최근 인터넷 발달과 스마트폰의 등장으로 온라인 사용이 보편화 되면서 SNS를 이용하여 특정 상품에 대한 정보를 얻고, 구매하는 소비자들이 증가하고 있다. 이러한 온라인의 발달로 대부분의 소비자들은 구매의사 결정을 하는데 온라인 구전의 영향력이 커지고 있는 추세이다. 많은 기업들이 온라인 구전정보를 마케팅 전략 수단으로 중요하게 인식하고 있고, 다이어트 제품 시장 역시 SNS 구전정보를 마케팅 수단으로 인식하고 있다. 그러나 다이어트 제품과 관련된 SNS구전정보의 특성과 ...
최근 인터넷 발달과 스마트폰의 등장으로 온라인 사용이 보편화 되면서 SNS를 이용하여 특정 상품에 대한 정보를 얻고, 구매하는 소비자들이 증가하고 있다. 이러한 온라인의 발달로 대부분의 소비자들은 구매의사 결정을 하는데 온라인 구전의 영향력이 커지고 있는 추세이다. 많은 기업들이 온라인 구전정보를 마케팅 전략 수단으로 중요하게 인식하고 있고, 다이어트 제품 시장 역시 SNS 구전정보를 마케팅 수단으로 인식하고 있다. 그러나 다이어트 제품과 관련된 SNS구전정보의 특성과 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 실증적인 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 SNS 구전정보의 특성으로 신뢰성, 동의성, 정보의 생생함이라는 3가지 요인을 도출하여 SNS 구전정보의 특성이 다이어트 제품의 구매의도에 어떤 영향을 미치는지에 대해 알아보고자 하였다. 연구대상자는 SNS를 이용하고 있으며 다이어트 제품을 사용한 경험이 있고 수도권(서울, 인천, 경기)지역에 거주하는 20-30대 여성 314명으로, 조사기간은 2018년 1월부터 2018년 2월까지 온라인과 모바일 폰으로 진행하였다. 자료 분석은 SPSSWIN 23.0 프로그램을 사용하여 분석하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
1. SNS 구전정보 특성이 다이어트 제품의 구매의도에 영향에서 ‘신뢰성’, ‘동의성’이 높고, 긍정적으로 인식 될수록 다이어트 제품 구매의도가 높아진다는 것을 알 수 있었고, 가장 큰 영향력을 주는 요인으로는 ‘신뢰성’으로 나타났다.
2. 접근 매체 유형에 따른 구전정보의 특성과 구매의도에 차이에서 광고보다는 포스팅글이나 게시글, 댓글(구매후기)이 최종적인 소비자의 구매 행동에 영향을 미치는 데 높게 평가되었다.
3. 다이어트 제품을 다이어트 식품, 가정용 운동기구, 다이어트 의류, 슬리밍 화장품으로 구분하였을 때 다이어트 제품 유형이 “신뢰성”, “동의성”, “생생함”, 구매의도에 미치는 차이에 있어 “신뢰성” 부분이 유일하게 차이가 있는 것으로 나타났다.
4. SNS 구전정보 특성 중 유의한 차이가 있다고 나타난 ‘신뢰성’부분에서 신뢰성이 가장 높게 나타난 다이어트 제품 유형은 다이어트 의류로 나타났다. 이상의 연구에서 SNS구전정보 특성인 “신뢰성”, “동의성”이 높을수록 다이어트 제품을 구매하는 소비자들의 구매의도가 높고 긍정적인 것으로 나타났으며, 구전 정보의 특성 중 정보의 신뢰성이 다이어트 제품을 구매하는 소비자들이 구매의사결정을 하는데 가장 영향력이 크다는 것을 알 수 있었다. 본 연구 결과는 다이어트 제품 관련 기업들이 SNS를 활용하여 마케팅 전략을 마련하는데 유용한 자료가 될 것으로 기대된다.
최근 인터넷 발달과 스마트폰의 등장으로 온라인 사용이 보편화 되면서 SNS를 이용하여 특정 상품에 대한 정보를 얻고, 구매하는 소비자들이 증가하고 있다. 이러한 온라인의 발달로 대부분의 소비자들은 구매의사 결정을 하는데 온라인 구전의 영향력이 커지고 있는 추세이다. 많은 기업들이 온라인 구전정보를 마케팅 전략 수단으로 중요하게 인식하고 있고, 다이어트 제품 시장 역시 SNS 구전정보를 마케팅 수단으로 인식하고 있다. 그러나 다이어트 제품과 관련된 SNS구전정보의 특성과 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 실증적인 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 SNS 구전정보의 특성으로 신뢰성, 동의성, 정보의 생생함이라는 3가지 요인을 도출하여 SNS 구전정보의 특성이 다이어트 제품의 구매의도에 어떤 영향을 미치는지에 대해 알아보고자 하였다. 연구대상자는 SNS를 이용하고 있으며 다이어트 제품을 사용한 경험이 있고 수도권(서울, 인천, 경기)지역에 거주하는 20-30대 여성 314명으로, 조사기간은 2018년 1월부터 2018년 2월까지 온라인과 모바일 폰으로 진행하였다. 자료 분석은 SPSS WIN 23.0 프로그램을 사용하여 분석하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
1. SNS 구전정보 특성이 다이어트 제품의 구매의도에 영향에서 ‘신뢰성’, ‘동의성’이 높고, 긍정적으로 인식 될수록 다이어트 제품 구매의도가 높아진다는 것을 알 수 있었고, 가장 큰 영향력을 주는 요인으로는 ‘신뢰성’으로 나타났다.
2. 접근 매체 유형에 따른 구전정보의 특성과 구매의도에 차이에서 광고보다는 포스팅글이나 게시글, 댓글(구매후기)이 최종적인 소비자의 구매 행동에 영향을 미치는 데 높게 평가되었다.
3. 다이어트 제품을 다이어트 식품, 가정용 운동기구, 다이어트 의류, 슬리밍 화장품으로 구분하였을 때 다이어트 제품 유형이 “신뢰성”, “동의성”, “생생함”, 구매의도에 미치는 차이에 있어 “신뢰성” 부분이 유일하게 차이가 있는 것으로 나타났다.
4. SNS 구전정보 특성 중 유의한 차이가 있다고 나타난 ‘신뢰성’부분에서 신뢰성이 가장 높게 나타난 다이어트 제품 유형은 다이어트 의류로 나타났다. 이상의 연구에서 SNS구전정보 특성인 “신뢰성”, “동의성”이 높을수록 다이어트 제품을 구매하는 소비자들의 구매의도가 높고 긍정적인 것으로 나타났으며, 구전 정보의 특성 중 정보의 신뢰성이 다이어트 제품을 구매하는 소비자들이 구매의사결정을 하는데 가장 영향력이 크다는 것을 알 수 있었다. 본 연구 결과는 다이어트 제품 관련 기업들이 SNS를 활용하여 마케팅 전략을 마련하는데 유용한 자료가 될 것으로 기대된다.
As online media utilization has recently been universalized with the development of Internet and the appearance of a smartphone, the number of consumers using SNS to obtain information about a product and purchase it is on the increase. Due to the development of online media, most consumers tend to ...
As online media utilization has recently been universalized with the development of Internet and the appearance of a smartphone, the number of consumers using SNS to obtain information about a product and purchase it is on the increase. Due to the development of online media, most consumers tend to be more affected by online word-of-mouth information in making a decision about purchase. While many companies regard online word-of-mouth information as an important strategic means of marketing and the dietary product market also regards SNS word-of-mouth information as a means of marketing, empirical research has rarely been conducted on the characteristics of SNS word-of-mouth information related to dietary products and on how they affected the purchase intention. This study aimed to divide the characteristics of SNS word-of-mouth information into three factors―reliability, consensus, and vividness of information―and determine how the characteristics affected the intention to purchase dietary products. The research was conducted both on-line and by mobile phone in 314 female SNS users in their twenties and thirties who had used a dietary product and were residents in the Metropolitan area (Seoul, Incheon, and Gyeonggi Province) from January to February 2018. The data were analyzed using an SPSS WIN 23.0 program.
This study obtained the following results
First, It was found that the higher the 'reliability' and 'consensus' of the SNS word of mouth information influence the purchase intention of the diet product, the higher the purchase intention of the diet product as the more perceived positively, Reliability . Second, The difference between the characteristics of word-of-mouth information and the intention of purchasing according to the type of access media were highly evaluated in that postings, postings, and comments (reviews) rather than advertisements influenced final consumer purchasing behavior. Third, When the diet product is divided into diet foods, home exercise equipment, diet clothes, and slimming cosmetics, the "reliability" part is different from the difference in diet product type between "reliability", "consistency", "vividness. Fourth, The most reliable dietary product type appeared to be diet clothing in 'Reliability' which showed significant difference among characteristics of SNS word-of-mouth information. To put these results together, the higher level of reliability, consensus which are the characteristics of SNS word-of-mouth information, the greater and more positive intention of consumers to purchase dietary products, with reliability of information having the greatest impact on decision-making by dietary product purchasers. These results are expected to be useful data for companies related to dietary products to use SNS to develop a marketing strategy.
As online media utilization has recently been universalized with the development of Internet and the appearance of a smartphone, the number of consumers using SNS to obtain information about a product and purchase it is on the increase. Due to the development of online media, most consumers tend to be more affected by online word-of-mouth information in making a decision about purchase. While many companies regard online word-of-mouth information as an important strategic means of marketing and the dietary product market also regards SNS word-of-mouth information as a means of marketing, empirical research has rarely been conducted on the characteristics of SNS word-of-mouth information related to dietary products and on how they affected the purchase intention. This study aimed to divide the characteristics of SNS word-of-mouth information into three factors―reliability, consensus, and vividness of information―and determine how the characteristics affected the intention to purchase dietary products. The research was conducted both on-line and by mobile phone in 314 female SNS users in their twenties and thirties who had used a dietary product and were residents in the Metropolitan area (Seoul, Incheon, and Gyeonggi Province) from January to February 2018. The data were analyzed using an SPSS WIN 23.0 program.
This study obtained the following results
First, It was found that the higher the 'reliability' and 'consensus' of the SNS word of mouth information influence the purchase intention of the diet product, the higher the purchase intention of the diet product as the more perceived positively, Reliability . Second, The difference between the characteristics of word-of-mouth information and the intention of purchasing according to the type of access media were highly evaluated in that postings, postings, and comments (reviews) rather than advertisements influenced final consumer purchasing behavior. Third, When the diet product is divided into diet foods, home exercise equipment, diet clothes, and slimming cosmetics, the "reliability" part is different from the difference in diet product type between "reliability", "consistency", "vividness. Fourth, The most reliable dietary product type appeared to be diet clothing in 'Reliability' which showed significant difference among characteristics of SNS word-of-mouth information. To put these results together, the higher level of reliability, consensus which are the characteristics of SNS word-of-mouth information, the greater and more positive intention of consumers to purchase dietary products, with reliability of information having the greatest impact on decision-making by dietary product purchasers. These results are expected to be useful data for companies related to dietary products to use SNS to develop a marketing strategy.
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