본 연구는 영화『시네마 천국(Cinema Paradiso)』의 주제곡들을 통해 작곡가 엔니오 모리코네의 음악적 경향을 알아봄으로써 그의 작품 및 당시 시대의 음악의 특징들을 재조명하였다. 필자는 엔니오 모리코네의 작품 및 당시 시대의 음악의 특징들을 연구할 필요성을 제시하고 그가 작곡한 영화『시네마 천국(Cinema Paradiso)』 주제곡 중‘Cinema Paradiso’, ‘Toto And Alfredo’, ‘Maturity’와‘Love Theme’을 분석할 작품으로 선택하였다. 영화 주제곡을 분석하기에 앞서 영화의 이해를 돕기 위하여 영화의 줄거리를 살펴본 후 영화의 주제곡이 삽입된 장면을 시간의 흐름에 따라 표로 만들고 주제곡의 구조를 악기 구성, 곡의 조성, 박자와 템포, 기본 화성진행, 영화장면으로 분류한 뒤 분석하였다. 또한 영화장면을 시간의 흐름에 따라 표로 만들어 음악적 요소들을 도출한 결과 엔니오 모리코네는 20세기 재즈기법 중 하나인 오스티나토의 음형을 리듬적, 선율적으로 자주 곡에 사용하였고 각각의 영화장면에 부합하는 주선율 악기를 선택하고 적절하게 악기를 배치하였는데, 대체로 현악기 중심의 깊이 있고 차분한 ...
본 연구는 영화『시네마 천국(Cinema Paradiso)』의 주제곡들을 통해 작곡가 엔니오 모리코네의 음악적 경향을 알아봄으로써 그의 작품 및 당시 시대의 음악의 특징들을 재조명하였다. 필자는 엔니오 모리코네의 작품 및 당시 시대의 음악의 특징들을 연구할 필요성을 제시하고 그가 작곡한 영화『시네마 천국(Cinema Paradiso)』 주제곡 중‘Cinema Paradiso’, ‘Toto And Alfredo’, ‘Maturity’와‘Love Theme’을 분석할 작품으로 선택하였다. 영화 주제곡을 분석하기에 앞서 영화의 이해를 돕기 위하여 영화의 줄거리를 살펴본 후 영화의 주제곡이 삽입된 장면을 시간의 흐름에 따라 표로 만들고 주제곡의 구조를 악기 구성, 곡의 조성, 박자와 템포, 기본 화성진행, 영화장면으로 분류한 뒤 분석하였다. 또한 영화장면을 시간의 흐름에 따라 표로 만들어 음악적 요소들을 도출한 결과 엔니오 모리코네는 20세기 재즈기법 중 하나인 오스티나토의 음형을 리듬적, 선율적으로 자주 곡에 사용하였고 각각의 영화장면에 부합하는 주선율 악기를 선택하고 적절하게 악기를 배치하였는데, 대체로 현악기 중심의 깊이 있고 차분한 오케스트레이션을 구사한 것을 알 수 있었다. 엔니오 모리코네는 혁신적인 작곡기법을 많이 사용하고 연구하였지만 사람들이 이해할 수 있는 음악을 작곡해야 한다는 필요성을 느끼고 현대음악과 영화음악이 만날 수 있는 지점을 찾았음을 본 연구를 통해 알 수 있었다.
본 연구는 영화『시네마 천국(Cinema Paradiso)』의 주제곡들을 통해 작곡가 엔니오 모리코네의 음악적 경향을 알아봄으로써 그의 작품 및 당시 시대의 음악의 특징들을 재조명하였다. 필자는 엔니오 모리코네의 작품 및 당시 시대의 음악의 특징들을 연구할 필요성을 제시하고 그가 작곡한 영화『시네마 천국(Cinema Paradiso)』 주제곡 중‘Cinema Paradiso’, ‘Toto And Alfredo’, ‘Maturity’와‘Love Theme’을 분석할 작품으로 선택하였다. 영화 주제곡을 분석하기에 앞서 영화의 이해를 돕기 위하여 영화의 줄거리를 살펴본 후 영화의 주제곡이 삽입된 장면을 시간의 흐름에 따라 표로 만들고 주제곡의 구조를 악기 구성, 곡의 조성, 박자와 템포, 기본 화성진행, 영화장면으로 분류한 뒤 분석하였다. 또한 영화장면을 시간의 흐름에 따라 표로 만들어 음악적 요소들을 도출한 결과 엔니오 모리코네는 20세기 재즈기법 중 하나인 오스티나토의 음형을 리듬적, 선율적으로 자주 곡에 사용하였고 각각의 영화장면에 부합하는 주선율 악기를 선택하고 적절하게 악기를 배치하였는데, 대체로 현악기 중심의 깊이 있고 차분한 오케스트레이션을 구사한 것을 알 수 있었다. 엔니오 모리코네는 혁신적인 작곡기법을 많이 사용하고 연구하였지만 사람들이 이해할 수 있는 음악을 작곡해야 한다는 필요성을 느끼고 현대음악과 영화음악이 만날 수 있는 지점을 찾았음을 본 연구를 통해 알 수 있었다.
The musical tendencies of Ennio Morricone are explored through a study of his musical themes from the film "Cinema Paradiso", where the characteristics of Morricone's compositions and music of that period are examined. The author outlines the importance of research on Morricone's music, as well as m...
The musical tendencies of Ennio Morricone are explored through a study of his musical themes from the film "Cinema Paradiso", where the characteristics of Morricone's compositions and music of that period are examined. The author outlines the importance of research on Morricone's music, as well as music of that period, then selects four musical themes from "Cinema Paradiso" to be analyzed in this study. The titles selected are "Cinema Paradiso", "Toto and Alfredo", "Maturity“ and ”Love Theme". The storyline of Cinema Paradiso is also examined briefly, so that there is some understanding of the film itself. The musical themes are then listed in the chronological order of the film's scenes, then analyzed individually to identify its instrumentation, tonality, beat and tempo, and main chord progression. As a result, it is found that Morricone made use of rhythmic and melodic ostinato, a 20th century jazz technique, frequently in his compositions. He also seemed to have a tendency for selecting different instruments to perform the main melody line at different scenes, while generally maintaining the use of strings and gentle orchestration. Ennio Morricone has researched and applied many revolutionary composition techniques in his music. However, through this study, the author finds that Morricone had felt the importance for composing music that could be understood by other people which resulted in his discovery of a middle ground between modern music and film music.
The musical tendencies of Ennio Morricone are explored through a study of his musical themes from the film "Cinema Paradiso", where the characteristics of Morricone's compositions and music of that period are examined. The author outlines the importance of research on Morricone's music, as well as music of that period, then selects four musical themes from "Cinema Paradiso" to be analyzed in this study. The titles selected are "Cinema Paradiso", "Toto and Alfredo", "Maturity“ and ”Love Theme". The storyline of Cinema Paradiso is also examined briefly, so that there is some understanding of the film itself. The musical themes are then listed in the chronological order of the film's scenes, then analyzed individually to identify its instrumentation, tonality, beat and tempo, and main chord progression. As a result, it is found that Morricone made use of rhythmic and melodic ostinato, a 20th century jazz technique, frequently in his compositions. He also seemed to have a tendency for selecting different instruments to perform the main melody line at different scenes, while generally maintaining the use of strings and gentle orchestration. Ennio Morricone has researched and applied many revolutionary composition techniques in his music. However, through this study, the author finds that Morricone had felt the importance for composing music that could be understood by other people which resulted in his discovery of a middle ground between modern music and film music.
주제어
#영화음악, 주제곡 분석, 영화장면, 20세기 음악, 작곡기법, 음악적 경향, 주제곡의 구조
학위논문 정보
저자
이혜미
학위수여기관
명지대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
음악학과
발행연도
2018
총페이지
v, 39 p.
키워드
영화음악, 주제곡 분석, 영화장면, 20세기 음악, 작곡기법, 음악적 경향, 주제곡의 구조
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