본 논문은 옛이야기의 세계를 중심으로 그 안에 담겨있는 아동 교육적 함의를 밝히는 데에 목적이 있다. 옛이야기는 인간의 삶 속에 뿌리 내려온 하나의 문화 양식으로서 그 자체로 깊고 풍부한 교육적 의미를 담고 있다. 본 논문에서는 오랜 세월 인류 사회에서 전승되어 온 이야기들을 ‘옛이야기’라는 용어로 칭하고, 이것을 중심으로 그 안에 펼쳐져 있는 교육적 양상을 고찰하고자 하였다. 여기에서는 옛이야기의 의미를 동양과 서양을 포함하여 예로부터 전해내려 오는 설화 가운데, 그 기본적 모티프의 원형을 유지하면서 지속적으로 구전, 정착되어 온 일체의 서사 문학을 지칭하는 것으로 규정하고 논의를 진행하였다. 본래 옛이야기는 성인들 사이에서 향유되던 민담들을 원형으로 하는 경우가 대부분이었다. 그러던 것이 ...
본 논문은 옛이야기의 세계를 중심으로 그 안에 담겨있는 아동 교육적 함의를 밝히는 데에 목적이 있다. 옛이야기는 인간의 삶 속에 뿌리 내려온 하나의 문화 양식으로서 그 자체로 깊고 풍부한 교육적 의미를 담고 있다. 본 논문에서는 오랜 세월 인류 사회에서 전승되어 온 이야기들을 ‘옛이야기’라는 용어로 칭하고, 이것을 중심으로 그 안에 펼쳐져 있는 교육적 양상을 고찰하고자 하였다. 여기에서는 옛이야기의 의미를 동양과 서양을 포함하여 예로부터 전해내려 오는 설화 가운데, 그 기본적 모티프의 원형을 유지하면서 지속적으로 구전, 정착되어 온 일체의 서사 문학을 지칭하는 것으로 규정하고 논의를 진행하였다. 본래 옛이야기는 성인들 사이에서 향유되던 민담들을 원형으로 하는 경우가 대부분이었다. 그러던 것이 어린 아이들에게 전해질 경우 자연스럽게 순화되면서 교훈성을 띠기 시작하였다. 특히, 근대에 이르러 프랑스의 샤를페로, 독일의 그림형제 및 한국의 소파 방정환 선생 등의 노력에 힘입어 각국 고유의 옛이야기가 채록되어 정착되기 시작하였는데, 그 과정에서 공통적으로 아동이 주요 독자층으로 부각되었으며 모종의 교훈과 가치를 전달하고자 하는 교육 본위적 성격 또한 강화되었다. 요컨대, 옛이야기가 본격적으로 교육적 기능과 의의를 부여받게 된 것은 아동 대상의 옛이야기 속에서였다고 할 수 있으며 바꾸어 말하여, 옛이야기의 교훈성이 확대 강화되어가는 과정은 곧 옛이야기가 아동의 교육적 성장과 불가분의 관련성을 형성해가는 과정이라고 할 수 있다. 한국의 전래동화와 그림형제의 동화, 그리고 이솝우화는 현대의 아동들에게도 널리 들려지고 읽혀지고 있는 대표적인 옛이야기이다. 이 이야기들은 저마다의 독특한 방식을 통해 서로 구별되는 가치의 지향성과 교육적 의미를 던져 줌으로써 옛이야기의 풍부한 세계를 잘 보여주고 있다. 요컨대, 한국의 전래동화에서는 선과 악의 명확한 대비와 한국인 특유의 해학과 익살, 즉 교훈성의 강조와 그것의 희화화를 통해 전통사회에서 추구한 도덕 본위적 가치 지향과 삶의 여유를 잘 보여주고 있다. 또한 근대시기에 한국에 수용되기 시작한 그림형제의 동화에는 상징과 은유, 그리고 모험과 환상이라는 요소가 풍부하게 드러나며, 전체적으로는 주인공의 고난극복을 통한 어린이들의 내적 성숙의 과정이 상징적으로 표현되어 있다. 나타나고 있다. 한편, 한국 근대시기에 일찌감치 한국에 유입된 이솝우화 역시 의인화와 비유의 기법을 통해 다양한 삶의 장면과 그 안에서 발생하는 여러 가지 문제 상황 및 그에 대한 지혜로운 처세와 풍자 등을 재미있게 그려내고 있다. 결국 이 세 가지의 대표적 옛이야기들은 저마다의 특질을 가지고 서로 다른 방식으로 이야기의 풍요로운 세계를 구성하고 있으며, 이를 통해 어린 후대를 어떻게 길러낼 것인가의 교육적 문제에 대한 서로 다른 관점에서의 해답을 보여주고 있다고 할 수 있다. 옛이야기의 구체적 전개 양상에 이어, 본 논문에서는 옛이야기가 지닌 본질적 특질과 기능에 관하여 고찰하였다. 여기에서는 서사 구조, 구연의 힘, 문학적 즐거움과 카타르시스적 감화 등을 중심으로 옛이야기가 지닌 본질적 특성 및 그로부터 파생되는 교육적 기능과 의의 등을 연관 지어 논의하였다. 우선, 옛이야기의 서사 구조는 구체적 상황과 맥락을 창출함으로써 생생한 의미를 전달할 수 있으며, 더불어 그것이 구연될 경우 정서적 맥락까지 전달 가능한 힘을 갖게 된다. 즉, 옛이야기의 서사 구조는 아동들에게 단순한 지식이 아닌 깊은 의미를 전달할 수 있는 유용한 기제가 될 수 있다. 이어, 옛이야기의 즐거움은 그 본질적 요소 중의 하나가 된다. 옛 이야기가 지닌 문학적 즐거움은 어린아이들의 자유로운 상상력을 형성하는 기반이 될 뿐만 아니라 그들을 유익한 의미의 세계로 견인하는 선제적 역할을 한다. 즐거움을 선사하는 옛이야기를 통해 아동들은 결국 카타르시스에 도달하게 되며, 이 과정에서 정신적 해방감과 자유로움을 느끼게 된다. 이것은 결국 일종의 정신적 감화이자 그 자체로 자아의 질적 변화와 다른것이 아니다. 아동들은 마치 하나의 놀이를 하는 것과 같이, 옛이야기의 즐거움 속에서 진지함을, 진지함 속에서 자신의 변화를 이끌어낸다. 몰입과 즐거움, 자기 변화의 성장이 어우러지는 교육의 장, 그것이 바로 옛이야기가 펼쳐지는 세계이다. 옛이야기는 바로 어린 후대에게 참다운 인생의 의미를 알려 주고자 하는 인류의 공통된 염원과 노력이 숙성되어 전해져 온 소중한 교육적 유산인 것이다.
본 논문은 옛이야기의 세계를 중심으로 그 안에 담겨있는 아동 교육적 함의를 밝히는 데에 목적이 있다. 옛이야기는 인간의 삶 속에 뿌리 내려온 하나의 문화 양식으로서 그 자체로 깊고 풍부한 교육적 의미를 담고 있다. 본 논문에서는 오랜 세월 인류 사회에서 전승되어 온 이야기들을 ‘옛이야기’라는 용어로 칭하고, 이것을 중심으로 그 안에 펼쳐져 있는 교육적 양상을 고찰하고자 하였다. 여기에서는 옛이야기의 의미를 동양과 서양을 포함하여 예로부터 전해내려 오는 설화 가운데, 그 기본적 모티프의 원형을 유지하면서 지속적으로 구전, 정착되어 온 일체의 서사 문학을 지칭하는 것으로 규정하고 논의를 진행하였다. 본래 옛이야기는 성인들 사이에서 향유되던 민담들을 원형으로 하는 경우가 대부분이었다. 그러던 것이 어린 아이들에게 전해질 경우 자연스럽게 순화되면서 교훈성을 띠기 시작하였다. 특히, 근대에 이르러 프랑스의 샤를페로, 독일의 그림형제 및 한국의 소파 방정환 선생 등의 노력에 힘입어 각국 고유의 옛이야기가 채록되어 정착되기 시작하였는데, 그 과정에서 공통적으로 아동이 주요 독자층으로 부각되었으며 모종의 교훈과 가치를 전달하고자 하는 교육 본위적 성격 또한 강화되었다. 요컨대, 옛이야기가 본격적으로 교육적 기능과 의의를 부여받게 된 것은 아동 대상의 옛이야기 속에서였다고 할 수 있으며 바꾸어 말하여, 옛이야기의 교훈성이 확대 강화되어가는 과정은 곧 옛이야기가 아동의 교육적 성장과 불가분의 관련성을 형성해가는 과정이라고 할 수 있다. 한국의 전래동화와 그림형제의 동화, 그리고 이솝우화는 현대의 아동들에게도 널리 들려지고 읽혀지고 있는 대표적인 옛이야기이다. 이 이야기들은 저마다의 독특한 방식을 통해 서로 구별되는 가치의 지향성과 교육적 의미를 던져 줌으로써 옛이야기의 풍부한 세계를 잘 보여주고 있다. 요컨대, 한국의 전래동화에서는 선과 악의 명확한 대비와 한국인 특유의 해학과 익살, 즉 교훈성의 강조와 그것의 희화화를 통해 전통사회에서 추구한 도덕 본위적 가치 지향과 삶의 여유를 잘 보여주고 있다. 또한 근대시기에 한국에 수용되기 시작한 그림형제의 동화에는 상징과 은유, 그리고 모험과 환상이라는 요소가 풍부하게 드러나며, 전체적으로는 주인공의 고난극복을 통한 어린이들의 내적 성숙의 과정이 상징적으로 표현되어 있다. 나타나고 있다. 한편, 한국 근대시기에 일찌감치 한국에 유입된 이솝우화 역시 의인화와 비유의 기법을 통해 다양한 삶의 장면과 그 안에서 발생하는 여러 가지 문제 상황 및 그에 대한 지혜로운 처세와 풍자 등을 재미있게 그려내고 있다. 결국 이 세 가지의 대표적 옛이야기들은 저마다의 특질을 가지고 서로 다른 방식으로 이야기의 풍요로운 세계를 구성하고 있으며, 이를 통해 어린 후대를 어떻게 길러낼 것인가의 교육적 문제에 대한 서로 다른 관점에서의 해답을 보여주고 있다고 할 수 있다. 옛이야기의 구체적 전개 양상에 이어, 본 논문에서는 옛이야기가 지닌 본질적 특질과 기능에 관하여 고찰하였다. 여기에서는 서사 구조, 구연의 힘, 문학적 즐거움과 카타르시스적 감화 등을 중심으로 옛이야기가 지닌 본질적 특성 및 그로부터 파생되는 교육적 기능과 의의 등을 연관 지어 논의하였다. 우선, 옛이야기의 서사 구조는 구체적 상황과 맥락을 창출함으로써 생생한 의미를 전달할 수 있으며, 더불어 그것이 구연될 경우 정서적 맥락까지 전달 가능한 힘을 갖게 된다. 즉, 옛이야기의 서사 구조는 아동들에게 단순한 지식이 아닌 깊은 의미를 전달할 수 있는 유용한 기제가 될 수 있다. 이어, 옛이야기의 즐거움은 그 본질적 요소 중의 하나가 된다. 옛 이야기가 지닌 문학적 즐거움은 어린아이들의 자유로운 상상력을 형성하는 기반이 될 뿐만 아니라 그들을 유익한 의미의 세계로 견인하는 선제적 역할을 한다. 즐거움을 선사하는 옛이야기를 통해 아동들은 결국 카타르시스에 도달하게 되며, 이 과정에서 정신적 해방감과 자유로움을 느끼게 된다. 이것은 결국 일종의 정신적 감화이자 그 자체로 자아의 질적 변화와 다른것이 아니다. 아동들은 마치 하나의 놀이를 하는 것과 같이, 옛이야기의 즐거움 속에서 진지함을, 진지함 속에서 자신의 변화를 이끌어낸다. 몰입과 즐거움, 자기 변화의 성장이 어우러지는 교육의 장, 그것이 바로 옛이야기가 펼쳐지는 세계이다. 옛이야기는 바로 어린 후대에게 참다운 인생의 의미를 알려 주고자 하는 인류의 공통된 염원과 노력이 숙성되어 전해져 온 소중한 교육적 유산인 것이다.
The purpose of this study ie to review the significance of the old story in child education. Especially, it may be aid that the old story contains a rich educational meaning. In this study, stories that have been handed dawn in human society are called an 'old story', and it refer to any narrative l...
The purpose of this study ie to review the significance of the old story in child education. Especially, it may be aid that the old story contains a rich educational meaning. In this study, stories that have been handed dawn in human society are called an 'old story', and it refer to any narrative literature that has been worded and settled while maintaining the original motif of the motifs in the East and the West. Originally, it could be said that the old story is mostly based on folk tales that have been enjoyed among the adult. If this happened to the younger children, they would be modified and become even more instructive. Especially, thanks to the efforts of Charles Perrot of France, Grimm brothers of Germany and Bang jeong-huan of Korea, the stories of the countries began to e recorded and settled. In this process, the child equally became the main reader, and the educatioal function and meaning of the old story has also been strengthened. In short, it could be said that this process is the process in which the old story forms an inseparable connection with the growth of the child. Korean traditional fairy tales, the Grimm Brothers fairy tales and Aesop's fables are still a representative old stories that are widely heard and read by children. In Korean traditional fairy tales, there is a clear contrast between good and evil, and Korean humor is also overflowing. In other word, it shows moral value orientation and the relaxation of life through lessons and satire. On the other hand, the Grimm Brothers fairy tales are rich in symbolism, metaphor, adventure and fantasy, and they emphasize the inner maturity of children through ovrecoming the suffering of the hero as a whole. Third, Aesop's fables uses personification and analogy to portray various life scenes, problem situations, and the conduct of life and satire on them. After all, these three stories constitute the world of old story with different characteristics and style. Also, it may be said that they offer solutions from different perspective on how to lead the younger generation. Following the concrete aspects of the old stories, this paper discussed structure of narrative, the power of storytelling, and catharsis influence in relation to education. First, the structure of narrative can convey deep and vivid meanings by creating situation and context, and when it is worded, it can even convey the emotional context. The old story also takes pleasure as an essential element and serves to bring children into the imaginary world. In this way, children will reach spiritual liberty and freedom, that is, catharsis. All of this is, in the end, a kind of impression, no different from the qualitative growth of self. In conclusion, the old story is related to the notion of modern personality education that seeks to develop integrally personality of child. In short, children grow up by listening to old stories from their young age, and they explore and apply the meaning of life in them. This suggests an education centered on self-growth that realizes its meaning, not the teacher's lecture or discipline. The world of old story can be said to be place of education where immersion, joy and self-growth are combined and it is valuable educational heritage of humanity.
The purpose of this study ie to review the significance of the old story in child education. Especially, it may be aid that the old story contains a rich educational meaning. In this study, stories that have been handed dawn in human society are called an 'old story', and it refer to any narrative literature that has been worded and settled while maintaining the original motif of the motifs in the East and the West. Originally, it could be said that the old story is mostly based on folk tales that have been enjoyed among the adult. If this happened to the younger children, they would be modified and become even more instructive. Especially, thanks to the efforts of Charles Perrot of France, Grimm brothers of Germany and Bang jeong-huan of Korea, the stories of the countries began to e recorded and settled. In this process, the child equally became the main reader, and the educatioal function and meaning of the old story has also been strengthened. In short, it could be said that this process is the process in which the old story forms an inseparable connection with the growth of the child. Korean traditional fairy tales, the Grimm Brothers fairy tales and Aesop's fables are still a representative old stories that are widely heard and read by children. In Korean traditional fairy tales, there is a clear contrast between good and evil, and Korean humor is also overflowing. In other word, it shows moral value orientation and the relaxation of life through lessons and satire. On the other hand, the Grimm Brothers fairy tales are rich in symbolism, metaphor, adventure and fantasy, and they emphasize the inner maturity of children through ovrecoming the suffering of the hero as a whole. Third, Aesop's fables uses personification and analogy to portray various life scenes, problem situations, and the conduct of life and satire on them. After all, these three stories constitute the world of old story with different characteristics and style. Also, it may be said that they offer solutions from different perspective on how to lead the younger generation. Following the concrete aspects of the old stories, this paper discussed structure of narrative, the power of storytelling, and catharsis influence in relation to education. First, the structure of narrative can convey deep and vivid meanings by creating situation and context, and when it is worded, it can even convey the emotional context. The old story also takes pleasure as an essential element and serves to bring children into the imaginary world. In this way, children will reach spiritual liberty and freedom, that is, catharsis. All of this is, in the end, a kind of impression, no different from the qualitative growth of self. In conclusion, the old story is related to the notion of modern personality education that seeks to develop integrally personality of child. In short, children grow up by listening to old stories from their young age, and they explore and apply the meaning of life in them. This suggests an education centered on self-growth that realizes its meaning, not the teacher's lecture or discipline. The world of old story can be said to be place of education where immersion, joy and self-growth are combined and it is valuable educational heritage of humanity.
주제어
#옛이야기 아동 교육적 함의 한국 전래동화 그림형제 동화 이솝우화 자아 성장 인성교육 교육적 유산 The old story Child education Korean traditional fairy tales Grimm Brothers fairy tales Aesop's fables Self-growth personality education Educational heritage
학위논문 정보
저자
장정호
학위수여기관
서울신학대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
보육학과 보육학
지도교수
구경선
발행연도
2018
총페이지
95
키워드
옛이야기 아동 교육적 함의 한국 전래동화 그림형제 동화 이솝우화 자아 성장 인성교육 교육적 유산 The old story Child education Korean traditional fairy tales Grimm Brothers fairy tales Aesop's fables Self-growth personality education Educational heritage
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.