유니세프(UNICEF)의 아동친화도시 조성사업(Child Friendly Cities Initiative, CFCI)이 특정 지방자치단체의 특수정책에서 지방자치단체의 보편적 정책으로 전환되는 현 시점에서 도시의 대표적인 공공공간인 도시공원의 아동친화환경에 관한 전반적인 진단과 점검이 필요하다. 그러나, 늘어가는 아동친화도시 도시공원의 아동친화환경 조성사업에 비해 아동친화환경을 평가하고, 분석할 수 있는 평가체계는 전무한 실정이다. 이러한 평가체계의 부재는 향후 도시공원의 아동친화환경 계획 및 조성의 과정에서 기존의 도시공원을 비선별적으로 답습하여 반복적이고, 형식적인 아동친화환경을 계획 및 조성할 우려가 있다. 이러한 문제의식을 바탕으로, 본 연구는 그간 국내에서는 연구가 활발하지 않았던 18세 미만의 아동 및 성인과 같은 다양한 이용자가 복합적으로 이용하는 근린공원의 아동친화환경 평가체계를 구축하고, 대상지를 평가·분석하는 과정을 통해 아동친화도시 근린공원의 아동친화환경을 진단하여 아동친화 근린공원을 조성하기 위한 기본 구성원칙을 제시하고, 그동안 도시공원의 아동친화환경 계획 및 조성의 과정에서 어린이와 성인에 비해 상대적으로 배제되어 왔던 청소년에 집중하여, 청소년참여 워크숍을 통해 연구대상지인 모랫말 근린공원의 청소년을 위한 아동친화환경 조성의 가능성을 모색하고자 하였다. 이를 위한 연구 방법으로 근린공원의 아동친화환경 구성원칙을 도출하기 위한 문헌연구, 도출된 근린공원의 아동친화환경 구성원칙을 토대로, 연구대상지인 모랫말 근린공원의 평가·분석하고 청소년참여 워크숍을 통해 개선방안을 도출하는 현장연구를 진행하였다. 이러한 연구의 과정에서 드러난 문제점과 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 불분명한 아동의 개념과 정의로 인해 실천적 영역에서 아동친화정책의 집행과 그 수혜의 대상이 일관되지 않는 문제가 발생하고 있다. 특히, 아동친화도시의 도시공원에서 전개되는 아동친화환경 조성사업은 아동을 어린이와 청소년으로 이원화하여 개별적인 사업을 수립, 실행하고 있으며, 대부분의 연구와 사업이 청소년을 배제하고 어린이에 집중하여 실행되고 있었다. 둘째, 기존 근린공원의 조성방식과 가이드라인은 지방자치단체가 주도하고, 검토하는 하향식 조성방식을 벗어나지 못하고 있었으며, 주민(아동)의 실질적인 요구를 수용할 수 있는 참여의 과정과 방법이 결여되어 있었다. 셋째, 연구대상지의 ...
유니세프(UNICEF)의 아동친화도시 조성사업(Child Friendly Cities Initiative, CFCI)이 특정 지방자치단체의 특수정책에서 지방자치단체의 보편적 정책으로 전환되는 현 시점에서 도시의 대표적인 공공공간인 도시공원의 아동친화환경에 관한 전반적인 진단과 점검이 필요하다. 그러나, 늘어가는 아동친화도시 도시공원의 아동친화환경 조성사업에 비해 아동친화환경을 평가하고, 분석할 수 있는 평가체계는 전무한 실정이다. 이러한 평가체계의 부재는 향후 도시공원의 아동친화환경 계획 및 조성의 과정에서 기존의 도시공원을 비선별적으로 답습하여 반복적이고, 형식적인 아동친화환경을 계획 및 조성할 우려가 있다. 이러한 문제의식을 바탕으로, 본 연구는 그간 국내에서는 연구가 활발하지 않았던 18세 미만의 아동 및 성인과 같은 다양한 이용자가 복합적으로 이용하는 근린공원의 아동친화환경 평가체계를 구축하고, 대상지를 평가·분석하는 과정을 통해 아동친화도시 근린공원의 아동친화환경을 진단하여 아동친화 근린공원을 조성하기 위한 기본 구성원칙을 제시하고, 그동안 도시공원의 아동친화환경 계획 및 조성의 과정에서 어린이와 성인에 비해 상대적으로 배제되어 왔던 청소년에 집중하여, 청소년참여 워크숍을 통해 연구대상지인 모랫말 근린공원의 청소년을 위한 아동친화환경 조성의 가능성을 모색하고자 하였다. 이를 위한 연구 방법으로 근린공원의 아동친화환경 구성원칙을 도출하기 위한 문헌연구, 도출된 근린공원의 아동친화환경 구성원칙을 토대로, 연구대상지인 모랫말 근린공원의 평가·분석하고 청소년참여 워크숍을 통해 개선방안을 도출하는 현장연구를 진행하였다. 이러한 연구의 과정에서 드러난 문제점과 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 불분명한 아동의 개념과 정의로 인해 실천적 영역에서 아동친화정책의 집행과 그 수혜의 대상이 일관되지 않는 문제가 발생하고 있다. 특히, 아동친화도시의 도시공원에서 전개되는 아동친화환경 조성사업은 아동을 어린이와 청소년으로 이원화하여 개별적인 사업을 수립, 실행하고 있으며, 대부분의 연구와 사업이 청소년을 배제하고 어린이에 집중하여 실행되고 있었다. 둘째, 기존 근린공원의 조성방식과 가이드라인은 지방자치단체가 주도하고, 검토하는 하향식 조성방식을 벗어나지 못하고 있었으며, 주민(아동)의 실질적인 요구를 수용할 수 있는 참여의 과정과 방법이 결여되어 있었다. 셋째, 연구대상지의 물리적 환경은 어린이와 성인에 초점이 맞춰져 있었으며, 청소년을 위한 시설과 프로그램은 배제되어 있었다. 또한, 공원의 접근성, 안내시설, 편의시설 등에서도 다양한 문제를 내포하고 있었다. 이와 같은 문제를 해결하기 위해서는 우선 일관성 있는 아동의 개념과 정의가 선행되어야 하며, 근린공원의 조성 및 운영·관리의 과정에서 주민(아동)의 의견을 수용할 수 있는 구체적인 방법과 수단이 필요하다. 이러한 과정을 바탕으로, 아동친화도시 근린공원의 아동친화환경은 성인 이용자와 어린이와 청소년의 발달과 특성에 맞는 공간이 균형 있게 조성되어야 한다. 본 연구는 다양한 유형의 근린공원 다루지 못하였다는 점과 평가체계의 구성 과정에 청소년이 참여하지 못하였고, 단발성의 청소년참여 워크숍을 토대로, 개선방안을 도출했다는 점에서 한계를 지닌다. 그러나, 아동의 범위를 어린이와 영유아에 국한하지 않고, 청소년을 포함하는 포괄적인 관점에서 아동을 바라보고, 청소년참여를 바탕으로 근린공원의 아동친화환경의 가능성을 진단해 보았다는 점에 그 의의가 있다.
유니세프(UNICEF)의 아동친화도시 조성사업(Child Friendly Cities Initiative, CFCI)이 특정 지방자치단체의 특수정책에서 지방자치단체의 보편적 정책으로 전환되는 현 시점에서 도시의 대표적인 공공공간인 도시공원의 아동친화환경에 관한 전반적인 진단과 점검이 필요하다. 그러나, 늘어가는 아동친화도시 도시공원의 아동친화환경 조성사업에 비해 아동친화환경을 평가하고, 분석할 수 있는 평가체계는 전무한 실정이다. 이러한 평가체계의 부재는 향후 도시공원의 아동친화환경 계획 및 조성의 과정에서 기존의 도시공원을 비선별적으로 답습하여 반복적이고, 형식적인 아동친화환경을 계획 및 조성할 우려가 있다. 이러한 문제의식을 바탕으로, 본 연구는 그간 국내에서는 연구가 활발하지 않았던 18세 미만의 아동 및 성인과 같은 다양한 이용자가 복합적으로 이용하는 근린공원의 아동친화환경 평가체계를 구축하고, 대상지를 평가·분석하는 과정을 통해 아동친화도시 근린공원의 아동친화환경을 진단하여 아동친화 근린공원을 조성하기 위한 기본 구성원칙을 제시하고, 그동안 도시공원의 아동친화환경 계획 및 조성의 과정에서 어린이와 성인에 비해 상대적으로 배제되어 왔던 청소년에 집중하여, 청소년참여 워크숍을 통해 연구대상지인 모랫말 근린공원의 청소년을 위한 아동친화환경 조성의 가능성을 모색하고자 하였다. 이를 위한 연구 방법으로 근린공원의 아동친화환경 구성원칙을 도출하기 위한 문헌연구, 도출된 근린공원의 아동친화환경 구성원칙을 토대로, 연구대상지인 모랫말 근린공원의 평가·분석하고 청소년참여 워크숍을 통해 개선방안을 도출하는 현장연구를 진행하였다. 이러한 연구의 과정에서 드러난 문제점과 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 불분명한 아동의 개념과 정의로 인해 실천적 영역에서 아동친화정책의 집행과 그 수혜의 대상이 일관되지 않는 문제가 발생하고 있다. 특히, 아동친화도시의 도시공원에서 전개되는 아동친화환경 조성사업은 아동을 어린이와 청소년으로 이원화하여 개별적인 사업을 수립, 실행하고 있으며, 대부분의 연구와 사업이 청소년을 배제하고 어린이에 집중하여 실행되고 있었다. 둘째, 기존 근린공원의 조성방식과 가이드라인은 지방자치단체가 주도하고, 검토하는 하향식 조성방식을 벗어나지 못하고 있었으며, 주민(아동)의 실질적인 요구를 수용할 수 있는 참여의 과정과 방법이 결여되어 있었다. 셋째, 연구대상지의 물리적 환경은 어린이와 성인에 초점이 맞춰져 있었으며, 청소년을 위한 시설과 프로그램은 배제되어 있었다. 또한, 공원의 접근성, 안내시설, 편의시설 등에서도 다양한 문제를 내포하고 있었다. 이와 같은 문제를 해결하기 위해서는 우선 일관성 있는 아동의 개념과 정의가 선행되어야 하며, 근린공원의 조성 및 운영·관리의 과정에서 주민(아동)의 의견을 수용할 수 있는 구체적인 방법과 수단이 필요하다. 이러한 과정을 바탕으로, 아동친화도시 근린공원의 아동친화환경은 성인 이용자와 어린이와 청소년의 발달과 특성에 맞는 공간이 균형 있게 조성되어야 한다. 본 연구는 다양한 유형의 근린공원 다루지 못하였다는 점과 평가체계의 구성 과정에 청소년이 참여하지 못하였고, 단발성의 청소년참여 워크숍을 토대로, 개선방안을 도출했다는 점에서 한계를 지닌다. 그러나, 아동의 범위를 어린이와 영유아에 국한하지 않고, 청소년을 포함하는 포괄적인 관점에서 아동을 바라보고, 청소년참여를 바탕으로 근린공원의 아동친화환경의 가능성을 진단해 보았다는 점에 그 의의가 있다.
At this point in time that Child Friendly Cities Initiative(CFCI) of UNICEF is converted from the local government’s special policy to the local government’s universal policy, the overall diagnosis and inspection concerning the child-friendly environment of the urban park which is the representative...
At this point in time that Child Friendly Cities Initiative(CFCI) of UNICEF is converted from the local government’s special policy to the local government’s universal policy, the overall diagnosis and inspection concerning the child-friendly environment of the urban park which is the representative public space of the city are necessary. However, there is no valuation system that can evaluate and analyze the child-friendly environment compared with the child friendly environment preparation project of the increasing urban parks of the child-friendly cities. This absence of the valuation system can result in the repeated and formative plan of child-friendly environment by acquiring the existing urban park indiscreetly while planning and creating the child-friendly environment of the urban park in the future. Based on this problem awareness, this study was aimed at building the child friendly environment valuation system of the neighborhood park used by various users such as children under 18 and adults, which had not been researched actively in Korea, and diagnosing the child-friendly environment of the neighborhood park in the child-friendly city through the process of evaluating and analyzing the target area, and suggesting the basic composition principle for creating the child-friendly neighborhood park, and concentrating on adolescents who had bene relatively excluded compared to children and adults from the process of planning and creating the child-friendly environment of the urban park in order to seek for the possibility of creating the child-friendly environment for adolescents in Moraetmal Neighborhood Park, the subject area, through the adolescent participation workshop. On the basis of the literature study for drawing the child-friendly environment composition principle of the neighborhood park and the drawn child-friendly environment composition principle of the neighborhood park, the on-site study to evaluate/analyze the Moraetmal Neighborhood Park, subject area, and to draw the remedy through the adolescent-participating workshop was carried out. The problems appearing in this study process and the results of study can be summarized as follows. First, the execution of child-friendly policy does not correspond to the target of the benefit in the practical domain due to the unspecific concept and definition of the child. In particular, the child-friendly environment creating project unfolding in the urban park of the child-friendly city is establishing and executing the individual project by assorting the child into the child and adolescent, and most studies and projects are excluding adolescents and focusing on children. Second, the existing creation method and guideline of the neighborhood park did not escape from the top-down creation method that the local government led and reviewed, and lacked the participatory process and method that can accept the residents(child)’ substantive demand. Third, the physical environment of the subject area focused on the children and adults, and the facilities and programs for adolescents were excluded. Also, it implied various problems in terms of the accessibility, information facilities, and amenities of the park. In order resolve these problems, the consistent concept and definition of the child should precede and the concrete method and means to accept the residents(child)’ opinions in the process of creating, operating, and managing the neighborhood park are required. Based on this process, the child-friendly environment of the child friendly city neighborhood park should be created in balance in accordance with the development and characteristic of the adult users, children, and adolescents This study has a limit in the way that it did not deal with various types of neighborhood parks, adolescents did not participate in the process of constituting the valuation system, and remedies were drawn on the basis of the transient adolescent-participating workshop. However, this study is significant in having looked at children from the comprehensive point of view including adolescents without confining the scope of child to the kids and infants, and having diagnosed the possibility of the child friendly environment of the neighborhood park based on the adolescent participation.
At this point in time that Child Friendly Cities Initiative(CFCI) of UNICEF is converted from the local government’s special policy to the local government’s universal policy, the overall diagnosis and inspection concerning the child-friendly environment of the urban park which is the representative public space of the city are necessary. However, there is no valuation system that can evaluate and analyze the child-friendly environment compared with the child friendly environment preparation project of the increasing urban parks of the child-friendly cities. This absence of the valuation system can result in the repeated and formative plan of child-friendly environment by acquiring the existing urban park indiscreetly while planning and creating the child-friendly environment of the urban park in the future. Based on this problem awareness, this study was aimed at building the child friendly environment valuation system of the neighborhood park used by various users such as children under 18 and adults, which had not been researched actively in Korea, and diagnosing the child-friendly environment of the neighborhood park in the child-friendly city through the process of evaluating and analyzing the target area, and suggesting the basic composition principle for creating the child-friendly neighborhood park, and concentrating on adolescents who had bene relatively excluded compared to children and adults from the process of planning and creating the child-friendly environment of the urban park in order to seek for the possibility of creating the child-friendly environment for adolescents in Moraetmal Neighborhood Park, the subject area, through the adolescent participation workshop. On the basis of the literature study for drawing the child-friendly environment composition principle of the neighborhood park and the drawn child-friendly environment composition principle of the neighborhood park, the on-site study to evaluate/analyze the Moraetmal Neighborhood Park, subject area, and to draw the remedy through the adolescent-participating workshop was carried out. The problems appearing in this study process and the results of study can be summarized as follows. First, the execution of child-friendly policy does not correspond to the target of the benefit in the practical domain due to the unspecific concept and definition of the child. In particular, the child-friendly environment creating project unfolding in the urban park of the child-friendly city is establishing and executing the individual project by assorting the child into the child and adolescent, and most studies and projects are excluding adolescents and focusing on children. Second, the existing creation method and guideline of the neighborhood park did not escape from the top-down creation method that the local government led and reviewed, and lacked the participatory process and method that can accept the residents(child)’ substantive demand. Third, the physical environment of the subject area focused on the children and adults, and the facilities and programs for adolescents were excluded. Also, it implied various problems in terms of the accessibility, information facilities, and amenities of the park. In order resolve these problems, the consistent concept and definition of the child should precede and the concrete method and means to accept the residents(child)’ opinions in the process of creating, operating, and managing the neighborhood park are required. Based on this process, the child-friendly environment of the child friendly city neighborhood park should be created in balance in accordance with the development and characteristic of the adult users, children, and adolescents This study has a limit in the way that it did not deal with various types of neighborhood parks, adolescents did not participate in the process of constituting the valuation system, and remedies were drawn on the basis of the transient adolescent-participating workshop. However, this study is significant in having looked at children from the comprehensive point of view including adolescents without confining the scope of child to the kids and infants, and having diagnosed the possibility of the child friendly environment of the neighborhood park based on the adolescent participation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.