일학습병행제의 교육훈련 만족도와 업무몰입, 이직의도의 구조적 관계에 대한 연구 A Structural Relationship among Education and Training Satisfaction of Work and Learning Dual System, Work Engagement and Turnover Intention원문보기
정보통신기술의 발달로 인해 시간과 장소에 구애받지 않고 업무를 수행 할 수 있게 됨에 따라 교육훈련의 모습 또한 형식학습, 비형식학습, 무형 식학습 등 여러 가지 형태로 다양화 되었다. 그러나 업무현장에서 교육훈 련을 제공하는 기업의 입장에서 여전히 전통적인 형식학습 위주의 교육훈 련이 이루어지고 있으며, 결과의 차원에서 볼 때 기업은 막대한 투자를 하고 있음에도 불구하고 교육훈련 이후 당초 의도한 목표를 달성했는지, 교육훈련을 통해 조직원의 직무행동이 변화했는지에 대한 회의적인 시각 이 늘어나고 있다. 대기업의 경우 전통적인 집체훈련 위주의 형식학습이 근로자 능력개발을 위해 주로 활용되고 있는 반면, 중소기업에서는 형식 학습뿐 아니라 업무 현장에서 이루어지는 비형식학습 또는 무형식학습을 통해 근로자들의 능력개발이 이루어지고 있다. 같은 맥락에서 일터학습은 조직구성원이 자신의 역량을 상승시킬 수 있는 기회이며, 업무 수행의 문 제점을 해결하기 위해 일어나는 학습이다. 이와 관련하여 우리나라는 기존 이론 중심의 교육만으로는 달성하기 어 려운 현장실무형 인재양성을 위해 2014년부터 일학습병행제를 도입했다. 근로자 능력개발과 관련하여 다양하게 이루어지는 교육훈련은 조직의 경 쟁력 확보에 중요한 요인이며, 조직의 성과창출에 영향력을 발휘한다. 이 와 관련하여 다수의 연구에서는 조직구성원의 직무수행과 관련된 주요 요 인으로 조직구성원의 업무몰입이 높을수록 조직성과가 높게 나타났다고 하였다. 조직구성원이 자신이 맡은 직무에 몰두하고 애착을 갖게 된다면, 자신의 직무를 잘 수행하게 된다는 것이다. 그러나 기업은 교육훈련의 성 과적 측면과는 반대로 조직원들의 이탈에 대한 고민을 가지고 있다. 일학 습병행제를 통하여 기업이 원하는 직무능력 향상을 달성한다 하더라도 이 것이 이직의 기회를 확대하는 역할로만 작용하게 된다면, 기업 입장에서 는 교육훈련에 대한 투자를 꺼릴 수밖에 없다. 본 연구의 목적은 교육훈련 만족도와 업무몰입, 이직의도의 관계를 일 학습병행제의 관점에서 실시한 연구가 매우 부족한 실정에서 각각의 관계 를 규명하고, 이를 통해 기업의 일학습병행제 참여를 증가시켜 개인과 조 직의 성과를 증가시키고 이직률을 감소시키는 등 소기의 목적 달성을 위 한 ...
정보통신기술의 발달로 인해 시간과 장소에 구애받지 않고 업무를 수행 할 수 있게 됨에 따라 교육훈련의 모습 또한 형식학습, 비형식학습, 무형 식학습 등 여러 가지 형태로 다양화 되었다. 그러나 업무현장에서 교육훈 련을 제공하는 기업의 입장에서 여전히 전통적인 형식학습 위주의 교육훈 련이 이루어지고 있으며, 결과의 차원에서 볼 때 기업은 막대한 투자를 하고 있음에도 불구하고 교육훈련 이후 당초 의도한 목표를 달성했는지, 교육훈련을 통해 조직원의 직무행동이 변화했는지에 대한 회의적인 시각 이 늘어나고 있다. 대기업의 경우 전통적인 집체훈련 위주의 형식학습이 근로자 능력개발을 위해 주로 활용되고 있는 반면, 중소기업에서는 형식 학습뿐 아니라 업무 현장에서 이루어지는 비형식학습 또는 무형식학습을 통해 근로자들의 능력개발이 이루어지고 있다. 같은 맥락에서 일터학습은 조직구성원이 자신의 역량을 상승시킬 수 있는 기회이며, 업무 수행의 문 제점을 해결하기 위해 일어나는 학습이다. 이와 관련하여 우리나라는 기존 이론 중심의 교육만으로는 달성하기 어 려운 현장실무형 인재양성을 위해 2014년부터 일학습병행제를 도입했다. 근로자 능력개발과 관련하여 다양하게 이루어지는 교육훈련은 조직의 경 쟁력 확보에 중요한 요인이며, 조직의 성과창출에 영향력을 발휘한다. 이 와 관련하여 다수의 연구에서는 조직구성원의 직무수행과 관련된 주요 요 인으로 조직구성원의 업무몰입이 높을수록 조직성과가 높게 나타났다고 하였다. 조직구성원이 자신이 맡은 직무에 몰두하고 애착을 갖게 된다면, 자신의 직무를 잘 수행하게 된다는 것이다. 그러나 기업은 교육훈련의 성 과적 측면과는 반대로 조직원들의 이탈에 대한 고민을 가지고 있다. 일학 습병행제를 통하여 기업이 원하는 직무능력 향상을 달성한다 하더라도 이 것이 이직의 기회를 확대하는 역할로만 작용하게 된다면, 기업 입장에서 는 교육훈련에 대한 투자를 꺼릴 수밖에 없다. 본 연구의 목적은 교육훈련 만족도와 업무몰입, 이직의도의 관계를 일 학습병행제의 관점에서 실시한 연구가 매우 부족한 실정에서 각각의 관계 를 규명하고, 이를 통해 기업의 일학습병행제 참여를 증가시켜 개인과 조 직의 성과를 증가시키고 이직률을 감소시키는 등 소기의 목적 달성을 위 한 실증연구를 제공하는데 있다. 이를 위해 일학습병행제에 참여한 학습근로자 340명을 대상으로 교육훈 련 만족도와 업무몰입, 이직의도와 관련하여 설문조사를 실시하여 구조적 관계를 확인하였다. 연구결과 일학습병행제를 통해 받은 교육훈련에 대한 학습근로자들의 만족감이 업무몰입에 통계적으로 유의한 정적(+) 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 일학습병행제 참여를 통해 실시한 교육훈련에 대한 학습근 로자들의 만족감은 이직의도에 통계적으로 유의한 부적(-) 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한 일학습병행제 참여를 통한 업무몰입은 이직의도 에 통계적으로 유의한 부적(-) 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 학습 근로자의 교육훈련 만족도와 이직의도 사이에서 업무몰입의 매개효과는 통계적으로 유의미한 것으로 검정되었다. 마지막으로 연구 결과를 토대로 학문적, 실천적 시사점을 제시하고 향후 연구에 대해 제언하였다.
정보통신기술의 발달로 인해 시간과 장소에 구애받지 않고 업무를 수행 할 수 있게 됨에 따라 교육훈련의 모습 또한 형식학습, 비형식학습, 무형 식학습 등 여러 가지 형태로 다양화 되었다. 그러나 업무현장에서 교육훈 련을 제공하는 기업의 입장에서 여전히 전통적인 형식학습 위주의 교육훈 련이 이루어지고 있으며, 결과의 차원에서 볼 때 기업은 막대한 투자를 하고 있음에도 불구하고 교육훈련 이후 당초 의도한 목표를 달성했는지, 교육훈련을 통해 조직원의 직무행동이 변화했는지에 대한 회의적인 시각 이 늘어나고 있다. 대기업의 경우 전통적인 집체훈련 위주의 형식학습이 근로자 능력개발을 위해 주로 활용되고 있는 반면, 중소기업에서는 형식 학습뿐 아니라 업무 현장에서 이루어지는 비형식학습 또는 무형식학습을 통해 근로자들의 능력개발이 이루어지고 있다. 같은 맥락에서 일터학습은 조직구성원이 자신의 역량을 상승시킬 수 있는 기회이며, 업무 수행의 문 제점을 해결하기 위해 일어나는 학습이다. 이와 관련하여 우리나라는 기존 이론 중심의 교육만으로는 달성하기 어 려운 현장실무형 인재양성을 위해 2014년부터 일학습병행제를 도입했다. 근로자 능력개발과 관련하여 다양하게 이루어지는 교육훈련은 조직의 경 쟁력 확보에 중요한 요인이며, 조직의 성과창출에 영향력을 발휘한다. 이 와 관련하여 다수의 연구에서는 조직구성원의 직무수행과 관련된 주요 요 인으로 조직구성원의 업무몰입이 높을수록 조직성과가 높게 나타났다고 하였다. 조직구성원이 자신이 맡은 직무에 몰두하고 애착을 갖게 된다면, 자신의 직무를 잘 수행하게 된다는 것이다. 그러나 기업은 교육훈련의 성 과적 측면과는 반대로 조직원들의 이탈에 대한 고민을 가지고 있다. 일학 습병행제를 통하여 기업이 원하는 직무능력 향상을 달성한다 하더라도 이 것이 이직의 기회를 확대하는 역할로만 작용하게 된다면, 기업 입장에서 는 교육훈련에 대한 투자를 꺼릴 수밖에 없다. 본 연구의 목적은 교육훈련 만족도와 업무몰입, 이직의도의 관계를 일 학습병행제의 관점에서 실시한 연구가 매우 부족한 실정에서 각각의 관계 를 규명하고, 이를 통해 기업의 일학습병행제 참여를 증가시켜 개인과 조 직의 성과를 증가시키고 이직률을 감소시키는 등 소기의 목적 달성을 위 한 실증연구를 제공하는데 있다. 이를 위해 일학습병행제에 참여한 학습근로자 340명을 대상으로 교육훈 련 만족도와 업무몰입, 이직의도와 관련하여 설문조사를 실시하여 구조적 관계를 확인하였다. 연구결과 일학습병행제를 통해 받은 교육훈련에 대한 학습근로자들의 만족감이 업무몰입에 통계적으로 유의한 정적(+) 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 일학습병행제 참여를 통해 실시한 교육훈련에 대한 학습근 로자들의 만족감은 이직의도에 통계적으로 유의한 부적(-) 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한 일학습병행제 참여를 통한 업무몰입은 이직의도 에 통계적으로 유의한 부적(-) 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 학습 근로자의 교육훈련 만족도와 이직의도 사이에서 업무몰입의 매개효과는 통계적으로 유의미한 것으로 검정되었다. 마지막으로 연구 결과를 토대로 학문적, 실천적 시사점을 제시하고 향후 연구에 대해 제언하였다.
The development of information and communication technologies enabled the employees to perform their tasks anytime and anywhere, and the appearance of education and training was also diversified in various forms such as formal learning, informal learning, and non-formal learning. The ...
The development of information and communication technologies enabled the employees to perform their tasks anytime and anywhere, and the appearance of education and training was also diversified in various forms such as formal learning, informal learning, and non-formal learning. The companies are still offering the traditional formal learning-oriented education and training programs, however, skepticism is growing whether the companies have achieved the goal from the education and training as planned, or the behavior at the job of the members have changed through education and training. In addition, various studies concluded that the large enterprises are using the traditional collective training, but small and medium-sized enterprises are using informal, non-formal learning, and formal learning to develop of workers' abilities. As a result, providing workplace learning is an opportunity for members of the organization to increase their capabilities and it can help to solve problems in performing their tasks. In this regard, the work and learning dual system were introduced in Korea since 2014 to nurture the field-worked talent and improve the traditional theory-oriented education. Various education and training related to workforce skill development are important factors to secure the competitiveness of the organization and exerts influence on the achievement of the organization. The report said that the higher inflow of members of the organization led to the higher performance of the members. If a member of an organization is immersed and attached to his or her job, he or she will perform better in his or her job. However, the companies have concerns about the members are leaving the jobs as opposed to the result of their education and training. Even if the companies have achieved the desired job performance improvement through the work and learning dual system, they will be reluctant to invest in education and training if the education and training only increase the chances of leaving the jobs. This study aims to identify the relationship between the satisfaction rate of the education training, work engagement, and turnover intention from the various aspects of the work and learning dual system. Furthermore, this study will be able to provide empirical results that can explain the stated objectives. To this end, 340 respondents who studied in the work and learning dual system participated in the survey to identify structural relationships regarding the satisfaction rate of the education and training, work engagement and turnover intention. The study found that the satisfaction of learning workers who participated in the education and training program through the work and learning dual system shows a statistically significant static(+) effect on the work engagement, and the statically significant negative(-) effects on turnover intention. The result proved that the static effect on work engagement resulted from the work and learning dual system also made the statistically significant negative (-) effect on the turnover intention. The mediated effect of the work engagement between the satisfaction rate of the education and training and the turnover intention of learning workers was a statistically significant static(+) effect. In conclusion, this paper presented academic and practical implications drawn based on the result of research and also stated suggestions regarding the future research.
The development of information and communication technologies enabled the employees to perform their tasks anytime and anywhere, and the appearance of education and training was also diversified in various forms such as formal learning, informal learning, and non-formal learning. The companies are still offering the traditional formal learning-oriented education and training programs, however, skepticism is growing whether the companies have achieved the goal from the education and training as planned, or the behavior at the job of the members have changed through education and training. In addition, various studies concluded that the large enterprises are using the traditional collective training, but small and medium-sized enterprises are using informal, non-formal learning, and formal learning to develop of workers' abilities. As a result, providing workplace learning is an opportunity for members of the organization to increase their capabilities and it can help to solve problems in performing their tasks. In this regard, the work and learning dual system were introduced in Korea since 2014 to nurture the field-worked talent and improve the traditional theory-oriented education. Various education and training related to workforce skill development are important factors to secure the competitiveness of the organization and exerts influence on the achievement of the organization. The report said that the higher inflow of members of the organization led to the higher performance of the members. If a member of an organization is immersed and attached to his or her job, he or she will perform better in his or her job. However, the companies have concerns about the members are leaving the jobs as opposed to the result of their education and training. Even if the companies have achieved the desired job performance improvement through the work and learning dual system, they will be reluctant to invest in education and training if the education and training only increase the chances of leaving the jobs. This study aims to identify the relationship between the satisfaction rate of the education training, work engagement, and turnover intention from the various aspects of the work and learning dual system. Furthermore, this study will be able to provide empirical results that can explain the stated objectives. To this end, 340 respondents who studied in the work and learning dual system participated in the survey to identify structural relationships regarding the satisfaction rate of the education and training, work engagement and turnover intention. The study found that the satisfaction of learning workers who participated in the education and training program through the work and learning dual system shows a statistically significant static(+) effect on the work engagement, and the statically significant negative(-) effects on turnover intention. The result proved that the static effect on work engagement resulted from the work and learning dual system also made the statistically significant negative (-) effect on the turnover intention. The mediated effect of the work engagement between the satisfaction rate of the education and training and the turnover intention of learning workers was a statistically significant static(+) effect. In conclusion, this paper presented academic and practical implications drawn based on the result of research and also stated suggestions regarding the future research.
주제어
#일학습병행제 학습근로자 교육훈련 만족도 형식학습 비형식학습 업무몰입 이직의도 구조방정식 work and learning dual system learning worker satisfaction rate of education training formal learning non-formal learning work engagement turnover intention structural equation model
학위논문 정보
저자
강원석
학위수여기관
한국기술교육대학교 테크노인력개발전문대학원
학위구분
국내석사
학과
인력개발학과 인력개발 전공
지도교수
김우철
발행연도
2019
총페이지
101
키워드
일학습병행제 학습근로자 교육훈련 만족도 형식학습 비형식학습 업무몰입 이직의도 구조방정식 work and learning dual system learning worker satisfaction rate of education training formal learning non-formal learning work engagement turnover intention structural equation model
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.