주거시설의 보급에 가장 걸림돌이었던 주차문제 해결을 위한 필로티 건축형태는 그 활용도가 매우 높아 국내 소규모 주거시설에 급속하게 확대 적용되어 왔다. 그러나 최근 발생한 의정부 대봉그린아파트화재, 제천 노블휘트니스앤스파 화재에서 많은 인명피해가 발생하면서, 필로티 건축물의 화재위험성에 대한 우려가 사회 전반에 급격히 커지고 있으며, 이러한 사회분위기로 인해 필로티 건축물에 대한 규제도 검토되고 있는 상황이다. 그러나,...
국문초록
주거시설의 보급에 가장 걸림돌이었던 주차문제 해결을 위한 필로티 건축형태는 그 활용도가 매우 높아 국내 소규모 주거시설에 급속하게 확대 적용되어 왔다. 그러나 최근 발생한 의정부 대봉그린아파트화재, 제천 노블휘트니스앤스파 화재에서 많은 인명피해가 발생하면서, 필로티 건축물의 화재위험성에 대한 우려가 사회 전반에 급격히 커지고 있으며, 이러한 사회분위기로 인해 필로티 건축물에 대한 규제도 검토되고 있는 상황이다. 그러나, 그간 대형화재들을 겪으면서 강화된 규제는 본질적인 위험에 대한 확인이나 인식없이 만들어져, 실제 그 실효성이나 효과성이 거의 없거나 미흡한 경우도 많았다.
따라서, 본 연구에서는 필로티 건축물의 화재위험성을 통계적으로 파악해보고자 하였다. 전체 건축물, 주거용 건축물, 도시형생활주택 등의 화재발생 비율과 필로티 건축물 화재 발생 비율에 대한 비교를 통해 필로티 건축물의 화재발생비율이 타 건축물보다 높은 지에 대한 확인을 하고자 하였다. 또한 이러한 과정에서 필로티 건축물의 화재사례 분석을 통하여 화재피해 확대요인을 도출하고 이를 개선하기 위한 방안을 모색하였다.
국토교통부에서 발표한 2017년 필로티 건축물 실태조사 현황과 2015년 의정부 대봉그린아파트 화재 이후 실시한 도시형생활주택 실태조사 현황 및 충청남도에서 실태조사한 필로티 복합건축물 현황을 바탕으로 각 시도의 인구 세대수 비율로 추정한 전국의 필로티 복합건축물 현황을 본 연구의 기초자료로 삼았다. 또 도시형생활주택의 2016년과 2017년도의 추가현황을 더하여 비교의 시점을 2017년 기준으로 맞추었다. 또한 전체 건축물, 주거용 건축물 현황 등은 국토교통부 자료를 활용하였다. 또한 전체 건축물, 필로티 건축물, 주거용 건축물, 필로티 복합건축물, 도시형생활주택 등의 통계자료와 소방청 국가화재정보시스템의 화재통계와 서울시 및 경상남도 소방본부에서 파악한 필로티 건축물의 화재발생현황을 기초자료로 삼았다.
이러한 통계현황자료를 비교분석 가능한 형태로 구성하였고, 이를 분석한 바, 그 결과 필로티 건축물의 화재발생 빈도는 100만동 당 서울시의 경우 360건, 경상남도의 경우 1,600건으로, 100만동 당 3,900건인 전체건축물에 비해 높지 않음을 확인하였다. 또한 국내 필로티 건축물 화재사례를 분석한 결과 필로티 공간이 주차장으로 사용되는 경우 화재가 더 많이 발생한 것으로 나타났으며, 필로티 건축물의 화재원인이 주로 전기누전과 차량 및 오토바이, 방화, 담뱃불 등인 것으로 확인되었다.
통계적 분석을 통해서 필로티 건축물은 일반 건축물과 비교할 때 화재발생빈도나 발생건수 등 통계지표 상으로는 그 위험성이 높지 않았으나, 필로티의 화재안전 확보를 위해 필로티 건축물 주차장과 주거공간의 방화벽 등을 이용한 구획 분리, 주출입구 이외의 비상출구 확보, 불법주차의 근절을 통한 소방대 접근성 향상, 화재진압용 유리창 확보 등의 추가적인 안전확보 방안도 함께 제시하였다.
필로티 건축물의 화재발생빈도의 위험성은 다른 건축물에 비해 상대적으로 낮으나, 그 형태적, 공학적, 이용특성적 측면에서의 안전성 확보를 위해 제시한 방안이 적용된다면, 필로티 건축물의 화재안전 및 화재시 피해최소화가 가능할 것으로 판단되며 다만, 이미 사용중인 필로티건축물의 시설보완을 어떻게 지원, 유도할 수 있을 것인지에 대한 정책적 접근이 필요하다.
주제어: 필로티, 도시형생활주택, 화재사례
국문초록
주거시설의 보급에 가장 걸림돌이었던 주차문제 해결을 위한 필로티 건축형태는 그 활용도가 매우 높아 국내 소규모 주거시설에 급속하게 확대 적용되어 왔다. 그러나 최근 발생한 의정부 대봉그린아파트화재, 제천 노블휘트니스앤스파 화재에서 많은 인명피해가 발생하면서, 필로티 건축물의 화재위험성에 대한 우려가 사회 전반에 급격히 커지고 있으며, 이러한 사회분위기로 인해 필로티 건축물에 대한 규제도 검토되고 있는 상황이다. 그러나, 그간 대형화재들을 겪으면서 강화된 규제는 본질적인 위험에 대한 확인이나 인식없이 만들어져, 실제 그 실효성이나 효과성이 거의 없거나 미흡한 경우도 많았다.
따라서, 본 연구에서는 필로티 건축물의 화재위험성을 통계적으로 파악해보고자 하였다. 전체 건축물, 주거용 건축물, 도시형생활주택 등의 화재발생 비율과 필로티 건축물 화재 발생 비율에 대한 비교를 통해 필로티 건축물의 화재발생비율이 타 건축물보다 높은 지에 대한 확인을 하고자 하였다. 또한 이러한 과정에서 필로티 건축물의 화재사례 분석을 통하여 화재피해 확대요인을 도출하고 이를 개선하기 위한 방안을 모색하였다.
국토교통부에서 발표한 2017년 필로티 건축물 실태조사 현황과 2015년 의정부 대봉그린아파트 화재 이후 실시한 도시형생활주택 실태조사 현황 및 충청남도에서 실태조사한 필로티 복합건축물 현황을 바탕으로 각 시도의 인구 세대수 비율로 추정한 전국의 필로티 복합건축물 현황을 본 연구의 기초자료로 삼았다. 또 도시형생활주택의 2016년과 2017년도의 추가현황을 더하여 비교의 시점을 2017년 기준으로 맞추었다. 또한 전체 건축물, 주거용 건축물 현황 등은 국토교통부 자료를 활용하였다. 또한 전체 건축물, 필로티 건축물, 주거용 건축물, 필로티 복합건축물, 도시형생활주택 등의 통계자료와 소방청 국가화재정보시스템의 화재통계와 서울시 및 경상남도 소방본부에서 파악한 필로티 건축물의 화재발생현황을 기초자료로 삼았다.
이러한 통계현황자료를 비교분석 가능한 형태로 구성하였고, 이를 분석한 바, 그 결과 필로티 건축물의 화재발생 빈도는 100만동 당 서울시의 경우 360건, 경상남도의 경우 1,600건으로, 100만동 당 3,900건인 전체건축물에 비해 높지 않음을 확인하였다. 또한 국내 필로티 건축물 화재사례를 분석한 결과 필로티 공간이 주차장으로 사용되는 경우 화재가 더 많이 발생한 것으로 나타났으며, 필로티 건축물의 화재원인이 주로 전기누전과 차량 및 오토바이, 방화, 담뱃불 등인 것으로 확인되었다.
통계적 분석을 통해서 필로티 건축물은 일반 건축물과 비교할 때 화재발생빈도나 발생건수 등 통계지표 상으로는 그 위험성이 높지 않았으나, 필로티의 화재안전 확보를 위해 필로티 건축물 주차장과 주거공간의 방화벽 등을 이용한 구획 분리, 주출입구 이외의 비상출구 확보, 불법주차의 근절을 통한 소방대 접근성 향상, 화재진압용 유리창 확보 등의 추가적인 안전확보 방안도 함께 제시하였다.
필로티 건축물의 화재발생빈도의 위험성은 다른 건축물에 비해 상대적으로 낮으나, 그 형태적, 공학적, 이용특성적 측면에서의 안전성 확보를 위해 제시한 방안이 적용된다면, 필로티 건축물의 화재안전 및 화재시 피해최소화가 가능할 것으로 판단되며 다만, 이미 사용중인 필로티건축물의 시설보완을 어떻게 지원, 유도할 수 있을 것인지에 대한 정책적 접근이 필요하다.
The pilotti architectural style for solving the parking problem, which was the most obstacles to the diffusion of residential facilities, has been rapidly applied to domestic small residential facilities because of its high utilization rate. However, as a result of recent fire accidents involving Da...
The pilotti architectural style for solving the parking problem, which was the most obstacles to the diffusion of residential facilities, has been rapidly applied to domestic small residential facilities because of its high utilization rate. However, as a result of recent fire accidents involving Daeboong Green Apartments in Uijeongbu and Jecheon Noble Fitness and Spa fires, concerns about the fire risk of pilotti buildings are rapidly increasing in society as a whole. It is under review. However, there have been many cases in which the strengthened regulations have been made without confirmation or recognition of intrinsic risks, and there have been little or no actual effectiveness or effectiveness. Therefore, in this study, we tried statistically to grasp the fire risk of pilotti buildings. A comparison of the incidence of fires in all buildings, residential buildings, urban living houses, and the fire rate of pilotti buildings was conducted to confirm whether the fire rate of pilotti buildings is higher than other buildings. Also, in this process, we analyzed the fire cases of pilotti buildings and figured out factors to increase fire damage and sought ways to improve them. The Ministry of Land, Infrastructure Transport Affairs estimates the actual situation of pilotti buildings in 2017, the status of urban living houses after the fire in Daeongbong Green Apartments in 2015, and the actual condition of pilotti complexes in Chungnam Province. Of the total number of buildings in this study. In addition, we added 2016 and 2017 additions of city-type living house, and the point of comparison was adjusted to 2017 basis. In addition, the whole buildings, residential buildings, etc. were utilized by the Ministry of Land, Infrastructure Transport affairs. In addition, statistical data such as total buildings, pilotti buildings, residential buildings, pilotti complex buildings, urban living houses, fire statistics of the National Fire Information System of the Fire Bureau, and the fire occurrence status of the pilotti buildings acquired by the Seoul Metropolitan Government and Gyeongsangnam-do Fire Department were taken as basic data. As a result, the frequency of fire occurrence of pilotti building is 360 cases in Seoul city, 1,600 cases in Gyeongsangnam - do province per 1 million buildings, Respectively. As a result of analyzing the fire cases of domestic pilotti buildings, it was found that more fire occurred when the pilotty space was used as a parking lot, and that the cause of the fire in the pilotti buildings was mainly electric leakage, vehicle, motorcycle, fire, and cigarette. Statistical analysis showed that the pilotti buildings were not as dangerous as the statistical indicators such as the frequency of fire occurrence and the number of incidents as compared with the general buildings. However, in order to secure the fire safety of the pilotti, It also provided additional safety measures such as securing emergency exits other than the entrance, improving the accessibility of the fire brigade through eradication of illegal parking, and securing windows for fire fighting. If the proposed method is applied to secure safety in terms of morphological, engineering, and utilization characteristics, the risk of fire occurrence of pilotti buildings is relatively low compared to other buildings, However, it is necessary to take a policy approach on how to support and improve the facilities of already existing Piloti buildings.
Key words: Pilotti, urban living house, fire case
The pilotti architectural style for solving the parking problem, which was the most obstacles to the diffusion of residential facilities, has been rapidly applied to domestic small residential facilities because of its high utilization rate. However, as a result of recent fire accidents involving Daeboong Green Apartments in Uijeongbu and Jecheon Noble Fitness and Spa fires, concerns about the fire risk of pilotti buildings are rapidly increasing in society as a whole. It is under review. However, there have been many cases in which the strengthened regulations have been made without confirmation or recognition of intrinsic risks, and there have been little or no actual effectiveness or effectiveness. Therefore, in this study, we tried statistically to grasp the fire risk of pilotti buildings. A comparison of the incidence of fires in all buildings, residential buildings, urban living houses, and the fire rate of pilotti buildings was conducted to confirm whether the fire rate of pilotti buildings is higher than other buildings. Also, in this process, we analyzed the fire cases of pilotti buildings and figured out factors to increase fire damage and sought ways to improve them. The Ministry of Land, Infrastructure Transport Affairs estimates the actual situation of pilotti buildings in 2017, the status of urban living houses after the fire in Daeongbong Green Apartments in 2015, and the actual condition of pilotti complexes in Chungnam Province. Of the total number of buildings in this study. In addition, we added 2016 and 2017 additions of city-type living house, and the point of comparison was adjusted to 2017 basis. In addition, the whole buildings, residential buildings, etc. were utilized by the Ministry of Land, Infrastructure Transport affairs. In addition, statistical data such as total buildings, pilotti buildings, residential buildings, pilotti complex buildings, urban living houses, fire statistics of the National Fire Information System of the Fire Bureau, and the fire occurrence status of the pilotti buildings acquired by the Seoul Metropolitan Government and Gyeongsangnam-do Fire Department were taken as basic data. As a result, the frequency of fire occurrence of pilotti building is 360 cases in Seoul city, 1,600 cases in Gyeongsangnam - do province per 1 million buildings, Respectively. As a result of analyzing the fire cases of domestic pilotti buildings, it was found that more fire occurred when the pilotty space was used as a parking lot, and that the cause of the fire in the pilotti buildings was mainly electric leakage, vehicle, motorcycle, fire, and cigarette. Statistical analysis showed that the pilotti buildings were not as dangerous as the statistical indicators such as the frequency of fire occurrence and the number of incidents as compared with the general buildings. However, in order to secure the fire safety of the pilotti, It also provided additional safety measures such as securing emergency exits other than the entrance, improving the accessibility of the fire brigade through eradication of illegal parking, and securing windows for fire fighting. If the proposed method is applied to secure safety in terms of morphological, engineering, and utilization characteristics, the risk of fire occurrence of pilotti buildings is relatively low compared to other buildings, However, it is necessary to take a policy approach on how to support and improve the facilities of already existing Piloti buildings.
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