[학위논문]협동적 전래놀이 활동이 유아의 정서지능과 친사회적행동 향상에 미치는 효과 The effect of cooperative traditional play activity on the enhancement of emotional intelligence and prosocial behavior of young children원문보기
본 연구에서는 협동적 전래놀이를 활용한 활동을 실시하여 유아의 정서지능과 유아의 친사회적행동 향상에 효과가 있는지를 실험연구를 통해 확인하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 협동적 전래놀이 활동은 유아의 정서지능(자기정서의 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계) 향상에 효과적인가? 연구문제 2. 협동적 전래놀이 활동이 유아의 친사회적행동(지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절) 향상에 효과적인가? 본 연구의 실험 대상은 서울특별시 D구에 소재한 S어린이집 만 3세 14명과 K어린이집 만 3세 15명의 유아 29명을 대상으로 실험연구를 실시하여 효과를 확인하였다. 본 연구의 실험절차는 2018년 10월 2일부터 2018년 11월 8일까지 6주에 걸쳐 일주에 2회씩 총 12회의 실험이 이루어졌으며 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 실시하였다. 측정도구는 김경회(1998)의 유아의 정서지능 측정도구와 김영옥(2003)의 유아의 친사회적행동 측정도구를 사용하였다. 유아의 정서지능과 친사회적행동 측정도구는 담임교사가 유아를 활동상황에서 관찰한 내용을 기초한 체크리스트이다. 실험집단과 통제집단의 결과에 대한 자료처리는 ...
본 연구에서는 협동적 전래놀이를 활용한 활동을 실시하여 유아의 정서지능과 유아의 친사회적행동 향상에 효과가 있는지를 실험연구를 통해 확인하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 협동적 전래놀이 활동은 유아의 정서지능(자기정서의 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계) 향상에 효과적인가? 연구문제 2. 협동적 전래놀이 활동이 유아의 친사회적행동(지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절) 향상에 효과적인가? 본 연구의 실험 대상은 서울특별시 D구에 소재한 S어린이집 만 3세 14명과 K어린이집 만 3세 15명의 유아 29명을 대상으로 실험연구를 실시하여 효과를 확인하였다. 본 연구의 실험절차는 2018년 10월 2일부터 2018년 11월 8일까지 6주에 걸쳐 일주에 2회씩 총 12회의 실험이 이루어졌으며 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 실시하였다. 측정도구는 김경회(1998)의 유아의 정서지능 측정도구와 김영옥(2003)의 유아의 친사회적행동 측정도구를 사용하였다. 유아의 정서지능과 친사회적행동 측정도구는 담임교사가 유아를 활동상황에서 관찰한 내용을 기초한 체크리스트이다. 실험집단과 통제집단의 결과에 대한 자료처리는 SPSS Win 24.0 프로그램을 이용하여 유아의 정서지능 각 하위요인과 친사회적행동 각 하위요인의 향상을 확인하기 위하여 두 독립집단 t-test를 실시하여 효과 검증을 확인하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동적 전래놀이 활동이 유아의 정서지능의 하위요소인 자기정서의 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계가 향상되었다. 둘째, 협동적 전래놀이 활동이 유아의 친사회적행동 하위요인인 중 감정의 조절 및 충동억제 요인을 제외한 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도하기, 나누기가 향상되었음을 확인하였다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면 협동적 전래놀이 활동이 유아들의 정서지능과 친사회적행동 향상 효과에 긍정적인 영향을 미친 것을 확인 할 수 있었다. 앞으로 친사회적행동 요소 중 효과성을 입증하지 못한 감정조절 및 충동억제 관련한 요소는 더 많은 활동에서 이 요소를 향상시키기 위해 교사가 긍정적인 상호작용으로 지원하여 협동적 전래놀이 활동을 유아교육기관에서 일과 중에 적용한다면 유아의 정서지능과 친사회적행동 발달에 긍정적인 영향을 미칠 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구에서는 협동적 전래놀이를 활용한 활동을 실시하여 유아의 정서지능과 유아의 친사회적행동 향상에 효과가 있는지를 실험연구를 통해 확인하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 협동적 전래놀이 활동은 유아의 정서지능(자기정서의 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계) 향상에 효과적인가? 연구문제 2. 협동적 전래놀이 활동이 유아의 친사회적행동(지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절) 향상에 효과적인가? 본 연구의 실험 대상은 서울특별시 D구에 소재한 S어린이집 만 3세 14명과 K어린이집 만 3세 15명의 유아 29명을 대상으로 실험연구를 실시하여 효과를 확인하였다. 본 연구의 실험절차는 2018년 10월 2일부터 2018년 11월 8일까지 6주에 걸쳐 일주에 2회씩 총 12회의 실험이 이루어졌으며 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 실시하였다. 측정도구는 김경회(1998)의 유아의 정서지능 측정도구와 김영옥(2003)의 유아의 친사회적행동 측정도구를 사용하였다. 유아의 정서지능과 친사회적행동 측정도구는 담임교사가 유아를 활동상황에서 관찰한 내용을 기초한 체크리스트이다. 실험집단과 통제집단의 결과에 대한 자료처리는 SPSS Win 24.0 프로그램을 이용하여 유아의 정서지능 각 하위요인과 친사회적행동 각 하위요인의 향상을 확인하기 위하여 두 독립집단 t-test를 실시하여 효과 검증을 확인하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동적 전래놀이 활동이 유아의 정서지능의 하위요소인 자기정서의 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계가 향상되었다. 둘째, 협동적 전래놀이 활동이 유아의 친사회적행동 하위요인인 중 감정의 조절 및 충동억제 요인을 제외한 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도하기, 나누기가 향상되었음을 확인하였다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면 협동적 전래놀이 활동이 유아들의 정서지능과 친사회적행동 향상 효과에 긍정적인 영향을 미친 것을 확인 할 수 있었다. 앞으로 친사회적행동 요소 중 효과성을 입증하지 못한 감정조절 및 충동억제 관련한 요소는 더 많은 활동에서 이 요소를 향상시키기 위해 교사가 긍정적인 상호작용으로 지원하여 협동적 전래놀이 활동을 유아교육기관에서 일과 중에 적용한다면 유아의 정서지능과 친사회적행동 발달에 긍정적인 영향을 미칠 수 있을 것으로 기대한다.
The objective of this study is to figure out whether cooperative traditional play activity is effect in enhancing emotional intelligence and prosocial behavior of young children. Therefore, the study questions are described below.
Study Question 1. Is cooperative traditional play acti...
The objective of this study is to figure out whether cooperative traditional play activity is effect in enhancing emotional intelligence and prosocial behavior of young children. Therefore, the study questions are described below.
Study Question 1. Is cooperative traditional play activity effective in enhancing emotional intelligence (awareness and expression of self-emotion, emotional control and impulse control, use of self-emotion, awareness and consideration of others’ emotion, relationship with teachers, relationship with peers) of young children? Study Question 2. Is cooperative traditional play activity effective in enhancing prosocial behavior (leadership, helping, communication, leading consideration, approaching, sharing, empathy and emotional control) of young children? The tests were conducted on a total of 29 young children (14 three-year-old children from S daycare center and other 15 three-year-old children from K daycare center in D-gu, Seoul). A total of 12 tests (twice a week) were performed for 6 weeks, Oct. 2, 2018 to Nov. 8, 2018, in order of pre-test, experimental manipulation, and post-test. The Emotional Intelligence Scale for Young children (Kim Gyung-Hee; 1998) and the Prosocial Behavior Scale for Young Children (Kim Young-Ok; 2003) were used as measurement tools. Such measurement tools of emotional intelligence and prosocial behavior of young children were a check list based on what teachers in charge observed activities of young children. The data collected on the results of the experimental group and the control group were analyzed using SPSS Win 24.0 program, and two independent sample t-test was performed to figure out enhancement levels of each subfactors of young children’s emotional intelligence and prosocial behavior, and the effectiveness was verified. The result of this study have revealed as follows. First, cooperative traditional play activity enhanced subfactors of emotional intelligence in young children (i.e. awareness and expression of self-emotion, emotional control and impulse control, use of self-emotion, awareness and consideration of others’ emotion, relationship with teachers, relationship with peers). Second, cooperative traditional play activity enhanced leadership, helping, communication, leading consideration, approaching, and sharing (except factors like emotional control and impulse control) among subfactors of prosocial behavior in young children. Collectively, this study has shown that cooperative traditional play activity had a positive effect on the enhancement of emotional intelligence and prosocial behavior of young children. The effectiveness of emotional control and impulse control under prosocial behavior factors, has not been proved yet. Thus if childcare teachers apply cooperative traditional play activity to educational programs in early childhood educational institution through a positive interaction in order to enhance such two factors, it is expected to have a positive influence on the development of emotional intelligence and prosocial behavior of young children.
The objective of this study is to figure out whether cooperative traditional play activity is effect in enhancing emotional intelligence and prosocial behavior of young children. Therefore, the study questions are described below.
Study Question 1. Is cooperative traditional play activity effective in enhancing emotional intelligence (awareness and expression of self-emotion, emotional control and impulse control, use of self-emotion, awareness and consideration of others’ emotion, relationship with teachers, relationship with peers) of young children? Study Question 2. Is cooperative traditional play activity effective in enhancing prosocial behavior (leadership, helping, communication, leading consideration, approaching, sharing, empathy and emotional control) of young children? The tests were conducted on a total of 29 young children (14 three-year-old children from S daycare center and other 15 three-year-old children from K daycare center in D-gu, Seoul). A total of 12 tests (twice a week) were performed for 6 weeks, Oct. 2, 2018 to Nov. 8, 2018, in order of pre-test, experimental manipulation, and post-test. The Emotional Intelligence Scale for Young children (Kim Gyung-Hee; 1998) and the Prosocial Behavior Scale for Young Children (Kim Young-Ok; 2003) were used as measurement tools. Such measurement tools of emotional intelligence and prosocial behavior of young children were a check list based on what teachers in charge observed activities of young children. The data collected on the results of the experimental group and the control group were analyzed using SPSS Win 24.0 program, and two independent sample t-test was performed to figure out enhancement levels of each subfactors of young children’s emotional intelligence and prosocial behavior, and the effectiveness was verified. The result of this study have revealed as follows. First, cooperative traditional play activity enhanced subfactors of emotional intelligence in young children (i.e. awareness and expression of self-emotion, emotional control and impulse control, use of self-emotion, awareness and consideration of others’ emotion, relationship with teachers, relationship with peers). Second, cooperative traditional play activity enhanced leadership, helping, communication, leading consideration, approaching, and sharing (except factors like emotional control and impulse control) among subfactors of prosocial behavior in young children. Collectively, this study has shown that cooperative traditional play activity had a positive effect on the enhancement of emotional intelligence and prosocial behavior of young children. The effectiveness of emotional control and impulse control under prosocial behavior factors, has not been proved yet. Thus if childcare teachers apply cooperative traditional play activity to educational programs in early childhood educational institution through a positive interaction in order to enhance such two factors, it is expected to have a positive influence on the development of emotional intelligence and prosocial behavior of young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.