場時需要考慮的因素整理如下: 第一,韓國音樂企業在進入中國市場前,選擇用戶評價高,收費體驗良好的音樂平台簽約合作,會更有效的獲取音源收入。 第二,研究結果顯示K-POP音源消費者在消費時,更關注音源的音樂品質。即為消費者提供更高的音源品質,會更有效的獲取音源收入。 第三,在進入中國市場前,需要充分考慮中國版權市場的發展現狀,以及中國消費者對K-POP音源的消費習慣,建議根據實際情況制定出符合中國消費者的音源定價。 在最後,希望本論文能夠成為中韓音樂市場合作交流中有價值的研究材料,並期待日後中韓音樂產業間更加繁榮的交流合作和發展。
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.