프로티언 경력지향성과 주관적 경력성공 : 지속학습활동과 조직문화의 조절된 매개효과 Protean career orientation and subjective career success : the moderated mediating effect of continuous learning activity and organization culture원문보기
본 연구의 목적은 프로티언 경력지향성과 주관적 경력성공의 관계에서 지속학습활동의 매개효과를 확인하고, 지속학습활동과 조직문화의 조절된 매개효과를 구명하는데 있다. 이를 위해 대기업에 근무하는 경력 5년 이상의 사무직 근로자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 자료 분석은 SPSS Statistics 21.0와 SPSS PROCESS macro을 이용하였다.
연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로티언 경력지향성(자기주도성, 가치지향성)은 주관적 경력성공(경력만족, 고용가능성)에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지속학습활동(교육프로그램 참여, 자기평가, 직무경험)은 프로티언 경력지향성(자기주도성, 가치지향성)과 주관적 경력성공(경력만족, 고용가능성)의 관계에 대하여 ...
본 연구의 목적은 프로티언 경력지향성과 주관적 경력성공의 관계에서 지속학습활동의 매개효과를 확인하고, 지속학습활동과 조직문화의 조절된 매개효과를 구명하는데 있다. 이를 위해 대기업에 근무하는 경력 5년 이상의 사무직 근로자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 자료 분석은 SPSS Statistics 21.0와 SPSS PROCESS macro을 이용하였다.
연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로티언 경력지향성(자기주도성, 가치지향성)은 주관적 경력성공(경력만족, 고용가능성)에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지속학습활동(교육프로그램 참여, 자기평가, 직무경험)은 프로티언 경력지향성(자기주도성, 가치지향성)과 주관적 경력성공(경력만족, 고용가능성)의 관계에 대하여 부분매개 효과를 가지는 것으로 나타났다. 셋째, 조직문화와 지속학습활동의 조절된 매개효과는 부분적으로 유효하게 나타났다. 구체적으로는 지속학습활동 중 '자기평가'와 '직무경험'이 프로티언 경력지향성의 '자기주도성'과 주관적 경력성공의 ‘경력만족’, ‘고용가능성’의 관계를 매개하는 과정에서 부적인 조절효과를 나타냈다. 마지막으로 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 학술적 시사점과 실무 영역에서의 시사점에 대해 논의하고, 후속 연구과제의 필요성에 대해 논의하였다.
마지막으로 연구 결과를 토대로 본 연구의 학문적 의의와 실무적 시사점, 그리고 한계점에 대하여 논의하였다.
본 연구의 목적은 프로티언 경력지향성과 주관적 경력성공의 관계에서 지속학습활동의 매개효과를 확인하고, 지속학습활동과 조직문화의 조절된 매개효과를 구명하는데 있다. 이를 위해 대기업에 근무하는 경력 5년 이상의 사무직 근로자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 자료 분석은 SPSS Statistics 21.0와 SPSS PROCESS macro을 이용하였다.
연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로티언 경력지향성(자기주도성, 가치지향성)은 주관적 경력성공(경력만족, 고용가능성)에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지속학습활동(교육프로그램 참여, 자기평가, 직무경험)은 프로티언 경력지향성(자기주도성, 가치지향성)과 주관적 경력성공(경력만족, 고용가능성)의 관계에 대하여 부분매개 효과를 가지는 것으로 나타났다. 셋째, 조직문화와 지속학습활동의 조절된 매개효과는 부분적으로 유효하게 나타났다. 구체적으로는 지속학습활동 중 '자기평가'와 '직무경험'이 프로티언 경력지향성의 '자기주도성'과 주관적 경력성공의 ‘경력만족’, ‘고용가능성’의 관계를 매개하는 과정에서 부적인 조절효과를 나타냈다. 마지막으로 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 학술적 시사점과 실무 영역에서의 시사점에 대해 논의하고, 후속 연구과제의 필요성에 대해 논의하였다.
마지막으로 연구 결과를 토대로 본 연구의 학문적 의의와 실무적 시사점, 그리고 한계점에 대하여 논의하였다.
The goal of this study was to examine the influence of continuous learning activity and organization culture on the relationship between protean career orientation and subjective career success. Specifically, the mediating effects of continuous learning activity in the relationship between protean c...
The goal of this study was to examine the influence of continuous learning activity and organization culture on the relationship between protean career orientation and subjective career success. Specifically, the mediating effects of continuous learning activity in the relationship between protean career orientation and subjective career success and the moderated mediation effects of continuous learning activity and organization culture were examined. This study conducted a survey research method and the data was collected from office workers with 5 years or more experience in Large Corporations. SPSS 21.0 for Windows and the SPSS PROCESS macro program developed by Hayes(2013) were used to perform the statistical analysis. Findings from this study were as follows. First, protean career orientation(Self-directed, value-driven) had a positive effect on subjective career success(career satisfaction, employability). Second, continuous learning activity(participation in educational courses and training programs, self-evaluation of skills, Job experience) showed a partial mediating effect between protean career orientation(self-directed, value-driven) and subjective career success(career satisfaction, employability). Third, the moderated mediation effect of continuous learning activity and organization culture on the relationship was partially validated. Specifically, organization culture moderated the mediating effect of continuous learning activity(self-evaluation of skills, Job experience) on the relationship between protean career orientation(self-directed) and subjective career success(career satisfaction, employability). The significance and limitations of our findings are also discussed.
The goal of this study was to examine the influence of continuous learning activity and organization culture on the relationship between protean career orientation and subjective career success. Specifically, the mediating effects of continuous learning activity in the relationship between protean career orientation and subjective career success and the moderated mediation effects of continuous learning activity and organization culture were examined. This study conducted a survey research method and the data was collected from office workers with 5 years or more experience in Large Corporations. SPSS 21.0 for Windows and the SPSS PROCESS macro program developed by Hayes(2013) were used to perform the statistical analysis. Findings from this study were as follows. First, protean career orientation(Self-directed, value-driven) had a positive effect on subjective career success(career satisfaction, employability). Second, continuous learning activity(participation in educational courses and training programs, self-evaluation of skills, Job experience) showed a partial mediating effect between protean career orientation(self-directed, value-driven) and subjective career success(career satisfaction, employability). Third, the moderated mediation effect of continuous learning activity and organization culture on the relationship was partially validated. Specifically, organization culture moderated the mediating effect of continuous learning activity(self-evaluation of skills, Job experience) on the relationship between protean career orientation(self-directed) and subjective career success(career satisfaction, employability). The significance and limitations of our findings are also discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.