본 연구는 모래놀이치료가 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 문제행동에 미친 영향을 알아본 것이다. 연구대상은 심리지원서비스를 받고 있는 초등학교 저학년 아동 3명으로 하였다. 대상자 선정 과정에서 먼저, 관내 초등학교 교사 및 학부모가 의뢰한 7명의 아동 중 아동․청소년 행동평가척도(K-CBCL)검사를 실시하여 60점(T) 이상인 아동 5명을 일차 대상자로 선정하였다. 그리고 일차 선정된 아동 중 학부모가 연구 참여에 동의한 3명을 최종 연구대상자로 선정하였다. 모래놀이 치료가 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 문제행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 사전검사를 통해 외현화행동과 내현화 행동을 알아본 후 연구자가 근무하는 상담센터에서 20회기동안 모래놀이 치료를 실시하였다. 그런 다음, 사전검사와 동일한 방법으로 외현화 행동과 내현화 행동의 변화를 알아보았으며 또한 질적 분석을 통해 행동변화의 패턴을 분석하였다. 모래놀이치료는 2015년 12월 1일부터 2016년 4월 19일까지 5개월 동안 남아 3명(만6세 2명, 만8세 1명)을 대상으로 회기 당 50분씩 20회기 동안 실시하였다. 각 회기는 전애영(2012)이 제시한 도입단계(orientation ...
본 연구는 모래놀이치료가 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 문제행동에 미친 영향을 알아본 것이다. 연구대상은 심리지원서비스를 받고 있는 초등학교 저학년 아동 3명으로 하였다. 대상자 선정 과정에서 먼저, 관내 초등학교 교사 및 학부모가 의뢰한 7명의 아동 중 아동․청소년 행동평가척도(K-CBCL)검사를 실시하여 60점(T) 이상인 아동 5명을 일차 대상자로 선정하였다. 그리고 일차 선정된 아동 중 학부모가 연구 참여에 동의한 3명을 최종 연구대상자로 선정하였다. 모래놀이 치료가 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 문제행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 사전검사를 통해 외현화행동과 내현화 행동을 알아본 후 연구자가 근무하는 상담센터에서 20회기동안 모래놀이 치료를 실시하였다. 그런 다음, 사전검사와 동일한 방법으로 외현화 행동과 내현화 행동의 변화를 알아보았으며 또한 질적 분석을 통해 행동변화의 패턴을 분석하였다. 모래놀이치료는 2015년 12월 1일부터 2016년 4월 19일까지 5개월 동안 남아 3명(만6세 2명, 만8세 1명)을 대상으로 회기 당 50분씩 20회기 동안 실시하였다. 각 회기는 전애영(2012)이 제시한 도입단계(orientation stage), 탐색단계(investigation stage), 소품상징 표현단계(expression stage), 대화와 만남단계(dialogue stage)를 적용하여 진행하였다. 치료의 효과를 검증하기 위하여 사전 사후 아동․청소년 행동평가척도(K-CBCL)를 실시하여 변화를 분석하였으며 모래놀이치료 진행과정에 따라 나타나는 내용주제를 Mitchell 과 Friedman(1991)의 모래놀이 주제 분석에 입각하여 상처와 변환의 주제 변화과정을 분석하였다. 이와 같은 절차와 방법을 통해 나타난 결과를 요약 정리하면 다음과 같다. 첫째, 모래놀이 치료는 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 외현화 문제행동을 감소시키는데 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 모래놀이 치료는 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 내현화 문제행동을 감소시키는데 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 모래놀이 치료는 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 모래놀이 주제 및 표현방법을 긍정적으로 변화시키는데 효과적인 것으로 나타났다. 즉, 초기에는 상처의 주제를 많이 사용하였고 후기로 갈수록 치유의 주제를 많이 사용하는 것으로 나타났다. 따라서 모래놀이 치료는 심리지원서비스를 받는 아동들의 외현화 및 내현화 문제행동감소에 효과적이라고 할 수 있다.
본 연구는 모래놀이치료가 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 문제행동에 미친 영향을 알아본 것이다. 연구대상은 심리지원서비스를 받고 있는 초등학교 저학년 아동 3명으로 하였다. 대상자 선정 과정에서 먼저, 관내 초등학교 교사 및 학부모가 의뢰한 7명의 아동 중 아동․청소년 행동평가척도(K-CBCL)검사를 실시하여 60점(T) 이상인 아동 5명을 일차 대상자로 선정하였다. 그리고 일차 선정된 아동 중 학부모가 연구 참여에 동의한 3명을 최종 연구대상자로 선정하였다. 모래놀이 치료가 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 문제행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 사전검사를 통해 외현화행동과 내현화 행동을 알아본 후 연구자가 근무하는 상담센터에서 20회기동안 모래놀이 치료를 실시하였다. 그런 다음, 사전검사와 동일한 방법으로 외현화 행동과 내현화 행동의 변화를 알아보았으며 또한 질적 분석을 통해 행동변화의 패턴을 분석하였다. 모래놀이치료는 2015년 12월 1일부터 2016년 4월 19일까지 5개월 동안 남아 3명(만6세 2명, 만8세 1명)을 대상으로 회기 당 50분씩 20회기 동안 실시하였다. 각 회기는 전애영(2012)이 제시한 도입단계(orientation stage), 탐색단계(investigation stage), 소품상징 표현단계(expression stage), 대화와 만남단계(dialogue stage)를 적용하여 진행하였다. 치료의 효과를 검증하기 위하여 사전 사후 아동․청소년 행동평가척도(K-CBCL)를 실시하여 변화를 분석하였으며 모래놀이치료 진행과정에 따라 나타나는 내용주제를 Mitchell 과 Friedman(1991)의 모래놀이 주제 분석에 입각하여 상처와 변환의 주제 변화과정을 분석하였다. 이와 같은 절차와 방법을 통해 나타난 결과를 요약 정리하면 다음과 같다. 첫째, 모래놀이 치료는 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 외현화 문제행동을 감소시키는데 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 모래놀이 치료는 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 내현화 문제행동을 감소시키는데 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 모래놀이 치료는 심리지원서비스를 받고 있는 아동의 모래놀이 주제 및 표현방법을 긍정적으로 변화시키는데 효과적인 것으로 나타났다. 즉, 초기에는 상처의 주제를 많이 사용하였고 후기로 갈수록 치유의 주제를 많이 사용하는 것으로 나타났다. 따라서 모래놀이 치료는 심리지원서비스를 받는 아동들의 외현화 및 내현화 문제행동감소에 효과적이라고 할 수 있다.
The purpose of this study was to examine the effect of sand play therapy on the behavior probelms of child recipients of psychological support services. The subjects in this study were three selected children who were in their lower grades in elementary school and were receiving psychological suppor...
The purpose of this study was to examine the effect of sand play therapy on the behavior probelms of child recipients of psychological support services. The subjects in this study were three selected children who were in their lower grades in elementary school and were receiving psychological support service. As for the selection of the subjects, K-CBCL was used to test seven children whom this researcher was asked to test by their parents and school teachers. They attended an elementary school that belonged to the same jurisdiction as the counseling center where this researcher worked. Out of them, five children whose scores were above 60(T) were selected, and then three children whose parents agreed to participate in this study were finally selected from among them. After a pretest was carried out to check their externalizing behaviors and internalizing behaviors, sand play therapy was offered in 20 sessions in the counseling center where this researcher worked. And then a posttest was conducted in the same way as the pretest to look for any possible changes in their externalizing behaviors and internalizing behaviors, and a qualitative analysis was made to find out the patterns of their behavioral changes. Sand play therapy was provided for the three boys(two six-year-old boys and an eight-year-old boy) during a five-month period of time from December 1, 2015, to April 19, 2016, in 20 sessions, 50 minutes each. There were four different stages in each session according to Jeon Ae-young(2012)'s suggestions: orientation stage, investigation stage, expression stage and dialogue stage. The K-CBCL was utilized before and after the sand play therapy to see if there were any changes, and the themes of what they did during the therapy were analyzed according to the sand play theme analysis of Mitchell and Friedman(1991) to find out changes in their themes of wounds and transformation. The major findings of the study were as follows: First, the sand play therapy was effective at decreasing the externalizing behavior probelms of the children who were receiving psychological support services. Second, the sand play therapy was effective at decreasing their internalizing behavior probelms. Third, the sand play therapy was effective at changing the themes of their sand play and their method of expression for the better. At the onset of the therapy, they made use of the themes of wounds a lot, and then there appeared lots of themes of healing as the therapy went on. Therefore sand play therapy could be said to be effective at decreasing the externalizing and internalizing behavior probelms of children who receive psychological support services.
The purpose of this study was to examine the effect of sand play therapy on the behavior probelms of child recipients of psychological support services. The subjects in this study were three selected children who were in their lower grades in elementary school and were receiving psychological support service. As for the selection of the subjects, K-CBCL was used to test seven children whom this researcher was asked to test by their parents and school teachers. They attended an elementary school that belonged to the same jurisdiction as the counseling center where this researcher worked. Out of them, five children whose scores were above 60(T) were selected, and then three children whose parents agreed to participate in this study were finally selected from among them. After a pretest was carried out to check their externalizing behaviors and internalizing behaviors, sand play therapy was offered in 20 sessions in the counseling center where this researcher worked. And then a posttest was conducted in the same way as the pretest to look for any possible changes in their externalizing behaviors and internalizing behaviors, and a qualitative analysis was made to find out the patterns of their behavioral changes. Sand play therapy was provided for the three boys(two six-year-old boys and an eight-year-old boy) during a five-month period of time from December 1, 2015, to April 19, 2016, in 20 sessions, 50 minutes each. There were four different stages in each session according to Jeon Ae-young(2012)'s suggestions: orientation stage, investigation stage, expression stage and dialogue stage. The K-CBCL was utilized before and after the sand play therapy to see if there were any changes, and the themes of what they did during the therapy were analyzed according to the sand play theme analysis of Mitchell and Friedman(1991) to find out changes in their themes of wounds and transformation. The major findings of the study were as follows: First, the sand play therapy was effective at decreasing the externalizing behavior probelms of the children who were receiving psychological support services. Second, the sand play therapy was effective at decreasing their internalizing behavior probelms. Third, the sand play therapy was effective at changing the themes of their sand play and their method of expression for the better. At the onset of the therapy, they made use of the themes of wounds a lot, and then there appeared lots of themes of healing as the therapy went on. Therefore sand play therapy could be said to be effective at decreasing the externalizing and internalizing behavior probelms of children who receive psychological support services.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.