본 연구는 교실의 사회적 환경과 교육서비스품질이 항공서비스경영학을 전공하는 학생의 회복탄력성에 미치는 영향관계를 규명하고자 항공서비스 관련학과에 재학 중인 대학생을 대상으로 실시한 연구이다. 연구에 앞서 선행 연구를 토대로 교실의 사회적 환경과 교육서비스품질의 구성요인들을 살펴보고 각 요인이 회복탄력성의 자기조절능력, ...
본 연구는 교실의 사회적 환경과 교육서비스품질이 항공서비스경영학을 전공하는 학생의 회복탄력성에 미치는 영향관계를 규명하고자 항공서비스 관련학과에 재학 중인 대학생을 대상으로 실시한 연구이다. 연구에 앞서 선행 연구를 토대로 교실의 사회적 환경과 교육서비스품질의 구성요인들을 살펴보고 각 요인이 회복탄력성의 자기조절능력, 대인관계능력, 긍정성의 각 변수와의 영향관계를 살펴보았다. 국내 대형 항공사와 저비용 항공사, 외국 항공사 등 은 취업 준비생들의 기회 확대와 항공사 객실 승무원에 대한 선호도가 높게 평가되면서 그로인해 항공서비스 전공을 원하는 학생들이 최근에도 꾸준히 증가하고 있고, 항공서비스 관련 학과는 타 과에 비해 인기학과로 인식되면서 높은 경쟁률을 기록하고 있다. 박소연,박혜윤(2007) “ 항공서비스 : 항공사 객실승무원 관련학과 교육훈련실무전이 연구”한국항공경영학회,2007(0),pp.115-127 다른 직군과 비교하였을 때, 항공사 객실승무원은 높은 입사 경쟁률로 인해 항공서비스 전공하는 대학생들 사이에서도 소수만이 항공사 취업에 성공하는 것이 사실이다. 그로 인하여 항공서비스를 전공하는 대학생들의 취업에 대한 불안과 스트레스는 증가하고 있으며, 자존감이 낮아지고, 회복탄력성 또한 좋지 못한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 교실의 사회적 환경과 교육서비스품질이 학생의 회복탄력성과의 연관성에 대해 연구하였다. 2018년 9월 3일부터 10월 31일까지 두 달 동안의 항공서비스를 전공하는 대학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 설문조사를 통해 확보된 유효 표본 327부의 설문지 결과의 데이터를 바탕으로 SPSS ver.21.0 통계 프로그램을 사용하였으며 분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 표본에 대한 특성을 파악하기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 측정변수의 구성타당성 및 신뢰도를 검증하기 위해 탐색적 요인분석을 실시하였다. 셋째, 측정변수들 간의 관련성을 분석하기 위해 상관관계분석을 실시하였다. 넷째, 연구가설을 검증하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구 방법으로 다음과 같은 결과를 도출해 내었다. 첫째, 교실의 사회적 환경과 회복탄력성의 관계를 알아보면, 교사지지와 상호존중은 자기조절능력, 대인관계능력, 긍정성에는 모두 정(+)의 유의한 영향을 미쳤지만, 동료지지는 자기조절능력과 긍정성에 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 교육서비스품질과 회복탄력성의 관계를 알아보면, 신뢰성, 대응성, 교수의 역할, 직원의 역할은 자기조절 능력에 정(+)의 유의한 영향을 미쳤고, 유형성과 대학명성은 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 또한 유형성, 신뢰성, 대응성, 교수의 역할, 직원의 역할은 대인관계 능력에 정(+)의 유의한 영향을 미쳤지만, 대학명성은 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 마지막으로 신뢰성, 대응성, 교수의 역할은 긍정성에 정(+)의 유의한 영향을 미쳤지만, 유형성, 직원의 역할, 대학 명성은 긍정성에 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다.
본 연구는 교실의 사회적 환경과 교육서비스품질이 항공서비스경영학을 전공하는 학생의 회복탄력성에 미치는 영향관계를 규명하고자 항공서비스 관련학과에 재학 중인 대학생을 대상으로 실시한 연구이다. 연구에 앞서 선행 연구를 토대로 교실의 사회적 환경과 교육서비스품질의 구성요인들을 살펴보고 각 요인이 회복탄력성의 자기조절능력, 대인관계능력, 긍정성의 각 변수와의 영향관계를 살펴보았다. 국내 대형 항공사와 저비용 항공사, 외국 항공사 등 은 취업 준비생들의 기회 확대와 항공사 객실 승무원에 대한 선호도가 높게 평가되면서 그로인해 항공서비스 전공을 원하는 학생들이 최근에도 꾸준히 증가하고 있고, 항공서비스 관련 학과는 타 과에 비해 인기학과로 인식되면서 높은 경쟁률을 기록하고 있다. 박소연,박혜윤(2007) “ 항공서비스 : 항공사 객실승무원 관련학과 교육훈련실무전이 연구”한국항공경영학회,2007(0),pp.115-127 다른 직군과 비교하였을 때, 항공사 객실승무원은 높은 입사 경쟁률로 인해 항공서비스 전공하는 대학생들 사이에서도 소수만이 항공사 취업에 성공하는 것이 사실이다. 그로 인하여 항공서비스를 전공하는 대학생들의 취업에 대한 불안과 스트레스는 증가하고 있으며, 자존감이 낮아지고, 회복탄력성 또한 좋지 못한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 교실의 사회적 환경과 교육서비스품질이 학생의 회복탄력성과의 연관성에 대해 연구하였다. 2018년 9월 3일부터 10월 31일까지 두 달 동안의 항공서비스를 전공하는 대학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 설문조사를 통해 확보된 유효 표본 327부의 설문지 결과의 데이터를 바탕으로 SPSS ver.21.0 통계 프로그램을 사용하였으며 분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 표본에 대한 특성을 파악하기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 측정변수의 구성타당성 및 신뢰도를 검증하기 위해 탐색적 요인분석을 실시하였다. 셋째, 측정변수들 간의 관련성을 분석하기 위해 상관관계분석을 실시하였다. 넷째, 연구가설을 검증하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구 방법으로 다음과 같은 결과를 도출해 내었다. 첫째, 교실의 사회적 환경과 회복탄력성의 관계를 알아보면, 교사지지와 상호존중은 자기조절능력, 대인관계능력, 긍정성에는 모두 정(+)의 유의한 영향을 미쳤지만, 동료지지는 자기조절능력과 긍정성에 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 교육서비스품질과 회복탄력성의 관계를 알아보면, 신뢰성, 대응성, 교수의 역할, 직원의 역할은 자기조절 능력에 정(+)의 유의한 영향을 미쳤고, 유형성과 대학명성은 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 또한 유형성, 신뢰성, 대응성, 교수의 역할, 직원의 역할은 대인관계 능력에 정(+)의 유의한 영향을 미쳤지만, 대학명성은 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 마지막으로 신뢰성, 대응성, 교수의 역할은 긍정성에 정(+)의 유의한 영향을 미쳤지만, 유형성, 직원의 역할, 대학 명성은 긍정성에 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to examine the correlation between social environment of the classroom and quality of education service on the resilience of students majoring in aviation service management. The subjects of the study were university students majoring in aviation service related departme...
The purpose of this study is to examine the correlation between social environment of the classroom and quality of education service on the resilience of students majoring in aviation service management. The subjects of the study were university students majoring in aviation service related departments. Prior to the study, the factors of the social environment of the classroom and quality of education service were reviewed based on the previous studies and the relationship between each factor and the self-regulation ability of resilience, interpersonal abilities, and positivity was examined. As the domestic large airlines, low-cost airlines, and foreign airline companies are expanding the opportunities for job seekers and the preference for airline cabin crews is increased, the number of students who want to major in aviation services has been steadily increasing in recent years and aviation service-related departments are highly competitive when compared to other departments. Park So Yeon, Park Hye Yoon(2007) “Aviation Services: A Study on the Transfer of Education Training for Flight Attendants Related Departments at University and College”Aviation Managment Society of Korea,2007(0),pp.115-127 In comparison to other job groups, only a small number of university students who major in aviation service get a job in an airline due to the competitiveness. As a result, the anxiety and stress of students majoring in aviation services are increasing, their self-esteem is decreasing, and their resilience is also low. Therefore, this study examined the correlation between the social environment of the classroom and the quality of the education service on the resilience of the students. The survey was conducted for two months from September 3 to October 31, 2018 with college students majoring in aviation service. The SPSS ver.21.0 statistical program was used for the 327 valid samples collected from the survey. The analysis method is as follows. First, frequency analysis was conducted to identify the characteristics of the sample. Second, exploratory factor analysis was conducted to verify construct validity and reliability of measured variables. Third, correlation analysis was performed to analyze the relationship between measurement variables. Fourth, multiple regression analysis was conducted to verify the research hypothesis. Using these methods, the following results were found. First, the correlation between the social environment of the classroom and resilience revealed that teacher support and mutual respect had a positive(+) effect on self-control ability, interpersonal ability, and positivity, but that peer support did not have a significant effect on self-control ability and positivity. Second, the correlation between the quality of education service and resilience showed that the role of staff, tangibility, responsiveness, and university reputation had a positive(+) effect on self-control ability, but reliability and role of professor did not have a significant effect on them. In addition, the role of staff, reliability, tangibility, role of professor, and responsiveness had a positive(+) effect on interpersonal abilities, but university reputation did not have a significant effect. Lastly, reliability, tangibility, and role of professor had a positive(+) effect on positivity, but the role of staff, responsiveness, and university reputation had no significant effect on positivity.
The purpose of this study is to examine the correlation between social environment of the classroom and quality of education service on the resilience of students majoring in aviation service management. The subjects of the study were university students majoring in aviation service related departments. Prior to the study, the factors of the social environment of the classroom and quality of education service were reviewed based on the previous studies and the relationship between each factor and the self-regulation ability of resilience, interpersonal abilities, and positivity was examined. As the domestic large airlines, low-cost airlines, and foreign airline companies are expanding the opportunities for job seekers and the preference for airline cabin crews is increased, the number of students who want to major in aviation services has been steadily increasing in recent years and aviation service-related departments are highly competitive when compared to other departments. Park So Yeon, Park Hye Yoon(2007) “Aviation Services: A Study on the Transfer of Education Training for Flight Attendants Related Departments at University and College”Aviation Managment Society of Korea,2007(0),pp.115-127 In comparison to other job groups, only a small number of university students who major in aviation service get a job in an airline due to the competitiveness. As a result, the anxiety and stress of students majoring in aviation services are increasing, their self-esteem is decreasing, and their resilience is also low. Therefore, this study examined the correlation between the social environment of the classroom and the quality of the education service on the resilience of the students. The survey was conducted for two months from September 3 to October 31, 2018 with college students majoring in aviation service. The SPSS ver.21.0 statistical program was used for the 327 valid samples collected from the survey. The analysis method is as follows. First, frequency analysis was conducted to identify the characteristics of the sample. Second, exploratory factor analysis was conducted to verify construct validity and reliability of measured variables. Third, correlation analysis was performed to analyze the relationship between measurement variables. Fourth, multiple regression analysis was conducted to verify the research hypothesis. Using these methods, the following results were found. First, the correlation between the social environment of the classroom and resilience revealed that teacher support and mutual respect had a positive(+) effect on self-control ability, interpersonal ability, and positivity, but that peer support did not have a significant effect on self-control ability and positivity. Second, the correlation between the quality of education service and resilience showed that the role of staff, tangibility, responsiveness, and university reputation had a positive(+) effect on self-control ability, but reliability and role of professor did not have a significant effect on them. In addition, the role of staff, reliability, tangibility, role of professor, and responsiveness had a positive(+) effect on interpersonal abilities, but university reputation did not have a significant effect. Lastly, reliability, tangibility, and role of professor had a positive(+) effect on positivity, but the role of staff, responsiveness, and university reputation had no significant effect on positivity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.