본 연구는 어머니와 생활하며 친구관계 등 사회성과 불안, 위축 등 정서적인 어려움이 있는 초등학교 4학년 남아가 모래놀이치료를 통하여 원만한 친구관계와 정서적인 안정을 찾아가는 과정을 살펴보았다. 본 연구의 목적은 모래놀이를 통해 대인관계와 정서적인 어려움이 있는 남아가 자신의 내면을 어떻게 표현하는지 모래상자의 변화과정을 분석심리학과 모래놀이치료 이론을 근거로 Turner(2009)의 내용주제 관점에서 탐색하는 것이다. 이것은 내담아동의 내면에 어떠한 정신적인 요소들이 존재하는지 살피고 사회성과 정서에 어려움이 있는 남아의 무의식에 대한 이해의 폭을 넓혀 학교현장 및 상담 장면에서 초등학생 남아의 교육과 생활지도를 위한 기초자료를 제시할 수 있다. 연구의 대상은 K시의 초등학교 4학년 남아로 영유아기부터 부모 간의 갈등이 심한 가정에서 자랐고, 만 5세경에 부모의 이혼 후 어머니, 누나, 여동생과 생활하는 다자녀 가정의 셋째이다. 이런 상황의 내담아동에게 2015년 5월 22일 - 2017년 2월 28일까지 1주일에 한번 1시간 정도 총 72회기의 모래놀이치료가 K대학교 모래놀이치료실에서 실시되었다. 내담아동의 변화를 객관적으로 측정하기 위해 모래놀이치료 사전과 사후에 부모가 보고한 ...
본 연구는 어머니와 생활하며 친구관계 등 사회성과 불안, 위축 등 정서적인 어려움이 있는 초등학교 4학년 남아가 모래놀이치료를 통하여 원만한 친구관계와 정서적인 안정을 찾아가는 과정을 살펴보았다. 본 연구의 목적은 모래놀이를 통해 대인관계와 정서적인 어려움이 있는 남아가 자신의 내면을 어떻게 표현하는지 모래상자의 변화과정을 분석심리학과 모래놀이치료 이론을 근거로 Turner(2009)의 내용주제 관점에서 탐색하는 것이다. 이것은 내담아동의 내면에 어떠한 정신적인 요소들이 존재하는지 살피고 사회성과 정서에 어려움이 있는 남아의 무의식에 대한 이해의 폭을 넓혀 학교현장 및 상담 장면에서 초등학생 남아의 교육과 생활지도를 위한 기초자료를 제시할 수 있다. 연구의 대상은 K시의 초등학교 4학년 남아로 영유아기부터 부모 간의 갈등이 심한 가정에서 자랐고, 만 5세경에 부모의 이혼 후 어머니, 누나, 여동생과 생활하는 다자녀 가정의 셋째이다. 이런 상황의 내담아동에게 2015년 5월 22일 - 2017년 2월 28일까지 1주일에 한번 1시간 정도 총 72회기의 모래놀이치료가 K대학교 모래놀이치료실에서 실시되었다. 내담아동의 변화를 객관적으로 측정하기 위해 모래놀이치료 사전과 사후에 부모가 보고한 아동청소년 행동평가척도 및 한국아동 인성평가척도가 사용되었고, 투사검사로는 HTP, KFD, KSD 그리고 SCT를 실시하였다. 전체 모래놀이과정은 내용주제에 맞춰 상담초기, 상담중기, 상담말기로 구분하였다. 상담초기는 1-6회기(전쟁의 시작)로 내담아동은 혼란스러운 전쟁으로 긴 내면의 여정을 시작한다. 상담중기는 7-55회기(투쟁)인데, 상담중기 Ⅰ은 7-18회기(영웅의 싸움 Ⅰ), 상담중기 Ⅱ는 19-36회기(영웅의 싸움 Ⅱ), 상담중기 Ⅲ은 37-48회기(남성 정체성을 찾아서), 상담중기 Ⅳ는 49-55회기(중심화)이다. 상담중기는 내담아동이 자신을 10대 영웅과 동일시하며 영웅들의 대결에서 선과 악의 갈등, 죽음과 재생, 보물을 차지하기 위한 싸움으로 승리를 맛본다. 존재감을 찾고, 혼란에서 질서를 잡으며, 강하고 이성적인 남성성을 표현하며 남성으로의 정체감을 찾아간다. 49회기에 이혼사실을 알게 된 사건으로 잠시 혼란한 모습을 보이지만, 다시 내면의 중심화 작업으로 안정을 찾고, 강해지는 모습을 보인다. 상담말기는 56-72회기(투쟁에서의 승자)로 반복되는 싸움에서 경주, 속도대결 등 진취적이고 긍정적인 남성 에너지를 표현하고, 남녀 영웅의 대극에서 남녀합일에 이르며, 새로운 의식의 탄생을 표현한다. 실생활에서 기본생활습관이 좋아지고, 자신의 물건을 잘 챙기며, 여동생과의 관계가 좋아지고, 방에서 혼자 잠을 자며, 자신의 감정을 잘 표현하는 등 정서적인 어려움이 완화된다. 학교생활에 적극적이고 책임감 있게 참여하며, 친한 친구들과 많은 시간을 보내 친구관계도 원만해지는 긍정적인 변화가 나타났다. 치료 후 부모가 보고한 객관검사 CBCL 6-18은 사전에 비해 부정적인 모습이 전체적으로 감소했음을 보여주고, KPRC는 불안, 가족관계, 사회관계 영역에서 긍정적인 변화가 있다. 투사 그림검사에서 집은 반듯해지며 행복한 분위기가 되고, 나무도 균형이 잡혔으며, 가족화와 학교화 역시 전반적으로 사전보다 안정적인 모습으로 바뀌었다. 본 연구는 사춘기 초기 남아의 사례로 소년이 불안한 환경 속에서 심리적으로 진전한 남성이 되는 과정을 영웅 주제로 다양한 전쟁을 치르며 모성에서 자연스럽게 분리되는 긴 모래놀이치료 여정을 분석심리학과 모래놀이치료 이론에 근거해 내면세계의 변화과정을 탐색했다는데 의의가 있다. 치료를 통해 학교생활에 보다 적응적이며 친구관계가 좋아지고, 불안과 위축에서 자유로워져 자신의 감정을 원만하게 표현하게 되어 모래놀이치료가 내담아동에게 효과적이었음을 보여 준다.
본 연구는 어머니와 생활하며 친구관계 등 사회성과 불안, 위축 등 정서적인 어려움이 있는 초등학교 4학년 남아가 모래놀이치료를 통하여 원만한 친구관계와 정서적인 안정을 찾아가는 과정을 살펴보았다. 본 연구의 목적은 모래놀이를 통해 대인관계와 정서적인 어려움이 있는 남아가 자신의 내면을 어떻게 표현하는지 모래상자의 변화과정을 분석심리학과 모래놀이치료 이론을 근거로 Turner(2009)의 내용주제 관점에서 탐색하는 것이다. 이것은 내담아동의 내면에 어떠한 정신적인 요소들이 존재하는지 살피고 사회성과 정서에 어려움이 있는 남아의 무의식에 대한 이해의 폭을 넓혀 학교현장 및 상담 장면에서 초등학생 남아의 교육과 생활지도를 위한 기초자료를 제시할 수 있다. 연구의 대상은 K시의 초등학교 4학년 남아로 영유아기부터 부모 간의 갈등이 심한 가정에서 자랐고, 만 5세경에 부모의 이혼 후 어머니, 누나, 여동생과 생활하는 다자녀 가정의 셋째이다. 이런 상황의 내담아동에게 2015년 5월 22일 - 2017년 2월 28일까지 1주일에 한번 1시간 정도 총 72회기의 모래놀이치료가 K대학교 모래놀이치료실에서 실시되었다. 내담아동의 변화를 객관적으로 측정하기 위해 모래놀이치료 사전과 사후에 부모가 보고한 아동청소년 행동평가척도 및 한국아동 인성평가척도가 사용되었고, 투사검사로는 HTP, KFD, KSD 그리고 SCT를 실시하였다. 전체 모래놀이과정은 내용주제에 맞춰 상담초기, 상담중기, 상담말기로 구분하였다. 상담초기는 1-6회기(전쟁의 시작)로 내담아동은 혼란스러운 전쟁으로 긴 내면의 여정을 시작한다. 상담중기는 7-55회기(투쟁)인데, 상담중기 Ⅰ은 7-18회기(영웅의 싸움 Ⅰ), 상담중기 Ⅱ는 19-36회기(영웅의 싸움 Ⅱ), 상담중기 Ⅲ은 37-48회기(남성 정체성을 찾아서), 상담중기 Ⅳ는 49-55회기(중심화)이다. 상담중기는 내담아동이 자신을 10대 영웅과 동일시하며 영웅들의 대결에서 선과 악의 갈등, 죽음과 재생, 보물을 차지하기 위한 싸움으로 승리를 맛본다. 존재감을 찾고, 혼란에서 질서를 잡으며, 강하고 이성적인 남성성을 표현하며 남성으로의 정체감을 찾아간다. 49회기에 이혼사실을 알게 된 사건으로 잠시 혼란한 모습을 보이지만, 다시 내면의 중심화 작업으로 안정을 찾고, 강해지는 모습을 보인다. 상담말기는 56-72회기(투쟁에서의 승자)로 반복되는 싸움에서 경주, 속도대결 등 진취적이고 긍정적인 남성 에너지를 표현하고, 남녀 영웅의 대극에서 남녀합일에 이르며, 새로운 의식의 탄생을 표현한다. 실생활에서 기본생활습관이 좋아지고, 자신의 물건을 잘 챙기며, 여동생과의 관계가 좋아지고, 방에서 혼자 잠을 자며, 자신의 감정을 잘 표현하는 등 정서적인 어려움이 완화된다. 학교생활에 적극적이고 책임감 있게 참여하며, 친한 친구들과 많은 시간을 보내 친구관계도 원만해지는 긍정적인 변화가 나타났다. 치료 후 부모가 보고한 객관검사 CBCL 6-18은 사전에 비해 부정적인 모습이 전체적으로 감소했음을 보여주고, KPRC는 불안, 가족관계, 사회관계 영역에서 긍정적인 변화가 있다. 투사 그림검사에서 집은 반듯해지며 행복한 분위기가 되고, 나무도 균형이 잡혔으며, 가족화와 학교화 역시 전반적으로 사전보다 안정적인 모습으로 바뀌었다. 본 연구는 사춘기 초기 남아의 사례로 소년이 불안한 환경 속에서 심리적으로 진전한 남성이 되는 과정을 영웅 주제로 다양한 전쟁을 치르며 모성에서 자연스럽게 분리되는 긴 모래놀이치료 여정을 분석심리학과 모래놀이치료 이론에 근거해 내면세계의 변화과정을 탐색했다는데 의의가 있다. 치료를 통해 학교생활에 보다 적응적이며 친구관계가 좋아지고, 불안과 위축에서 자유로워져 자신의 감정을 원만하게 표현하게 되어 모래놀이치료가 내담아동에게 효과적이었음을 보여 준다.
This study was to explore the journey of having appropriate peer relations and emotional stability through sandplay therapy in an elementary school boy living with a mother who had social and emotional difficulties such as poor peer relations, anxiety and withdrawal. The purpose of the study was to ...
This study was to explore the journey of having appropriate peer relations and emotional stability through sandplay therapy in an elementary school boy living with a mother who had social and emotional difficulties such as poor peer relations, anxiety and withdrawal. The purpose of the study was to examine the changing processes of sandboxes, how a boy having social and emotional difficulties expressed his internal world, by the content themes in sandplay according to Turner(2009) based on analytical psychology and sandplay theories. This would give basic knowledge of educational guidance in school and counseling fields by expanding the understanding of a boy’s unconsciousness and by knowing which psychological elements existed in the boy having troubles of sociability and emotions.
The subject of this study was a 4th grade boy in the K city who had been raised in a family in which marital conflicts had been severe and has lived with a mother, older and younger sisters as a third child after parental divorce when he was five years old. The 72th sessions were held from May 22nd in 2015 to February 28th in 2017 every week around one hour in the K university therapy room. The client’s changes assessed objectively by the CBCL 6-18(Oh etc., 2010) and the KPRC(Cho etc., 2006) reported by parents and projectively by HTP, KFD, KSD and SCT before and after the therapy. The processes of sandplay were classified by the initial phase, the intermediate phase and the final phase of therapy according to the content themes in the sandboxes. The initial phase of therapy was 1~6(The beginning of war) expressing confusing wars as the start of a long internal journey. The intermediate phase was 7~55(Struggle), the intermediate phase I 7~18(Hero’s fight I), the intermediate phase II 19~36(Hero’s fight II), the intermediate phase III 37~48(Seeking for male identity), and the intermediate phase IV 49~55(Centering). During the intermediate phase, the client identified himself as teenaged heroes and expressed the conflict between good and bad, between death and rebirth and struggled for seeking for treasures in the fight of heroes. After finding the sense of existence, establishing order in the middle of confusion, expressing strong and rational masculinity, he found the identity as a male. After the client became known the parental divorce in the 49th session, he got confused somewhile. However, he became stable and strong through the works of centering. The final phase of therapy was 56~72(The winner of the struggle). In the fights repeating, he expressed adventurous and positive male energy such as racing, speed contest and the union of male and female in the opposites of male heroes and female heroins and the birth of new conscious. In a real life he got improved in the basic habit, kept things safely, had good relations with younger sister, slept alone, and expressed himself appropriately. In school he became active and responsible and had appropriate peer relations spending time with friends. In the objective test, the CBCL 6-18 had more positive scores and the KPRC had positive changes in the areas of anxiety, family relations and social relations. In the projective test, the house became straight with happy environments, the tree had a balance, and the KFD and the KSD became more stable. This study was significant in the viewpoints of examining the internal world based on analytical psychology and sandplay theories for an early adolescent who became a real male by fighting wars as heroes and departed from maternity naturally through a long journey of sandplay therapy. This study showed the effectiveness of sandplay therapy since the clients became more adjusted in school life with having good peer relations and expressed his feelings appropriately by releasing from anxiety and withdrawal in a daily life.
This study was to explore the journey of having appropriate peer relations and emotional stability through sandplay therapy in an elementary school boy living with a mother who had social and emotional difficulties such as poor peer relations, anxiety and withdrawal. The purpose of the study was to examine the changing processes of sandboxes, how a boy having social and emotional difficulties expressed his internal world, by the content themes in sandplay according to Turner(2009) based on analytical psychology and sandplay theories. This would give basic knowledge of educational guidance in school and counseling fields by expanding the understanding of a boy’s unconsciousness and by knowing which psychological elements existed in the boy having troubles of sociability and emotions.
The subject of this study was a 4th grade boy in the K city who had been raised in a family in which marital conflicts had been severe and has lived with a mother, older and younger sisters as a third child after parental divorce when he was five years old. The 72th sessions were held from May 22nd in 2015 to February 28th in 2017 every week around one hour in the K university therapy room. The client’s changes assessed objectively by the CBCL 6-18(Oh etc., 2010) and the KPRC(Cho etc., 2006) reported by parents and projectively by HTP, KFD, KSD and SCT before and after the therapy. The processes of sandplay were classified by the initial phase, the intermediate phase and the final phase of therapy according to the content themes in the sandboxes. The initial phase of therapy was 1~6(The beginning of war) expressing confusing wars as the start of a long internal journey. The intermediate phase was 7~55(Struggle), the intermediate phase I 7~18(Hero’s fight I), the intermediate phase II 19~36(Hero’s fight II), the intermediate phase III 37~48(Seeking for male identity), and the intermediate phase IV 49~55(Centering). During the intermediate phase, the client identified himself as teenaged heroes and expressed the conflict between good and bad, between death and rebirth and struggled for seeking for treasures in the fight of heroes. After finding the sense of existence, establishing order in the middle of confusion, expressing strong and rational masculinity, he found the identity as a male. After the client became known the parental divorce in the 49th session, he got confused somewhile. However, he became stable and strong through the works of centering. The final phase of therapy was 56~72(The winner of the struggle). In the fights repeating, he expressed adventurous and positive male energy such as racing, speed contest and the union of male and female in the opposites of male heroes and female heroins and the birth of new conscious. In a real life he got improved in the basic habit, kept things safely, had good relations with younger sister, slept alone, and expressed himself appropriately. In school he became active and responsible and had appropriate peer relations spending time with friends. In the objective test, the CBCL 6-18 had more positive scores and the KPRC had positive changes in the areas of anxiety, family relations and social relations. In the projective test, the house became straight with happy environments, the tree had a balance, and the KFD and the KSD became more stable. This study was significant in the viewpoints of examining the internal world based on analytical psychology and sandplay theories for an early adolescent who became a real male by fighting wars as heroes and departed from maternity naturally through a long journey of sandplay therapy. This study showed the effectiveness of sandplay therapy since the clients became more adjusted in school life with having good peer relations and expressed his feelings appropriately by releasing from anxiety and withdrawal in a daily life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.