최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.21 no.6, 2021년, pp.380 - 391
이한나 (동덕여자대학교 대학원 아동.심리학과 아동학전공) , 성미영 (동덕여자대학교 아동학과)
In this study, 116 pairs of 5-year-olds and their mothers who are attending at child care centers and kindergartens in Seoul and Incheon were selected for the study to analyze the difference in the mother's emotional expressiveness and children's ability to solve interpersonal problems. The data wer...
L. G. Eaton, R. D. Collings, C. R. D'Agati, E. M. Moore, and M. C. Kellar, "Extraversion and ego-resiliency: Predicting electroencephalograph measured positive emotion," Individual Differences Research, Vol.5, No.3, pp.175-193, 2007.
배윤미, 유아의 정서성과 정서조절전략이 또래 유능성에 미치는 영향, 연세대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2015.
S. D. Calkins and N. A. Fox, "Self-regulatory processes in early personality development: A multilevel approach to the study of childhood social withdrawal and aggression," Development and Psychopathology, Vol.14, No.3, pp.477-498, 2002.
M. K. Rothbart and J. E. Bates, "Temperament," In N. Eisenberg (ed.). Social, emotional and personality development, New York: Wiley, Vol.3, pp.105-176, 1998.
김선희, ""유아의 부정적 정서성과 어머니의 우울이 유아의 내재화 행동문제에 미치는 종단적 영향: 다변량잠재성장모형 분석," 유아교육학논집, 제20권, 제5호, pp.421-446, 2016.
임효진, "유아의 기질이 문제행동에 미치는 영향: 긍정적 또래놀이 상호작용의 매개역할을 중심으로," 교육종합연구, 제14권, 제3호, pp.143-161, 2016.
N. Eisenberg, R. A. Fabes, J. Bernzweig, M. Karbon, R. Poulin, and L. Hanish, "The relations of emotionality and regulation to preschoolers' social skills and sociometric status," Child Development, Vol.64, pp.1418-1438, 1993.
J. P. Demos, Past, present, and personal, New York: Oxford University Press, 1986.
이승미, 하지영, 서소정, "유아의 기질이 또래유능성에 미치는 영향-어머니의 정서표현성의 매개효과를 중심으로-," 미래유아교육학회지, 제23권, 제2호, pp.277-298, 2016.
S. A. Denham and L. Grout, "Socialization of emotion: Pathway to preschoolers' emotional and social competence," Journal of Nonverbal Behavior, Vol.17, No.3, pp.205-227, 1993.
A. M. Kring, D. A. Smith, and J. M. Neale, "Individual differences in dispositional expressiveness: Development and validation of the Emotional Expressivity Scale," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.66, No.5, pp.934-949, 1994.
김영미, 어머니의 정서표현성과 언어 통제 유형이 유아의 리더십에 미치는 영향, 인천대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2019.
N. Eisenberg, E. T. Gershoff, R. A. Fabes, S. A. Shepard, A. J. Cumberland, S. H. Losoya, I. K. Guthrie, and B. C. Murphy, "Mother's emotional expressivity and children's behavior problems and social competence: Mediation through children's regulation," Developmental Psychology, Vol.37, pp.475-490, 2001.
안미정, 어머니의 행복감과 정서표현 유형이 유아 자아탄력성에 미치는 영향, 삼육대학교 대학원, 석사학위논문, 2016.
정진선, 어머니의 정서표현성과 유아의 자아탄력성 및 유아교육기관 적응의 관계, 덕성여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2019.
N. Eisenberg, J. Liew, and S. U. Pidada, "The relations of parental emotional expressivity with quality of Indonesian children's social functioning," Emotion, Vol.1, No.2, pp.116-136, 2001.
S. Ramsden and J. Hubbard, "Family expressiveness and parental emotion coaching: Their role in children's emotion regulation and aggression," Journal of Abnormal Child Psychology, Vol.30, pp.657-667, 2002.
N. Eisenberg, T. L. Spinrad, and N. D. Eggum, "Emotion-related self-regulation and its relation to children's maladjustment," Annual Review of Clinical Psychology, Vol.6, pp.495-525, 2010.
여은진, 이경옥, "남녀 유아의 정서조절 관련 변인에 대한 구조적 관계 분석," 열린유아교육연구, 제16권, 제6호, pp.25-47, 2011.
강상, 권가영, 류경희, "유아의 사회적 능력에 영향을 미치는 어머니와 아버지의 애정적 양육태도: 정서지능과 대인문제 해결능력의 매개효과를 중심으로," 한국보육지원학회지, 제13권, 제4호, pp.329-356, 2013.
박찬옥, 아동의 대인문제해결사고에 관한 연구, 중앙대학교 대학원, 박사학위논문, 1986.
차영남, 도덕과 교육과정과 연계된 사회성 향상 프로그램이 지적장애 초등학생과 통합학급 또래학생의 사회적 기술과 교유관계 및 대인문제해결능력에 미치는 영향, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2015.
G. Spivak, J. J. Platt, and M. B. Shure, The problem-solving approach to adjustment, San Francisco: Jossey-Bass, 1976.
K. H. Rubin and L. Rose-Krasnor, "Interpersonal problem solving and social competence in children," In V. B. Van Hasselt & M. Hersen (Eds.), Perspectives in developmental psychology. Handbook of social development: A lifespan perspective, New York: Plenum Press, pp.283-323, 1992.
김소민, 성소영, "자기표현활동이 유아의 친사회적 행동과 대인문제해결사고에 미치는 영향," 미래유아교육학회지, 제17권, 제2호, pp.183-204, 2010.
이유정, 배려 및 협력 중심의 인성교육 프로그램이 유아의 대인문제해결력에 미치는 영향, 서울대학교 교육전문대학원, 석사학위논문, 2016.
K. L. Klump, M. McGue, and W. G. Lacono, "Genetic relationships between personality and eating attitudes and behavior," Journal of Abnormal Psychology, Vol.111, No.2, pp.380-389, 2002.
A. L. Singh and I. D. Waldman, "The etiology of associations between negative emotionality and childhood externalizing disorders," Journal of Abnormal Psychology, Vol.119, No.2, pp.376-388, 2010.
A. Sanson, S. A. Hemphill, and D. Smart, "Connections between temperament and social development: A review," Social Development, Vol.13, No.1, pp.142-170, 2004.
오정순, 유아의 부정적 정서성과 어머니의 양육행동이 의도적 통제를 통해 유아교육기관 적응에 미치는 영향, 충북대학교 대학원, 박사학위논문, 2017.
P. A. Smiley, S. J. Tan, A. Goldstein, and J. Sweda, "Mother Emotion, Child Temperament, and Young Children's Helpless Responses to Failure," Social Development, Vol.25, No.2, pp.285-303, 2016.
이여주, 어머니의 정서표현성과 유아의 사회적 유능감의 관계, 호남대학교 대학원, 석사학위논문, 2016.
M. K. Rothbart, Children's Behavior Questionnaire (Version. 1), 1996.
권연희, 아동의 정서성과 대인간 문제 해결 전략 및 어머니 행동이 아동의 사회적 유능성에 미치는 영향, 연세대학교 대학원, 박사학위논문, 2003.
A. G. Halberstadt, J. Cassidy, C. A. Stifter, R. D. Parke, and N. A. Fox, "Self-expressiveness within the family context: Psychometric support for a new measure," Psychological Assessment, Vol.7, No.1, pp.93-103, 1995.
M. B. Shure and G. Spivack, Social adjustment of young children, San Francisco: Jossey-Bass, 1974.
고현실, 어머니의 정서표현성 및 정서표현 수용태도가 유아의 사회적 능력에 미치는 영향, 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2018.
김미라, 어머니의 정서표현 양가성이 유아의 문제행동에 미치는 영향: 어머니의 자녀에 대한 정서수용태도의 매개효과, 동덕여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2012.
G. L. Brown, A. B. Craig, and A. G. Halberstadt, "Parent gender differences in emotion socialization behaviors vary by ethnicity and child gender," Parenting, Vol.15, No.3, pp.135-157, 2015.
김현지, 정경아, "유아의 또래상호작용 및 대인문제 해결력과의 관계," 한국보육지원학회지, 제7권, 제4 호, pp.273-299, 2011.
김언경, 교사-유아 상호작용의 동시성과 유아의 조망수용능력 및 대인문제해결능력 간의 관계,"이화여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2015.
D. S. Pellegrini, "Social cognition and competence in middle childhood," Child Development, Vol.56, No.1, pp.253-264, 1985.
강경선, 박선미, "유아의 놀이성 및 정서지능이 대인 문제해결력에 미치는 영향," 한국유아교육학회 정기학술발표논문집, pp.299-299, 2018.
R. L. Selman, W. Beardslee, L. H. Schultz, M. Krupa, and D. Podorefsky, "Assessing adolescent interpersonal negotiation strategies: Toward the integration of structural and functional models," Developmental Psychology, Vol.22, No.4, pp.450-459, 1986.
D. R. Shaffer, Social and personality development (4th ed.), Wadsworth/Thomson Learning, 2000.
손현주, 유아의 부정적 정서성과 놀이성 간의 관계: 어머니 정서표현 수용태도의 조절효과 및 긍정적 정서표현성의 매개효과, 부산대학교 대학원, 석사학위논문, 2018.
송하나, 최경숙, "모자 상호작용에서 정서표현성이 아동의 사회 능력에 미치는 영향," 대한가정학회, 제44권, 제11호, pp.51-65, 2006.
C. L. Lee and J. E. Bates, "Mother-infant interaction at age two years and perceived difficult temperament," Child Development, Vol.56, pp.1314-1325, 1985.
A. Sanson, D. Smart, M. Prior, and F. Oberklaid, "Precursors of hyperactivity and aggression," Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Vol.32, pp.1207-1216, 1993.
J. Belsky, "Variation in susceptibility to rearing influence: An evolutionary argument," Psychological Inquiry, Vol.8, pp.182-186, 1997.
J. Belsky, Differential susceptibility to rearing influence. Origins of the social mind: Evolutionary psychology and child development, NY: Guilford Press, 2005.
A. Thomas and S. Chess, Temperament and development, New York: Brunner/Mazel, 1977.
최미숙, "유아의 인지수준과 사회적 유능성이 대인문제해결력에 미치는 영향력," 유아교육연구, 제31권, 제6호, pp.5-24, 2011.
심혜숙, 왕정희, "초등학생의 정서지능과 사회적 능력 및 대인문제해결력과의 관계," 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 제13권, 제1호, pp.163-175, 2001.
S. A. Denham, J. Mitchell-Copeland, K. Strandberg, S. Auerbach, and K. Blair, "Parental contributions to preschoolers' emotional competence: Direct and indirect effects," Motivation and Emotion, Vol.1, No.1, pp.65-86, 1997.
S. A. Denham, C. E. Brown, and C. E. Domitrovich, "Plays nice with others: Social-emotional learning and academic success," Early Education and Development, Vol.21, pp.652-680, 2010.
R. A. Fabes, N. Eisenberg, M. Karbon, J. Bernzweig, A. L. Speer, and G. Carlo, "Socialization of children's vicarious emotional responding and prosocial behavior: Relations with mothers' perceptions of children's emotional reactivity," Developmental Psychology, Vol.30, No.1, pp.44-55, 1994.
J. M. Gottman, L. F. Katz, and C. Hooven, "Parental meta-emotion philosophy and the emotional life of families: Theoretical models and preliminary data," Journal of Family Psychology, Vol.10, No.3, pp.243-268, 1996.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.