사립유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식이 유아의 정서 및 사회성 발달에 미치는 영향 : 교사-유아 상호작용의 매개효과 중심으로 The effects of private kindergarten teachers' perception about rights and duties on children's emotional and social development : focusing on mediated effects of teacher-child interaction원문보기
본 연구의 목적은 사립유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식이 교 사-유아 상호작용에 미치는 영향과 교사-유아 상호작용이 유아의 정서 및 사회성 발달에 미치는 영향을 살펴보고 사립유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식과 유아의 정서 및 사회성 발달간의 관계에서 교사-유 아 상호작용의 매개효과를 실증적으로 검증하는 데 있다. 연구목적을 달 성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사의 권리와 의무에 관한 인식은 어떠한가? 2. 유치원 교사의 교사-유아 상호작용에 관한 인식은 어떠한가? 3. 유아의 정서 및 사회성 발달 수준은 어떠한가? 4. 유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식, 교사-유아 상호작용, 유 아의 정서 및 사회성 발달간의 관계는 어떠한가? 5. 유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식과 유아의 정서 및 사회성 발달간의 관계에서 교사-유아 상호작용의 매개효과는 어떠한가? 본 연구는 경기, 인천, 서울지역 총260명의 유치원 교사를 대상으로 설 문조사를 실시하였으며 잘못 기입된 설문지를 제외하고 214부를 통계프 로그램을 통해서 분석하였다. 자료분석방법은 ...
본 연구의 목적은 사립유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식이 교 사-유아 상호작용에 미치는 영향과 교사-유아 상호작용이 유아의 정서 및 사회성 발달에 미치는 영향을 살펴보고 사립유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식과 유아의 정서 및 사회성 발달간의 관계에서 교사-유 아 상호작용의 매개효과를 실증적으로 검증하는 데 있다. 연구목적을 달 성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사의 권리와 의무에 관한 인식은 어떠한가? 2. 유치원 교사의 교사-유아 상호작용에 관한 인식은 어떠한가? 3. 유아의 정서 및 사회성 발달 수준은 어떠한가? 4. 유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식, 교사-유아 상호작용, 유 아의 정서 및 사회성 발달간의 관계는 어떠한가? 5. 유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식과 유아의 정서 및 사회성 발달간의 관계에서 교사-유아 상호작용의 매개효과는 어떠한가? 본 연구는 경기, 인천, 서울지역 총260명의 유치원 교사를 대상으로 설 문조사를 실시하였으며 잘못 기입된 설문지를 제외하고 214부를 통계프 로그램을 통해서 분석하였다. 자료분석방법은 요인분석, 신뢰도분석, 기술통계, 상관관계, 회귀분석을 사용하였다. 연구도구는 독립변수 교사권 리인식, 교사의무인식, 매개변수는 교사-유아상호작용, 종속변수는 정서 발달, 사회성 발달로 구분하여 사용하였고, 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사립유치원 교사들의 교육할 권리와 노동 권리, 그리고 신분 및 재산권에 관한 인식은 높은 것으로 분석되었으며, 노동 권리에 관한 인 식은 다른 영역보다 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 사립유치원 교사들의 성실의 의무, 직무상의 의무, 신분상 의무 에 관한 인식이 높은 것으로 분석되었으며, 직무상의 의무에 관한 인식 이 다른 영역보다 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 사립유치원 교사들의 교사-유아 상호작용에 관한 인식이 높게 나타났다. 넷째, 교사들은 유아의 정서 발달 수준에서 유아의 정서표현과 유아의 공감 발달 수준에 대해 보통 이상으로 높게 평가하는 것으로 나타났다. 다섯째, 유아의 사회성 발달 수준분석 결과, 교사들은 유아의 친사회적 행동과 사회관계발달 수준이 높은 것으로 인식하고 있음이 확인되었다. 여섯째, 사립유치원 교사가 자신의 권리(교육할 권리, 노동에 대한 권 리, 신분 및 재산상 권리)와 의무(성실 의무, 직무상 의무, 신분상 의무) 를 높게 인식할수록 교사-유아 상호작용에 대한 인식이 높게 나타났다. 일곱째, 사립유치원 교사의 권리(교육할 권리, 노동에 대한 권리, 신분 및 재산상 권리)와 의무(성실 의무, 직무상 의무, 신분상 의무)에 관한 인식이 높을수록 유아의 정서 및 사회성 발달에 대한 인식이 높은 것으 로 나타났다. 여덟째, 교사-유아 상호작용은 사립유치원 교사가 지각한 직무상 의무 및 신분상 의무에 관한 인식과 유아의 공감 발달간의 관계를 긍정적으로 매개하는 것으로 나타났다. 아홉째, 성실 의무에 관한 인식과 유아의 친사회적 행동 간의 관계에 서는 교사-유아 상호작용이 부정적 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이상의 분석결과를 토대로 실천적 함의를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사립유치원 교사의 권리 인식 향상을 위한 노동 권리 강화, 둘째, 사립유 치원 교사의 의무 인식 향상을 위한 직무상 의무 인식 강화, 셋째, 사립 유치원 교사의 질 향상을 위한 교사-유아 상호작용 교육프로그램 개발 및 운영, 넷째, 사립유치원 교사에 대한 사회적 인식 제고, 다섯째, 사립 유치원 교사 양성 시 권리와 의무에 관한 내용 학습, 여섯째, 사립유치원 교사와 국ㆍ공립유치원 교사에 따른 권리 및 의무에 관한 실태조사 비교 실시, 일곱째, 교사의 질을 위해 사립유치원 환경 개선 및 사회적지지 등이 필요하다.
본 연구의 목적은 사립유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식이 교 사-유아 상호작용에 미치는 영향과 교사-유아 상호작용이 유아의 정서 및 사회성 발달에 미치는 영향을 살펴보고 사립유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식과 유아의 정서 및 사회성 발달간의 관계에서 교사-유 아 상호작용의 매개효과를 실증적으로 검증하는 데 있다. 연구목적을 달 성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사의 권리와 의무에 관한 인식은 어떠한가? 2. 유치원 교사의 교사-유아 상호작용에 관한 인식은 어떠한가? 3. 유아의 정서 및 사회성 발달 수준은 어떠한가? 4. 유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식, 교사-유아 상호작용, 유 아의 정서 및 사회성 발달간의 관계는 어떠한가? 5. 유치원 교사의 권리 및 의무에 관한 인식과 유아의 정서 및 사회성 발달간의 관계에서 교사-유아 상호작용의 매개효과는 어떠한가? 본 연구는 경기, 인천, 서울지역 총260명의 유치원 교사를 대상으로 설 문조사를 실시하였으며 잘못 기입된 설문지를 제외하고 214부를 통계프 로그램을 통해서 분석하였다. 자료분석방법은 요인분석, 신뢰도분석, 기술통계, 상관관계, 회귀분석을 사용하였다. 연구도구는 독립변수 교사권 리인식, 교사의무인식, 매개변수는 교사-유아상호작용, 종속변수는 정서 발달, 사회성 발달로 구분하여 사용하였고, 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사립유치원 교사들의 교육할 권리와 노동 권리, 그리고 신분 및 재산권에 관한 인식은 높은 것으로 분석되었으며, 노동 권리에 관한 인 식은 다른 영역보다 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 사립유치원 교사들의 성실의 의무, 직무상의 의무, 신분상 의무 에 관한 인식이 높은 것으로 분석되었으며, 직무상의 의무에 관한 인식 이 다른 영역보다 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 사립유치원 교사들의 교사-유아 상호작용에 관한 인식이 높게 나타났다. 넷째, 교사들은 유아의 정서 발달 수준에서 유아의 정서표현과 유아의 공감 발달 수준에 대해 보통 이상으로 높게 평가하는 것으로 나타났다. 다섯째, 유아의 사회성 발달 수준분석 결과, 교사들은 유아의 친사회적 행동과 사회관계발달 수준이 높은 것으로 인식하고 있음이 확인되었다. 여섯째, 사립유치원 교사가 자신의 권리(교육할 권리, 노동에 대한 권 리, 신분 및 재산상 권리)와 의무(성실 의무, 직무상 의무, 신분상 의무) 를 높게 인식할수록 교사-유아 상호작용에 대한 인식이 높게 나타났다. 일곱째, 사립유치원 교사의 권리(교육할 권리, 노동에 대한 권리, 신분 및 재산상 권리)와 의무(성실 의무, 직무상 의무, 신분상 의무)에 관한 인식이 높을수록 유아의 정서 및 사회성 발달에 대한 인식이 높은 것으 로 나타났다. 여덟째, 교사-유아 상호작용은 사립유치원 교사가 지각한 직무상 의무 및 신분상 의무에 관한 인식과 유아의 공감 발달간의 관계를 긍정적으로 매개하는 것으로 나타났다. 아홉째, 성실 의무에 관한 인식과 유아의 친사회적 행동 간의 관계에 서는 교사-유아 상호작용이 부정적 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이상의 분석결과를 토대로 실천적 함의를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사립유치원 교사의 권리 인식 향상을 위한 노동 권리 강화, 둘째, 사립유 치원 교사의 의무 인식 향상을 위한 직무상 의무 인식 강화, 셋째, 사립 유치원 교사의 질 향상을 위한 교사-유아 상호작용 교육프로그램 개발 및 운영, 넷째, 사립유치원 교사에 대한 사회적 인식 제고, 다섯째, 사립 유치원 교사 양성 시 권리와 의무에 관한 내용 학습, 여섯째, 사립유치원 교사와 국ㆍ공립유치원 교사에 따른 권리 및 의무에 관한 실태조사 비교 실시, 일곱째, 교사의 질을 위해 사립유치원 환경 개선 및 사회적지지 등이 필요하다.
The purpose of this study is to explore effects of private kindergarten teachers' perception about rights and duties on teacher-child interaction and effects of teacher-child interaction on children’s emotional and social development, and in relations of private kindergarten teachers' perception abo...
The purpose of this study is to explore effects of private kindergarten teachers' perception about rights and duties on teacher-child interaction and effects of teacher-child interaction on children’s emotional and social development, and in relations of private kindergarten teachers' perception about rights and duties and children’s emotional and social development, positively verify the mediated effect of teacher-child interaction. The research questions according to the purpose of the study were as follows. 1. What is the kindergarten teachers' perception about rights and duties? 2. What is the kindergarten teachers' perception about teacher-child interaction? 3. What is the level of children’s emotional and social development? 4. What are relations between kindergarten teachers' perception about rights and duties, teacher-child interaction, and the level of children’s emotional and social development? 5. What is the mediated effect of teacher-child interaction in relations between the kindergarten teachers' perception about rights and duties and the level of children’s emotional and social development? The subjects in this study were 260 teachers in Gyeonggi, Incheon and Seoul, 214 copies were analyzed through statistical programs. As data analysis method, factor analysis, credibility analysis, technical statistics, correlation, regression analysis were used. As research tools, independent variables were divided to perception of teachers' rights, perception of teachers' duties and mediated variables were divided teacher-child interaction and subordinate variables were divided to emotional development and social development. The results of this study were as follows. First, private kindergarten teachers' perception about educational right and labor right and status and property right was analyzed as high, and that of labor right was lower than other areas. Second, private kindergarten teachers' perception about duty of faithfulness and profession and status was analyzed as high, and that of status was lower than other areas. Third, private kindergarten teachers' perception about teacher-child interaction was indicated as high. Fourth, in children’s emotional development, private kindergarten teachers were indicated to highly assess children's level of emotion expression and sympathy development than normal level. Fourth, in children’s emotional development, private kindergarten teachers were indicated to highly assess children's level of emotion expression and sympathy development. Fifth, in children’s social development, it was confirmed that private kindergarten teachers perceive children's level of pro-social behavior and social relation development is high. Sixth, the highly private kindergarten teachers perceived their rights (education right, labor right, right to labor, status and property right) and duties (duty of faithfulness, profession and status), more highly perception of teacher-child interaction was indicated. Seventh, more higher perception of private kindergarten teachers' rights(right to education, rights to work, status and property rights) and duties(sincerity, obligation and status obligations), more highly early childhood' development of emotion and sociality level was indicated. Eighth, teacher-child interaction positively mediated the relationship between private kindergarten teachers' perceived duty of profession and perception of duty of status and early childhood' sympathy development. Ninth, in relations between perception about duty of faithfulness and children’s pro-social behaviors, teacher-child interaction was indicated to have a negative effect. Based on the analysis results as above, practice implications are presented as follows. First, strengthening of labor right to improve perception of private kindergarten teachers's right, second, strengthening of private kindergarten teachers' duties to improve perception of duty, third, development and operation of educational programs of teacher-child interaction to improve private kindergarten teachers's quality, fourth, enhancement of social perception of private kindergarten teachers, fifth, study of contents on rights and duties in training private kindergarten teachers, sixth, comparative execution of factual survey of rights and duties in private kindergarten teachers and national and public kindergarten teachers necessary.
The purpose of this study is to explore effects of private kindergarten teachers' perception about rights and duties on teacher-child interaction and effects of teacher-child interaction on children’s emotional and social development, and in relations of private kindergarten teachers' perception about rights and duties and children’s emotional and social development, positively verify the mediated effect of teacher-child interaction. The research questions according to the purpose of the study were as follows. 1. What is the kindergarten teachers' perception about rights and duties? 2. What is the kindergarten teachers' perception about teacher-child interaction? 3. What is the level of children’s emotional and social development? 4. What are relations between kindergarten teachers' perception about rights and duties, teacher-child interaction, and the level of children’s emotional and social development? 5. What is the mediated effect of teacher-child interaction in relations between the kindergarten teachers' perception about rights and duties and the level of children’s emotional and social development? The subjects in this study were 260 teachers in Gyeonggi, Incheon and Seoul, 214 copies were analyzed through statistical programs. As data analysis method, factor analysis, credibility analysis, technical statistics, correlation, regression analysis were used. As research tools, independent variables were divided to perception of teachers' rights, perception of teachers' duties and mediated variables were divided teacher-child interaction and subordinate variables were divided to emotional development and social development. The results of this study were as follows. First, private kindergarten teachers' perception about educational right and labor right and status and property right was analyzed as high, and that of labor right was lower than other areas. Second, private kindergarten teachers' perception about duty of faithfulness and profession and status was analyzed as high, and that of status was lower than other areas. Third, private kindergarten teachers' perception about teacher-child interaction was indicated as high. Fourth, in children’s emotional development, private kindergarten teachers were indicated to highly assess children's level of emotion expression and sympathy development than normal level. Fourth, in children’s emotional development, private kindergarten teachers were indicated to highly assess children's level of emotion expression and sympathy development. Fifth, in children’s social development, it was confirmed that private kindergarten teachers perceive children's level of pro-social behavior and social relation development is high. Sixth, the highly private kindergarten teachers perceived their rights (education right, labor right, right to labor, status and property right) and duties (duty of faithfulness, profession and status), more highly perception of teacher-child interaction was indicated. Seventh, more higher perception of private kindergarten teachers' rights(right to education, rights to work, status and property rights) and duties(sincerity, obligation and status obligations), more highly early childhood' development of emotion and sociality level was indicated. Eighth, teacher-child interaction positively mediated the relationship between private kindergarten teachers' perceived duty of profession and perception of duty of status and early childhood' sympathy development. Ninth, in relations between perception about duty of faithfulness and children’s pro-social behaviors, teacher-child interaction was indicated to have a negative effect. Based on the analysis results as above, practice implications are presented as follows. First, strengthening of labor right to improve perception of private kindergarten teachers's right, second, strengthening of private kindergarten teachers' duties to improve perception of duty, third, development and operation of educational programs of teacher-child interaction to improve private kindergarten teachers's quality, fourth, enhancement of social perception of private kindergarten teachers, fifth, study of contents on rights and duties in training private kindergarten teachers, sixth, comparative execution of factual survey of rights and duties in private kindergarten teachers and national and public kindergarten teachers necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.