본 연구의 목적은 마음챙김 명상훈련이 청소년의 내재화 및 외현화 경향성에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 B중학교 1학년 24명의 같은 반 남학생을 단일집단으로 구성하였다. 마음챙김 명상훈련은 매주 1회기 90분 총8회기로 8주에 걸쳐 실시하였다. 마음챙김 명상훈련의 효과를 검증하기 위해 교사용 아동·청소년 행동평가척도(TRF), 자기보고형 청소년행동평가척도(YSR), 심리적 안녕감 척도(PWBS)를 마음챙김 명상훈련에 대한 사전·사후를 측정하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 마음챙김 명상훈련에 참여한 실험집단의 TRF와 YSR의 ...
본 연구의 목적은 마음챙김 명상훈련이 청소년의 내재화 및 외현화 경향성에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 B중학교 1학년 24명의 같은 반 남학생을 단일집단으로 구성하였다. 마음챙김 명상훈련은 매주 1회기 90분 총8회기로 8주에 걸쳐 실시하였다. 마음챙김 명상훈련의 효과를 검증하기 위해 교사용 아동·청소년 행동평가척도(TRF), 자기보고형 청소년행동평가척도(YSR), 심리적 안녕감 척도(PWBS)를 마음챙김 명상훈련에 대한 사전·사후를 측정하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 마음챙김 명상훈련에 참여한 실험집단의 TRF와 YSR의 내재화 문제행동은 프로그램 실시 전보다 실시 후 통계적으로 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 마음챙김 명상훈련에 참여한 실험집단의 TRF와 YSR의 외현화 문제행동은 프로그램 실시 전보다 실시 후 통계적으로 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 마음챙김 명상훈련에 참여한 실험집단은 심리적 안녕감 총점에서 사전-사후 간에 유의한 효과가 없는 것으로 나타났다. 그러나 하위요인인 자아수용, 환경지배력, 자율성, 긍정적 대인관계에서 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 마음챙김 명상훈련을 적용하여 청소년의 내재화‧외현화 경향성에 경험적 검증을 통한 효과를 확인한 점에서 연구의 의의를 찾을 수 있다.
본 연구의 목적은 마음챙김 명상훈련이 청소년의 내재화 및 외현화 경향성에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 B중학교 1학년 24명의 같은 반 남학생을 단일집단으로 구성하였다. 마음챙김 명상훈련은 매주 1회기 90분 총8회기로 8주에 걸쳐 실시하였다. 마음챙김 명상훈련의 효과를 검증하기 위해 교사용 아동·청소년 행동평가척도(TRF), 자기보고형 청소년행동평가척도(YSR), 심리적 안녕감 척도(PWBS)를 마음챙김 명상훈련에 대한 사전·사후를 측정하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 마음챙김 명상훈련에 참여한 실험집단의 TRF와 YSR의 내재화 문제행동은 프로그램 실시 전보다 실시 후 통계적으로 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 마음챙김 명상훈련에 참여한 실험집단의 TRF와 YSR의 외현화 문제행동은 프로그램 실시 전보다 실시 후 통계적으로 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 마음챙김 명상훈련에 참여한 실험집단은 심리적 안녕감 총점에서 사전-사후 간에 유의한 효과가 없는 것으로 나타났다. 그러나 하위요인인 자아수용, 환경지배력, 자율성, 긍정적 대인관계에서 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 마음챙김 명상훈련을 적용하여 청소년의 내재화‧외현화 경향성에 경험적 검증을 통한 효과를 확인한 점에서 연구의 의의를 찾을 수 있다.
The purpose of this study was to explore the effects of mindfulness meditation training on the internalization and externalization of youth. The subject of this study was a single group of 24 male students in the first grade of B Middle School in Busan City. The program was conducted for eight weeks...
The purpose of this study was to explore the effects of mindfulness meditation training on the internalization and externalization of youth. The subject of this study was a single group of 24 male students in the first grade of B Middle School in Busan City. The program was conducted for eight weeks, with a total of eight sessions in one and 90 minutes per week. In order to verify the effectiveness of the mindfulness meditation training, we measured the pre - and post-program of the program with TRF, YSR, and PBSW. The results of this study are summarized as follows. First, the behavior of TRF and YSR of the experimental group participating in the mindfulness meditation training showed statistically significant effects after experiment. Second, the behavior of TRF and YSR of the experimental group participating in the mindfulness meditation training showed statistically significant effects after experiment. Third, the experimental group participating in the mind care meditation exercise showed no significant effect on the psychological well-being total, either in advance or in the afterlife. However, the sub-factor self-access, environmental dominance, autonomy and positive interpersonal relations showed significant effects. The significance of the study can be found in that the effects of empirical verification on the internalization and internalization of adolescents are confirmed by applying mindfulness meditation training based on the above.
The purpose of this study was to explore the effects of mindfulness meditation training on the internalization and externalization of youth. The subject of this study was a single group of 24 male students in the first grade of B Middle School in Busan City. The program was conducted for eight weeks, with a total of eight sessions in one and 90 minutes per week. In order to verify the effectiveness of the mindfulness meditation training, we measured the pre - and post-program of the program with TRF, YSR, and PBSW. The results of this study are summarized as follows. First, the behavior of TRF and YSR of the experimental group participating in the mindfulness meditation training showed statistically significant effects after experiment. Second, the behavior of TRF and YSR of the experimental group participating in the mindfulness meditation training showed statistically significant effects after experiment. Third, the experimental group participating in the mind care meditation exercise showed no significant effect on the psychological well-being total, either in advance or in the afterlife. However, the sub-factor self-access, environmental dominance, autonomy and positive interpersonal relations showed significant effects. The significance of the study can be found in that the effects of empirical verification on the internalization and internalization of adolescents are confirmed by applying mindfulness meditation training based on the above.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.