최근 결혼문화는 장기화되는 경기 침체 속에서 허례허식과 고비용 혼례문화로 인하여 사회적 문제를 초래하게 되었다. 이러한 결혼문화가 형성 된 여러 요인 중 하나가 사회적으로 불안정한 일자리로 인한 취업난과 높은 집값으로 인해 결혼을 포기하기에 이르렀다. 이른바 연애, 결혼, 출산 등 3가지를 포기하고 사는 ‘삼포세대’의 등장은 결혼 본연의 의미를 살린 실리(實利)추구의 결혼문화를 깊이 있게 생각하게 되었으며 개성 있는 맞춤예식으로 스몰웨딩을 지향하게 되었다. 이에 현 세대가 지향하는 결혼에 관한 인식변화를 통하여 웨딩시장의 현황을 알아보고 스몰웨딩에 대하여 어떠한 인식과 선호도를 가지고 있는지를 연구하고자 하였다. 본 연구는 20∼40대의 남녀 400명을 대상으로 설문 조사를 실시하여 최종 분석 자료로 사용하였다. ...
논문개요
최근 결혼문화는 장기화되는 경기 침체 속에서 허례허식과 고비용 혼례문화로 인하여 사회적 문제를 초래하게 되었다. 이러한 결혼문화가 형성 된 여러 요인 중 하나가 사회적으로 불안정한 일자리로 인한 취업난과 높은 집값으로 인해 결혼을 포기하기에 이르렀다. 이른바 연애, 결혼, 출산 등 3가지를 포기하고 사는 ‘삼포세대’의 등장은 결혼 본연의 의미를 살린 실리(實利)추구의 결혼문화를 깊이 있게 생각하게 되었으며 개성 있는 맞춤예식으로 스몰웨딩을 지향하게 되었다. 이에 현 세대가 지향하는 결혼에 관한 인식변화를 통하여 웨딩시장의 현황을 알아보고 스몰웨딩에 대하여 어떠한 인식과 선호도를 가지고 있는지를 연구하고자 하였다. 본 연구는 20∼40대의 남녀 400명을 대상으로 설문 조사를 실시하여 최종 분석 자료로 사용하였다. 자료 분석 방법으로는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 분석기법으로는 연구대상자의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 소비자들의 결혼에 대한 일반적 인식과 결혼식장의 형태에 대한 인식, 그리고 스몰 웨딩 선호도를 알아보기 위해 χ2(Chi-square) 검증과 빈도분석을 실시하였다. 이와 같이 얻어진 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 결혼에 관하여 분석한 결과, 결혼의 필요성에 대하여 필요하지 않다고 인식하는 소비자가 대부분을 차지하였고 남성과 여성 모두 30∼34세를 결혼 적령기라고 인식하였다. 또한 소비자들은 적정한 혼수금액으로 1500∼3000만원 미만이 가장 적당하다고 하였으며 선호하는 결혼식에 대해 분석한 결과 스몰웨딩을 가장 많이 선호하는 것으로 나타났다. 스몰웨딩을 선호하는 이유에 대해서는 본인이 원해서라는 답변이 절반 이상을 차지하였으며, 웨딩 관련 정보는 인터넷을 통하여 가장 많이 얻는 것으로 조사되었다.
둘째, 결혼식 형태에 관하여 분석한 결과, 소비자들이 선호하는 결혼식장소로 야외를 가장 많이 선호하였고, 적정한 예식 하객 수에 대해 100∼200명 미만이 가장 적정하다고 인식하였다. 또한 웨딩에 필요한 경비로 1000∼3000만원 미만이 필요하다고 인식하는 소비자가 많은 것으로 나타났다. 결혼식 준비를 위해 전문가를 찾지 않고 온라인과 SNS정보를 활용하고자 하였다.
셋째, 스몰웨딩 선호도에 대해 분석한 결과, 스몰웨딩에 대하여 들어 본적은 대부분이 있다고 하였고, 연상하는 이미지로 소규모 결혼식을 가장 많이 떠올렸으며 스몰웨딩을 할 의향이 있는 소비자가 대다수로 나타났다. 또한 스몰웨딩 시 적합한 장소에 대해서는 소규모 하우스나 카페로 조사되었다. 스몰웨딩 시에도 피로연은 필요하다고 답하였고 1인당 적정한 식사비용으로 2∼3만원이 적정하다고 하였다. 스몰웨딩 진행시 사진촬영은 전문작가에게 맡기는 것을 선호하였으며, 신랑, 신부의 당일 의상으로 드레스와 턱시도를 메이크업과 헤어는 전문 샵 에서 준비하겠다는 소비자가 많은 것으로 나타났다.
본 연구는 결혼에 관한 젊은 세대의 가치관의 변화를 이해하는데 도움이 되었다. 또한 스몰웨딩이 경제적이고 합리적이라는 인식을 가질 수 있도록 제도적 방안이 모색되어지며 정형화된 결혼식 문화를 탈피하여 겉치레보다 실속위주의 결혼문화로 발전되기를 기대하는 바이다.
논문개요
최근 결혼문화는 장기화되는 경기 침체 속에서 허례허식과 고비용 혼례문화로 인하여 사회적 문제를 초래하게 되었다. 이러한 결혼문화가 형성 된 여러 요인 중 하나가 사회적으로 불안정한 일자리로 인한 취업난과 높은 집값으로 인해 결혼을 포기하기에 이르렀다. 이른바 연애, 결혼, 출산 등 3가지를 포기하고 사는 ‘삼포세대’의 등장은 결혼 본연의 의미를 살린 실리(實利)추구의 결혼문화를 깊이 있게 생각하게 되었으며 개성 있는 맞춤예식으로 스몰웨딩을 지향하게 되었다. 이에 현 세대가 지향하는 결혼에 관한 인식변화를 통하여 웨딩시장의 현황을 알아보고 스몰웨딩에 대하여 어떠한 인식과 선호도를 가지고 있는지를 연구하고자 하였다. 본 연구는 20∼40대의 남녀 400명을 대상으로 설문 조사를 실시하여 최종 분석 자료로 사용하였다. 자료 분석 방법으로는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 분석기법으로는 연구대상자의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 소비자들의 결혼에 대한 일반적 인식과 결혼식장의 형태에 대한 인식, 그리고 스몰 웨딩 선호도를 알아보기 위해 χ2(Chi-square) 검증과 빈도분석을 실시하였다. 이와 같이 얻어진 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 결혼에 관하여 분석한 결과, 결혼의 필요성에 대하여 필요하지 않다고 인식하는 소비자가 대부분을 차지하였고 남성과 여성 모두 30∼34세를 결혼 적령기라고 인식하였다. 또한 소비자들은 적정한 혼수금액으로 1500∼3000만원 미만이 가장 적당하다고 하였으며 선호하는 결혼식에 대해 분석한 결과 스몰웨딩을 가장 많이 선호하는 것으로 나타났다. 스몰웨딩을 선호하는 이유에 대해서는 본인이 원해서라는 답변이 절반 이상을 차지하였으며, 웨딩 관련 정보는 인터넷을 통하여 가장 많이 얻는 것으로 조사되었다.
둘째, 결혼식 형태에 관하여 분석한 결과, 소비자들이 선호하는 결혼식장소로 야외를 가장 많이 선호하였고, 적정한 예식 하객 수에 대해 100∼200명 미만이 가장 적정하다고 인식하였다. 또한 웨딩에 필요한 경비로 1000∼3000만원 미만이 필요하다고 인식하는 소비자가 많은 것으로 나타났다. 결혼식 준비를 위해 전문가를 찾지 않고 온라인과 SNS정보를 활용하고자 하였다.
셋째, 스몰웨딩 선호도에 대해 분석한 결과, 스몰웨딩에 대하여 들어 본적은 대부분이 있다고 하였고, 연상하는 이미지로 소규모 결혼식을 가장 많이 떠올렸으며 스몰웨딩을 할 의향이 있는 소비자가 대다수로 나타났다. 또한 스몰웨딩 시 적합한 장소에 대해서는 소규모 하우스나 카페로 조사되었다. 스몰웨딩 시에도 피로연은 필요하다고 답하였고 1인당 적정한 식사비용으로 2∼3만원이 적정하다고 하였다. 스몰웨딩 진행시 사진촬영은 전문작가에게 맡기는 것을 선호하였으며, 신랑, 신부의 당일 의상으로 드레스와 턱시도를 메이크업과 헤어는 전문 샵 에서 준비하겠다는 소비자가 많은 것으로 나타났다.
본 연구는 결혼에 관한 젊은 세대의 가치관의 변화를 이해하는데 도움이 되었다. 또한 스몰웨딩이 경제적이고 합리적이라는 인식을 가질 수 있도록 제도적 방안이 모색되어지며 정형화된 결혼식 문화를 탈피하여 겉치레보다 실속위주의 결혼문화로 발전되기를 기대하는 바이다.
A Study on Consumers' Awareness and Preference for Small Wedding
Sun-Yung lee Make-up·Special Effect Make-up Major Graduate School of Convergence Beauty Sungshin Women?s University
Amidst the prolonged economic recession, the recent wedding cult...
ABSTRACT
A Study on Consumers' Awareness and Preference for Small Wedding
Sun-Yung lee Make-up·Special Effect Make-up Major Graduate School of Convergence Beauty Sungshin Women?s University
Amidst the prolonged economic recession, the recent wedding culture came to bring about a social issue due to the empty formalities & vanity and to the high-cost marriage culture. As for one of many factors in which this wedding culture was formed, the unemployment crisis caused by socially unstable jobs, and the high house prices, led to being abandoned marriage. The appearance of the so-called ‘Sampo generation(三抛世代),’ which gives up three chances such as date, marriage and childbirth, led to coming to deeply think about marriage culture of pursuing an actual benefit(實利), which revived the true meaning of marriage, and to moving forward small wedding with the individually customized wedding ceremony. Accordingly, the aim was to examine the present status of a wedding market and to inquire into which awareness and preference are being captured for small wedding through a change in perception of marriage that the current generation supports. This study carried out a questionnaire survey targeting 400 men and women in their 20s∼40s, and then used it as the final analytical data. A data analysis method was made by using SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 21.0 program. To figure out research subjects' general characteristics, the analytical technique was calculated frequency and percentage. To look into consumers' general recognition of marriage, awareness on a wedding hall type, and preference for small wedding, χ2(Chi-square) test and frequency analysis were conducted. The main results that were obtained in this way are as follows. First, as a result of analyzing marriage, the perception as saying that marriage is unnecessary was held by the majority of consumers. Both men and women recognized that the ages of 30∼34 correspond to the marriageable age. Also, the consumers gave response as saying that the optical marriage expense is most proper in the range of 15 million won ∼ under 30 million won. In consequence of analyzing the preferred wedding ceremony, the subjects were indicated to prefer small wedding the most. As to a reason of preferring small wedding, the response with saying because the person in question wants was occupied more than half. The wedding-related information was surveyed to be obtained the most through internet. Second, as a result of analyzing a type of wedding ceremony, the open air was preferred the most as a place of wedding ceremony preferred by consumers. As for the number of moderate wedding guests, there was awareness as saying of being optimal in less than 100∼200 people. In addition, the expense necessary for wedding appeared to be large in consumers of recognizing that the range of 15 million won ∼ under 30 million won is needed. To prepare for wedding ceremony, they aimed to utilize online and SNS information without visiting an expert. Third, in consequence of analyzing the preference for small wedding, most of them responded that they've ever heard of small wedding. The associated image was recalled the most the small-scale wedding ceremony. The consumers who have an intention of small wedding were indicated to be the majority. Also, a proper place in case of small wedding was surveyed to include a small-scale house or cafe. A wedding reception given the small wedding was answered to be necessary. The optimal meal cost per person was responded to be moderate in 20,000 won∼30,000 won. As to the photo shooting in case of progressing small wedding, what is entrusted to a professional artist was preferred. Many consumers were shown who will make ready for dress and tuxedo as clothes of bride and groom on the very day, and who will prepare for make-up and hair at a specialized shop. This study came to be helpful in understanding young generation's change in values on marriage. In addition, the small wedding is expected to be sought an institutional plan in order to be considered to be economical and rational, and to be developed as marriage culture of focusing on substance rather than ostensible decoration, with escaping from the stereotypical wedding-ceremony culture.
ABSTRACT
A Study on Consumers' Awareness and Preference for Small Wedding
Sun-Yung lee Make-up·Special Effect Make-up Major Graduate School of Convergence Beauty Sungshin Women?s University
Amidst the prolonged economic recession, the recent wedding culture came to bring about a social issue due to the empty formalities & vanity and to the high-cost marriage culture. As for one of many factors in which this wedding culture was formed, the unemployment crisis caused by socially unstable jobs, and the high house prices, led to being abandoned marriage. The appearance of the so-called ‘Sampo generation(三抛世代),’ which gives up three chances such as date, marriage and childbirth, led to coming to deeply think about marriage culture of pursuing an actual benefit(實利), which revived the true meaning of marriage, and to moving forward small wedding with the individually customized wedding ceremony. Accordingly, the aim was to examine the present status of a wedding market and to inquire into which awareness and preference are being captured for small wedding through a change in perception of marriage that the current generation supports. This study carried out a questionnaire survey targeting 400 men and women in their 20s∼40s, and then used it as the final analytical data. A data analysis method was made by using SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 21.0 program. To figure out research subjects' general characteristics, the analytical technique was calculated frequency and percentage. To look into consumers' general recognition of marriage, awareness on a wedding hall type, and preference for small wedding, χ2(Chi-square) test and frequency analysis were conducted. The main results that were obtained in this way are as follows. First, as a result of analyzing marriage, the perception as saying that marriage is unnecessary was held by the majority of consumers. Both men and women recognized that the ages of 30∼34 correspond to the marriageable age. Also, the consumers gave response as saying that the optical marriage expense is most proper in the range of 15 million won ∼ under 30 million won. In consequence of analyzing the preferred wedding ceremony, the subjects were indicated to prefer small wedding the most. As to a reason of preferring small wedding, the response with saying because the person in question wants was occupied more than half. The wedding-related information was surveyed to be obtained the most through internet. Second, as a result of analyzing a type of wedding ceremony, the open air was preferred the most as a place of wedding ceremony preferred by consumers. As for the number of moderate wedding guests, there was awareness as saying of being optimal in less than 100∼200 people. In addition, the expense necessary for wedding appeared to be large in consumers of recognizing that the range of 15 million won ∼ under 30 million won is needed. To prepare for wedding ceremony, they aimed to utilize online and SNS information without visiting an expert. Third, in consequence of analyzing the preference for small wedding, most of them responded that they've ever heard of small wedding. The associated image was recalled the most the small-scale wedding ceremony. The consumers who have an intention of small wedding were indicated to be the majority. Also, a proper place in case of small wedding was surveyed to include a small-scale house or cafe. A wedding reception given the small wedding was answered to be necessary. The optimal meal cost per person was responded to be moderate in 20,000 won∼30,000 won. As to the photo shooting in case of progressing small wedding, what is entrusted to a professional artist was preferred. Many consumers were shown who will make ready for dress and tuxedo as clothes of bride and groom on the very day, and who will prepare for make-up and hair at a specialized shop. This study came to be helpful in understanding young generation's change in values on marriage. In addition, the small wedding is expected to be sought an institutional plan in order to be considered to be economical and rational, and to be developed as marriage culture of focusing on substance rather than ostensible decoration, with escaping from the stereotypical wedding-ceremony culture.
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