본 연구는 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 수업의 사전활동의 특징 및 수업 실행 양상을 살펴보고자 하였다. 읽기에 활용한 영어 텍스트는 사회과 세계지리영역의 내용통합 텍스트로 이 수업이 초등학교 6학년 학습자의 영어 쓰기 능력에 미치는 영향을 수준별 및 세부 항목별로 알아보고자 하였다. 이에 본 연구는 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 영어수업의 사전활동의 특징 및 실행양상은 어떠한가? 둘째, 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 영어수업이 초등학교 6학년 학습자들의 정의적 측면에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 영어수업이 초등학교 6학년 학습자들의 영어 쓰기 능력의 세부 항목별로 미치는 영향은 수준별로 어떠한가? 연구를 위한 자료의 수집은 기초실태조사 및 사전 설문지, 학습자의 쓰기 결과물, 사후 설문지 및 소감문, 교사 일지, 개별 면담 등을 통해 이루어졌다. 쓰기 능력 및 쓰기에 대한 태도 분석은 ...
본 연구는 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 수업의 사전활동의 특징 및 수업 실행 양상을 살펴보고자 하였다. 읽기에 활용한 영어 텍스트는 사회과 세계지리영역의 내용통합 텍스트로 이 수업이 초등학교 6학년 학습자의 영어 쓰기 능력에 미치는 영향을 수준별 및 세부 항목별로 알아보고자 하였다. 이에 본 연구는 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 영어수업의 사전활동의 특징 및 실행양상은 어떠한가? 둘째, 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 영어수업이 초등학교 6학년 학습자들의 정의적 측면에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 영어수업이 초등학교 6학년 학습자들의 영어 쓰기 능력의 세부 항목별로 미치는 영향은 수준별로 어떠한가? 연구를 위한 자료의 수집은 기초실태조사 및 사전 설문지, 학습자의 쓰기 결과물, 사후 설문지 및 소감문, 교사 일지, 개별 면담 등을 통해 이루어졌다. 쓰기 능력 및 쓰기에 대한 태도 분석은 t-검증으로, 학생 쓰기 결과물, 학습 일지, 교사 일지, 사후 설문지 및 소감문, 개별 면담 등은 그 내용을 질적으로 분석하여 결과 및 시사점을 도출하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 거꾸로 교실을 통한 초등영어 읽기 쓰기 통합 학습의 준비 및 실행 양상 분석을 통해 거꾸로 학습법을 영어 학습에 도입하기 위해 필요한 방안을 모색하였다. 거꾸로 교실을 통한 읽기 활동을 위한 읽기 전, 읽기 후 활동을 구안하고 학습자들의 학습동기를 촉진할 수 있는 거꾸로 교실 자료 제작과 공유 방법을 학습자와의 소통을 통해 다각화함으로써 학습자들의 적극적 참여를 이끌어 낼 수 있었다. 교실에서는 학습자들이 쓰기 활동에 활용할 수 있는 전략을 안내하여 학습자들의 쓰기 실력 및 정의적 태도가 향상되었다. 둘째, 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기 쓰기 통합을 통하여 학습자들의 영어 읽기와 영어 쓰기에 대한 태도가 긍정적으로 변화하였다. 거꾸로 교실을 통해 읽기활동을 하여 배경지식을 활성화하고 쓰기 모델을 형성하여 쓰기에 도움을 줄 수 있음을 인식하였다. 그에 따라 영어 읽기에 대한 흥미와 쓰기에 대한 자신감, 영어 읽기와 쓰기 활동에 대한 내재적 동기가 향상되었다. 셋째, 영어 읽기 쓰기 통합 수업을 통하여 학습자들의 글쓰기 능력이 발달하였다. 학습자들의 수준별로 글쓰기 능력은 본 연구에서 평가하고자 하였던 내용, 구성, 어법, 어휘의 세부 항목별로 유의미한 효과가 있었다. 또한 읽은 텍스트의 활용 양상은 수준별로 다르게 나타났으며 구성 능력, 주제 선정의 양상이 변화하였고 글을 읽고 평가하는 능력의 질적 향상 역시 가능하였다. 위의 연구 결과를 바탕으로 한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 거꾸로 교실 학습 효과를 극대화를 위한 자료의 질과 교재 접근성에 대해 고려해야 한다. 본 연구에 참여하였던 학생 중 1명은 온라인 컨텐츠에 접근하는 것이 어려운 환경에 놓여있었다. 또한 학습자 본인도 웹에 공유되어 있는 학습 자료를 활용하는 것 보다는 전통적인 방식의 자료를 더 선호하였다. 따라서 거꾸로 교실의 디딤 자료를 공유할 때 학습자 개개인의 성향을 파악하여 자료 제공 방법을 다양화할 필요가 있다. 둘째, 거꾸로 교실 활동을 통한 읽기 활동을 쓰기에 적용의 극대화를 위하여 학습자들이 타교과에서 배우고 있는 과목의 내용을 담고 있는 내용 통합적 읽기 텍스트 자료의 선택하는 것이 바람직하다. 읽기 자료의 글의 형식, 포함하고 있는 내용지식의 범위가 현재 학습자들의 수준과 교육과정에 얼마나 부합하는지에 따라 쓰기활동에의 자연스러운 연결을 여부를 결정하게 되기 때문이다. 셋째, 거꾸로 교실을 통한 읽기쓰기 통합 학습을 위하여 쓰기 과정과 전략을 안내해야 한다. 거꾸로 교실을 통하여 충분한 읽기를 하고 교실에서의 쓰기 시간을 확보한다고 하더라도 읽기와 쓰기를 연결해주는 전략이 없었다면 학습자들이 글쓰기 활동을 진행하기 어려웠을 것이다. 전략의 안내와 활용을 통해 교실에서는 학습자들이 쓰기에 집중할 수 있는 다양한 학습 활동을 하여 쓰기의 부담을 줄이고 ‘즐거움’을 느낄 수 있는 수업 분위기와 활동을 진행해야 할 것이다. 넷째, 학습자들이 쓰기에 대한 인식의 전환이 이루어지도록 해야 한다. 학습자들은 영어과의 영역 중 가장 어려운 영역을 쓰기를 꼽았고 이유로 문법, 어휘 등이 완벽해야 한다고 생각했다. 문법, 어휘에 치중하기 보다는 글의 내용과 구성이 역시 중요한 요소임을 지도할 필요가 있다. 학습자들이 쓰기활동에 대해 가지는 부담이나 어려움에서 벗어날 수 있도록 지도와 안내가 필요하다. 거꾸로 교실을 활용한 영어 수업은 부족한 영어 수업 시수를 보완하여 학습자들이 교실에서는 목표어로 상호작용하고 목표어 관련 활동을 할 수 있게 한다는 점에서 외국어 학습에 매우 큰 의미를 가지고 있으며 효과적으로 이용될 수 있다. 따라서 본 연구 및 이러한 후속 연구들이 초등영어 교육에 효과적으로 활용 될 수 있는 다양한 방법과 방향을 마련하는데 기여할 것으로 기대된다.
본 연구는 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 수업의 사전활동의 특징 및 수업 실행 양상을 살펴보고자 하였다. 읽기에 활용한 영어 텍스트는 사회과 세계지리영역의 내용통합 텍스트로 이 수업이 초등학교 6학년 학습자의 영어 쓰기 능력에 미치는 영향을 수준별 및 세부 항목별로 알아보고자 하였다. 이에 본 연구는 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 영어수업의 사전활동의 특징 및 실행양상은 어떠한가? 둘째, 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 영어수업이 초등학교 6학년 학습자들의 정의적 측면에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기·쓰기 통합 영어수업이 초등학교 6학년 학습자들의 영어 쓰기 능력의 세부 항목별로 미치는 영향은 수준별로 어떠한가? 연구를 위한 자료의 수집은 기초실태조사 및 사전 설문지, 학습자의 쓰기 결과물, 사후 설문지 및 소감문, 교사 일지, 개별 면담 등을 통해 이루어졌다. 쓰기 능력 및 쓰기에 대한 태도 분석은 t-검증으로, 학생 쓰기 결과물, 학습 일지, 교사 일지, 사후 설문지 및 소감문, 개별 면담 등은 그 내용을 질적으로 분석하여 결과 및 시사점을 도출하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 거꾸로 교실을 통한 초등영어 읽기 쓰기 통합 학습의 준비 및 실행 양상 분석을 통해 거꾸로 학습법을 영어 학습에 도입하기 위해 필요한 방안을 모색하였다. 거꾸로 교실을 통한 읽기 활동을 위한 읽기 전, 읽기 후 활동을 구안하고 학습자들의 학습동기를 촉진할 수 있는 거꾸로 교실 자료 제작과 공유 방법을 학습자와의 소통을 통해 다각화함으로써 학습자들의 적극적 참여를 이끌어 낼 수 있었다. 교실에서는 학습자들이 쓰기 활동에 활용할 수 있는 전략을 안내하여 학습자들의 쓰기 실력 및 정의적 태도가 향상되었다. 둘째, 거꾸로 교실을 활용한 영어 읽기 쓰기 통합을 통하여 학습자들의 영어 읽기와 영어 쓰기에 대한 태도가 긍정적으로 변화하였다. 거꾸로 교실을 통해 읽기활동을 하여 배경지식을 활성화하고 쓰기 모델을 형성하여 쓰기에 도움을 줄 수 있음을 인식하였다. 그에 따라 영어 읽기에 대한 흥미와 쓰기에 대한 자신감, 영어 읽기와 쓰기 활동에 대한 내재적 동기가 향상되었다. 셋째, 영어 읽기 쓰기 통합 수업을 통하여 학습자들의 글쓰기 능력이 발달하였다. 학습자들의 수준별로 글쓰기 능력은 본 연구에서 평가하고자 하였던 내용, 구성, 어법, 어휘의 세부 항목별로 유의미한 효과가 있었다. 또한 읽은 텍스트의 활용 양상은 수준별로 다르게 나타났으며 구성 능력, 주제 선정의 양상이 변화하였고 글을 읽고 평가하는 능력의 질적 향상 역시 가능하였다. 위의 연구 결과를 바탕으로 한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 거꾸로 교실 학습 효과를 극대화를 위한 자료의 질과 교재 접근성에 대해 고려해야 한다. 본 연구에 참여하였던 학생 중 1명은 온라인 컨텐츠에 접근하는 것이 어려운 환경에 놓여있었다. 또한 학습자 본인도 웹에 공유되어 있는 학습 자료를 활용하는 것 보다는 전통적인 방식의 자료를 더 선호하였다. 따라서 거꾸로 교실의 디딤 자료를 공유할 때 학습자 개개인의 성향을 파악하여 자료 제공 방법을 다양화할 필요가 있다. 둘째, 거꾸로 교실 활동을 통한 읽기 활동을 쓰기에 적용의 극대화를 위하여 학습자들이 타교과에서 배우고 있는 과목의 내용을 담고 있는 내용 통합적 읽기 텍스트 자료의 선택하는 것이 바람직하다. 읽기 자료의 글의 형식, 포함하고 있는 내용지식의 범위가 현재 학습자들의 수준과 교육과정에 얼마나 부합하는지에 따라 쓰기활동에의 자연스러운 연결을 여부를 결정하게 되기 때문이다. 셋째, 거꾸로 교실을 통한 읽기쓰기 통합 학습을 위하여 쓰기 과정과 전략을 안내해야 한다. 거꾸로 교실을 통하여 충분한 읽기를 하고 교실에서의 쓰기 시간을 확보한다고 하더라도 읽기와 쓰기를 연결해주는 전략이 없었다면 학습자들이 글쓰기 활동을 진행하기 어려웠을 것이다. 전략의 안내와 활용을 통해 교실에서는 학습자들이 쓰기에 집중할 수 있는 다양한 학습 활동을 하여 쓰기의 부담을 줄이고 ‘즐거움’을 느낄 수 있는 수업 분위기와 활동을 진행해야 할 것이다. 넷째, 학습자들이 쓰기에 대한 인식의 전환이 이루어지도록 해야 한다. 학습자들은 영어과의 영역 중 가장 어려운 영역을 쓰기를 꼽았고 이유로 문법, 어휘 등이 완벽해야 한다고 생각했다. 문법, 어휘에 치중하기 보다는 글의 내용과 구성이 역시 중요한 요소임을 지도할 필요가 있다. 학습자들이 쓰기활동에 대해 가지는 부담이나 어려움에서 벗어날 수 있도록 지도와 안내가 필요하다. 거꾸로 교실을 활용한 영어 수업은 부족한 영어 수업 시수를 보완하여 학습자들이 교실에서는 목표어로 상호작용하고 목표어 관련 활동을 할 수 있게 한다는 점에서 외국어 학습에 매우 큰 의미를 가지고 있으며 효과적으로 이용될 수 있다. 따라서 본 연구 및 이러한 후속 연구들이 초등영어 교육에 효과적으로 활용 될 수 있는 다양한 방법과 방향을 마련하는데 기여할 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to investigate the effects of classroom preparation and application of integrated reading and writing in English using flipped classroom. The English texts used for reading are content-integrated texts of world geography, from social studies. Following research questions...
The purpose of this study is to investigate the effects of classroom preparation and application of integrated reading and writing in English using flipped classroom. The English texts used for reading are content-integrated texts of world geography, from social studies. Following research questions were chosen, in order to find out the effect of this lesson on the level of English writing ability of the sixth grade students in an elementary school. First, what are the classroom preparation and the application patterns of integrated instruction for reading and writing in elementary English using the flipped learning method? Second, what is the effect of the integrated instruction for reading and writing in elementary English using the flipped learning method on sixth grade student’s affective attitude? Third, what is the influence of the integrated instruction for reading and writing in elementary English using the flipped learning method on sixth grade students’ English writing ability and the details of the English writing by their level? The collection of data for the research was done through a basic facts survey, pre-questionnaire, learner 's writing result, post–questionnaire, teachers’ journal, and individual interviews. The analysis of the writing ability and the attitude towards reading and writing were t-verified. The results and suggestions were derived through the content analysis method based on post-questionnaires, review, students’ writing results, students’ learning log, teachers’ journal, and individual interviews. The results are as follows. First, through research, the effective ways to use the flipped learning method in elementary English class were searched. To facilitate students’ reading through the flipped learning, pre- and post-reading activities were designed. Also, it encouraged the learners to actively participate during a class by diversifying the methods of producing and sharing materials that can promote learning motivation. In the classroom, through introducing strategies that can be used to promote learners’ writing, both students’ writing skills and affective attitude were enhanced. Second, through the integration of English reading and writing using the flipped classroom method, students' attitude toward English reading and English writing changed positively. It is also acknowledged the reading activities through the flipped classroom can help students to write by activating their background knowledge and writing model. As a result, learners’ interest in reading, confidence in writing, and intrinsic motivation for reading and writing in English improved. Third, through the integration of English reading and writing, the learners showed positive improvement on the writing abilities. Also the integration of English reading and writing had a sinificant effect on writing abilities of learners in levels, in terms of the content, composition, utterance and vocabulary. In addition, the usage pattern of the read texts varied among students according to their skill level, the ability to compose writing, the selection of topic also changed, and both reading and evaluating ability were also improved. Based on the results of the above research, the implications for the integrated instruction for reading and writing in elementary English using the flipped learning method are as follows. First, consider the quality and accessibility of materials to maximize the effectiveness of classroom learning. One of the students who participated in this study was in a difficult environment to access online contents. Also, the learner preferred the conventional method rather than using the learning materials shared on the web. Therefore, it is necessary to diversify the method of providing materials by the preferences of individual learners when sharing the stepping-stone data of the classroom. Second, in order to maximize the application of reading activities through classroom activities, it is desirable to select content-integrated reading texts containing contents of subjects that students are learning in other subjects. This is because the type of reading material and the content knowledge it contains determine whether there is a natural connection to the writing activity. Effectiveness depends on the current level of learners and how well the materials fit into the curriculum. Third, the writing process and strategies should be guided for promoting writing activities. Even if they had enough reading through the flipped classroom and had enough writing time in the classroom, it would have been difficult for the learners to be engaged in writing activities without strategies of linking reading and writing. Through the guidance and utilization of strategies, the classroom should carry out various learning activities that focus on the learner 's writing, reduce the burden of writing, and promote the positive class atmosphere and activities that students can enjoy. Fourth, there is a need for a change in learner’s perception of writing. Learners pointed out that writing is the most difficult part in English subject because of the idea that grammar and vocabulary should be perfect. It is necessary to make students aware that the content and structure of the text are also important. Hence Guidance is needed to help learners to escape from the burden and difficulty of writing activities. Integrated instruction for reading and writing in elementary English using the flipped learning method is very useful for foreign language learning. Because it makes up for the relatively short time allocation for English subject in a school and enables the learners to interact with the target language in the classroom and to carry out the practical target language related activities. Therefore, this study and these follow-up studies are expected to contribute to various methods and directions that can be effectively applied to elementary English education.
The purpose of this study is to investigate the effects of classroom preparation and application of integrated reading and writing in English using flipped classroom. The English texts used for reading are content-integrated texts of world geography, from social studies. Following research questions were chosen, in order to find out the effect of this lesson on the level of English writing ability of the sixth grade students in an elementary school. First, what are the classroom preparation and the application patterns of integrated instruction for reading and writing in elementary English using the flipped learning method? Second, what is the effect of the integrated instruction for reading and writing in elementary English using the flipped learning method on sixth grade student’s affective attitude? Third, what is the influence of the integrated instruction for reading and writing in elementary English using the flipped learning method on sixth grade students’ English writing ability and the details of the English writing by their level? The collection of data for the research was done through a basic facts survey, pre-questionnaire, learner 's writing result, post–questionnaire, teachers’ journal, and individual interviews. The analysis of the writing ability and the attitude towards reading and writing were t-verified. The results and suggestions were derived through the content analysis method based on post-questionnaires, review, students’ writing results, students’ learning log, teachers’ journal, and individual interviews. The results are as follows. First, through research, the effective ways to use the flipped learning method in elementary English class were searched. To facilitate students’ reading through the flipped learning, pre- and post-reading activities were designed. Also, it encouraged the learners to actively participate during a class by diversifying the methods of producing and sharing materials that can promote learning motivation. In the classroom, through introducing strategies that can be used to promote learners’ writing, both students’ writing skills and affective attitude were enhanced. Second, through the integration of English reading and writing using the flipped classroom method, students' attitude toward English reading and English writing changed positively. It is also acknowledged the reading activities through the flipped classroom can help students to write by activating their background knowledge and writing model. As a result, learners’ interest in reading, confidence in writing, and intrinsic motivation for reading and writing in English improved. Third, through the integration of English reading and writing, the learners showed positive improvement on the writing abilities. Also the integration of English reading and writing had a sinificant effect on writing abilities of learners in levels, in terms of the content, composition, utterance and vocabulary. In addition, the usage pattern of the read texts varied among students according to their skill level, the ability to compose writing, the selection of topic also changed, and both reading and evaluating ability were also improved. Based on the results of the above research, the implications for the integrated instruction for reading and writing in elementary English using the flipped learning method are as follows. First, consider the quality and accessibility of materials to maximize the effectiveness of classroom learning. One of the students who participated in this study was in a difficult environment to access online contents. Also, the learner preferred the conventional method rather than using the learning materials shared on the web. Therefore, it is necessary to diversify the method of providing materials by the preferences of individual learners when sharing the stepping-stone data of the classroom. Second, in order to maximize the application of reading activities through classroom activities, it is desirable to select content-integrated reading texts containing contents of subjects that students are learning in other subjects. This is because the type of reading material and the content knowledge it contains determine whether there is a natural connection to the writing activity. Effectiveness depends on the current level of learners and how well the materials fit into the curriculum. Third, the writing process and strategies should be guided for promoting writing activities. Even if they had enough reading through the flipped classroom and had enough writing time in the classroom, it would have been difficult for the learners to be engaged in writing activities without strategies of linking reading and writing. Through the guidance and utilization of strategies, the classroom should carry out various learning activities that focus on the learner 's writing, reduce the burden of writing, and promote the positive class atmosphere and activities that students can enjoy. Fourth, there is a need for a change in learner’s perception of writing. Learners pointed out that writing is the most difficult part in English subject because of the idea that grammar and vocabulary should be perfect. It is necessary to make students aware that the content and structure of the text are also important. Hence Guidance is needed to help learners to escape from the burden and difficulty of writing activities. Integrated instruction for reading and writing in elementary English using the flipped learning method is very useful for foreign language learning. Because it makes up for the relatively short time allocation for English subject in a school and enables the learners to interact with the target language in the classroom and to carry out the practical target language related activities. Therefore, this study and these follow-up studies are expected to contribute to various methods and directions that can be effectively applied to elementary English education.
주제어
#거꾸로 교실(flipped learning) 영어 읽기 쓰기 통합 영어 내용통합 영어 쓰기 능력 초등영어
학위논문 정보
저자
김보나
학위수여기관
서울교육대학교 교육전문대학원
학위구분
국내석사
학과
초등영어교육
지도교수
안경자
발행연도
2018
총페이지
111
키워드
거꾸로 교실(flipped learning) 영어 읽기 쓰기 통합 영어 내용통합 영어 쓰기 능력 초등영어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.