본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정이 적용되는 고등학교 교육과정에서 다루는 ‘확률과 통계’ 과목에서 학생들이 자주 오개념을 갖거나 오류를 일으키는 부분의 2015 개정 교육과정의 취지에 맞는 수업자료와 평가 문항자료의 개발에 있다.‘확률의 뜻’, ‘조건부 확률’,‘통계적 추정’의 세 단원을 주제로 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
가. ‘확률의 뜻’에서는 수학적 확률의 정의에서 학생들이 자주 갖는 오류를 줄이기 위한 수업지도안과 평가문항자료를 다룬다. 나. ‘조건부 확률’에서는 학생들이 조건사건에 대한 개념적 이해를 할 수 있는 수업지도안과 평가문항자료를 다룬다. 다. ‘통계적 추정’에서는 ...
본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정이 적용되는 고등학교 교육과정에서 다루는 ‘확률과 통계’ 과목에서 학생들이 자주 오개념을 갖거나 오류를 일으키는 부분의 2015 개정 교육과정의 취지에 맞는 수업자료와 평가 문항자료의 개발에 있다.‘확률의 뜻’, ‘조건부 확률’,‘통계적 추정’의 세 단원을 주제로 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
가. ‘확률의 뜻’에서는 수학적 확률의 정의에서 학생들이 자주 갖는 오류를 줄이기 위한 수업지도안과 평가문항자료를 다룬다. 나. ‘조건부 확률’에서는 학생들이 조건사건에 대한 개념적 이해를 할 수 있는 수업지도안과 평가문항자료를 다룬다. 다. ‘통계적 추정’에서는 모평균의 추정에서 일어날 수 있는 오개념을 줄일 수 있는 수업지도안과 평가문항자료를 다룬다.
위의 연구문제를 해결해 나가면서 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
2015 개정 교육과정에서의 역량 기반 평가를 성공적으로 실시하려면, 교육과정과 수업, 그리고 평가의 일체화를 이룰 필요성이 있다. 이에 학습된 지식의 오개념이나 오류를 줄일 수 있도록 수업시간 내에 여러 가지 상황을 제시하고 컴퓨터 프로그램 등을 활용하여 실제로 활동해 보는 시간이 필요하다. 그리고 재구성하여 학습된 내용은 교육과정, 배움중심 수업과 연계한 평가로 연결되어 성장 중심의 과정평가, 정의적 능력 평가, 학생 참여형 수업에 맞는 관찰평가 등으로 이루어져야 한다. 그래야 학생들에게 학습내용의 이해를 돕고 오개념을 줄일 수 있는 기회가 제공될 수 있다. 앞으로 수업시간 학생들이 오개념이나 오류를 줄일 수 있는 방법을 수업에 어떻게 적용할 것인지에 대한 다양하고 심층적인 연구와 2015 개정 교육과정에 부합하는 수업과 연계되고 교과 핵심역량을 갖춘 인재를 기를 수 있는 다양한 평가문항 개발에 대한 논의와 연구가 필요하다.
본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정이 적용되는 고등학교 교육과정에서 다루는 ‘확률과 통계’ 과목에서 학생들이 자주 오개념을 갖거나 오류를 일으키는 부분의 2015 개정 교육과정의 취지에 맞는 수업자료와 평가 문항자료의 개발에 있다.‘확률의 뜻’, ‘조건부 확률’,‘통계적 추정’의 세 단원을 주제로 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
가. ‘확률의 뜻’에서는 수학적 확률의 정의에서 학생들이 자주 갖는 오류를 줄이기 위한 수업지도안과 평가문항자료를 다룬다. 나. ‘조건부 확률’에서는 학생들이 조건사건에 대한 개념적 이해를 할 수 있는 수업지도안과 평가문항자료를 다룬다. 다. ‘통계적 추정’에서는 모평균의 추정에서 일어날 수 있는 오개념을 줄일 수 있는 수업지도안과 평가문항자료를 다룬다.
위의 연구문제를 해결해 나가면서 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
2015 개정 교육과정에서의 역량 기반 평가를 성공적으로 실시하려면, 교육과정과 수업, 그리고 평가의 일체화를 이룰 필요성이 있다. 이에 학습된 지식의 오개념이나 오류를 줄일 수 있도록 수업시간 내에 여러 가지 상황을 제시하고 컴퓨터 프로그램 등을 활용하여 실제로 활동해 보는 시간이 필요하다. 그리고 재구성하여 학습된 내용은 교육과정, 배움중심 수업과 연계한 평가로 연결되어 성장 중심의 과정평가, 정의적 능력 평가, 학생 참여형 수업에 맞는 관찰평가 등으로 이루어져야 한다. 그래야 학생들에게 학습내용의 이해를 돕고 오개념을 줄일 수 있는 기회가 제공될 수 있다. 앞으로 수업시간 학생들이 오개념이나 오류를 줄일 수 있는 방법을 수업에 어떻게 적용할 것인지에 대한 다양하고 심층적인 연구와 2015 개정 교육과정에 부합하는 수업과 연계되고 교과 핵심역량을 갖춘 인재를 기를 수 있는 다양한 평가문항 개발에 대한 논의와 연구가 필요하다.
The purpose of this research is to develop teaching materials and evaluation items that students often misconceive or cause mistakes in the 'Probability and Statistics' course, which is covered in the high school curriculum to which the 2015 revised curriculum is applied. The research questions are ...
The purpose of this research is to develop teaching materials and evaluation items that students often misconceive or cause mistakes in the 'Probability and Statistics' course, which is covered in the high school curriculum to which the 2015 revised curriculum is applied. The research questions are as follows, with the theme of 'The meaning of probability', 'Conditional probability', and 'Statistical estimation'.
Ⅰ. 'The meaning of Probability' deals with instructional materials and evaluation item data to reduce errors that students frequently have in the definition of mathematical probability. Ⅱ. 'Conditional probability' covers instructional materials and evaluation items that allow students to conceptually understand conditional events. Ⅲ. 'Statistical estimation' deals with instructional materials and evaluation item data that can reduce the misconceptions that may arise in the estimation of population mean.
The following conclusions were reached from this research. Firstly, to successfully perform competency-based assessments in the 2015 revised curriculum, it is necessary to integrate curriculum, instruction, and assessment. In order to reduce the misconceptions and errors of the learned knowledge, it is necessary for teachers to present various situations in the class and to allow students to take time for authentic learning activities using computer programs. Secondly, the learning contents should be connected to the curriculum and learning-oriented evaluation; evaluation of growth-oriented process, evaluation of affective ability, and evaluation of observations for students' participation in class. This will give students an opportunity to understand the learning content and reduce their misconceptions. Therefore, it is necessary to carry out a variety of in-depth research on how students can reduce misconceptions and errors in learning 'Probability and Statistics', and to have continuous discussion on developing a variety of evaluation methods as a means of nurturing academically competent students in conjunction with classes that meet the 2015 revised curriculum.
The purpose of this research is to develop teaching materials and evaluation items that students often misconceive or cause mistakes in the 'Probability and Statistics' course, which is covered in the high school curriculum to which the 2015 revised curriculum is applied. The research questions are as follows, with the theme of 'The meaning of probability', 'Conditional probability', and 'Statistical estimation'.
Ⅰ. 'The meaning of Probability' deals with instructional materials and evaluation item data to reduce errors that students frequently have in the definition of mathematical probability. Ⅱ. 'Conditional probability' covers instructional materials and evaluation items that allow students to conceptually understand conditional events. Ⅲ. 'Statistical estimation' deals with instructional materials and evaluation item data that can reduce the misconceptions that may arise in the estimation of population mean.
The following conclusions were reached from this research. Firstly, to successfully perform competency-based assessments in the 2015 revised curriculum, it is necessary to integrate curriculum, instruction, and assessment. In order to reduce the misconceptions and errors of the learned knowledge, it is necessary for teachers to present various situations in the class and to allow students to take time for authentic learning activities using computer programs. Secondly, the learning contents should be connected to the curriculum and learning-oriented evaluation; evaluation of growth-oriented process, evaluation of affective ability, and evaluation of observations for students' participation in class. This will give students an opportunity to understand the learning content and reduce their misconceptions. Therefore, it is necessary to carry out a variety of in-depth research on how students can reduce misconceptions and errors in learning 'Probability and Statistics', and to have continuous discussion on developing a variety of evaluation methods as a means of nurturing academically competent students in conjunction with classes that meet the 2015 revised curriculum.
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