교육용 프로그래밍 언어를 학습함에 있어 교수자가 학습자에게 명확하게 안내를 하고 교수자의 시연을 따라하면서 학습을 하는 것과 교수자의 안내 없이 학습자 스스로 발견하면서 배우는 학습방법 중 무엇이 더 효과적인가? 본 연구는 이 물음에 대한 답을 찾기 위해 SW교육의 학습재료 중 하나인 EPL을 연역적 교수·학습방법과 귀납적 교수·학습방법으로 살펴보았다. 그리고 초등학생들에게 두 교수·학습방법 중 어떤 방법이 EPL 활용능력, 학습만족감, 몰입도...
교육용 프로그래밍 언어를 학습함에 있어 교수자가 학습자에게 명확하게 안내를 하고 교수자의 시연을 따라하면서 학습을 하는 것과 교수자의 안내 없이 학습자 스스로 발견하면서 배우는 학습방법 중 무엇이 더 효과적인가? 본 연구는 이 물음에 대한 답을 찾기 위해 SW교육의 학습재료 중 하나인 EPL을 연역적 교수·학습방법과 귀납적 교수·학습방법으로 살펴보았다. 그리고 초등학생들에게 두 교수·학습방법 중 어떤 방법이 EPL 활용능력, 학습만족감, 몰입도 등에 더 효과적인지 알아보았다. EPL 교육을 위한 연역적 및 귀납적 교수·학습방법 비교연구를 위해 광주 지역 OO 초등학교 5학년 학생 89명을 대상으로 선정했다. 엔트리 사이트에서 초등 5∼6학년 학생을 대상으로 제공하는 EPL 학습을 위한 강의를 활용하여 학습과정을 12차시로 구성했다. 89명의 학생들을 두 그룹으로 나누고 12차시 EPL 학습과정을 연역적 교수·학습방법과 귀납적 교수·학습방법을 통해 학습했다. 학습 후 EPL 활용능력 평가를 실시하고 결과를 분석했다. 그리고 설문조사를 통해 학습자의 학습만족도 및 몰입도를 측정했다. 연구결과 EPL 활용능력평가 영역 중 이해 및 응용영역에서는 귀납적 교수·학습방법으로 학습한 학생의 평균점수가 연역적 교수·학습방법으로 학습한 학생의 평균점수보다 높았다. 학습만족도와 몰입도 검사에서는 귀납적 학습자의 평균값이 연역적 학습자의 평균값 보다 높았다. 12차시의 EPL 학습과정만으로 두 그룹 간 EPL 활용능력, 학습만족도, 몰입도 검사에서 통계적으로 의미 있는 결과를 얻기는 어렵다. 하지만 연구결과에서 귀납적 교수·학습방법을 적용한 그룹의 평균값이 높았기 때문에 후속 연구를 통해 EPL 학습과정을 장기적으로 구성하여 연구를 실행한다면 두 그룹 간 EPL 활용능력, 학습만족도, 몰입도에서 통계적으로 의미 있는 결과를 나태 낼 것으로 생각한다.
교육용 프로그래밍 언어를 학습함에 있어 교수자가 학습자에게 명확하게 안내를 하고 교수자의 시연을 따라하면서 학습을 하는 것과 교수자의 안내 없이 학습자 스스로 발견하면서 배우는 학습방법 중 무엇이 더 효과적인가? 본 연구는 이 물음에 대한 답을 찾기 위해 SW교육의 학습재료 중 하나인 EPL을 연역적 교수·학습방법과 귀납적 교수·학습방법으로 살펴보았다. 그리고 초등학생들에게 두 교수·학습방법 중 어떤 방법이 EPL 활용능력, 학습만족감, 몰입도 등에 더 효과적인지 알아보았다. EPL 교육을 위한 연역적 및 귀납적 교수·학습방법 비교연구를 위해 광주 지역 OO 초등학교 5학년 학생 89명을 대상으로 선정했다. 엔트리 사이트에서 초등 5∼6학년 학생을 대상으로 제공하는 EPL 학습을 위한 강의를 활용하여 학습과정을 12차시로 구성했다. 89명의 학생들을 두 그룹으로 나누고 12차시 EPL 학습과정을 연역적 교수·학습방법과 귀납적 교수·학습방법을 통해 학습했다. 학습 후 EPL 활용능력 평가를 실시하고 결과를 분석했다. 그리고 설문조사를 통해 학습자의 학습만족도 및 몰입도를 측정했다. 연구결과 EPL 활용능력평가 영역 중 이해 및 응용영역에서는 귀납적 교수·학습방법으로 학습한 학생의 평균점수가 연역적 교수·학습방법으로 학습한 학생의 평균점수보다 높았다. 학습만족도와 몰입도 검사에서는 귀납적 학습자의 평균값이 연역적 학습자의 평균값 보다 높았다. 12차시의 EPL 학습과정만으로 두 그룹 간 EPL 활용능력, 학습만족도, 몰입도 검사에서 통계적으로 의미 있는 결과를 얻기는 어렵다. 하지만 연구결과에서 귀납적 교수·학습방법을 적용한 그룹의 평균값이 높았기 때문에 후속 연구를 통해 EPL 학습과정을 장기적으로 구성하여 연구를 실행한다면 두 그룹 간 EPL 활용능력, 학습만족도, 몰입도에서 통계적으로 의미 있는 결과를 나태 낼 것으로 생각한다.
In learning the educational programming language, Which of the following learning methods is more effective for the instructor to guide the learner clearly and to learn while following the demonstration of the instructor, or to learn by learning the learner without guidance from the instructor? This...
In learning the educational programming language, Which of the following learning methods is more effective for the instructor to guide the learner clearly and to learn while following the demonstration of the instructor, or to learn by learning the learner without guidance from the instructor? This study examines EPL (Educational Programming Language) which is one of the learning materials of SW education by deductive method and inductive method. And I want to know what teaching and learning methods will help students improve their ability to use Educational Programming Language. In addition, I investigated elementary school students to find out which of the two teaching and learning methods are more effective for EPL use, learning satisfaction, and immersion. For a comparative study of deductive and inductive teaching and learning methods for EPL education, 89 students from 5th grade in OO elementary school in Gwangju area were selected. The learning process consisted of 12 sessions by utilizing EPL lessons for elementary 5th and 6th grade students on entry site. We divided 89 students into two groups and learned the 12th EPL learning process through deductive teaching and learning methods and inductive teaching and learning methods. After the learning, we conducted the evaluation of EPL utilization ability and analyzed the results. And, We measured the learners' satisfaction and immersion through the questionnaire. As a result, the average score of students who learned by inductive teaching method was higher than that of students who learned by deductive teaching and learning method in understanding and application area of EPL utilization ability evaluation area. In the learning satisfaction and immersion test, the average score of the inductive learners was higher than the average score of the deductive learners. It is difficult to obtain statistically meaningful results in EPL use ability, learning satisfaction, and immersion test between two groups by EPL learning process of 12 sessions. However, because the average scores of the groups applying the inductive teaching and learning method were high in the study results, I think the EPL utilization ability, the learning satisfaction, and the commitment were statistically significant, if the EPL learning process was conducted in the long term through the follow-up study.
In learning the educational programming language, Which of the following learning methods is more effective for the instructor to guide the learner clearly and to learn while following the demonstration of the instructor, or to learn by learning the learner without guidance from the instructor? This study examines EPL (Educational Programming Language) which is one of the learning materials of SW education by deductive method and inductive method. And I want to know what teaching and learning methods will help students improve their ability to use Educational Programming Language. In addition, I investigated elementary school students to find out which of the two teaching and learning methods are more effective for EPL use, learning satisfaction, and immersion. For a comparative study of deductive and inductive teaching and learning methods for EPL education, 89 students from 5th grade in OO elementary school in Gwangju area were selected. The learning process consisted of 12 sessions by utilizing EPL lessons for elementary 5th and 6th grade students on entry site. We divided 89 students into two groups and learned the 12th EPL learning process through deductive teaching and learning methods and inductive teaching and learning methods. After the learning, we conducted the evaluation of EPL utilization ability and analyzed the results. And, We measured the learners' satisfaction and immersion through the questionnaire. As a result, the average score of students who learned by inductive teaching method was higher than that of students who learned by deductive teaching and learning method in understanding and application area of EPL utilization ability evaluation area. In the learning satisfaction and immersion test, the average score of the inductive learners was higher than the average score of the deductive learners. It is difficult to obtain statistically meaningful results in EPL use ability, learning satisfaction, and immersion test between two groups by EPL learning process of 12 sessions. However, because the average scores of the groups applying the inductive teaching and learning method were high in the study results, I think the EPL utilization ability, the learning satisfaction, and the commitment were statistically significant, if the EPL learning process was conducted in the long term through the follow-up study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.