음악 감상은 음악의 예술적인 아름다움을 느끼고 음미하는 체험으로, 음악교과에서 매우 중요한 의미를 가지며, 기본이 되는 활동이라고 할 수 있다. 특히 청소년기의 학생들의 흥미를 유발할 수 있는 다양한 악곡들을 포함하고 있으므로, 여러 음악활동에 비해 비교적 쉽고 친근하게 다가갈 수 있다. 이에 본 논문은 올바른 가치관을 가지고 효과적인 방법으로 감상이 이루어질 수 있는 감상 수업 지도안을 작성하여 실제 수업에 활용하는 것을 목적을 두고 있다. 본 논문을 수행하기 위해 기본적으로 음악 감상의 의의와 필요성에 대해 살펴보았으며, 특히 음악 감상의 유형과 감상능력을 향상시키는 방법에 대하여 연구하였다. 또한 감상 수업 지도안 작성을 위하여 음악 수업의 설계와 지도 방법을 관련 서적과 자료를 통하여 연구하였다. 감상곡으로는 비발디(Antonio Vivaldi)의 ˹바이올린 협주곡 사계 중 ‘봄’˼, 무소르그스키(Modest Petrovich Musorgsky) ˹전람회의 그림˼을 선정하였다. 효과적인 감상 수업 지도 연구를 위하여 관련 서적과 자료를 수집, 조사하였으며, 비발디와 무소르그스키의 생애와 작품경향, ˹바이올린 협주곡 사계 중 ‘봄’˼과 ˹전람회의 그림˼의 악곡 구성, 작품개요를 살펴보았다. 비발디의 ˹바이올린 협주곡 사계 중 ‘봄’˼은 총 3악장으로 구성되어 있으나 전곡을 감상하기에는 시간적인 제한이 있어 특징적인 주제 선율을 감상하며, 무소르그스키의 ˹전람회의 그림˼은 10개의 곡과 5개의 프롬나드(Promenade)로 구성되어 있지만 표제의 특징을 쉽게 이해할 수 있는 악곡을 선택하여 효과적인 감상수업이 이루어질 수 있도록 구성하였다. 감상 수업 지도안을 통하여 감상활동 뿐만 아니라, 학생들이 관심을 갖고 음악을 경험할 수 있는 방향으로 연구하였으며, 학생들의 흥미를 유발할 수 있는 오디오뿐만 아니라 시각적인 자료를 활용하였다. 또한 악보를 통하여 곡의 형식을 파악한 후 영상 매체를 활용하여 곡의 전체적인 분위기를 파악하는데 도움이 될 수 있도록 하였다. 이와 같이 교사는 다양한 자료의 활용으로 학생들의 흥미와 ...
음악 감상은 음악의 예술적인 아름다움을 느끼고 음미하는 체험으로, 음악교과에서 매우 중요한 의미를 가지며, 기본이 되는 활동이라고 할 수 있다. 특히 청소년기의 학생들의 흥미를 유발할 수 있는 다양한 악곡들을 포함하고 있으므로, 여러 음악활동에 비해 비교적 쉽고 친근하게 다가갈 수 있다. 이에 본 논문은 올바른 가치관을 가지고 효과적인 방법으로 감상이 이루어질 수 있는 감상 수업 지도안을 작성하여 실제 수업에 활용하는 것을 목적을 두고 있다. 본 논문을 수행하기 위해 기본적으로 음악 감상의 의의와 필요성에 대해 살펴보았으며, 특히 음악 감상의 유형과 감상능력을 향상시키는 방법에 대하여 연구하였다. 또한 감상 수업 지도안 작성을 위하여 음악 수업의 설계와 지도 방법을 관련 서적과 자료를 통하여 연구하였다. 감상곡으로는 비발디(Antonio Vivaldi)의 ˹바이올린 협주곡 사계 중 ‘봄’˼, 무소르그스키(Modest Petrovich Musorgsky) ˹전람회의 그림˼을 선정하였다. 효과적인 감상 수업 지도 연구를 위하여 관련 서적과 자료를 수집, 조사하였으며, 비발디와 무소르그스키의 생애와 작품경향, ˹바이올린 협주곡 사계 중 ‘봄’˼과 ˹전람회의 그림˼의 악곡 구성, 작품개요를 살펴보았다. 비발디의 ˹바이올린 협주곡 사계 중 ‘봄’˼은 총 3악장으로 구성되어 있으나 전곡을 감상하기에는 시간적인 제한이 있어 특징적인 주제 선율을 감상하며, 무소르그스키의 ˹전람회의 그림˼은 10개의 곡과 5개의 프롬나드(Promenade)로 구성되어 있지만 표제의 특징을 쉽게 이해할 수 있는 악곡을 선택하여 효과적인 감상수업이 이루어질 수 있도록 구성하였다. 감상 수업 지도안을 통하여 감상활동 뿐만 아니라, 학생들이 관심을 갖고 음악을 경험할 수 있는 방향으로 연구하였으며, 학생들의 흥미를 유발할 수 있는 오디오뿐만 아니라 시각적인 자료를 활용하였다. 또한 악보를 통하여 곡의 형식을 파악한 후 영상 매체를 활용하여 곡의 전체적인 분위기를 파악하는데 도움이 될 수 있도록 하였다. 이와 같이 교사는 다양한 자료의 활용으로 학생들의 흥미와 동기유발을 자연스럽게 이끌어 낼 수 있도록 하며, 적극적인 감상 활동이 이루어질 수 있는 수업 지도방안을 제시하였다.
음악 감상은 음악의 예술적인 아름다움을 느끼고 음미하는 체험으로, 음악교과에서 매우 중요한 의미를 가지며, 기본이 되는 활동이라고 할 수 있다. 특히 청소년기의 학생들의 흥미를 유발할 수 있는 다양한 악곡들을 포함하고 있으므로, 여러 음악활동에 비해 비교적 쉽고 친근하게 다가갈 수 있다. 이에 본 논문은 올바른 가치관을 가지고 효과적인 방법으로 감상이 이루어질 수 있는 감상 수업 지도안을 작성하여 실제 수업에 활용하는 것을 목적을 두고 있다. 본 논문을 수행하기 위해 기본적으로 음악 감상의 의의와 필요성에 대해 살펴보았으며, 특히 음악 감상의 유형과 감상능력을 향상시키는 방법에 대하여 연구하였다. 또한 감상 수업 지도안 작성을 위하여 음악 수업의 설계와 지도 방법을 관련 서적과 자료를 통하여 연구하였다. 감상곡으로는 비발디(Antonio Vivaldi)의 ˹바이올린 협주곡 사계 중 ‘봄’˼, 무소르그스키(Modest Petrovich Musorgsky) ˹전람회의 그림˼을 선정하였다. 효과적인 감상 수업 지도 연구를 위하여 관련 서적과 자료를 수집, 조사하였으며, 비발디와 무소르그스키의 생애와 작품경향, ˹바이올린 협주곡 사계 중 ‘봄’˼과 ˹전람회의 그림˼의 악곡 구성, 작품개요를 살펴보았다. 비발디의 ˹바이올린 협주곡 사계 중 ‘봄’˼은 총 3악장으로 구성되어 있으나 전곡을 감상하기에는 시간적인 제한이 있어 특징적인 주제 선율을 감상하며, 무소르그스키의 ˹전람회의 그림˼은 10개의 곡과 5개의 프롬나드(Promenade)로 구성되어 있지만 표제의 특징을 쉽게 이해할 수 있는 악곡을 선택하여 효과적인 감상수업이 이루어질 수 있도록 구성하였다. 감상 수업 지도안을 통하여 감상활동 뿐만 아니라, 학생들이 관심을 갖고 음악을 경험할 수 있는 방향으로 연구하였으며, 학생들의 흥미를 유발할 수 있는 오디오뿐만 아니라 시각적인 자료를 활용하였다. 또한 악보를 통하여 곡의 형식을 파악한 후 영상 매체를 활용하여 곡의 전체적인 분위기를 파악하는데 도움이 될 수 있도록 하였다. 이와 같이 교사는 다양한 자료의 활용으로 학생들의 흥미와 동기유발을 자연스럽게 이끌어 낼 수 있도록 하며, 적극적인 감상 활동이 이루어질 수 있는 수업 지도방안을 제시하였다.
Music appreciation is an experience of feeling and appreciating the artistic beauty of music. Music appreciation education has a very important meaning in the music class, while being a basic activity therein. In particular, since the textbooks contain a variety of pieces of music that a...
Music appreciation is an experience of feeling and appreciating the artistic beauty of music. Music appreciation education has a very important meaning in the music class, while being a basic activity therein. In particular, since the textbooks contain a variety of pieces of music that arouse out students' interest, they may well approach various music activities through music appreciation relatively easily and intimately. With such basic conceptions in mind, this study aims at designing a music appreciation guide conducive to the students' effective and correct music appreciation and thereby, applying it to the music class. To this end, this study reviews the implications and needs of music appreciation, and thereupon, researches into the ways to improve students' music appreciation competence. Furthermore, this study examined the relevant books and materials to design a music appreciation teaching guide by referring to the relevant data. The music pieces selected for this study are Antonio Vivaldi ˹Spring˼ among his violin concerto of The Four Seasons and Modest Petrovich Mussorgsky ˹ Pictures at An Exhibition˼. In order to research into an effective music appreciation guide, relevant books and materials were collected and examined. To be more specific, this study reviews the two musicians' life and examines Vivaldi ˹Spring˼ among his violin concerto of The Four Seasons and Mussorgsky ˹Pictures at An Exhibition˼ in view of their structures and features. Vivaldi violin concerto ˹Spring˼ consists of 3 movements, but as it takes a considerable time to appreciate the whole piece, this study focuses on certain theme melodies. On the other hand, Mussorgsky ˹Pictures at An Exhibition˼ consists of 10 pieces and 5 promenades, but this study selects those that would be easily understood for an effective music appreciation class. The music appreciation guide is designed not only to encourage students to be well involved in the music listening, while not only audio but also some visual data were used. In addition, the forms of the music pieces have been assessed, and thereupon, video media are used to help students appreciate the overall mood of the music pieces. All in all, the music listening guide is designed to evoke students' interest and motivation, helping them to be engaged positively in the music listening activities.
Music appreciation is an experience of feeling and appreciating the artistic beauty of music. Music appreciation education has a very important meaning in the music class, while being a basic activity therein. In particular, since the textbooks contain a variety of pieces of music that arouse out students' interest, they may well approach various music activities through music appreciation relatively easily and intimately. With such basic conceptions in mind, this study aims at designing a music appreciation guide conducive to the students' effective and correct music appreciation and thereby, applying it to the music class. To this end, this study reviews the implications and needs of music appreciation, and thereupon, researches into the ways to improve students' music appreciation competence. Furthermore, this study examined the relevant books and materials to design a music appreciation teaching guide by referring to the relevant data. The music pieces selected for this study are Antonio Vivaldi ˹Spring˼ among his violin concerto of The Four Seasons and Modest Petrovich Mussorgsky ˹ Pictures at An Exhibition˼. In order to research into an effective music appreciation guide, relevant books and materials were collected and examined. To be more specific, this study reviews the two musicians' life and examines Vivaldi ˹Spring˼ among his violin concerto of The Four Seasons and Mussorgsky ˹Pictures at An Exhibition˼ in view of their structures and features. Vivaldi violin concerto ˹Spring˼ consists of 3 movements, but as it takes a considerable time to appreciate the whole piece, this study focuses on certain theme melodies. On the other hand, Mussorgsky ˹Pictures at An Exhibition˼ consists of 10 pieces and 5 promenades, but this study selects those that would be easily understood for an effective music appreciation class. The music appreciation guide is designed not only to encourage students to be well involved in the music listening, while not only audio but also some visual data were used. In addition, the forms of the music pieces have been assessed, and thereupon, video media are used to help students appreciate the overall mood of the music pieces. All in all, the music listening guide is designed to evoke students' interest and motivation, helping them to be engaged positively in the music listening activities.
주제어
#music appreciation education Vivaldi Mussorgsky music appreciation
학위논문 정보
저자
엄호정
학위수여기관
창원대학교
학위구분
국내석사
학과
음악교육전공
지도교수
김도기
발행연도
2018
총페이지
v, 49장
키워드
music appreciation education Vivaldi Mussorgsky music appreciation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.