이 연구에서는 영아교사의 과학지도적극성에 영향을 미칠 것으로 예상되는 변인으로 구성주의신념, 놀이교수효능감, 자연친화적 교수태도, 과학지도지식을 선택하여 연구하였다. 구체적으로 영아교사의 과학지도적극성이 영아교사의 학력에 따라 차이가 있는지 알아보고, 과학지도적극성을 예측하는 영아교사의 구성주의신념, 놀이교수효능감, 자연친화적 교수태도, 과학지도지식의 상대적 영향력을 살펴본 후 영아교사의 학력에 따라 과학지도적극성에 대한 상대적 영향력에 상이한 양상을 보이는지를 검증하였다. 영아교사의 과학지도적극성에 대한 구성주의신념, 놀이교수효능감, 자연친화적 교수태도, 과학지도지식의 영향을 알아보기 위해 서울, 경기지역에 위치한 어린이집에 근무하고 만 1세반과 만 2세반의 담임을 맡고 있는 영아교사 350명을 임의로 표집하여 질문지를 배부하였다. 영아교사의 과학지도적극성 측정은 김양은과 김연하(2008)이 국내 유아교사에 맞도록 번안한 교수적극성 척도(Teaching Intension Scale)(TIS )(Wilcox-Herzog와 Ward(2004))를 김영실(2009)이 국내 어린이집과 유치원 교사의 과학교수 상황에 맞도록 적용 및 수정한 것을 사용하였고, 영아교사의 구성주의신념을 측정하기 위해 임은정(2007)이 개발한 도구 가운데 구성주의적 교육신념 측정도구를 사용하였다. 영아교사의 놀이교수효능감 측정을 위하여 신은수 외(2004)가 개발한 유아교사의 놀이 활동에 대한 ...
이 연구에서는 영아교사의 과학지도적극성에 영향을 미칠 것으로 예상되는 변인으로 구성주의신념, 놀이교수효능감, 자연친화적 교수태도, 과학지도지식을 선택하여 연구하였다. 구체적으로 영아교사의 과학지도적극성이 영아교사의 학력에 따라 차이가 있는지 알아보고, 과학지도적극성을 예측하는 영아교사의 구성주의신념, 놀이교수효능감, 자연친화적 교수태도, 과학지도지식의 상대적 영향력을 살펴본 후 영아교사의 학력에 따라 과학지도적극성에 대한 상대적 영향력에 상이한 양상을 보이는지를 검증하였다. 영아교사의 과학지도적극성에 대한 구성주의신념, 놀이교수효능감, 자연친화적 교수태도, 과학지도지식의 영향을 알아보기 위해 서울, 경기지역에 위치한 어린이집에 근무하고 만 1세반과 만 2세반의 담임을 맡고 있는 영아교사 350명을 임의로 표집하여 질문지를 배부하였다. 영아교사의 과학지도적극성 측정은 김양은과 김연하(2008)이 국내 유아교사에 맞도록 번안한 교수적극성 척도(Teaching Intension Scale)(TIS )(Wilcox-Herzog와 Ward(2004))를 김영실(2009)이 국내 어린이집과 유치원 교사의 과학교수 상황에 맞도록 적용 및 수정한 것을 사용하였고, 영아교사의 구성주의신념을 측정하기 위해 임은정(2007)이 개발한 도구 가운데 구성주의적 교육신념 측정도구를 사용하였다. 영아교사의 놀이교수효능감 측정을 위하여 신은수 외(2004)가 개발한 유아교사의 놀이 활동에 대한 교수효능감 측정도구를 이재진(2013)이 영아에 맞게 수정하고, 보완한 것을 사용하였으며, 영아교사의 자연친화적 교수태도를 측정하기 위해서 강병재와 김경수(2015)가 개발한 척도를 영아교사에 맞게 수정하여 전문가의 내용타당도 검증을 받아 사용하였다. 마지막으로 영아교사의 과학지도지식을 알아보기 위해 김현진(2007)이 유아교사를 대상으로 개발하여 타당도와 신뢰도를 검증한 도구를 영아교사에 맞게 수정하여 전문가들의 내용타당도를 검증받아 사용하였다. IBM SPSS 21.0을 사용하여 자료분석 하였고, 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, 신뢰도분석, Pearson 상관분석, 단계적 중다회귀분석의 통계방법을 사용하였으며, 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영아반 교사의 과학지도적극성은 영아교사의 학력에 따라 달랐다. 즉, 전문대졸업 이하의 학력을 가진 영아교사보다 4년제 대학 졸업 이상의 학력을 가진 영아교사의 과학지도적극성의 수준이 높다. 둘째, 영아교사의 과학지도적극성에 영향을 미치는 변인들의 상대적 영향력은 과학지도지식, 구성주의신념, 놀이교수효능감 순이었고, 영아교사의 과학지도적극성에는 과학지도지식이 가장 큰 영향을 주었다. 영아교사의 과학지도적극성에 대해 자연친화적 교수태도는 영향을 미치지 못했으나 하위변인 중 자연에 대한 태도가 긍정적일수록, 자연친화적 수업전략을 많이 알수록 영아교사는 높은 수준의 과학지도적극성을 보여주었다. 셋째, 영아교사의 과학지도적극성에 미치는 독립변인들의 상대적 영향력은 학력 집단별로 상이한 양상을 보였고, 영아교사의 과학지도지식과 구성주의신념의 영향력이 두 집단 모두에서 동일하게 존재하였던 것에 반해 영아의 놀이교수효능감은 학력이 높은 집단에서만 과학지도적극성을 예측하는 변인으로 나타났다. 이는 학력이 높은 집단의 영아교사가 놀이교수효능감이 높을수록 과학지도적극성이 높을 수 있다는 것을 의미한다. 본 연구는 기존의 유치원 교사나 어린이집 유아반 교사대상으로 이루어진 과학지도적극성에 대한 연구를 어린이집 영아반으로 초점을 맞춰 영아교사의 과학지도적극성에 나타난 변인들의 상대적 영향력을 밝혀 영아교사의 과학지도적극성 향상을 위한 교사교육프로그램에 기초 자료를 제공하였다. 그리고 학력에 따라 그 영향력이 다르게 나타난다는 점을 밝혀 영아교사의 과학지도적극성 향상을 위해 영아들을 지도할 수 있는 교사의 역량을 강화할 필요가 있고, 이를 위해 영아교사의 학력 향상을 위한 정책적 지원이 절실하다는 점에서 의의를 가진다.
이 연구에서는 영아교사의 과학지도적극성에 영향을 미칠 것으로 예상되는 변인으로 구성주의신념, 놀이교수효능감, 자연친화적 교수태도, 과학지도지식을 선택하여 연구하였다. 구체적으로 영아교사의 과학지도적극성이 영아교사의 학력에 따라 차이가 있는지 알아보고, 과학지도적극성을 예측하는 영아교사의 구성주의신념, 놀이교수효능감, 자연친화적 교수태도, 과학지도지식의 상대적 영향력을 살펴본 후 영아교사의 학력에 따라 과학지도적극성에 대한 상대적 영향력에 상이한 양상을 보이는지를 검증하였다. 영아교사의 과학지도적극성에 대한 구성주의신념, 놀이교수효능감, 자연친화적 교수태도, 과학지도지식의 영향을 알아보기 위해 서울, 경기지역에 위치한 어린이집에 근무하고 만 1세반과 만 2세반의 담임을 맡고 있는 영아교사 350명을 임의로 표집하여 질문지를 배부하였다. 영아교사의 과학지도적극성 측정은 김양은과 김연하(2008)이 국내 유아교사에 맞도록 번안한 교수적극성 척도(Teaching Intension Scale)(TIS )(Wilcox-Herzog와 Ward(2004))를 김영실(2009)이 국내 어린이집과 유치원 교사의 과학교수 상황에 맞도록 적용 및 수정한 것을 사용하였고, 영아교사의 구성주의신념을 측정하기 위해 임은정(2007)이 개발한 도구 가운데 구성주의적 교육신념 측정도구를 사용하였다. 영아교사의 놀이교수효능감 측정을 위하여 신은수 외(2004)가 개발한 유아교사의 놀이 활동에 대한 교수효능감 측정도구를 이재진(2013)이 영아에 맞게 수정하고, 보완한 것을 사용하였으며, 영아교사의 자연친화적 교수태도를 측정하기 위해서 강병재와 김경수(2015)가 개발한 척도를 영아교사에 맞게 수정하여 전문가의 내용타당도 검증을 받아 사용하였다. 마지막으로 영아교사의 과학지도지식을 알아보기 위해 김현진(2007)이 유아교사를 대상으로 개발하여 타당도와 신뢰도를 검증한 도구를 영아교사에 맞게 수정하여 전문가들의 내용타당도를 검증받아 사용하였다. IBM SPSS 21.0을 사용하여 자료분석 하였고, 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, 신뢰도분석, Pearson 상관분석, 단계적 중다회귀분석의 통계방법을 사용하였으며, 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영아반 교사의 과학지도적극성은 영아교사의 학력에 따라 달랐다. 즉, 전문대졸업 이하의 학력을 가진 영아교사보다 4년제 대학 졸업 이상의 학력을 가진 영아교사의 과학지도적극성의 수준이 높다. 둘째, 영아교사의 과학지도적극성에 영향을 미치는 변인들의 상대적 영향력은 과학지도지식, 구성주의신념, 놀이교수효능감 순이었고, 영아교사의 과학지도적극성에는 과학지도지식이 가장 큰 영향을 주었다. 영아교사의 과학지도적극성에 대해 자연친화적 교수태도는 영향을 미치지 못했으나 하위변인 중 자연에 대한 태도가 긍정적일수록, 자연친화적 수업전략을 많이 알수록 영아교사는 높은 수준의 과학지도적극성을 보여주었다. 셋째, 영아교사의 과학지도적극성에 미치는 독립변인들의 상대적 영향력은 학력 집단별로 상이한 양상을 보였고, 영아교사의 과학지도지식과 구성주의신념의 영향력이 두 집단 모두에서 동일하게 존재하였던 것에 반해 영아의 놀이교수효능감은 학력이 높은 집단에서만 과학지도적극성을 예측하는 변인으로 나타났다. 이는 학력이 높은 집단의 영아교사가 놀이교수효능감이 높을수록 과학지도적극성이 높을 수 있다는 것을 의미한다. 본 연구는 기존의 유치원 교사나 어린이집 유아반 교사대상으로 이루어진 과학지도적극성에 대한 연구를 어린이집 영아반으로 초점을 맞춰 영아교사의 과학지도적극성에 나타난 변인들의 상대적 영향력을 밝혀 영아교사의 과학지도적극성 향상을 위한 교사교육프로그램에 기초 자료를 제공하였다. 그리고 학력에 따라 그 영향력이 다르게 나타난다는 점을 밝혀 영아교사의 과학지도적극성 향상을 위해 영아들을 지도할 수 있는 교사의 역량을 강화할 필요가 있고, 이를 위해 영아교사의 학력 향상을 위한 정책적 지원이 절실하다는 점에서 의의를 가진다.
This study has been conducted by selecting variables as constructivist belief, play teaching efficacy, eco-friendly teaching attitudes, and science pedagogical content knowledge which are expected to influence infant teachers’ science teaching initiative. In detail, this author has examined if infan...
This study has been conducted by selecting variables as constructivist belief, play teaching efficacy, eco-friendly teaching attitudes, and science pedagogical content knowledge which are expected to influence infant teachers’ science teaching initiative. In detail, this author has examined if infant teachers’ science teaching initiative differs by their educational background and the relative influence of infant teachers’ constructivist belief, play teaching efficacy, eco-friendly teaching attitudes, and science pedagogical content knowledge which can predict their science teaching initiative and then verify if infant teachers’ educational background shows different aspects in terms of relative influence on their science teaching initiative. To look into the effects of constructivist belief, play teaching efficacy, eco-friendly teaching attitudes, and science pedagogical content knowledge on infant teachers’ science teaching initiative, this researcher selected 350 infant teachers in charge of one- and two-year-olds class in daycare centers located in Seoul and Gyeonggi randomly and distributed questionnaire sheets to them. To measure infant teachers’ science teaching initiative, this author used the scale made by Kim Yeong-sil (2009) properly for Korean daycare center and kindergarten teachers’ science teaching conditions by modifying the one devised by Kim Yang-eun and Kim Yeon-ha (2008) by adapting the Teaching Intension Scale (TIS) (Wilcox-Herzog & Ward (2004)) properly for Korean early childhood teachers, and to measure infant teachers’ constructivist belief, among the tools developed by Im (2007), the constructivist educational belief scale was employed. To measure infant teachers’ play teaching efficacy, this study used the one devised by Lee (2013) properly for infants by modifying and complementing the teaching efficacy scale for early childhood teachers’ play activities developed by Sin, Yu, and Pak (2004), and to measure infant teachers’ eco-friendly teaching attitudes, this author employed the scale made properly for infant teachers by modifying the one developed by Gang and Kim (2015) after getting experts’ verification about content validity. Lastly, to examine infant teachers’ science pedagogical content knowledge, this author used the tool made properly for infant teachers by modifying the one developed by Kim (2007) for early childhood teachers and verified about validity and reliability after getting experts’ verification about content validity. IBM SPSS 21.0 was used to analyze the data, and statistical analysis methods including frequency, percentage, mean, standard deviation, reliability, Pearson’ correlation, and stepwise multiple regression analysis, were applied. The major findings of this study are as follows: First, infant class teachers’ science teaching initiative differs by their educational background. In other words, infant teachers who graduated from 4-year university or higher school indicate higher science teaching initiative than those that graduated from technical college or lower school. Second, the relative influence of variables influencing infant teachers’ science teaching initiative is found to be higher in the order of science pedagogical content knowledge, constructivist belief, and play teaching efficacy, and infant teachers’ science teaching initiative is influenced by science pedagogical content knowledge the most. Although infant teachers’ science teaching initiative is not influenced by their eco-friendly teaching attitudes, among the subvariables, when their attitudes about nature are more positive and they are aware of nature-friendly teaching strategies more, they indicate higher levels of science teaching initiative. Third, the relative influence of independent variables influencing infant teachers’ science teaching initiative shows different aspects in the groups of different educational backgrounds, and the influence of infant teachers’ science pedagogical content knowledge and constructivist belief exists similarly in both groups, but infant teachers’ play teaching efficacy is found to be the variable to predict science teaching initiative only in the group of higher educational background. This implies that when infant teachers in the group of higher educational background show higher play teaching efficacy, their science teaching initiative is also higher. Although advanced research was conducted mostly on the science teaching initiative of either kindergarten teachers or daycare center young children’s class teachers, this study has focused on daycare center infant class teachers in order to examine the relative influence of valuables on their science teaching initiative. In this way, this study provides foundational material to develop teacher training programs intended to improve infant teachers’ science teaching initiative. Also, this research has found that the influence is differently shown by their educational background. This study is significant in that it tells you it is needed to enhance infant teachers’ teaching competencies to improve their science teaching initiative, and to realize that, it is absolutely necessary to provide political support to heighten their educational background.
This study has been conducted by selecting variables as constructivist belief, play teaching efficacy, eco-friendly teaching attitudes, and science pedagogical content knowledge which are expected to influence infant teachers’ science teaching initiative. In detail, this author has examined if infant teachers’ science teaching initiative differs by their educational background and the relative influence of infant teachers’ constructivist belief, play teaching efficacy, eco-friendly teaching attitudes, and science pedagogical content knowledge which can predict their science teaching initiative and then verify if infant teachers’ educational background shows different aspects in terms of relative influence on their science teaching initiative. To look into the effects of constructivist belief, play teaching efficacy, eco-friendly teaching attitudes, and science pedagogical content knowledge on infant teachers’ science teaching initiative, this researcher selected 350 infant teachers in charge of one- and two-year-olds class in daycare centers located in Seoul and Gyeonggi randomly and distributed questionnaire sheets to them. To measure infant teachers’ science teaching initiative, this author used the scale made by Kim Yeong-sil (2009) properly for Korean daycare center and kindergarten teachers’ science teaching conditions by modifying the one devised by Kim Yang-eun and Kim Yeon-ha (2008) by adapting the Teaching Intension Scale (TIS) (Wilcox-Herzog & Ward (2004)) properly for Korean early childhood teachers, and to measure infant teachers’ constructivist belief, among the tools developed by Im (2007), the constructivist educational belief scale was employed. To measure infant teachers’ play teaching efficacy, this study used the one devised by Lee (2013) properly for infants by modifying and complementing the teaching efficacy scale for early childhood teachers’ play activities developed by Sin, Yu, and Pak (2004), and to measure infant teachers’ eco-friendly teaching attitudes, this author employed the scale made properly for infant teachers by modifying the one developed by Gang and Kim (2015) after getting experts’ verification about content validity. Lastly, to examine infant teachers’ science pedagogical content knowledge, this author used the tool made properly for infant teachers by modifying the one developed by Kim (2007) for early childhood teachers and verified about validity and reliability after getting experts’ verification about content validity. IBM SPSS 21.0 was used to analyze the data, and statistical analysis methods including frequency, percentage, mean, standard deviation, reliability, Pearson’ correlation, and stepwise multiple regression analysis, were applied. The major findings of this study are as follows: First, infant class teachers’ science teaching initiative differs by their educational background. In other words, infant teachers who graduated from 4-year university or higher school indicate higher science teaching initiative than those that graduated from technical college or lower school. Second, the relative influence of variables influencing infant teachers’ science teaching initiative is found to be higher in the order of science pedagogical content knowledge, constructivist belief, and play teaching efficacy, and infant teachers’ science teaching initiative is influenced by science pedagogical content knowledge the most. Although infant teachers’ science teaching initiative is not influenced by their eco-friendly teaching attitudes, among the subvariables, when their attitudes about nature are more positive and they are aware of nature-friendly teaching strategies more, they indicate higher levels of science teaching initiative. Third, the relative influence of independent variables influencing infant teachers’ science teaching initiative shows different aspects in the groups of different educational backgrounds, and the influence of infant teachers’ science pedagogical content knowledge and constructivist belief exists similarly in both groups, but infant teachers’ play teaching efficacy is found to be the variable to predict science teaching initiative only in the group of higher educational background. This implies that when infant teachers in the group of higher educational background show higher play teaching efficacy, their science teaching initiative is also higher. Although advanced research was conducted mostly on the science teaching initiative of either kindergarten teachers or daycare center young children’s class teachers, this study has focused on daycare center infant class teachers in order to examine the relative influence of valuables on their science teaching initiative. In this way, this study provides foundational material to develop teacher training programs intended to improve infant teachers’ science teaching initiative. Also, this research has found that the influence is differently shown by their educational background. This study is significant in that it tells you it is needed to enhance infant teachers’ teaching competencies to improve their science teaching initiative, and to realize that, it is absolutely necessary to provide political support to heighten their educational background.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.