인터넷의 확산과 ICT 기술의 급속한 발전으로 전통적인 오프라인 상거래가 점차 온라인에 의한 전자상거래로 대체 되고 있다. 온라인 커머스는 오픈마켓과 소셜커머스가 대표적인데 국내에서는 대표적으로 쿠팡과 티켓몬스터와 같은 기업들이 소셜커머스에서 대표적으로 많은 소비자들이 방문하는 기업이고, 오픈마켓은 11번가, G마켓, 네이버쇼핑 등이 있다. 그러나 2009년 ...
인터넷의 확산과 ICT 기술의 급속한 발전으로 전통적인 오프라인 상거래가 점차 온라인에 의한 전자상거래로 대체 되고 있다. 온라인 커머스는 오픈마켓과 소셜커머스가 대표적인데 국내에서는 대표적으로 쿠팡과 티켓몬스터와 같은 기업들이 소셜커머스에서 대표적으로 많은 소비자들이 방문하는 기업이고, 오픈마켓은 11번가, G마켓, 네이버쇼핑 등이 있다. 그러나 2009년 아이폰이 최초로 등장하면서 스마트 폰의 시대가 열리고 스마트 폰으로 그 이전까지 구현하지 못하였던 앱(어플리케이션)들이 새로 생기면서 쇼핑도 온라인 커머스에서 모바일 커머스로 이용하는 시대가 도래되었다. PC기반의 모바일 커머스의 장점은 언제 어디서나 시간과 공간의 제약이 없이 사용이 가능하고, 쇼핑몰을 바로 방문하거나 구매하고 싶은 욕구가 생길 때 즉각적이고 편리하게 모바일 디바이스를 이용을 할 수 있다. 본 연구는 모바일 커머스 추세와 현황을 살펴보고 모바일 커머스를 중심으로 쇼핑의 가치를 어떻게 생각하고 소비자들의 상품 구매 후 행동하는 것과 기업에 미치는 영향을 분석하였다. 모바일 커머스 소비자들의 만족도 및 불만족으로 인한 행동과 재구매 의도와 상관관계를 연구하고 소비자의 행동이 SNS의 홍보 효과가 직접 연관이 되고 해당 사이트 기업이나 마케팅에 기여할 수 있는지 분석하였다. 기존에 선행연구에서는 모바일 커머스 소비자의 재구매 의도, 행동인지 및 충성도 프레임워크, 소셜커머스 지각된 가치가 소비자 행동에 미치는 영향, 모바일과 온라인 커머스의 소비자 불평 행동 결정요인 등을 연구하였다. 본 연구는 모바일 커머스를 중심으로 소비자들 시각에서 편의성, 즐거움, 서비스 품질, 비즈니스 친숙도, 신뢰성으로 쇼핑 가치를 느끼고 추가로 소셜미디어(SNS)를 활용하여 지인들끼리 자랑 및 홍보를 하면서 만족도로 인한 행동을 하는 것과 이로써 기업에 도움을 주는 것으로 상호작용을 알고 신뢰성이 가까운지 규명하고자 한다. 그리고 모바일 커머스 소비자에 대한 설문조사로 실시하여 소비자의 구매행동, 이용상의 불편한 점 개선방안 등을 도출하였다.
인터넷의 확산과 ICT 기술의 급속한 발전으로 전통적인 오프라인 상거래가 점차 온라인에 의한 전자상거래로 대체 되고 있다. 온라인 커머스는 오픈마켓과 소셜커머스가 대표적인데 국내에서는 대표적으로 쿠팡과 티켓몬스터와 같은 기업들이 소셜커머스에서 대표적으로 많은 소비자들이 방문하는 기업이고, 오픈마켓은 11번가, G마켓, 네이버쇼핑 등이 있다. 그러나 2009년 아이폰이 최초로 등장하면서 스마트 폰의 시대가 열리고 스마트 폰으로 그 이전까지 구현하지 못하였던 앱(어플리케이션)들이 새로 생기면서 쇼핑도 온라인 커머스에서 모바일 커머스로 이용하는 시대가 도래되었다. PC기반의 모바일 커머스의 장점은 언제 어디서나 시간과 공간의 제약이 없이 사용이 가능하고, 쇼핑몰을 바로 방문하거나 구매하고 싶은 욕구가 생길 때 즉각적이고 편리하게 모바일 디바이스를 이용을 할 수 있다. 본 연구는 모바일 커머스 추세와 현황을 살펴보고 모바일 커머스를 중심으로 쇼핑의 가치를 어떻게 생각하고 소비자들의 상품 구매 후 행동하는 것과 기업에 미치는 영향을 분석하였다. 모바일 커머스 소비자들의 만족도 및 불만족으로 인한 행동과 재구매 의도와 상관관계를 연구하고 소비자의 행동이 SNS의 홍보 효과가 직접 연관이 되고 해당 사이트 기업이나 마케팅에 기여할 수 있는지 분석하였다. 기존에 선행연구에서는 모바일 커머스 소비자의 재구매 의도, 행동인지 및 충성도 프레임워크, 소셜커머스 지각된 가치가 소비자 행동에 미치는 영향, 모바일과 온라인 커머스의 소비자 불평 행동 결정요인 등을 연구하였다. 본 연구는 모바일 커머스를 중심으로 소비자들 시각에서 편의성, 즐거움, 서비스 품질, 비즈니스 친숙도, 신뢰성으로 쇼핑 가치를 느끼고 추가로 소셜미디어(SNS)를 활용하여 지인들끼리 자랑 및 홍보를 하면서 만족도로 인한 행동을 하는 것과 이로써 기업에 도움을 주는 것으로 상호작용을 알고 신뢰성이 가까운지 규명하고자 한다. 그리고 모바일 커머스 소비자에 대한 설문조사로 실시하여 소비자의 구매행동, 이용상의 불편한 점 개선방안 등을 도출하였다.
With the proliferation of the Internet and the rapid development of ICT technologies, traditional offline commerce is increasingly being replaced by online e-commerce. Online commerce is represented by open markets and social commerce, which are typically visited by many consumers in social commerce...
With the proliferation of the Internet and the rapid development of ICT technologies, traditional offline commerce is increasingly being replaced by online e-commerce. Online commerce is represented by open markets and social commerce, which are typically visited by many consumers in social commerce by companies like Coupang and Ticketmonster, while open markets include 11th street, Gmarket, and Naver shopping. However, with the advent of the iPhone in 2009, the era of smart phones opened and new applications were created that had not been implemented with smart phones, which led to the use of shopping from online commerce to mobile commerce. The advantage of PC-based mobile commerce is that it can be used anytime, anywhere without restriction of time and space, and that it can immediately and conveniently use a mobile device when there is a need to visit or purchase a shopping mall. This study looked at the mobile commerce trend and current situation and analyzed how consumers think about the value of shopping, act after purchasing goods, and influence on businesses. The research was conducted to correlate behaviors and repurchase intentions caused by the satisfaction and dissatisfaction of mobile commerce consumers and to analyze whether the actions of consumers directly relate to the promotional effects of SNS and contribute to the company or marketing of the site. Previous studies have studied the intent of mobile commerce consumers to repurchase, the framework of behavior and loyalty, the impact of perceived value of social commerce on consumer behavior, and the determinants of consumer complaint behaviour of mobile and online commerce. This study aims to find out whether consumers are close to trust in the mobile commerce as they feel the value of shopping from a consumer perspective with convenience, pleasure, quality of service, business familiarity, and reliability, as well as being able to show off and promote each other by using social media (S). In addition, the survey on mobile commerce consumers was conducted to derive consumers' purchasing behavior and measures to improve their inconvenience in their use.
With the proliferation of the Internet and the rapid development of ICT technologies, traditional offline commerce is increasingly being replaced by online e-commerce. Online commerce is represented by open markets and social commerce, which are typically visited by many consumers in social commerce by companies like Coupang and Ticketmonster, while open markets include 11th street, Gmarket, and Naver shopping. However, with the advent of the iPhone in 2009, the era of smart phones opened and new applications were created that had not been implemented with smart phones, which led to the use of shopping from online commerce to mobile commerce. The advantage of PC-based mobile commerce is that it can be used anytime, anywhere without restriction of time and space, and that it can immediately and conveniently use a mobile device when there is a need to visit or purchase a shopping mall. This study looked at the mobile commerce trend and current situation and analyzed how consumers think about the value of shopping, act after purchasing goods, and influence on businesses. The research was conducted to correlate behaviors and repurchase intentions caused by the satisfaction and dissatisfaction of mobile commerce consumers and to analyze whether the actions of consumers directly relate to the promotional effects of SNS and contribute to the company or marketing of the site. Previous studies have studied the intent of mobile commerce consumers to repurchase, the framework of behavior and loyalty, the impact of perceived value of social commerce on consumer behavior, and the determinants of consumer complaint behaviour of mobile and online commerce. This study aims to find out whether consumers are close to trust in the mobile commerce as they feel the value of shopping from a consumer perspective with convenience, pleasure, quality of service, business familiarity, and reliability, as well as being able to show off and promote each other by using social media (S). In addition, the survey on mobile commerce consumers was conducted to derive consumers' purchasing behavior and measures to improve their inconvenience in their use.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.