스페셜티 커피 속성에 대한 지각수준이 재 구매 의도에 미치는 영향 : - 소비성향의 조절효과를 중심으로 - The effect of perceived level on specialty coffee attributes on repurchase intention : - Moderating effect of consumption propensity-원문보기
최근 원두커피 시장에 불어오는 스페셜티 커피에 대한 관심이 점차 증가하면서 소비자들의 니즈 파악이 매우 중요해지고 있다. 따라서 본 연구에서는 선행 연구를 바탕으로 최근 관심이 커지고 있는 스페셜티 커피에 대한 주요 속성을 파악하여 이러한 스페셜티 커피의 속성에 대한 소비자의 지각 수준이 재 구매 의도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 또한 스페셜티 커피의 속성에 대한 지각 수준이 재 구매 의도에 미치는 영향에 있어서 소비 성향이 어떠한 ...
최근 원두커피 시장에 불어오는 스페셜티 커피에 대한 관심이 점차 증가하면서 소비자들의 니즈 파악이 매우 중요해지고 있다. 따라서 본 연구에서는 선행 연구를 바탕으로 최근 관심이 커지고 있는 스페셜티 커피에 대한 주요 속성을 파악하여 이러한 스페셜티 커피의 속성에 대한 소비자의 지각 수준이 재 구매 의도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 또한 스페셜티 커피의 속성에 대한 지각 수준이 재 구매 의도에 미치는 영향에 있어서 소비 성향이 어떠한 조절효과를 보이는지 연구하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 선행 연구를 통해 스페셜티 커피의 주요 속성, 재 구매 의도, 소비성향의 개념을 정의하고, 구성 요인을 정리하였다. 실증연구 단계에서는 선행연구의 설문지를 참고하여 설문지를 작성하였다. 스페셜티 커피를 커피 전문점에서 구매해 본 경험이 있으며, 스페셜티 커피의 의미를 알고 있는 일반 소비자를 대상으로 설문지는 350부를 배포하였으며, 이 중 282부의 유효표본이 가설검증을 위한 통계 분석 연구에 이용되었다. 본 조사 자료의 분석 방법은 각각의 변수에 대한 요인분석과 신뢰도 분석, 그리고 주요 변수들의 기술통계량 분석과 조절효과에 대한 다중(조절)회귀분석을 SPSS for Windows Version 23.0 프로그램을 통해 본 연구의 가설을 검증하였다. 실증분석에 의한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째, 스페셜티 커피의 속성에 대한 요인 분석결과, 믿을만한 품질과 익숙한 맛과 향에 대한 속성이 재 구매 의도에 대해 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며. 건강은 비유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 스페셜티 커피의 속성 중 믿을만한 품질과 익숙한 맛과 향에 대한 지각 수준이 높을수록 스페셜티 커피의 재 구매 의도가 높아지는 연구 결과를 보여준다. 두 번째, 스페셜티 커피의 속성이 재 구매 의도에 미치는 영향에서 소비성향 중 충동구매 성향과 유행추구 성향 소비성향이 소비자가 스페셜티 커피의 속성 중 믿을만한 품질과 익숙한 맛과 향에 대한 지각을 하고 있을 경우, 재 구매 의도에 대해 양(+)의 영향을 더욱 증폭시키는 연구 결과를 보여준다. 그리하여, 스페셜티 커피의 속성 중 믿을만한 품질과 익숙한 맛과 향은 재 구매 의도에 대해 유의한 양(+)의 영향을 미치고 있음을 추론 할 수 있었으며, 스페셜티 커피의 속성 중 믿을만한 품질과 익숙한 맛과 향이 재 구매 의도에 미치는 영향에 있어서, 소비자의 소비성향 중 충동구매 성향과 유행추구 성향에 따라 조절효과를 가지는 것으로 추론할 수 있었다. 이러한 연구 결과는 스페셜티 커피의 속성에 대한 기존의 연구가 미흡한 실정에서 연구의 범위를 확대하였으며, 재 구매 의도에 대한 스페셜티 커피 속성과 소비성향에 대한 영향력을 검증하여 이를 효과적으로 활용하여 스페셜티 커피 시장의 성장에 대한 기초자료와 마케팅 활동에 도움을 주고자하는데 의의를 갖는다.
최근 원두커피 시장에 불어오는 스페셜티 커피에 대한 관심이 점차 증가하면서 소비자들의 니즈 파악이 매우 중요해지고 있다. 따라서 본 연구에서는 선행 연구를 바탕으로 최근 관심이 커지고 있는 스페셜티 커피에 대한 주요 속성을 파악하여 이러한 스페셜티 커피의 속성에 대한 소비자의 지각 수준이 재 구매 의도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 또한 스페셜티 커피의 속성에 대한 지각 수준이 재 구매 의도에 미치는 영향에 있어서 소비 성향이 어떠한 조절효과를 보이는지 연구하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 선행 연구를 통해 스페셜티 커피의 주요 속성, 재 구매 의도, 소비성향의 개념을 정의하고, 구성 요인을 정리하였다. 실증연구 단계에서는 선행연구의 설문지를 참고하여 설문지를 작성하였다. 스페셜티 커피를 커피 전문점에서 구매해 본 경험이 있으며, 스페셜티 커피의 의미를 알고 있는 일반 소비자를 대상으로 설문지는 350부를 배포하였으며, 이 중 282부의 유효표본이 가설검증을 위한 통계 분석 연구에 이용되었다. 본 조사 자료의 분석 방법은 각각의 변수에 대한 요인분석과 신뢰도 분석, 그리고 주요 변수들의 기술통계량 분석과 조절효과에 대한 다중(조절)회귀분석을 SPSS for Windows Version 23.0 프로그램을 통해 본 연구의 가설을 검증하였다. 실증분석에 의한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째, 스페셜티 커피의 속성에 대한 요인 분석결과, 믿을만한 품질과 익숙한 맛과 향에 대한 속성이 재 구매 의도에 대해 유의한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며. 건강은 비유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 스페셜티 커피의 속성 중 믿을만한 품질과 익숙한 맛과 향에 대한 지각 수준이 높을수록 스페셜티 커피의 재 구매 의도가 높아지는 연구 결과를 보여준다. 두 번째, 스페셜티 커피의 속성이 재 구매 의도에 미치는 영향에서 소비성향 중 충동구매 성향과 유행추구 성향 소비성향이 소비자가 스페셜티 커피의 속성 중 믿을만한 품질과 익숙한 맛과 향에 대한 지각을 하고 있을 경우, 재 구매 의도에 대해 양(+)의 영향을 더욱 증폭시키는 연구 결과를 보여준다. 그리하여, 스페셜티 커피의 속성 중 믿을만한 품질과 익숙한 맛과 향은 재 구매 의도에 대해 유의한 양(+)의 영향을 미치고 있음을 추론 할 수 있었으며, 스페셜티 커피의 속성 중 믿을만한 품질과 익숙한 맛과 향이 재 구매 의도에 미치는 영향에 있어서, 소비자의 소비성향 중 충동구매 성향과 유행추구 성향에 따라 조절효과를 가지는 것으로 추론할 수 있었다. 이러한 연구 결과는 스페셜티 커피의 속성에 대한 기존의 연구가 미흡한 실정에서 연구의 범위를 확대하였으며, 재 구매 의도에 대한 스페셜티 커피 속성과 소비성향에 대한 영향력을 검증하여 이를 효과적으로 활용하여 스페셜티 커피 시장의 성장에 대한 기초자료와 마케팅 활동에 도움을 주고자하는데 의의를 갖는다.
As interest in specialty coffee, which is emerging in the coffee market in recent years, grows, interest in consumers is becoming more important. Therefore, based on the preceding study, this study identifies the key attributes of Speciality coffee, which has recently increased interest, and det...
As interest in specialty coffee, which is emerging in the coffee market in recent years, grows, interest in consumers is becoming more important. Therefore, based on the preceding study, this study identifies the key attributes of Speciality coffee, which has recently increased interest, and determines the effect of consumers on the properties of Speciality coffee. In addition, it was also intended to investigate how the propensity for consumption would adjust the impact of perceived levels on the purpose of buying again. To this end, this study defined the main properties of Speciality coffee, its intent to buy again, and concept of propensity to consumption, and prepared the factors. In the stage of the empirical study, the questionnaire was prepared by referring to the questionnaire used in the preceding study. A total of 350 questionnaires were distributed to general consumers who had experience purchasing specialty coffee at a coffee shop and who knew the meaning of specialty coffee. 282 valid samples were used for statistical analysis for hypothesis testing. The methods of analysis in this research material have been used to analyze factors for each variable, to analyze reliability, to analyze the measuring of key variables, and to use multiple (controlled) regression programs for SPSS for Windows Version 23.0. The results of the empirical analysis are summarized as follows. First, as a result of the factor analysis on the properties of specialty coffee, it was found that the reliable quality, the familiar taste and the attribute to the aroma have a significant (+) influence on the repurchase intention. However, health did not affect the intention of buying back. This study shows that the higher the perception level of the reliable quality, the more familiar taste, and the aroma, the higher the intention of buying the coffee again. Second, when consumers perceive reliable quality and familiar taste and flavor among the properties of specialty coffee, impulsive purchasing type and fashion seeking type have significant positive (+) The results show that the effect is further amplified. Therefore, it can be deduced that the reliable quality of the specialty coffee and the familiar taste and aroma have a significant (+) influence on the repurchase intention, The influence of the reliable quality of the specialty coffee and the familiar taste and fragrance on the purchase intention of consumers could be deduced to have a controlling effect according to the impulsive purchasing type and the fashion pursuit type among the consumption tendency of the consumer. The results of this study show that the existing research on the properties of specialty coffee has been limited and the scope of the study has been expanded. The influence of specialty coffee attributes and consumption tendency on re - purchase intention has been verified, And to contribute to basic data and marketing activities.
As interest in specialty coffee, which is emerging in the coffee market in recent years, grows, interest in consumers is becoming more important. Therefore, based on the preceding study, this study identifies the key attributes of Speciality coffee, which has recently increased interest, and determines the effect of consumers on the properties of Speciality coffee. In addition, it was also intended to investigate how the propensity for consumption would adjust the impact of perceived levels on the purpose of buying again. To this end, this study defined the main properties of Speciality coffee, its intent to buy again, and concept of propensity to consumption, and prepared the factors. In the stage of the empirical study, the questionnaire was prepared by referring to the questionnaire used in the preceding study. A total of 350 questionnaires were distributed to general consumers who had experience purchasing specialty coffee at a coffee shop and who knew the meaning of specialty coffee. 282 valid samples were used for statistical analysis for hypothesis testing. The methods of analysis in this research material have been used to analyze factors for each variable, to analyze reliability, to analyze the measuring of key variables, and to use multiple (controlled) regression programs for SPSS for Windows Version 23.0. The results of the empirical analysis are summarized as follows. First, as a result of the factor analysis on the properties of specialty coffee, it was found that the reliable quality, the familiar taste and the attribute to the aroma have a significant (+) influence on the repurchase intention. However, health did not affect the intention of buying back. This study shows that the higher the perception level of the reliable quality, the more familiar taste, and the aroma, the higher the intention of buying the coffee again. Second, when consumers perceive reliable quality and familiar taste and flavor among the properties of specialty coffee, impulsive purchasing type and fashion seeking type have significant positive (+) The results show that the effect is further amplified. Therefore, it can be deduced that the reliable quality of the specialty coffee and the familiar taste and aroma have a significant (+) influence on the repurchase intention, The influence of the reliable quality of the specialty coffee and the familiar taste and fragrance on the purchase intention of consumers could be deduced to have a controlling effect according to the impulsive purchasing type and the fashion pursuit type among the consumption tendency of the consumer. The results of this study show that the existing research on the properties of specialty coffee has been limited and the scope of the study has been expanded. The influence of specialty coffee attributes and consumption tendency on re - purchase intention has been verified, And to contribute to basic data and marketing activities.
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